Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/03/2025 - 14:30

Vergunnen Bouwel Kermis - zaterdag 3 mei 2025 tot maandag 5 mei 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Afwezig: Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Team Vrije tijd vraagt in samenspraak met de kermisuitbaters om Bouwel Kermis te mogen organiseren op 3 mei 2025 14.00 uur tot 5 mei 2025 23.45 uur te Dorp (Pleintje) Bouwel. 

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Bouwel kermis is een kermis die naar jaarlijkse traditie wordt georganiseerd. Na het verdwijnen van de oorspronkelijke beschikbare terreinen werd de kermis verhuisd naar het centrum van Bouwel. De voorziene werken op de huidige locatie betekenen een kleine reorganisatie en een zeer beperkte hinder voor verkeer en omwonenden.

  2. Verkeersmaatregelen

    Er zijn specifieke verkeersmaatregelen van toepassing voor dit evenement. 

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het inrichten van het parkeerverbod en het afsluiten van Dorp en Kasteeldreef moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden. Afhankelijk van het overleg met de organisator van de avond- en rommelmarkt moeten er bijkomende straten/straatdelen afgesloten worden.

Noodplanning

De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
 
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

De aanvraag voor rommel -en avondmarkt tijdens Bouwel Kermis worden in een aparte aanvraag opgenomen.
Om praktische redenen is het aangewezen om de omleiding vanaf donderdag al te signaleren zoals nodig voor de avond- en rommelmarkt.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Bouwel Kermis dat aanvangt 3 mei 2025 14.00 uur en eindigt op 5 mei 2025 23.45 te Dorp (Pleintje).

Artikel 2: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket. 
Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk: 
De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. 
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 5 : Van donderdag 1 mei - 12.00 uur tot en met maandag 5 mei 2025 - 23.45 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Dorp en Kasteeldreef, zijnde:
- de straat Dorp zal afgesloten worden voor het verkeer tussen de Kasteeldreef en huisnummer 79 met afzethekken voorzien van dagslapers en C3-borden met onderbord "uitgezonderd hulpdiensten".
- in de Kasteeldreef zal ter hoogte van Dorp beurtelings verkeer ingericht worden met de borden B19 en B21.
- het foorkraam aan de kant van de Kasteeldreef zal afgeschermd worden met afzethekken en/of sergeanten met dagslapers.

Artikel 6: Er zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat in Dorp tussen de Kasteeldreef en huisnummer 79 van donderdag 1 mei - 08.00 uur tot en met dinsdag 6 mei 2025 - 01.00 uur met E3-borden en onderborden type GXa en GXb.

Artikel 7: Het verkeer wordt omgeleid via de Kasteeldreef, Berkendreef, Nieuwbaan, Kennedylaan en Ter Duinen. Hiervoor worden de nodige F41-omleidingspijlen gezet.

Gebruikte verkeersborden:
- C3: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder
- B19: gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
- B21: voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen 
- E3: parkeerverbod
- GXa en GXb: begin en einde van de reglementering

Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Noodplanningsambtenaar
Team Informatie & Communicatie