Mon 28/04/2025 - 13:30 Collegezaal
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 22 april 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van de aanduiding van mevrouw Kristel Van Regemortel als algemeen directeur waarnemend ter vervanging van de algemeen directeur Daan Ceulemans vanaf 24 april 2025 tot en met 31 mei 2025.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Kristel Van Regemortel
Artikel 1: Bespreking van het verzoekschrift van betrokkene.
Artikel 2: Een gemotiveerd schrijven zal worden opgemaakt door team Ruimte & Vergunningen en later ter goedkeuring geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2024049374, ingediend door diende Soprema NV betreffende het veranderen van een inrichting voor de productie van dakrollen door uitbreiding en het afwijken van milieuvoorwaarden gelegen Bouwelven 3, 5, 7 en 7A. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nrs. 74K, 107W en 108S.
Artikel 2: De volgende voorwaarden op te leggen:
Bijzondere milieuvoorwaarden:
Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van de Provinciale omgevingsvergunningscommissie.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen ondersteunt het goedkeuringsproces jaarlijkse toelating signalisatie (jaarvergunning signalisatie) en algemene toelating grondwerken.
Artikel 2: De algemene en bijkomende voorwaarden gelden voor elke initiatiefnemer die werken uitvoert op het openbaar domein op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
De bestendige deputatie van de provincieraad;
De griffie van de rechtbank van eerste aanleg;
De griffie van de politierechtbank
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Lokale politie Neteland
Wijkpost politie Grobbendonk
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanningsambtenaar
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Team Vrije Tijd
Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan AAN_20240308_25143892 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Proximus, Fluvius en Pidpa.
Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Wyre
Artikel 1: Kennisname van de communicatie van IOK omtrent de actie 'Behaag onze Kempen! 2025'.
Artikel 2: Deelnemen aan de gratis actie 'Behaag onze Kempen! 2025', gekoppeld met '1.001 bomencampagne 2025'.
Artikel 3: Gemeentelijke loods als afhaalplaats te voorzien in Grobbendonk.
Artikel 4: Opdracht aan team Uitvoering & Onderhoud om het plantmateriaal op vrijdag 21 november 2025 af te halen en een arbeider te voorzien op zaterdag 22 november 2025 om de gemeentelijke loods te openen, te sluiten en de bestellers te helpen bij het uitzoeken en laden van het plantgoed.
Artikel 5: Extra personeel, van team U&O en team R&V, te voorzien op zaterdag 22 november om het plantgoed van beide acties op een vlotte manier te verdelen.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Communicatie
IMD-IOK, behaag.onze.kempen@iok.be
Artikel 1: Het college adviseert negatief op het verzoek tot ontheffing van de MER-plicht voor het project Natuurinrichting Graafweide Schupleer. De aanvraag is ontoereikend en sluit aanzienlijke milieueffecten op biodiversiteit, koolstofopslag, waterhuishouding, recreatie, landbouw, en mobiliteit niet uit. Ze strookt niet met de missie van Grobbendonk zonder een grondige analyse van ecologische en maatschappelijke meerwaarde. De gemeente pleit voor een volledige MER om:
Artikel 2: Het college verzoekt de aanvrager om het project en het verzoek tot ontheffing uitvoerig toe te lichten in een open dialoog, zoals gespecificeerd in punt 4.9, om een gefundeerd oordeel mogelijk te maken.
Artikel 3: Het college verzoekt het Team Omgevingseffecten dit advies mee te nemen in de beoordeling en staat open voor dialoog om de belangen van haar inwoners en leefomgeving te waarborgen.
Artikel 1: Goedkeuring interesse te hebben voor een deelname aan de 1.001-bomencampagne vanaf 2028, gezien er reeds een deelname gepland is aan de actie in 2025.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK - 1.001-bomencampagne@iok.be
Team Financieel Management
Team Informatie & Communicatie
Team Uitvoering en Onderhoud
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de zonale mobiliteitsraad van 14 februari 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van het verslag van de mobiliteitscel van 14 april 2025.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politie Neteland
Wijkpost Grobbendonk
Brandweer Zone Kempen
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Van 19 tot en met 21 mei 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Leopoldstraat, zijnde:
Artikel 2: Ter hoogte van huisnummer 124A zal beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten. Deze worden aangekondigd met A33-borden.
Artikel 3: Ter hoogte van de verkeerslichten worden de borden B19 en B21 toegevoegd voor het geval de verkeerslichten niet mochten werken.
B19: gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
B21: voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
Artikel 4: De werfzone wordt zijdelings afgebakend met sergeanten of kegels voorzien van dagslapers.
Voor- en achteraan komt een afzethek met respectievelijk D1c/D1d-bord (verplicht links en rechts aanhouden).
Artikel 5: Ter hoogte van de werken wordt een snelheidsbeperking van 30 km per uur ingevoerd met C43-borden en een inhaalverbod met C35-borden.
Artikel 6: Er is geen doorgang mogelijk vanop de Hendrik Consciencestraat naar de Leopoldstraat en omgekeerd.
Artikel 7: Hiervoor wordt een afzethek gezet met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en A31 (werken) ter hoogte van het kruispunt Hendrik Consciencestraat/Leopoldstraat. De aansluiting vanop de Hendrik Consciencestraat naar de Leopoldstraat moet over de volledige breedte afgezet worden.
Op de Leopoldstraat worden borden C31a en C31b gezet, respectievelijk verbod om links en rechts af te slaan.
Artikel 8: Aan het kruispunt Hendrik Consciencestraat/Rubensstraat en het kruispunt Hendrik Consciencestraat/Hoevepad komt een afzethek met C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en F45b (doodlopende weg, uitgezonderd voetgangers en fietsers)
Artikel 9: Het gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Rubensstraat en Waterwinningsstraat. Hiervoor worden de nodige F41-omleidengspijlen gezet.
Artikel 10: Alle afzethekken moeten voorzien worden van dagslapers.
Artikel 11: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 12: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 13: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 14: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 15: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde van 09.00 uur tot 15.00 uur.
Artikel 16: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 17: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 18: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 19: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
team Ruimte & Vergunningen
team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
kapitein brandweer
team Informatie & Communicatie
team Secretariaat
Artikel 1: Van 5 tot en met 16 mei 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Dennenlaan:
Artikel 2: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en D1d - bestuurders zijn verplicht rechts aan te houden.
Artikel 3: De Dennenlaan wordt éénrichtingsverkeer. Vanaf waterloop Molenbeek in Viersel richting Grobbendonk is het verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Vanaf Keulsebaan is toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
Artikel 4: Verkeer komende van de zijstraten in de Dennenlaan rijdt verplicht uit in de richting van Viersel. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: verkeersbord D1e en verkeersbord D1f.
Artikel 5: Op 150m voor de werfzone (beide zijden) is het verboden voor bestuurders een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: verkeersbord C35.
Artikel 6: De zijstraten ten zuiden van de Dennenlaan Berkendreef, Mastendreef en Lorkendreef zullen afwisselend afgesloten worden op 8 en 9 mei. Inwoners rijden afwisselend uit via de Berkendreef (8 mei) of via de Lorkendreef/Mastendreef (9 mei). Indien er een afsluiting is wordt dit aangeduid met een afzethek en F45-verkeersbord met onderbord op volgende locaties:
Artikel 7: Gemotoriseerd verkeer van Viersel richting Grobbendonk wordt omgeleid via Hofstraat, Vierselbaan, Ringlaan, Langestraat, Goormansstraat, Dorp, Pulsebaan, Boudewijnlaan en Pulse steenweg. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: F41 wegwijzer omleiding.
Artikel 8: Doorgaand fietsverkeer tussen Viersel en Grobbendonk wordt omgeleid via Eisterlee, Eikenlei, ‘t Vlot, Jaagpad, Dijkstraat. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: C9-C11 verboden toegang voor bestuurders van bromfietsen en fietsen aan Zavelstraat/Grensstraat met onderbord 1km, aan Dijkstraat zonder onderbord en F41 wegwijzer omleiding met icoon fiets. De volledige omleiding wordt afgepijld met F41 wegwijzer omleiding met icoon fiets.
Artikel 9: Fietsers ten noorden van de Dennenlaan worden omgeleid via Sparrendreef, Romeinseweg, Keulsebaan, Dennenlaan, Eisterlee, Eikenlei, ‘t Vlot, Jaagpad, Dijkstraat. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: C9-C11 verboden toegang voor bestuurders van bromfietsen en fietsen en F41 wegwijzer omleiding met icoon fiets.
Artikel 10: Alle afzethekken moeten voorzien worden van dagslapers.
Artikel 11: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 12: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 13: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 14: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 15: De aannemer bedeeld bewonersbrieven in de bedelingszone opgesteld door gemeenten Grobbendonk en Zandhoven ten laatste op donderdag 24 april 2025.
Artikel 16: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 17: De werken zullen aangekondigd worden via een persbericht, de website, facebook en Hoplrpagina. Deze zijn reeds gepubliceerd op 25/04.
Artikel 18: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 19: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
team Ruimte & Vergunningen
team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
kapitein brandweer
team Informatie & Communicatie
team Secretariaat
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Harmoniefeesten dat aanvangt 29 augustus 2025 19.00 uur en eindigt op 31 augustus 2025 19.00 uur in de Volle Vaart en omgeving.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 6: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Vaartkom, zijnde:
- de Vaartkom zal afgesloten worden voor alle verkeer vanaf de parking van de brandweer tot aan de vrachtwagenparking.
Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: De maatregelen uit artikel 6 en 7 zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen) met onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
Artikel 9: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren:
- op de parking van de Vaartkom, met uitzondering van de vrachtwagenparking
- in de Gilliam
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden en onderborden GXa en GXd volgens bijgevoegd plan.
Artikel 10: Op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur zal de mobilhomeparking niet bereikbaar zijn. Tijdelijk zullen plaatsen voorbehouden worden voor de mobilhomes in de straat Troon, komende van de rotonde aan de linkerkant, net voor het drinkwaterkraantje van Pidpa.
Artikel 11: Aan de toezichter van de mobilhomeparking zal gevraagd worden om de eigenaars van de mobilhomes die reeds geparkeerd staan ervan te verwittigen dat ze de parking op zondag 31 augustus 2025 van 05.00 uur tot 17.00 uur niet zullen kunnen verlaten.
Artikel 12: De nodige omleiding zal gesignaleerd worden:
- voor het verkeer in westelijke richting via Boudewijnstraat, Astridplein en Quinten Matsyslaan
- voor het verkeer in oostelijke richting via Dobbelhoefweg en Gilliam
Hiervoor zullen de nodige omleidingspijlen gezet worden.
Artikel 13: In de straat Gilliam zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanaf Dobbelhoefweg, richting Vaartkom.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:
Artikel 14: Bovenstaande maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 15: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 16: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 17: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Groepsaankoop leveren van kantoor- en schoolmaterialen" voor een bedrag van 50.000,00 euro incl. btw voor het resterende deel van de looptijd.
Artikel 2: De toetreding zal aanvangen vanaf goedkeuring toetreding.
Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 27 februari 2027.
Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2022-10) opgemaakt door IOK.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team HRM & Secretariaat
Team Klim-Op Scholen
IOK
Lyreco Belgium
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 28 april 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 28 april 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 18 april 2025 tot en met 24 april 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2024017746 tot en met 2024017748 (2024) en van 2025005187 tot en met 2025005544 (2025).