Terug
Gepubliceerd op 24/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 21/11/2023 - 19:30

Aanpassingen arbeidsreglement gemeentelijk onderwijs Grobbendonk-Bouwel - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Verhaegen, tweede schepen
Els Beullens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Naar aanleiding van een aanpassing in de onderwijsregelgeving, werd het arbeidsreglement geactualiseerd. De aanpassingen betreffen grosso modo volgende items:

- regeling rond deconnectie;

- mogelijkheid tot het invoeren van het statuut adjunct-directeur en leraar-specialist;

- actualisaties rond implementatie van de regelgeving rond het leersteuncentrum;

- implementatie van het statuut van beleidsondersteuner;

- aanpassingen rond reprografie en onthaal van nieuwe personeelsleden;

- aanpassingen en verduidelijking beoordelingstermijn TADD.

De aanpassingen werden in bijlage in rood opgenomen en werden besproken met de vakorganisaties. Met betrekking tot de bijlage 6 (Vaststelling bepaling volgorde vaste benoeming-scholengemeenschap GOEZO) werden aanpassingen (verduidelijkingen) besproken. Vermits dit echter een gemeenschappelijke bepaling is met de ganse scholengemeenschap GOEZO, diende dit best voorafgaandelijk op het niveau van de scholengemeenschap te worden besproken vooraleer hier definitieve keuzes in worden gemaakt. Vermits dit proces nog lopende is, werd de oorspronkelijke tekst van de bijlage 6 vooralsnog ongemoeid gelaten. 

Juridisch kader

Het decreet tot uitvoering van de maatregelen over het lerarenambt van 12 juli 2023.

Het decreet leersteun van 5 mei 2023.

Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering.

De ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende screening niveau onderwijstaal, taaltraject en taalbad in het gewoon lager onderwijs.

De ministeriële omzendbrief van 15 mei 2014 betreffende preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting van leerlingen in het lager onderwijs vanaf 1 september 2014.

De aanpassingen van 6 juli 2023 aan de ministeriële omzendbrief  van 29 oktober 2007 betreffende functiebeschrijving een evaluatie.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 10 augustus 2001 betreffende toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies.

Adviezen

Protocol van de vakorganisaties van het overleg van 20 november 2023.

Bijkomende motivering

De voorgestelde aanpassingen gebeurden maximaal conform het OVSG-model. 

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Goedkeuring van het gewijzigde arbeidsreglement voor de personeelsleden van het gemeentelijk onderwijs te Grobbendonk-Bouwel.