Terug
Gepubliceerd op 24/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 21/11/2023 - 19:30

Generieke functiebeschrijving en algemeen kader selectieprocedure directeur basisonderwijs - vaststelling

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Verhaegen, tweede schepen
Els Beullens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De huidige directeur in de gemeentelijke basisschool Grobbendonk kondigde aan met pensioen te gaan per 1 juli 2024. 

Hierdoor zal de functie van directeur op korte termijn vacant worden en dienen de voorbereidingen van de rekrutering van een nieuwe directeur te worden aangevat, zeker vanuit het oogpunt van het standpunt van het bestuur om een geschikte opvolg(st)er nog enkele maanden te laten 'dubbellopen' met de huidige titularis, teneinde een gedegen kennisoverdracht te kunnen realiseren. 

Met het oog op de vacantverklaring van de functie door het college van burgemeester en schepenen, dient de gemeenteraad het algemeen kader voor werving en selectie vast te leggen dat door het college van burgemeester dient te worden aangewend. De gemeentelijke rechtspositieregeling is immers niet van toepassing op een directeur uit het gemeentelijk basisonderwijs. Het bestaande kader, goedgekeurd in 2017, dient te worden geactualiseerd enerzijds door regelgeving, anderzijds door gewijzigde context (digitalisering).

Bij de opmaak van het voorgestelde kader is een verregaande analogie te vinden met de selectieprocedures van het overige personeel van het lokaal bestuur.

Vooraleer dit kader wordt voorgelegd/goedgekeurd aan de gemeenteraad, dient dit te worden voorgelegd aan de vakorganisaties.

Juridisch kader

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen , in het bijzonder artikel 18, 40, 56§1 en 182;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de artikelen 11, 15, 17 §1, 18, 20, 22 en 26.

Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.

Het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, in het bijzonder artikel 73,§1,1°,2° en 6°;

Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, en latere aanpassingen, inzonderheid artikel 19, 37 bis,§1, 40, 41 en 42;

Adviezen

Advies van de schoolraad van 13 november 2023.

Protocol van het AB(O)C van 20 november 2023.

BESLUIT

Goedgekeurd met 16 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 3 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 1 onthouding (CD&V).

 

Artikel 1: De functiebeschrijving voor het ambt van directeur te bepalen, zoals vastgelegd in bijlage.

Artikel 2: Dit besluit is niet van toepassing op personeelsleden die tijdelijk aangesteld worden ter vervanging ven aan tijdelijk afwezige directeur. 

Artikel 3: Het ambt van directeur basisonderwijs wordt toegankelijk gesteld bij aanwerving of bij bevordering. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt bij de vacantverklaring van het ambt:

- Of dit ambt wordt opengesteld bij aanwerving of bij bevordering;

- Of er al dan niet een wervingsreserve wordt aangelegd;

- De geldigheidsduur van de eventuele wervingsreserve met een maximum van 5 jaar, inclusief verlengingen. 

Artikel 4: De kandidaten die zijn opgenomen in de wervingsreserve worden hieruit geschrapt:

- Op eigen verzoek;

- Indien ze niet binnen de 15 kalenderdagen reageren indien hen een betrekking wordt aangeboden;

- Indien ze verzaken aan een oproep voor invulling van een vacature en nalaten te verzoeken om in de wervingsreserve opgenomen te blijven. 

Artikel 5: De kandidaten moeten voldoen aan volgende minimale voorwaarden:

- Houder zijn van een bekwaamheidsbewijs van ten minste bachelor en een bewijs van pedagogische bekwaamheid zoals vastgesteld in het BVR van 27.06.1990 betreffende de bekwaamheidsbewijzen, de salarisschalen en de bezoldigingsregeling in het gewoon basisonderwijs.

- Onberispelijk gedrag vertonen, zoals blijkt uit een uittreksel uit het strafregister (model 2) dat niet ouder is dan drie maanden op datum van de sollicitatie.

- Onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Vrijhandelsassociatie, behoudens door de Vlaamse Regering te verlenen vrijstelling.

- Voldoen aan de algemene wervingsvoorwaarden van artikel 19 decreet rechtspositieregeling gesubsidieerd onderwijs.

- Op de uiterste inschrijvingsdatum een (dienst) anciënniteit van minstens 5 jaar verworven hebben in het door de Vlaamse gemeenschap georganiseerde onderwijs of in een onderwijsdienst van een openbaar bestuur of minstens 5 jaar ervaring in een leidinggevende functie kunnen voorleggen in een andere sector, met aantoonbare interesse voor, affiniteit met en kennis van de werking van het basisonderwijs;

- Beantwoorden aan het schoolspecifiek profiel van directeur.

- Slagen voor de selectieprocedure.

- Bereid om een cursus voor kandidaat directeurs en/of beginnende directeurs en/of gevorderden te volgen, waarvan een attest dient te worden voorgelegd uiterlijk op de vooravond van de vaste benoeming. 

Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen stelt het specifieke programma van het aanwervings- en bevorderingsexamen en de quotering vast. Dit programma omvat minimaal:

- Een schriftelijk gedeelte

- Een mondeling gedeelte

- Een psychosociaal-technisch gedeelte

Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen stelt de examenjury samen. De leden van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid zijn van een jury in een selectieprocedure voor het eigen bestuur. De jury belast met het afnemen van het schriftelijk en mondeling gedeelte van een aanwervings- of bevorderingsexamen bestaat uit ten minste 2 leden, waarvan ten minste 1/3 extern is aan het eigen bestuur. Afgevaardigde waarnemers kunnen de selectieproef bijwonen, zonder evenwel te zetelen in de jury en deel te nemen aan de deliberatie. 

Artikel 8: Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de duurtijd van de proefperiode. De maximale duur van deze proefperiode komt overeen met de maximale duur zoals bepaald in artikel 42,§1, c) van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs en kan worden verlengd conform de bepalingen van dit artikel. Voor de begeleiding van deze proefperiode kan het college veen beroep doen op externen. 

Artikel 9: Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

De datum van verzending, hetzij per post hetzij per mail, van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. 

Indien de kandidatuur wordt afgegeven, dan geldt de datum van afgifte. 

De uiterste datum van kandidaatstelling wordt de vacature afgesloten. Een te laat ingediende kandidatuur wordt niet aanvaard.  

Artikel 10: De vacatures worden als volgt bekendgemaakt:

- In geval van aanwerving: De externe bekendmaking gebeurt via de meest geschikte communicatiekanalen en dient minimaal gepubliceerd te worden op de website van de gemeente Grobbendonk en VDAB. De vacature wordt tevens intern bekendgemaakt.

- In geval van bevordering: Het college van burgemeester en schepenen doet een schriftelijke oproep aan alle kandidaten, binnen de door de gemeenteraad vastgelegde voorwaarden. Deze oproep gebeurt per post. De vacature wordt eveneens intern bekendgemaakt via het intranet. 

Artikel 11: Het vacaturebericht bevat minimaal:

1° Omschrijving van de vacante betrekking;

2° De aanwervings-bevorderingsvoorwaarden;

3° De wijze waarop men zich kandidaat kan stellen;

4° De uiterste datum om zich kandidaat te stellen; 

5° Het al dan niet aanleggen van een wervingsreserve en de duur ervan.