DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 15 maart 2022 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius Antwerpen. De gemeente werd per schrijven van 1 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die plaats zal vinden op 15 juni 2022 om 18 uur in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen van 15 juni 2022 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 18 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen van 15 juni 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Fluvius Antwerpen (vennootschapssecretariaat@fluvius.be)
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius OV. De gemeente werd per schrijven van 28 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius OV die plaats zal vinden op 8 juni 2022 om 15.30 uur in De Montil, Moortelstraat 8 in 1790 Affligem.
De agenda van de algemene vergadering van Fluvius OV van 8 juni 2022 bevat volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De Raad van Bestuur van Fluvius OV heeft beslist dat de vergadering digitaal zal gehouden worden indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius OV van 8 juni 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Fluvius OV via vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IKA. De gemeente werd per schrijven van 30 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die plaats zal vinden op 29 juni 2022 om 19u30 in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Gino Van der Elst voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IKA (lieven.ex@fluvius.be)
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IOK Afvalbeheer. De gemeente werd per schrijven van 24 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer die plaats zal vinden op 17 mei 2022 om 11.45 uur in het seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 te Kasterlee.
De agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
1. Statutaire benoemingen
a. Vervanging bestuurder
b. Aanstelling van een bedrijfsrevisor als commissaris
2. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
3. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2021
4. Resultaatsbestemming 2021
5. Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2021
7. Dubbel presentiegeld voorzitter
8. Varia
De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Rekening houdend dat:
- de raad kennis neemt van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022;
- de raad kennis neemt van de voordracht van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK Afvalbeheer ter vervanging van de heer Luc Vleugels;
- de raad kennis neemt van het voorstel tot benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 1 (IOK Afvalbeheer) voor 3 jaar bedraagt 43.560 euro (incl. btw);
- de raad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
- de raad kennis neemt van de jaarrekening over het boekjaar 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
- de raad kennis neemt van het verslag van de commissaris-revisor;
- goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
- om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021;
- de raad kennis neemt van de toelichtende nota van het voorstel om de voorzitter van de raad van bestuur een dubbel presentiegeld toe te kennen ingevolge de mogelijkheid voorzien in het wijzigingsdecreet Versterking Lokale Democratie, met volgende uitbreiding van het Decreet Lokaal Bestuur tot gevolg;
“Aan de voorzitter van de raad van bestuur kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in 2 meerdere dienstverlenende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
- de raad zich aansluit bij het voorstel om een dubbel presentiegeld toe te kennen aan de voorzitter van de raad van bestuur.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 17 mei 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK Afvalbeheer
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IOK. De gemeente werd per schrijven van 24 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK die plaats zal vinden op 17 mei 2022 om 11 uur in seminariecentrum De Casteleer, Pastorijstraat 38 te Kasterlee.
De agenda van de algemene vergadering van IOK van 17 mei 2022 bevat volgende agendapunten:
1. Statutaire benoemingen
a. Vervanging bestuurder
b. Aanstelling commissaris-revisor
2. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
3. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2021
4. Resultaatsbestemming 2021
5. Goedkeuring van de jaarrekeningen over het boekjaar 2021, afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2021
7. Dubbel presentiegeld voorzitter
8. Varia
De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van IOK gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Rekening houdend dat:
- de raad kennis neemt van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 17 mei 2022;
- de raad kennis neemt van de voordracht van de heer Carl Verelst als bestuurder van IOK ter vervanging van de heer Luc Vleugels;
- de raad kennis neemt van het voorstel tot benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren, Borsbeeksebrug 26, 2600 Berchem met als vaste vertegenwoordiger de heer Christoph Oris tot commissaris voor een periode van 3 jaar. Deze opdracht wordt verdeeld in 4 deelopdrachten. De vergoeding voor deelopdracht 2 (IOK) voor 3 jaar bedraagt 43.560 euro (incl. btw);
- de raad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
- de raad kennis neemt van de jaarrekening over het boekjaar 2021, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen;
- de raad kennis neemt van het verslag van de commissaris-revisor;
- goedkeuring kan worden gegeven aan het jaarverslag, de jaarrekening met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de klassieke jaarvergadering;
- om die reden kwijting kan worden gegeven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021;
- de raad kennis neemt van de toelichtende nota van het voorstel om de voorzitter van de raad van bestuur een dubbel presentiegeld toe te kennen ingevolge de mogelijkheid voorzien in het wijzigingsdecreet Versterking Lokale Democratie, met volgende uitbreiding van het Decreet Lokaal Bestuur tot gevolg;
“Aan de voorzitter van de raad van bestuur kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
- de raad zich aansluit bij het voorstel om een dubbel presentiegeld toe te kennen aan de voorzitter van de raad van bestuur.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IOK van 17 mei 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Iveka. De gemeente werd per schrijven van 1 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iveka die plaats zal vinden op 29 juni 2022 om 18 uur in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
De agenda van de algemene vergadering van Iveka van 29 juni 2022 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Gino Van der Elst voor als volmachtdrager en de heer Eric Van Meensel als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Iveka gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Iveka van 29 juni 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Iveka (vennootschapssecretariaat@fluvius.be)
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Pontes. De gemeente werd per schrijven van 23 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes die plaats zal vinden op 23 juni 2022 om 19 uur in het crematorium Stuifduin, Vonderdreef 10 te Lommel.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 23 juni 2022 bevat volgende agendapunten:
1. Bestuur: statuten (wijziging 2022) – goedkeuring
De gemeenteraad van 12 september 2019 stelde mevrouw Fatima De Smedt voor als volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van Pontes gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Gino Van der Elst voor als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van Pontes gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 427 van het decreet lokaal bestuur
Pontes heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Alle wijzigingen in de statuten zijn artikelsgewijze opgenomen in een historische en toekomstige versie van de statuten, die uitvoerig worden toegelicht in een begeleidende toelichtingsnota.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde statutenwijziging, kan de voorgestelde statutenwijziging worden goedgekeurd.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 23 juni 2022.
Artikel 2: Goedkeuring van de voorgelegde statutenwijziging
Artikel 3: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Pontes
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het Beheerscomité GAS is in vergadering van 18 maart 202 overgegaan tot vastlegging van de rekening over het werkingsjaar 2021 (zie bijlage).
Het resultaat, zijnde het saldo van de gerealiseerde inkomsten en de aangerekende kosten van de GAS-dienst, wordt verdeeld over de deelnemende gemeenten:
Geel 19.749,82 euro
Grobbendonk 5.641,22 euro
Herentals 13.961,07 euro
Herenthout 4.433,83 euro
Laakdal 7.980,99 euro
Meerhout 5.116,57 euro
Olen 6.163,86 euro
Vorselaar 3.915,73 euro
Balen 11.161,60 euro
Dessel 4.742,98 euro
Mol 18.143,15 euro
Herselt 7.296,23 euro
Hulshout 5.163,40 euro
Westerlo 12.438,99 euro
Gelet op artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ dat luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”
Het Beheerscomité is in vergadering van 18 maart 2022 overgegaan tot de goedkeuring van de rekening over het werkingsjaar 2021.
De afrekening 2021 is, zoals voorspeld en besproken op de vorige vergaderingen van het Beheerscomité, anders dan de vorige jaren aangezien de afrekening nog gemaakt werd op basis van de bestaande verdeelsleutel (kolom AFREKENING: bevolkingsaantallen) maar dat voorschot al wel berekend werd op de nieuwe verdeelsleutel (kolom VOORSCHOT: aantal verwachte dossiers).
In kolom VERSCHIL stonden vroeger altijd kleine positieve bedragen, maar nu zijn er grote verschillen tussen de gemeenten en zullen sommige gemeenten een creditnota krijgen.
Deze afrekening is niet de uiteindelijke factuur/creditnota aangezien de afrekening 2021 nog verrekend moet worden het voorschot 2022.
Bovendien zullen de afrekeningen van de volgende jaren enkel gaan over de uitgaven want de inkomsten van de GAS boetes zullen vanaf 2022 rechtstreeks naar de gemeenten gaan en niet meer verrekend worden met de totale uitgaven.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 17 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 4 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).
Artikel 1: Goedkeuring van de afrekening gemeentelijke administratieve sancties voor het werkingsjaar 2021.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Financieel directeur
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenten van de politiezone Geel – Laakdal – Meerhout in 2006 hebben een interlokale vereniging, genaamd Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties Geel – Laakdal - Meerhout, opgericht voor de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.
De statuten van de interlokale vereniging werden goedgekeurd door de gemeenteraad van Geel dd. 06/03/06, van Laakdal dd. 14/02/06 en van Meerhout dd. 27/02/06. In 2008 traden de 5 gemeenten van de politiezone Neteland, bestaande uit de gemeente Grobbendonk, de stad Herentals, de gemeente Herenthout, de gemeente Olen en de gemeente Vorselaar toe tot de interlokale vereniging.
De statuten van de interlokale vereniging werden gewijzigd op 20/06/2008, goedgekeurd door de gemeenteraad van Geel dd. 07/04/2008, van Laakdal dd. 18/03/2008, van Meerhout dd. 26/05/2008, van Grobbendonk dd. 11/03/2008, van Herentals dd. 08/04/2008, van Herenthout dd. 31/03/2008, van Olen dd. 05/03/2008 en van Vorselaar dd. 07/04/2008.
In 2009 traden de gemeenten Herselt, Hulshout en Westerlo van de politiezone Zuiderkempen en de gemeenten Balen, Dessel en Mol van de politiezone Balen-Dessel-Mol toe tot de interlokale vereniging.
De statuten van de interlokale vereniging werden gewijzigde op 11/12/2009, goedgekeurd door de gemeenteraad van Geel dd. 30/11/2009, van Laakdal dd. 24/11/2009, van Meerhout dd. 23/11/2009, van Grobbendonk dd. 08/12/2009, van Herentals dd. 01/12/2009, van Herenthout dd. 23/11/2009, van Olen dd. 02/12/2009 , van Vorselaar dd.09/11/2009, van Herselt dd. 30/11/2009, van Hulshout dd. 16/11/2009, van Westerlo dd. 09/11/2009, van Balen dd. 09/11/2009, van Dessel dd. 19/11/2009 en van Mol dd. 23/11/2009.
In 2012 werden enkele inhoudelijk wijzigingen goedgekeurd oa de oprichting van een Dagelijks Bestuur en de toevoeging van een huishoudelijk reglement. De statuten van de interlokale vereniging werden gewijzigd op 13/03/2012, goedgekeurd door de gemeenteraad van Geel dd. 06/02/2012, van Laakdal dd. 24/01/2012, van Meerhout dd. 27/02/2012, van Grobbendonk dd. 14/02/2012, van Herentals dd. 07/02/2012, van Herenthout dd. 13/02/2012, van Olen dd. 01/02/2012 , van Vorselaar dd. 23/01/2012, van Herselt dd. 30/01/2012, van Hulshout dd. 30/01/2012, van Westerlo dd. 30/01/2012, van Balen dd. 30/01/2012, van Dessel dd. 16/02/2012 en van Mol dd. 23/01/2012.
Art. 119 bis nieuwe Gemeentewet.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (nieuwe GAS-Wet).
Het KB van 21/12/2013 (Koninklijk besluit tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties).
Het decreet lokaal bestuur.
De reden tot wijziging:
- Het decreet lokaal bestuur heeft de bestaande wetgeving opgeheven en nieuwe terminologie ingevoerd.
- Het decreet Interlokale Vereniging van 06/07/2001 werd vervangen door Deel 3 Titel 3 HST 2 van het decreet lokaal bestuur.
- Ook de nieuwe GAS Wet en het KB van 21/12/2013 (Koninklijk besluit tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties ) zijn nu van toepassing. De overeenkomst Interlokale Vereniging moet dan ook conform deze nieuwe wetgeving aangepast worden.
- Ook de bepalingen m.b.t. de sanctionerende ambtenaren worden aangepast aangezien volgens de nieuwe GAS Wet een sanctionerend ambtenaar met diploma rechtspraktijk(bachelor) aangesteld kan worden.
- De overeenkomst vermeldt dat de sanctionerende ambtenaar tweewekelijks zitting houdt in de andere politiezones. In de praktijk worden de zittingen gehouden in het Veiligheidshuis en vragen van politie worden altijd telefonisch gesteld aangezien deze vaak dringend zijn en er niet 2 weken kan gewacht worden.
- Er is steeds van een solidariteitsprincipe uitgegaan bij de verdeelsleutel van alle inkomsten en kosten, dus op basis van de bevolkingsaantallen. De laatste jaren zijn er echter grote verschillen tussen gemeenten onderling en sommige gemeenten hebben exponentieel veel meer GAS dossiers dan andere gemeenten door bv. inzet van camera’s en aanstellen van GAS vaststellers.
Sommige politiezones willen helemaal inzetten op GAS, ook op GAS 4. Sommige gemeenten maken meer gebruik van GAS. Dit is logisch aangezien er diverse invullingen zijn van lokale noden/overlast. Diversiteit binnen de interlokale vereniging moet kunnen. Een herfinanciering is dan ook een logische en correcte stap die genomen moet worden. Op deze manier kunnen de verschillende politiezones/gemeenten, indien ze dit wensen, op verschillende snelheden werken.
Als er gemeenten GAS 5 willen invoeren dan zal de verdeelsleutel veranderen. Op dit moment is nog geen beslissing genomen over de invoering van GAS 5. Er wordt nog gewacht op meer duidelijkheid over het Hersteldecreet en het doorstortscenario.
De gemeenten zullen de GAS boetes zelf innen en de kosten zullen verdeeld worden op basis van het aantal GAS dossiers en de nieuwe verdeelsleutel:
De uitgaven van het Bureau worden verdeeld over de deelnemende gemeenten a rato van hun aantal GAS dossiers en rekening houdend met volgende verdeelsleutel:
- 50% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 123 dossiers
- 50 % van alle kosten worden toegekend aan de GAS 4 dossiers
Als GAS 5 ingevoerd zou worden, zal de verdeelsleutel bepaald worden als volgt:
- 30% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 123 dossiers
- 30% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 4 dossiers
- 40% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 5 dossiers
Deze verdeelsleutel zal jaarlijks geëvalueerd worden en desgevallend aangepast worden.
Een volledig gedetailleerd overzicht van de wijzigingen kan je vinden als bijlage 1.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 4 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van de nieuwe aangepaste samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging "Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties" zoals opgenomen in bijlage.
Artikel 2: Goedkeuring van het huishoudelijk reglement zoals opgenomen in bijlage.
Artikel 3: Deze aanpassingen en wijzigingen van de overeenkomst treden in werking met terugwerkende kracht van 1 januari 2022.
Artikel 4: De algemeen directeur en voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd de statuten te ondertekenen.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Bureau Gemeentelijke administratieve sancties
Alle deelnemende gemeenten (Geel, Laakdal, Meerhout, Herentals, Herenthout, Olen, Vorselaar, Balen, Dessel, Mol, Herselt, Hulshout en Westerlo)
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen Kabienstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend sectie C, nummer 68/D/8, thans kadastraal bekend, sectie C, deel van nummer 68/D/8/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenzeventig vierkante meter drieënzeventig vierkante decimeter (74,73m²), zoals dit goed staat afgebeeld op het plan opgemaakt door de heer Dirk Landuyt, landmeter-expert te 2290 Vorselaar, Fazantenlaan 50.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan Kabienstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend sectie C, nummer 68/D/8, thans kadastraal bekend, sectie C, deel van nummer 68/D/8/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenzeventig vierkante meter drieënzeventig vierkante decimeter, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Er werd een erfpachtovereenkomst afgesloten tussen de erfpachtgever graaf Ghislain d’Ursel en de gemeente Grobbendonk en Kempens Landschap op 20 november 2015.
In deze erfpacht zijn zowel de kasteelhoeve, medegaande grond, brug, land en weiland, poel en bossen opgenomen met een totale oppervlakte van 14 ha en 40 a. De erfpacht werd afgesloten voor 36 jaar en eindigt op 19 november 2051.
De erfpachters beschikken na het verstrijken van iedere periode van 9 jaar te rekenen vanaf 20 november 2015, dus voor de eerste maal op 19 november 2024, de kans om de kasteelhoeve te verwerven. De aankoopprijs is vastgesteld op 610.000 euro, waarvan de eenmalige instappremie van 50.000 euro wordt afgetrokken.
Omdat de gemeente de bedoeling had om de kasteelhoeve eerder te verwerven (dit in het kader van een goedgekeurde verwervingssubsidie) is het bedrag verrekend en werd een voorstel van aankoopbedrag gedaan aan dhr. graaf d'Ursel en zijn notaris.
Om deze aankoop mogelijk te maken hebben meerdere overlegmomenten met de graaf plaatsgevonden.
Gezien de erfpachtovereenkomst en de vroegere aankoopdatum (november 2021), zoals opgenomen in het collegebesluit van 6 september 2021 kan de aankoopprijs als volgt berekend worden:
Volgens de erfpachtovereenkomst moet volgens artikel 14, recht tot aankoop door de erfpachters, de koopprijs van 610.000,00 euro vermenigvuldigd worden met nieuwe indexcijfer gedeeld door het aanvangsindexcijfer. Het aangepast bedrag zal dan verminderd worden met 50.000,00 euro.
Dus 610.0000,00 euro + 90.000,00 euro (36 * 2.500)= 700.000,00 euro.
Toe te passen index: 112,25/101,50 zijnde juli 2021 en oktober 2015.
Het aangepast bedrag voor aankoop is dus 774.137,93 euro, afgerond 774.138,00 euro.
Meerprijs gevraagd door de graaf d'Ursel na collegebesluit van 6 september 2021: 25.862,00 euro
Het aangepaste aankoopbedrag bedraagt dus afgerond 800.000,00 euro.
Bij het laatste overleg begin 2022 heeft de notaris van de graaf aangegeven dat de graaf Ghislain d’Ursel de vraagprijs 25.862,00 euro verhoogd heeft omdat er gevraagd is om vroeger aan te kopen dan voorzien is in de erfpachtovereenkomst. De kosten van verwerving bedraagt zodoende volgens de erfpachtovereenkomst, met de meerkost gevraagd door de graaf d'Ursel, 800.000,00 euro (zijnde de aankoopprijs + startcanon).
Tussen de gemeente en Natuurpunt werd afgesproken dat Natuurpunt de Broekbossen zou aankopen en dat de gemeente de kasteelhoeve met aangrenzende percelen (in totaal 3,1 ha) zou verwerven. Natuurpunt heeft laten weten dat de mogelijkheid bestaat om niet 10 ha, maar 11,3 ha Broekbossen aan te kopen. Door deze grotere aankoop en omwille van indexering, is de aankoopprijs van de Broekbossen toegenomen tot 221.182 euro (= 1,95 €/m²) en vermeerderd met 12.931,00 euro. Echter, ook de ANB-subsidie zal hierdoor hoger zijn dan oorspronkelijk berekend (ook procentueel ligt deze nu hoger).
Omdat er een afspraak is gemaakt met Natuurpunt betreffende de aankoop van de Broekbossen rond de kasteelhoeve, zal de aankoopprijs van de kasteelhoeve verminderd kunnen worden met een bedrag van 221.182 euro en de helft van het meerbedrag dat de graaf vraagt, zijnde 12.931,00 euro. Het totaal bedrag van de vermindering bedraagt 234.113,00 euro.
Overzicht aankoop van kasteelhoeve eind april 2022 i.p.v. 2024 zoals afgesproken met graaf en Natuurpunt:
Totale aankoopprijs: 800.000,00 euro aan graaf d’Ursel
Kasteelhoeve: 502.956,00 euro aankoop door gemeente + 50.000,00 euro instappremie + helft van verhoogde aankoopbedrag 12.931,00 euro = 565.887,00 euro
Broekbossen: 221.182 euro aankoop door Natuurpunt + helft van verhoogde vraagbedrag 12.931,00 euro = 234.113,00 euro
De verwervingssubsidie bedraagt 40% van het verwervingsbedrag. Het subsidiebedrag voor de verwerving (geen cumulatie toegestaan, dus resterend bedrag waarvoor geen ANB-subsidie werd aangevraagd) op deze nieuwe situatie geeft 515.887,00 euro x 0,4 = 206.355,00 euro.
Samengevat, is bij de aankoop van de kasteelhoeve:
Erfpachtovereenkomst
Door de verwerving van de kasteelhoeve te realiseren en de verwerving enkel in naam van de gemeente te realiseren, zal de goedgekeurde verwervingspremie ontvangen worden en kan een doorstart gemaakt worden met de laagdrempelige bestemmingen die het gemeentebestuur van Grobbendonk voor ogen heeft.
De meerprijs die de graaf vraagt is verantwoord te noemen, omdat de gemeente de aankoop wil realiseren vroeger dan voorzien in de erfpachtovereenkomst.
Met Natuurpunt werd reeds overeengekomen dat de meer vraagprijs door hen voor de helft wordt opgenomen. Dit wil zeggen dat de gemeente maar 12.931 € meer moet voorzien dan in de erfpacht is opgenomen.
De Graaf is bereid de kasteelhoeve vroeger te verkopen dan in de erfpachtovereenkomst was opgenomen maar geeft snelheid te zetten in de aankoopprocedure
Om aan de voorwaarden van de erfpacht en aan de noden en verwachtingen als erfpachthouder - eigenaar van een beschermd monument te kunnen voldoen, is het belangrijk dat het dossier van de kasteelhoeve verder op gang wordt getrokken. Verder is de vroegere aankoop noodzakelijk om de verwerving met aankoopsubsidie te laten plaatsvinden.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000001 We investeren in onze publieke ruimte. 2020 - 2025.
AP000001 We investeren in onze publieke sites en gebouwen. 2020 - 2025.
AC000220 We verwerven en ontwikkelen de site kasteelhoeve d'Ursel op een laagdrempelige manier in samenwerking met externe partners.
MJP000347.
Voor de aankoop van de kasteelhoeve is in het meerjarenplan 2020-2025 een bedrag van 553.518,00 euro opgenomen.
De instapvergoeding van 50 000,00 euro werd einde 2021 terugbetaald aan Kempens Landschap.
MJP001187.
Voor de subsidie van de verwerving van de kasteelhoeve is in het meerjarenplan 2020-2025 een bedrag van 201.183,00 euro opgenomen.
De kosten van opmaak van de afhandeling van de notariële akte zal nog bijkomend moeten worden voorzien.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 17 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 4 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).
Artikel 1: Goedkeuring van het ontwerp van de notariële akte.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notaris Goossens-Verwerft
Natuurpunt
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur wenst de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Het voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. In juni 2021 hebben deze verzekeraars de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruimere beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in-house opdracht voldaan is: ten eerste oefent het bestuur immers via de algemene vergadering waarvan ze lid wordt toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede, meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem toegewezen zijn door controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is de OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS voorziet, net zoals de groepsverzekering die tot einde 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering,
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten "steprate" bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijke pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bedragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging voorziet het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB, OMCW) een MIPS-groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt er onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
In bijlage kunnen de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte worden teruggevonden.
Een protocol werd in de schoot van het onderhandelingscomité C1 afgesloten.
De nodige kredieten zullen in de meerjarenplanning worden voorzien.
Er wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Verder wordt de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen de entiteiten te bevorderen: OCMW Grobbendonk en in de nabije toekomst Welzijnsvereniging De Wijngaard, alsook de gemeente en het OCMW van zowel Herenthout als Vorselaar.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan de OFP PROLOCUS.
Besprekingen vonden plaats in het bijzonder onderhandelingscomité, hetgeen leidde tot een protocol van akkoord.
Het bestuur dient een vertegenwoordiger aan te duiden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, zal de kandidatuur worden overgemaakt aan OFP PROLOCUS, die deze kandidatuur op de algemene vergadering dient goed te keuren.
Protocol van akkoord van 5 april 2022.
Volgende persoon wordt door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:
- de heer Brent Wouters
Volgende persoon wordt door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:
- mevrouw Marianne Verhaert
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 12 stemmen voor Brent Wouters, 4 stemmen voor Natalie Moens, 1 stem voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Lut Cateau en 1 stem voor Maarten Wouters voor vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 10 stemmen voor Marianne Verhaert, 4 stemmen voor Natalie Moens, 2 stemmen voor Lut Cateau, 1 stem voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Brent Wouters en 1 stem voor Maarten Wouters voor plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Er wordt kennisgenomen van en vervolgens ingestemd met:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Er wordt kennisgenomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2: De gemeente zal met ingang van 1 januari 2022 toetreden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG) en zal hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering richten tot OFP PROLOCUS.
Artikel 3: De gemeente stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van de OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van de OFP PROLOCUS.
Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3,5% van het pensioengevend loon voor de niet VIA-diensten.
Artikel 5: De gemeente vormt samen met het OCMW Grobbendonk en in de nabije toekomst de welzijnsvereniging De Wijngaard een zogenaamde MIPS-groep, alsook de gemeente en het OCMW van Herenthout en Vorselaar.
Artikel 6: De heer Brent Wouters wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS tot het einde van de legislatuur.
Mevrouw Marianne Verhaert wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn tot het einde van de legislatuur.
Artikel 7: De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 8: OFP PROLOCUS wordt gevraagd om het aanvullend pensioen maximaal duurzaam te beleggen.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De ambitienota Vrije tijd Neteland, die door het college werd goedgekeurd op 17 juni 2019, stelt dat dit samenwerkingsverband wil komen tot een structurele samenwerking die verder gaat dan samen communiceren en afstemming van het aanbod. Binnen het samenwerkingsverband is de ambitie geformuleerd om te groeien als regiowerking, zowel intern als naar de burger toe. In het kader daarvan is onder meer de ambitie geformuleerd om samen werk te maken van vrijetijdsparticipatie in de regio. In 2019 diende Neteland als regio een subsidiedossier vrijetijdsparticipatie in voor de periode 2020-2025. Met dit dossier wil Neteland het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie optillen tot een regionaal niveau en vanuit een regionaal samenwerkingsverband participatiedrempels wegwerken, het vrijetijdsaanbod verbreden en vrijetijdsparticipatie stimuleren.
In het beleidsplan en de meerjarenbegroting Vrije tijd Neteland 2020-2025, opgemaakt naar aanleiding van het subsidiedossier bovenlokaal cultuurbeleid, zijn de uitbouw van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie en het onderzoek naar de uitrol van een kansenpas regio Neteland twee belangrijke doelstellingen. Ook in het subsidiedossier bovenlokaal jeugdwerk 2021-2026 staat de actie om vrijetijdsparticipatie te stimuleren en drempels naar het aanbod te verlagen.
Het college van burgemeester en schepenen ging in de zitting van 29 maart 2021 akkoord om het scenario UiTPAS Kempen Neteland verder te onderzoeken.
Op 4 november 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de bijlagen bij het desbetreffende besluit en ging akkoord om als regio Neteland toe te treden tot de UiTPAS Kempen om zodoende een regionale kansenpas, genaamd UiTPAS Kempen Neteland, te realiseren. Het college van burgemeester en schepenen ging toen ook akkoord om de door publiq gestelde voorwaarden om te starten met een UiTPAS te hanteren, zijnde: de solidaire kostendeling 20-40-40, de doelgroepcriteria gebaseerd op het statuut verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling, uitgebreid in overleg met UiTPAS Kempen waarbij maximaal rekening gehouden wordt met de laagdrempelige toepassing van de huidige vrijetijdspas, de aanwezigheid van een lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie, een voldoende groot aanbod en een regionale intentie en visie. Het college van burgemeester en schepenen voorzag toen ook voldoende mensen en middelen tijdens de implementatiefase van de UiTPAS en van zodra de UiTPAS gelanceerd is. Het gaat om medewerkers van de teams Vrije tijd, Welzijn, Informatie & Communicatie. Het college van burgemeester en schepenen legde het participatief traject dat gepland was om de verenigingen te informeren en te betrekken bij de verdere uitwerking van de UiTPAS Kempen Neteland voor aan de Vrijetijdsraad op 25 oktober 2021. Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een lokaal aanmoedigingsmechanisme te voorzien in een apart reglement houdende de subsidiëring van de UiTPAS-kortingen.
Turnhout
De gemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar vormden in april 2016 de UiTPAS regio Kempen. De naam UiTPAS Kempen werd bewust gekozen om uitbreiding van het samenwerkingsverband mogelijk te maken. Deze vier gemeenten en Cultuurnet Vlaanderen sloten toen de basisovereenkomst af.
Deze basisovereenkomst legt de samenwerking tussen de betrokken partijen vast. In de algemene voorwaarden worden de afspraken verder uitgewerkt op algemeen niveau met specifieke afwijkingen op lokaal niveau (DEEL 2: Regiospecifieke afspraken). Als bijlagen bij de Algemene Voorwaarden zijn volgende documenten opgenomen:
In 2018 trad Ravels toe tot UiTPAS Kempen en in 2020 deden Lille en Hoogstraten hetzelfde. Telkens moest hiervoor een addendum op deze regionale basisovereenkomst opgemaakt worden dat goedgekeurd diende te worden door alle betrokken gemeenteraden en Cultuurnet.
De gemeenteraden van de huidige UiTPAS Kempen regio (Beerse, Lille, Hoogstraten, Oud-Turnhout, Ravels, Turnhout en Vosselaar) keurden de toetreding van de gemeente Merksplas en de gemeenten verbonden aan de projectvereniging Stuifzand (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) en projectvereniging Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) goed.
Ondertussen breidde cultuurnet de werking uit, veranderde van naam en werd “publiq”. De basisovereenkomst en de daarbij horende Algemene Voorwaarden waren aan een update toe en werden geactualiseerd, niet fundamenteel gewijzigd. De grootste verschillen zitten vooral in hoofdstukken 5 (privacy voorwaarden aangepast aan de vereisten van de GDPR) en 8 (aanbod van de dienstverlening is grondiger uitgewerkt).
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad over de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Omwille van de enorme uitbreiding is het een grote meerwaarde om met alle betrokken gemeenten en projectverenigingen dezelfde geactualiseerde basisovereenkomst goed te keuren. De algemene afspraken werden verfijnd en bij de regiospecifieke afspraken werd een extra criterium toegevoegd om recht te hebben op een UiTPAS met kansentarief.
Op 8 februari 2022 gaf onze functionaris voor gegevensbescherming met betrekking tot het luik bescherming van persoonsgegevens en privacy (AVG/GDPR) een gunstig advies voor het afsluiten van deze hernieuwde basisovereenkomst en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van de geactualiseerde basisovereenkomst (inclusief verwerkingsovereenkomst) tussen publiq vzw en de lokale kaartsysteembeheerders voor UiTPAS Kempen en de daarbij horende algemene voorwaarden.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Welzijn
Team Informatie en Communicatie
Coördinator Vrije tijd Neteland
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het huidige reglement "subsidiereglement straat- en buurtfeesten", zoals besproken tijdens de gemeenteraad van 27 april 2021, loopt tot en met 30 juni 2022. Men wenst de looptijd van het subsidiereglement te verlengen tot eind 2025.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Meerjarenplan 2020-2025.
Beleidsdoelstelling BD000003: We engageren ons als sociale gemeente.
Actieplan AP000023: We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
Actie AC000407: We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974 SA/0709/6490000
Raming: 1.200,00 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan volgende aanpassing van het lopende subsidiereglement
Artikel 5: Inwerkingtreding (en looptijd)
Dit reglement is van toepassing tot 31 december 2025
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije Tijd
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
Vlaams Belang:
CD&V:
GIB:
Geen vragen
De Lokale Lijst:
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vanwege Vlaams Belang
Ingediend door Lut Cateau
(11 april 2022)
Recent konden we via de pers vernemen dat er uit een welzijnsbevraging bij het gemeente- en OCMW personeel van de stad Diest bleek dat er in 2021 maar liefst 186 meldingen waren van grensoverschrijdend gedrag, waaronder pesterijen en zelfs geweld.
Uiteraard moet het welzijn van personeelsleden een belangrijke zorg zijn voor iedere werkgever.
Zo moet elke werkgever, dus ook onze lokale besturen, zich houden aan de verplichtingen die voortvloeien uit de wetgeving inzake welzijn en welbevinden op het werk.
Elk lokaal bestuur moet een preventiedienst hebben. Deze dienst, intern of extern, dit hangt af van het aantal medewerkers, heeft verschillende wettelijke opdrachten. Hieronder vallen o.a. bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Het Vlaams Belang had graag geweten hoe het zit met ons gemeente- en OCMW personeel.
Daarom dan ook de volgende vragen.
Organiseert onze gemeente op regelmatige tijdstippen een welzijnsbevraging bij het personeel?
Zo ja, hoe frequent gebeuren deze bevragingen en wanneer vond de laatste plaats?
Zo neen, waarom niet en vindt het schepencollege het niet nuttig om dit in de toekomst toch te doen?
Indien onze gemeente een welzijnsbevraging uitvoerde, wat waren dan de belangrijkste conclusies uit de meest recente bevraging en welke stappen werden reeds ondernomen om de eventuele negatieve aspecten aan te pakken?
Hoeveel meldingen over geweld, pesterijen of grensoverschrijdend gedrag kreeg onze preventiedienst in 2019, 2020 en 2021?
Graag een overzicht per jaar.
Welke procedure wordt gehanteerd bij dergelijke meldingen?
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de bespreking van de welzijnsbevraging van de gemeente.
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter