Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 22 november 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van het ontslag van Gert Fransen als gemeenteraadslid.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de statutenwijziging van De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en Milieu en Werk vzw.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
De Kringwinkel Zuiderkempen vzw
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 13 oktober 2021 van Fluvius OV.
Artikel 1: Kennisname van het activiteitenverslag van 2020 en het 1e semester van 2021 van Fineg.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 22 oktober 2021 van Pidpa.
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de bijzonder algemene vergadering van cvba Kleine Landeigendom Zuiderkempen van 30 november 2021.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze bijzonder algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
cvba Kleine Landeigendom Zuiderkempen
Alle vertegenwoordigers
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
Artikel 2: De gemeenteraad bekrachtigt het PROTOCOLAKKOORD BETREFFENDE DE GEMEENTELIJKE ADMINISTRATIEVE SANCTIESVOOR DE OVERTREDINGEN BETREFFENDE HET STILSTAAN EN HET PARKEREN EN VOOR DE OVERTREDINGEN BETREFFENDE DE VERKEERSBORDEN C3 EN F103, VASTGESTELD MET AUTOMATISCH WERKENDE TOESTELLEN (GAS 4).
Artikel 3: Deze politieverordening treedt in werking op 1 februari 2022.
Artikel 4: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 decreet lokaal bestuur
Artikel 5: Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout. Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Frank en Christel Vanleene - Laenen voor het bouwen van een carport, met als adres Waterwinningsstraat 38, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 69E5.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een carport.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Kevin en Jenthel Boudiny - Laenen voor het bouwen van een ééngezinswoning in open bebouwing, met als adres Nieuwstraat zn, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C deel van nrs. 107X2 en 107K3.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een ééngezinswoning in open bebouwing.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- De aanleg van de infiltratiekratten dient zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Annik Van De Schoor voor het bouwen van een veranda, met als adres Leopoldstraat 72, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 183F7.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een veranda.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Heleen De bruyn voor het bouwen van een ééngezinswoning, met als adres Hermeslaan 20 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 67N16.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een ééngezinswoning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
- Het hierbij gevoegd advies van Fluvius van 26 oktober 2021 moet ten strengste nageleefd worden.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Ulrik Anthonis, schepen, ingevolge art. 27 DLB de zitting verlaten hebben.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Stijn Geens. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund.
Bijstellen van de verkaveling, met als adres Lierse steenweg, 2280 Grobbendonk, kadastraal gekend als perceel afdeling 1 sectie C nr. 65E2.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden nageleefd:
Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2021101741, ingediend door Jocelin Lemahieu namens AGRIFIRM BELGIUM NV betreffende het bouwen van een siloblok, zakgoedloods, transforuimte, een vloeistoffenloods en de verandering door uitbreiding van de bestaande activiteiten gelegen Industrieweg 18. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 62X5 en 62/3.
Artikel 2: De volgende voorwaarden op te leggen:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Bijzondere milieuvoorwaarden:
De volgende bijzondere voorwaarden te behouden zodat de geluidshinder naar de omgeving beperkt blijft: Het laden en lossen van schepen gebeurt enkel tussen 07.00 uur en 19.00 uur tijdens werkdagen en niet op zon- en feestdagen.
Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van de Provinciale omgevingsvergunningscommissie.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Ulrik Anthonis, schepen, ingevolge art. 27 DLB de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen.
Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot afleveren van de omgevingsaanvraag”.
Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van 15 februari 2022.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen
Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 18 november 2021 door de deputatie aan nv Antwerp Express Port met als adres Industrieweg 32, 34 en 38.
Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.
Het perceel komt in aanmerking voor het verkavelen van een perceel in twee loten na afbraak van bestaande woning en bijgebouwen met als voorwaarden:
- Eventuele bijgebouwen dienen in de strook voor bijgebouwen opgericht te worden.
- De nodige adviezen en ramingen worden opgevraagd tijdens de procedure van de aanvraag tot omgevingsvergunning. De aanvrager dient te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in deze adviezen en ramingen.
- De verkavelingsvoorschriften, in te dienen bij de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, moeten voldoen aan de gemeentelijke bouwverordening van 8 februari 2018.
- Bij een eventuele gratis grondafstand moeten volgende documenten bij de technische dienst van het gemeentebestuur van Grobbendonk binnen gebracht worden:
- Bij een eventueel te organiseren openbaar onderzoek zal er rekening gehouden worden met gegronde bezwaarschriften.
Artikel 1: Kennisname van de opname van de woning Keizershofstraat 20 in het vergunningenregister.
Artikel 1: Goedkeuring van het verslag van de mobiliteitscel van 22 november 2021.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politie Neteland
Brandweerzone Kempen
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Volgende betalingen door de gemeente op te nemen:
1) Terugbetaling van startcanon erfpacht door gemeente aan Kempens Landschap voor een bedrag van €50.000.
2) Betaling van de factuur Erfgoed En Visie voor de analyse fase de opmaak van beheersplan en herbestemmingsonderzoek voor een bedrag van €24.155,59.
Artikel 2: Ondertekenen van de overdracht overeenkomst “opmaak beheersplan en herbestemmingsonderzoek” en deze na ondertekening door de huidige erfpachthouders door te sturen naar Erfgoed Vlaanderen.
Een formeel schrijven te richten aan Kempens Landschap betreffende de overeengekomen afspraken die uit deze beslissing volgen:
- Terugbetaling startcanon aan Kempens Landschap
- Betaling van de factuur aan het studiebureau Erfgoed En Visie
- De gemeente neemt de verzekering van de kasteelhoeve op in zijn polis vanaf 1 januari 2022
- Ondertekenen de overeenkomst overdracht opdrachtgever opmaak “ beheersplan en herbestemmingsonderzoek kasteelhoeve”
- Geen beheersovereenkomst af te sluiten met Kempens Landschap betreffende een adviserende en regisserende rol van Kempens Landschap in het dossier van de kasteelhoeve.
Artikel 3: De gemeente neemt de kasteelhoeve d'Ursel op in zijn verzekeringspolis vanaf 1 januari 2022.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Het bestuur van Kempisch Landschap deputés mevrouw Helsen, de heer De Haes en Philippe De Backer
Het Kabinet van de Gouverneur de heer Bram Abrahams
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 3 (01/07/2021 - 31/07/2021) van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Aanleg fietspad en riolering langsheen N13, deel Nijlen - E313” voor een bedrag van € 0 excl. btw of € 0 incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 234.143,55 excl. btw of € 283.313,70 incl. 21% btw en aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering (Vorderingsstaat 3 (01/07/2021 - 31/07/2021)) van 6 oktober 2021.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000294/MJP001189).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Fluvius
Anteagroup
AWV
DCA
De beslissing van de burgemeester van 19 november 2021 wordt bekrachtigd als volgt:
Artikel 1: Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 24 tot en met 29 november 2021 aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het kruispunt De Lindekens (N13 - Bouwelse steenweg), zijnde:
- komende vanuit Grobbendonk zal de afslagstrook naar Herentals ingenomen worden
- zowel het verkeer richting Nijlen, Herenthout en Herentals moet over dezelfde rijstrook passeren.
Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie 4119760/DCA/001, opgesteld door DCA INFRA, Lilsedijk 50, 2340 Beerse.
Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan DCA INFRA, Lilsedijk 50, 2340 Beerse.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.
Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 6: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 7: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2021
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Van 30 november tot en met 12 december 2021 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het zuidelijk jaagpad langsheen het Albertkanaal, zijnde:
- het zuidelijk jaagpad blijft volledig afgesloten
- het lokaal fietsverkeer zal omgeleid worden langs de Industrieweg
- fietsers tussen Herentals en Grobbendonk worden omgeleid via het noordelijk jaagpad.
Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene met als extra voorwaarde dat de signalisatie onmiddellijk na de voltooiing van de werken moet verwijderd worden en het lokaal bestuur Grobbendonk hiervan onmiddellijk moet verwittigd worden.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Beleidsdeskundige Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van het reglement pop-up bar, als volgt:
REGLEMENT POP-UP BAR
Definitie
Een pop-up bar kan een creatieve dynamiek en een nieuwe betekenis geven aan een plek of een buurt. De inrichting van de pop-up zaak is gericht op horeca. Een braakliggend terrein omvormen tot een gezellige bar of een pand tijdelijk ingericht als restaurant behoren allemaal tot de mogelijkheden. Er s enkel achtergrondmuziek toegelaten (meer info via team Ruimte & Vergunningen voor het bekomen van een uitbatingsvergunning horeca).
Een pop-up bar kan naast een plek om gezellig iets te drinken of eten ook een muzikaal programma met DJ’s, optredens, shows, … aanbieden.
Tussen 1 mei en 30 september kan een zomerbar georganiseerd worden.
Tussen 1 november en 31 maart kan een winterbar georganiseerd worden.
Een zomer- of winterbar kan maximaal 4 maanden duren.
Aanvraagperiode
Een pop-up bar voor de zomerperiode kan aangevraagd worden t.e.m. de laatste zondag van januari in het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing in februari van datzelfde jaar.
Een pop-up bar voor de winterperiode kan aangevraagd worden t.e.m. de laatste zondag van mei in het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing in juni van datzelfde jaar.
Je vraagt je pop-up bar aan via een evenementenaanvraag.
Evenementenvisie
Gemeente Grobbendonk werkt graag samen met organisatoren die met hun evenement bijdragen aan de missie en visie van Grobbendonk.
Publieksevenementen bieden een ideaal platform om de positionering van ons dorp te ondersteunen. Daarom zet Grobbendonk in op initiatieven die de kernwaarden van Grobbendonk versterken:
Grobbendonk ademt natuur en cultuur en heeft een groots verleden.
Via een ruim vrijetijdsaanbod voor inwoners, maar ook voor toeristen, geven we Grobbendonk een plaats in het lokale en regionale cultuurlandschap.
Grobbendonk brengt haar inwoners samen en zet nog meer in op onderlinge verbondenheid en solidariteit.
Grobbendonk legt de focus op evenementen die op één of andere manier inhoudelijk verrijkend en/of maatschappelijk relevant zijn of zorgen voor de economische stimulans van de lokale handel. Daarbij wordt de balans met genieten en verbondenheid in het oog gehouden voor alle leeftijden.
Beperkingen
Er wordt slechts één pop-up bar per deelgemeente per seizoen (winter/zomer) toegestaan.
Jouw locatie wordt maximum vier keer 30 dagen (120 dagen) per jaar gebruikt als horecazaak. Voor meer uitleg zie ‘vrijstelling omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen’, artikel 7.
Jouw locatie wordt veilig bevonden door bevoegde instanties.
De aanvraag gebeurt ten laatste op de laatste zondag van januari (zomerbar) of de laatste zondag van mei (winterbar).
Het college van burgemeester en schepenen kan de aanvrager opleggen om een akoestisch onderzoek (geluidsstudie) te laten uitvoeren door een erkende instantie. Op basis van deze studie wordt het maximum toegelaten geluidsvolume bepaald (kostenraming: 3.000 euro).
Je plaatst een geluidsmeter en registreert de gegevens. Deze gegevens worden wekelijks op eigen initiatief aan het lokaal bestuur bezorgd.
Je mag max. 4 keer een geluidsafwijking aanvragen voor de pop-up bar.
Bij inname van openbaar domein volg je de geldende retributie.
Het college van burgemeester en schepenen neemt een gemotiveerde beslissing over de aangevraagde openingsuren.
Toekenningscriteria
Het college van burgemeester en schepenen zal op basis van onderstaande criteria de beste bar selecteren:
Percentage |
Criterium |
Toelichting criterium |
30% |
De locatie van de pop-up bar. |
- De openbare veiligheid wordt gehandhaafd. - De rust voor omwonenden wordt gegarandeerd. - De openbare orde wordt niet aangetast (ecologisch verantwoord, milieuvriendelijk). |
30% |
De verankering van de kernwaarden van Grobbendonk. |
- De pop-up bar positioneert Grobbendonk als culturele en groene gemeente met oog voor het historisch verleden. - De pop-up bar geeft Grobbendonk een plaats in het regionale en lokale cultuurlandschap. - De pop-up bar brengt de inwoners van Grobbendonk samen en zet in op onderlinge verbondenheid en solidariteit. |
20% |
De economische stimulans van de lokale handel. |
- De pop-up bar zorgt voor een stimulans van de lokale economie. - De pop-up bar zorgt voor een meerwaarde op korte termijn in de lokale horeca, toerisme en middenstand. - De pop-up bar zet maximaal in op de aankoop van lokale producten en diensten. |
20% |
Ervaring en referenties. |
- Goede referenties van de uitbater uit het verleden. |
Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde op een gemotiveerde wijze de aanvraag weigeren of een aanpassing ervan vragen.
Je stelt je kandidaat door jouw pop-up bar aan te vragen via een evenementenaanvraag.
Om je kandidatuur kracht bij te zetten en aan te geven hoe je inzet op bovenstaande criteria kan je een motivatienota toevoegen. Je kan ook bijkomende documenten, dossiers, voorbeelden, … bezorgen aan vrije.tijd@grobbendonk.be.
De beoordeling van de aanvragen gebeurt door een comité, samengesteld uit:
Burgemeester of zijn/ haar afgevaardigde;
Verantwoordelijke schepen;
Clusterverantwoordelijke Samenleving of zijn/ haar afgevaardigde;
Noodplanningscoördinator;
Onafhankelijk lid, aangeduid door het college.
De pop-up bar die de toelating krijgt van het college van burgemeester en schepenen, vraagt nadien de nodige vergunningen aan.
Vergunningen
- Uitbatingsvergunning horeca.
- Melding omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen klasse 3 (Vlaremrubriek 32.1 voor muziekactiviteiten).
- Mogelijks dien je nog een bijkomende vergunning bij jouw omgevingsvergunning aan te vragen voor bijvoorbeeld een zware koelinstallatie, opslag gassen, lozen afvalwater, stookinstallatie, … Controleer dit voor je pop-up op https://vlaremwegwijzer.navigator.emis.vito.be.
- Bij inname openbaar domein volgt tevens een goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
- De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.
Vrijstelling omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen
Wie een pop-up horecazaak/bar opent, wordt vrijgesteld van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen (artikel 7 van het vrijstellingenbesluit).
De duur van een pop-up horecazaak is vastgesteld op een maximale duur van vier periodes van dertig aaneengesloten dagen per kalenderjaar en voor zover niet strijdig met uitdrukkelijke voorwaarden van omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Op de eerste dag van de plaatsing van de constructie en/of de functiewijziging begint de periode van dertig dagen te lopen, ongeacht of de functiewijziging de volle dertig dagen gebeurt of de constructie de volle dertig dagen geplaatst blijft. De periodes van dertig dagen kunnen aaneengesloten zijn, maar overlappen elkaar niet.
Het is noodzakelijk en aangeraden om vooraf contact op te nemen met het team Ruimte en Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk om te controleren of de geplande bestemming niet strijdig is met de bepalingen in het gewestplan, de plannen van aanleg (BPA) of ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).
Overige initiatieven met betrekking tot tijdelijke horecagelegenheden
Duurt het initiatief minder dan twee weken, dan wordt het initiatief als evenement aangevraagd (meer info via team Vrije tijd).
Dit reglement is tevens niet van toepassing voor de tijdelijke uitbreiding van een bestaande horecazaak (meer info via team Ruimte & Vergunningen).
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Communicatie
Team Financieel Management
Noodplanningscoördinator
Artikel 1: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met vzw Briljante Kempen:
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Grobbendonk en vzw Briljante Kempen
Algemeen
Artikel 1 Deze overeenkomst regelt de samenwerking tussen de gemeente Grobbendonk en vzw Briljante Kempen, waarbij de vzw als hoofddoel heeft het toerisme in verband met het diamantair erfgoed in de provincie Antwerpen te ontwikkelen en te stimuleren. De gemeente Grobbendonk is lid van de vzw Briljante Kempen. Toerisme Grobbendonk heeft als hoofddoel de promotie, het beheer en de ontwikkeling van het toerisme op het grondgebied Grobbendonk. De werking van Toerisme Grobbendonk wordt aangestuurd door gemeente Grobbendonk.
Artikel 2 De hoofdverantwoordelijkheid voor het diamantair erfgoed ligt bij vzw Briljante Kempen. De hoofdverantwoordelijkheid voor toerisme ligt bij gemeente Grobbendonk.
Artikel 3 Vzw Briljante Kempen voorziet 1 VTE voor de exploitatie van Toerisme Grobbendonk, naast hun werking voor diamantair erfgoed. Deze regeling blijft van toepassing zolang vzw Briljante Kempen kan rekenen op de loonsubsidies van Toerisme Vlaanderen.
Artikel 4 Het adres van de maatschappelijke hoofdzetel van vzw Briljante Kempen is Spoorweglei 42 te 2560 Nijlen.
Toerisme Grobbendonk is vanaf voorjaar 2022 gelegen te Boudewijnstraat 4 in 2280 Grobbendonk.
Afspraken omtrent algemene financiering en werkingsmiddelen
Artikel 5 De gemeente Grobbendonk betaalt jaarlijks een werkingssubsidie aan vzw Briljante Kempen. Deze werkingssubsidie wordt gebruikt voor de promotie, het beheer en de ontwikkeling van het diamantair erfgoed op het grondgebied Grobbendonk.
Artikel 6 Gemeente Grobbendonk voorziet jaarlijks in het budget middelen voor de promotie, de werking, het beheer en de ontwikkeling van het toerisme in Grobbendonk, uitgezonderd diamantair erfgoed. Het ontwerp van het jaarlijkse budget en de meerjarenplanning wordt opgemaakt door team Vrije tijd van de gemeente Grobbendonk, onder praktische begeleiding van het team financieel management van de gemeente Grobbendonk. De gemeente Grobbendonk houdt deze middelen in eigen beheer.
Artikel 7 De uitbetaling van de jaarlijkse werkingssubsidie, vindt plaats nadat vzw Briljante Kempen hiertoe een schriftelijk verzoek richtte aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk. Dit verzoek wordt binnen een termijn van 1 maand verwerkt.
Artikel 8 Vzw Briljante Kempen engageert zich om een gezond en transparant financieel beleid te voeren. De begroting en de meerjarenplanning wordt jaarlijks voor 30 september voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk. De jaarrekening wordt jaarlijks voor 30 juni voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 9 Het gebruik van de werkingsmiddelen verloopt overeenkomstig de algemene aankoopprocedure van de gemeente Grobbendonk zoals deze werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
Huisvesting, nutsvoorzieningen, inrichting en onderhoud van het toeristisch infopunt
Artikel 10 Gemeente Grobbendonk stelt een locatie voor het toeristisch infopunt ter beschikking, gelegen overeenkomstig artikel 4 van deze samenwerkingsovereenkomst, inclusief het verbruik van water, gas en elektriciteit.
Artikel 11 Infrastructurele investeringen en herstellingen aan het toeristisch infopunt zijn ten laste van de gemeente Grobbendonk.
Artikel 12 De inrichting, zoals bureau-infrastructuur, elektronica en alle andere goederen die het welzijn van het personeel bevorderen, zijn ten laste van en horen tot de bevoegdheid van vzw Briljante Kempen. Het abonnement en gebruik van internet en telefonie zijn eveneens ten laste van en horen tot de bevoegdheid van vzw Briljante Kempen.
Artikel 13 Het onderhoud van de binneninrichting van het toeristisch infopunt is een verantwoordelijkheid van gemeente Grobbendonk.
Artikel 14 De buiteninrichting, zoals signalisatie, fietsenstalling, informatiebord,… zijn ten laste van gemeente Grobbendonk, behoudens de buiteninrichting betreffende het diamantair erfgoed die ten laste is van vzw Briljante Kempen.
Afspraken omtrent verkoop van cadeaucheques en inkomsten uit verkoop van toeristische producten en de organisatie van toeristische activiteiten
Artikel 15 In het toeristisch infopunt wordt de aankoop en omruiling van cadeaucheques, alsook de aankoop van toeristische, gemeentelijke en streekproducten mogelijk gemaakt.
Artikel 16 Inkomsten afkomstig van de verkoop van cadeaucheques en toeristische producten, keren terug naar en behoren tot de boekhouding van de gemeente Grobbendonk.
Afspraken omtrent de collectie van het Diamantmuseum
Artikel 17 De collectie van Diamantmuseum Grobbendonk is eigendom van gemeente Grobbendonk. Het beheer van de collectie werd toegewezen aan vzw Briljante Kempen. Onder beheer van de collectie wordt verstaan dat:
- de vzw instaat voor de inventarisatie, registratie en ontsluiting van de collectie;
- de vzw het nodige onderhoud aan de collectie voorziet en ervoor zorgt dat deze in goede conditie blijft;
- de vzw toestemming kan geven aan andere instellingen om collectiestukken in bruikleen te nemen;
- de vzw zorgt voor een degelijk collectiebeleid, uitgeschreven in een weldoordacht plan;
- de vzw de gemeente Grobbendonk steeds op de hoogte stelt van veranderingen in verband met de collectie;
- de vzw de collectie voldoende verzekert tegen brand, diefstal en aanverwante zaken.
Artikel 18 Gemeente Grobbendonk verbindt zich ertoe een locatie voor de opslag van haar collectie te voorzien en (toekomst)plannen in verband met de collectie steeds voor te leggen aan vzw Briljante Kempen.
Inzet van personeel en afspraken omtrent toeristische werking
Artikel 19 Het personeel wordt tewerkgesteld door vzw Briljante Kempen.
Artikel 20 De aansturing van de inhoudelijke werking van Toerisme Grobbendonk gebeurt door de gemeente Grobbendonk, behoudens de activiteiten die betrekking hebben op de promotie, beheer en ontwikkeling van activiteiten in het kader van diamantair erfgoed.
Het personeel, toegewezen aan Toerisme Grobbendonk wordt aldus ingezet voor de organisatie van activiteiten, waarbij de aansturing gebeurt door de gemeente Grobbendonk.
Artikel 21 Bij afwezigheid van personeel doet vzw Briljante Kempen in eerste instantie beroep op het vrijwilligersbestand van de vzw. Bij ontstentenis van inzet door een vrijwilliger, zorgt vzw Briljante Kempen steeds voor maatregelen die de continuïteit van een (beperkte) dienstverlening kunnen garanderen, in samenspraak met de gemeente Grobbendonk.
Afspraken omtrent huisstijl en communicatie
Artikel 22 Vzw Briljante Kempen maakt gebruik van een eigen logo en huisstijl die bij elke vorm van communicatie over haar activiteiten dienen te worden toegepast. Gemeente Grobbendonk heeft steeds het recht haar eigen logo toe te voegen aan de communicatie.
Artikel 23 Toerisme Grobbendonk maakt gebruik van het algemene mailadres toerisme@grobbendonk.be. De medewerkers antwoorden steeds vanuit hun persoonlijke mailadres aangeleverd door gemeente Grobbendonk.
Artikel 24 De website www.briljantekempen.be behoort toe aan vzw Briljante Kempen. Toerisme Grobbendonk heeft steeds de mogelijkheid om de website www.briljantekempen.be te gebruiken voor het aankondigen van nieuws en activiteiten betreffende de toeristische activiteiten.
Artikel 25 Communicatie in verband met het diamantair erfgoed, in welke vorm dan ook, gebeurt steeds in overleg met gemeente Grobbendonk en vzw Briljante Kempen. Communicatie in verband de overige activiteiten gebeurt in overleg met de gemeente Grobbendonk.
Afspraken omtrent verzekeringen
Artikel 26 Vzw Briljante Kempen is verantwoordelijk voor het welzijn van haar personeel en voorziet daartoe een arbeidsongevallenverzekering en een verzekering van burgerlijke aansprakelijkheid.
Artikel 27 Vzw Briljante Kempen maakt gebruik van vrijwilligers en voorziet daarom een vrijwilligersverzekering die eveneens geldig is voor Toerisme Grobbendonk en haar publieksactiviteiten.
Artikel 28 De verzekering met betrekking op het toeristisch infopunt, vanaf voorjaar 2022 gelegen op Boudewijnstraat 4 is de verantwoordelijkheid van gemeente Grobbendonk.
Duurtijd van de samenwerkingsovereenkomst
Artikel 29 De onderhavige samenwerkingsovereenkomst is geldig tot en met 31 december 2022.
Artikel 30 Wijzigingen aan de subsidieregeling van Toerisme Vlaanderen dienen onmiddellijk schriftelijk meegedeeld te worden aan de gemeente Grobbendonk.
Artikel 31 Beide partijen behouden zich het recht voor om onderhavige overeenkomst te beëindigen, mits een schriftelijke opzeg die minstens 6 maanden op voorhand wordt overgemaakt aan de tegenpartij.
Artikel 2: Deze samenwerkingsovereenkomst wordt voorgelegd aan de raad van bestuur van vzw Briljante Kempen.
Artikel 3: De beslissing van de raad van bestuur van vzw Briljante Kempen wordt overgemaakt aan de gemeente Grobbendonk zodat deze ondertekend kan worden.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
Financieel directeur
Team Informatie & Communicatie
Dienst toerisme
Andere:
Kempens Karakter
Lokaal bestuur Nijlen
Artikel 1: Goedkeuring van het bijgevoegd jaaractieplan 2022.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Preventieadviseur IOK
Leden van het managementteam
Teamleiders
Artikel 1: Aan betrokkene, Zandheide 22 - 2243 Pulle, kleuteronderwijzeres aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) in het kader van medische bijstand te verlenen voor de periode van 1 december 2021 t.e.m. 28 februari 2022.
Artikel 1: In uitvoering van het sectoraal akkoord 2020 heeft het gemeentepersoneel in 2021 recht op een resterende koopkrachtverhoging van 100 euro per VTE.
Deze koopkrachtverhoging is geprorateerd en wordt afhankelijk van de prestatiebreuk van het personeelslid deels toegekend via een geschenkencheque ter gelegenheid van Sinterklaas en deels via ecocheques.
Sinterklaascheque
Aan het personeelslid dat in dienst is op 6 december 2021 wordt, binnen de geldende fiscale en sociale zekerheidsregels met het oog op de vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, een lokale handelaarsbon toegekend als geschenkencheque ter gelegenheid van Sinterklaas. De geschenkencheque bedraagt 40 euro. De waarde wordt niet geprorateerd voor deeltijdse personeelsleden.
Ecocheques
Aan het personeelslid dat in dienst is op 31 oktober 2021 wordt, binnen de geldende fiscale en sociale zekerheidsregels met het oog op de vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, ecocheques toegekend met een pro-rata berekening naargelang de prestatiebreuk, van 60 euro/VTE/jaar (resterend deel van de koopkrachtverhoging van 100 euro).
De ecocheques worden toegekend op voorwaarde dat het personeelslid meer dan 1 dag effectieve arbeidsprestaties geleverd heeft in de periode van 1 januari tot 31 oktober.
Voor het bepalen van het bedrag van de ecocheques wordt uitgegaan van de werkelijke prestatiebreuk op datum van 31 oktober. Indien de bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het bedrag afgerond op de hogere eenheid.
Indien, rekening houdend met de individuele prestatiebreuk bij de berekening van de koopkrachtverhoging, het bekomen bedrag reeds werd besteed aan de Sinterklaascheque, heeft het personeelslid geen recht op ecocheques.
Jobstudenten worden van dit toepassingsgebied uitgesloten.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: De gemeenteraad geeft toelating voor de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste camera’s, die aangekocht zijn in het kader van het lokaal 3-pijlerbeleid of die aangekocht zullen worden in het kader van 'Mooimakers', op het ganse grondgebied van de gemeente Grobbendonk, met als doelstelling om problemen van (kleine) criminaliteit, overlast, zwerfvuil, sluikstorten en vandalisme aan te pakken, alsook de openbare orde en de veiligheid van bezoekers tijdens grote evenementen te bevorderen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft de opdracht tot het plaatsen van de verplichte signalisatie aan de gemeentegrenzen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Korpschef van de politiezone Neteland
Artikel 1: Kennisname van de opgestelde vragenlijst voor de communicatiebevraging.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden van de werkgroep communicatie
Indiville
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel gemeente met volgende staat van financieel evenwicht:
Jaar |
Beschikbaar budgettair resultaat |
Autofinancieringsmarge |
2020 |
4.831.540,00 |
1.548.537,00 |
2021 |
2.588.447,00 |
1.123.946,00 |
2022 |
1.676.011,00 |
-607.694,00 |
2023 |
1.078.602,00 |
5.967,00 |
2024 |
1.310.471,00 |
-4.733.530,00 |
2025 |
1.592.893,00 |
316.141,00 |
Artikel 2: De wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting, de motivering van de wijzigingen en de documentatie zijn de onderdelen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 2022 die door de raadsleden van het lokaal bestuur Grobbendonk geraadpleegd kunnen worden.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met volgende staat van financieel evenwicht:
Jaar |
Beschikbaar budgettair resultaat |
Autofinancieringsmarge |
2020 |
4.831.540,00 |
1.548.537,00 |
2021 |
2.588.447,00 |
1.123.946,00 |
2022 |
1.676.011,00 |
-607.694,00 |
2023 |
1.078.602,00 |
5.967,00 |
2024 |
1.310.471,00 |
-4.733.530,00 |
2025 |
1.592.893,00 |
316.141,00 |
Artikel 2: De wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting, de motivering van de wijzigingen en de documentatie zijn de onderdelen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 2022 die door de raadsleden van het lokaal bestuur Grobbendonk geraadpleegd kunnen worden.
Artikel 1: Kennisname van het verslag aangaande het overleg van 6 oktober 2021 tussen het Centraal Kerkbestuur Grobbendonk en de gemeente Grobbendonk zoals in bijlage.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2021011060 tot en met 2021011135.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 19 november 2021 tot en met 25 november 2021.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst van 29 november 2021.