Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/04/2025 - 13:30

Vergunnen Harmoniefeesten - 29 augustus 2025 en 31 augustus 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 25 maart 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Harmoniefeesten te mogen organiseren op 29 augustus 2025 19.00 uur tot 31 augustus 2025 19.00 uur te Volle Vaart en omgeving. 

    Er worden wel alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Het afsluiten van de Vaartkom op zondag 31 augustus tussen 5.00 uur en 17.00 uur. 

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het afsluiten van de Vaartkom (van 05.00 uur tot 17.00 uur) moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden. Alternatieve parking voor mobilhomes voorzien. Vrachtwagenparking vrij laten. Toezichter mobilhomeparking op de hoogte brengen.

Noodplanning

De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnen locatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op voor de buiten locatie en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De veiligheidscapaciteit van de grote zaal van de Volle Vaart ligt op 412 personen voor een zittend publiek.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

Op basis van het advies van de mobiliteitscel van 12 februari 2024 worden omwille van veiligheidsredenen fietsers, bromfietsers en speedpedelecs niet toegelaten in de afgesloten straat.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Harmoniefeesten dat aanvangt 29 augustus 2025 19.00 uur en eindigt op 31 augustus 2025 19.00 uur in de Volle Vaart en omgeving.

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk: 

De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnen locatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op voor de buiten locatie en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De veiligheidscapaciteit van de grote zaal van de Volle Vaart ligt op 412 personen voor een zittend publiek.

Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

Artikel 6: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Vaartkom, zijnde:
- de Vaartkom zal afgesloten worden voor alle verkeer vanaf de parking van de brandweer tot aan de vrachtwagenparking.

Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: De maatregelen uit artikel 6 en 7 zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen) met onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"

  • in de Vaartkom, net achter de parking van de brandweer
  • in de Vaartkom, ter hoogte van de uitrit van de vrachtwagenparking

- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"

  • aan het kruispunt Quinten Matsyslaan/Vaartkom
  • in de Vaartkom, net achter de rotonde
  • in de Vaartkom, net achter de Gilliam

 Artikel 9: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren:

- op de parking van de Vaartkom, met uitzondering van de vrachtwagenparking
- in de Gilliam
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden en onderborden GXa en GXd volgens bijgevoegd plan.

Artikel 10: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur zal de mobilhomeparking niet bereikbaar zijn. Tijdelijk zullen plaatsen voorbehouden worden voor de mobilhomes in de straat Troon, komende van de rotonde aan de linkerkant, net voor het drinkwaterkraantje van Pidpa.

Artikel 11: Aan de toezichter van de mobilhomeparking zal gevraagd worden om de eigenaars van de mobilhomes die reeds geparkeerd staan ervan te verwittigen dat ze de parking op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur niet zullen kunnen verlaten.

Artikel 12: De nodige omleiding zal gesignaleerd worden:
- voor het verkeer in westelijke richting via Boudewijnstraat, Astridplein en Quinten Matsyslaan
- voor het verkeer in oostelijke richting via Dobbelhoefweg en Gilliam
Hiervoor zullen de nodige omleidingspijlen gezet worden.

Artikel 13: In de straat Gilliam zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanaf Dobbelhoefweg, richting Vaartkom.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:

  • C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A)
  • F19-bord (éénrichtingsverkeer) met onderbord M5 (fietsers en bromfietsers klasse A mogen in 2 richtingen)

Artikel 14: Bovenstaande maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 15: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 16: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 17: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene