DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De rechtspositieregeling van het lokaal bestuur voorziet in een regeling rond de evaluatie van het personeel. Voor de decretale graden, met name de financieel en de algemeen directeur, wordt hieraan een specifiek hoofdstuk gewijd, gelet op hun specifieke rol in de organisatie.
Tot op heden werden de huidige titularissen nog niet aan de voorgeschreven cyclische evaluatie onderworpen. Enkel bij de indiensttreding werd een evaluatie georganiseerd naar aanleiding van de proeftijd/inwerkperiode van zowel de financieel en de algemeen directeur.
Met het oog op het optimaliseren van de interne werking enerzijds, anderzijds vanuit het ontwikkelperspectief van de titularissen zelf, werd eerder dit jaar beslist om per legislatuur het evaluatietraject te organiseren voor de decretale graden, en werden hiertoe middelen voorzien in het meerjarenplan.
Evenwel stelt zich het probleem dat een 'normale' functionerings-en evaluatiecyclus 2 jaar zou inhouden, en gelet op het feit dat de evaluatie van de decretale graden geen ambtelijke aangelegenheid is zoals voor het overige personeel van het lokaal bestuur, houdt dit in dat de timing een moeilijkheid zou inhouden gezien de overlap met een nieuwe legislatuur. Dit is absoluut te vermijden nu gemaakte afspraken van het ene bestuur, het nieuwe bestuur zou kunnen bezwaren.
Vandaar werd na raadpleging van de huidige titularissen en de externe partner KEY-CONSULT, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen, het voorstel uitgewerkt om een 'verkorte' procedure te organiseren. Deze zal in grootorde bestaan uit een gecomprimeerde planningsfase en een evaluatiefase waarbij de evaluatieperiode weliswaar een periode van 2 jaar zal beslaan. Zodoende kan de procedure deze legislatuur volledig worden afgewerkt en kunnen de opgedane inzichten van meet af ingezet worden bij de start van de nieuwe legislatuur. Dergelijke aanpak is een gekende en zelfs courante aanpak voor de evaluatie van decretale graden.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 9 december 2008 houdende de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
AC000065 We evalueren decretale graden (MJP000128 17.560 € (2024))
AP000044 We voeren een modern en transparant HR-beleid
BD000005 We realiseren een slank en efficiënt bestuur
BESLUIT
Artikel 1: Kennisname van de gehanteerde werkwijze bij de evaluatie van de decretale graden.