Terug
Gepubliceerd op 19/09/2023

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 11/09/2023 - 13:30 Vlierenberg
  • A-punt

    • Team Secretariaat

      • LeefGoed - voordracht kandidaat-lid wooncomité en kandidaat-lid bouwcomité - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als kandidaat-lid voor het wooncomité voor de regio Neteland van Woonmaatschappij Leefgoed BV:

        - de heer/mevrouw [%kandidaat-lid wooncomité%]

        Artikel 2: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als kandidaat-lid voor het bouwcomité voor de regio Neteland van Woonmaatschappij Leefgoed BV:

        - de heer/mevrouw [%kandidaat-lid bouwcomité%]

      • IKA - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 21 november 2023.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        IKA

        Alle vertegenwoordigers

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2023068387 - Waterlaatstraat 6 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lot A van 154 m².

        Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.

        Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

        Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

        Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

        Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023052121 - Sparrenlaan 7 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.
        Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
        Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

        Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

        Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

        Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.

      • Zwerfvuilhandhavers OVAM - werking en aanstelling - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Intrekking van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 augustus 2023: "Zwerfvuilhandhavers OVAM - werking en aanstelling - goedkeuring" en aanpassing als volgt:

        Artikel 2: Goedkeuring van de vooropgestelde samenwerking met OVAM en zodoende om beroep te doen op de zwerfvuilhandhavers, hotspots worden aangeduid door de gemeente en de omgeving van glasbollen, papier en textielcontainers worden mee opgenomen als hotspot.

        Artikel 3: Een duidelijke en uitgebreide externe communicatie wordt gevoerd vooraf de handhavingsactie.

        Artikel 4: De gemeenteraad stelt de personen, zoals opgenomen in bijlagen, aan als vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 21§1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

        Artikel 5: Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jan Lefevre, Mark Deneyer, Robie Peeters, Emmanuel Gheldof, David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Selene Bens, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti, Bahram Maaruf, Michael Sobkowiak, Dirk Verrees en Benny Buvens worden door de gemeenteraad aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Grobbendonk voor de vaststelling van overtredingen op onderstaande artikelen uit de lokale politiecodex Neteland: 

        Titel 3 – Uitwerpselen

        Art. 139

        De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren moeten ervoor zorgen dat deze dieren het openbaar domein niet bevuilen met hun uitwerpselen.

        De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren zijn verplicht op al deze plaatsen de uitwerpselen van hun dier onmiddellijk te verwijderen.

        Art. 140

        De eigenaars/houders/begeleiders van honden moeten in het bezit zijn van voldoende recipiënten om de uitwerpselen te verwijderen.

        Ze kunnen zakjes met uitwerpselen eventueel deponeren in speciale hondenpoepbakjes of in gewone straatvuilbakjes. Bij ontstentenis hiervan dient men de zakjes mee naar huis te nemen.

        Art. 141

        Indien de eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren weigeren of nalaten de uitwerpselen onmiddellijk te verwijderen, zal door de gemeente tot reiniging overgegaan worden en kunnen de kosten verhaald worden op de eigenaars/houders/begeleiders.

        Hoofdstuk 1 – Zwerfvuil en sluikstorten

        Art. 230

        Het is verboden zwerfvuil zoals (niet-limitatieve opsomming) sigarettenpeuken, kauwgum, blikjes, wikkels en andere verpakkingen enz. achter te laten op het openbaar domein en aanpalende terreinen.

        Art. 234

        Degene die zich schuldig maakt aan inbreuken op de artikelen 230 t.e.m. 233 is bovendien gehouden om dadelijk over te gaan tot reiniging. Bij gebreke hiervan kan de gemeente overgaan tot ambtshalve verwijdering of reiniging op kosten en risico van de in gebreke blijvende persoon.

        Hoofdstuk 3 – Verkooppunten drank en voeding

        Art. 239

        §1. Uitbaters van gelegenheden die waren verkopen bestemd om ter plaatse of in de onmiddellijke omgeving verbruikt te worden (o.a. frituren, fastfood, drankautomaten), zijn verplicht degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken bij hun inrichting te plaatsen.

        §2. De uitbater moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond zijn inrichting.  

        Art. 240

        De personen, die vanwege de bevoegde overheid een vergunning voor het verkopen van goederen op het openbaar domein hebben verkregen, moeten instaan voor de reinheid van en rond hun standplaats.

        Art. 241

        Degene die zich schuldig maakt aan inbreuken op de artikelen 239 en 240 is bovendien gehouden om dadelijk over te gaan tot reiniging. Bij gebreke hiervan kan de gemeente overgaan tot ambtshalve verwijdering of reiniging op kosten en risico van de in gebreke blijvende persoon.

    • Staf van de AD

      • Beleidsevaluatie - opvolgingsrapportering semester 1 2023 - kennisname

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2023:

        - Beleidsevaluatie prioritaire acties;

        - Beleidsopvolging overheidsopdrachten;

        - Beleidsopvolging klimaatacties;

        - J1 Doelstellingenrekening;

        - ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);

        - T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;

        - T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;

        - T3 Investeringsproject.

    • Team Financieel Management

      • Gunningswijze en lastvoorwaarden voor overheidsopdracht "Aanleg fietspaden langs de Industrieweg" - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek "Aanleg fietspaden langs de Industrieweg" en de raming voor de opdracht, opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv, Markiesstraat 1 te 1000 Brussel. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 5.011.765,31 excl. BTW of € 6.064.236,03 incl. 21% BTW voor het gehele project. Het gemeentelijk aandeel is geraamd op € 2.841.931,23 excl. BTW of €3.438.736,79 euro incl. BTW.
        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
        Artikel 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Provincie Antwerpen, 2000 Antwerpen.
        Artikel 4: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
        Artikel 5: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
        Artikel 6: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan, op budgetcode 2023/2240007/OM/0200 (actie/raming AC000292/MJP000307).
        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Financieel Management
        Team Ruimte & Vergunningen
        Arcadis Belgium nv

      • Vaststellen gunningswijze en selectieleidraad verzekering arbeidsongevallen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Verzekering arbeidsongevallen”, opgesteld door team Financieel management, hierna als bijlage worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 450.000,00 incl. BTW (0% BTW).
        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
        Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
        Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en 2025, op budgetcode 6120300/IO/0112 (actie/raming AC000038/MJP000993).

  • B-punt

    • Team Secretariaat

      • Agenda gemeenteraad

        Goedgekeurd mits aanpassing

        De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 19 september 2023 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

        1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 20 juni 2023 - notulen - goedkeuring
        2. Team Secretariaat: Cipal dv - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        3. Team Secretariaat: IKA - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        4. Team Secretariaat: Toekomstverkenning Neteland - eindrapport - kennisname
        5. Team Secretariaat: Commissie van Financiën - wijziging lid - kennisname
        6. Team Secretariaat: LeefGoed - voordracht kandidaat-lid wooncomité en kandidaat-lid bouwcomité - goedkeuring
        7. Team Ruimte & Vergunningen: Reglement recyclagepark - goedkeuring
        8. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2023068387 - Waterlaatstraat 6 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
        9. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2023052121 - Sparrenlaan 7 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
        10. Staf van de AD: Beleidsevaluatie - opvolgingsrapportering semester 1 2023 - kennisname
        11. Team HRM: Verhoging 2de pensioenpijler OFP Prolocus - goedkeuring
        12. Team Financieel Management: Retributie - retributiereglement op compostvaten, compostbakken, zakken compost en GFT-bakken - wijziging - goedkeuring
        13. Team Financieel Management: Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - juni 2023 - technische opmerkingen toezicht deel gemeente - kennisname
        14. Team Financieel Management: Leningen - contract voor het aangaan van leningen 2023 - goedkeuring
        15. Team Financieel Management: Gunningswijze en lastvoorwaarden voor overheidsopdracht "Aanleg fietspaden langs de Industrieweg" - goedkeuring
        16. Team Financieel Management: Vaststellen gunningswijze en selectieleidraad verzekering arbeidsongevallen - goedkeuring
        17. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling


        IN BESLOTEN VERGADERING

            18. Team Secretariaat: Tijdelijke sluiting Astridplein 28/1 op grond van ernstige aanwijzingen van mensenhandel en seksuele uitbuiting - kennisname

            19. Team Ruimte & Vergunningen: Zwerfvuilhandhavers OVAM - werking en aanstelling - goedkeuring
            20. Team Ruimte & Vergunningen: Aanstelling tot GAS-vaststeller - goedkeuring

  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 4 september 2023 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 4 september 2023 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Varia - kennisname

        Verworpen

        Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • Besluiten algemeen directeur - notulen - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.

      • Pidpa - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 16 juni 2023 van pidpa.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2023088448 - Eikenlei 3 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Dirk Peeters en de heer Wannes Bogaerts voor het slopen van een ééngezinswoning en het herbouwen van 2 ééngezinwoningen met tuin- en fietsberging met bijhorende verhardingen, met als adres Eikenlei 3, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 132/2.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van een ééngezinswoning en het herbouwen van 2 ééngezinwoningen met tuin- en fietsberging met bijhorende verhardingen.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De verharding dient uitgevoerd te worden met waterdoorlaatbare materialen of met brede voegen.
        • Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht.
        • Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden uit het advies van Pidpa d.d. 19 juli 2023.
        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • De aanleg van de infiltratiekratten dient zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

         

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023068325 - Hoevestraat 5 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Nick Crollet - Hannelore Docx voor verbouwen en uitbreiden van een bestaande woning, met als adres Hoevestraat 5, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 182R2. 

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: verbouwen en uitbreiden van een bestaande woning.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        * De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        * De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        * Het advies van Provincie Antwerpen departement Leefmilieu dienst Integraal Waterbeleid van 24 augustus 2023 ten strengste na te leven.

        * De nieuw aan te leggen verharding moet zoveel mogelijk aangelegd worden in waterdoorlatend materiaal.

        * Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

        * Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

        * De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023025493 - Berg En Dal zn. - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Paul Verhaert namens STUDIEBUREAU VERHAERT & CO BV. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verkavelen van het perceel in 1 lot voor open bebouwing en 1 lot voor kosteloze grondafstand.
        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
        Voorwaarden:
        • Het aantal bouwlagen wordt beperkt tot 2. De bouwhoogte is in geval van plat dak maximum 7 meter. Om integratie te bevorderen mag de kroonlijsthoogte in geval van schuin dak maximaal 4,5 meter bedragen en de noklijsthoogte maximum 9 meter.
        • De bebouwbare oppervlakte, incl. bijgebouwen wordt beperkt tot 212 m².
        • Het hoogstammig groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, speelruimten, tennisvelden en dergelijke. De aangevraagde ontbossing houdt niet automatisch in dat alle hoogstammige bomen binnen de ontboste oppervlakte mogen gerooid worden. Hierbij mag deze zone omgevormd worden tot tuin, mits het behoud en/of (her)aanplanting van hoogstammige bomen. Deze bomen zullen dus geen deel meer uitmaken van een bos, maar van een tuin.
        • De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • De voorwaarden uit volgende adviezen dienen strikt te worden nageleefd:
        - Pidpa van 4 april 2023
        - Fluvius van 6 april 2023
        - Agentschap Onroerend Erfgoed van 22 juni 2023
        - Agentschap voor Natuur en Bos van 3 mei 2023
        • De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.
        • De afzonderlijke percelen zullen moeten voldoende aan de gewestelijke hemelwaterverordening.
        • Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing van 20/06/2023:

        Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lotnummer 2 van 71m². Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting. Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

        Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

        Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

        Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.
        • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 23-205830.
        • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 1685 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.
        • De resterende bosoppervlakte 7127 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
        • De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
        • De bosbehoudsbijdrage van € 10160.55 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
        • De perceelsgrens van lot 1 valt samen met de perimeter van het beschermde cultuurhistorisch
        landschap ‘Ter Duinen’. Een kastanjehouten afsluiting of wildraster (max. hoogte 1.20m) is te plaatsten op de grens tussen lot 1 en het beschermd cultuurhistorisch landschap.
        • De bestaande vegetatie en het aanwezige reliëf, binnen de perimeter van het beschermde cultuurhistorisch, is te behouden.
        Lasten:
        • De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
        • Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023063586 - Gilliam 6 - weigering

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan de heer Tom Boydens voor het bouwen van een halfopen woning bij een bestaand bedrijf, met als adres Gilliam 6 en 6A, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 479L en 479K.

      • Verdeling 20239 - Middeldonk 2 - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het schrijven van geassocieerde notarissen Notadux. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

      • Vermoeden van vergunning woning Liersesteenweg 96/96A - opname in het vergunningenregister - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college beslist de constructie, gelegen Lierse Steenweg 96 en 96 A als vergund geacht in het vergunningenregister op te nemen, in de verschijningsvorm zoals opgetekend in de bijgevoegde plannen bestaande voorgevel (2023), grondplan BT Lierse Steenweg 96 (niv +0) en grondplan BT - Lierse Steenweg 96A (niv +1).

        Artikel 2: Het college beslist voor het gedeelte van het gebouw, aangeduid op grondplan BT - Lierse Steenweg 96 (niv +0) met de omschrijving "commerciële ruimte" de vergunde functie "dagrecreatie, met inbegrip van sport" als vergund geacht te beschouwen. 

         

      • Aanvraag uitbatingsvergunning - De Heerlyckheid - Pater Voordeckersstraat 14 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Johan Verhaegen, schepen, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Artikel 1: Goedkeuring voor de uitbatingsvergunning voor De Heerlyckheid, gelegen Pater Voordeckersstraat 14 te 2280 Grobbendonk met ondernemingsnummer 0848.065.555.

        Artikel 2: De uitbater moet volgende voorwaarden naleven:

        • De uitbater dient te voldoen aan de bepalingen van het politiereglement brandveiligheid voor publiek toegankelijke gebouwen en evenementen.
        • Er moet voldaan worden aan de politiecodex, meer bepaald titel 2: Algemene bepalingen geluidsoverlast.
        • Er moet voldaan worden aan de wettelijke uitbatingsvoorwaarden op het gebied van veiligheid, verzekering tegen risicoaansprakelijkheid en hygiëne.
        • De verlichting mag geen hinder, verblinding of rustverstoring veroorzaken geven naar de omgeving of passerende voertuigen en hun bestuurders.
        • De exploitant dient de nodige attesten voor de technische installaties op te volgen en tijdig in orde te brengen.
        • De exploitant neemt de nodige maatregelen om geluidshinder naar de omgeving te voorkomen.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Betrokkenen

        Noodplanning@regioneteland.be

      • Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER - advies

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Gunstig advies geven over het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen en ontwerp plan-MER onder voorwaarden, zoals opgelijst in artikel 2.

        Artikel 2: Rekening houden met volgende aandachtspunten:

        - Garanties voor verdere uitbouw en optimalisatie treinaanbod in de regio

        - Onderscheid in benadering tussen betalend maken van stationsparkings in stedelijk en landelijk gebied. Parkings bij de treinstations op grondgebied Grobbendonk mogen niet betalend worden gemaakt

        - Het volgen van de geijkte procedures bij het sluiten van overwegen

        - Verder onderzoek naar effectieve maatregelen die de verkeersdruk op de kern van onze gemeente temperen

        Artikel 3: Dit besluit wordt overgemaakt aan de vervoerregio Kempen.

      • Inname openbaar domein - Dorp 60 - restauratiewerken kerk - verlenging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de verlenging van de inname van het openbaar domein ter hoogte van Dorp 60 van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2024 voor het plaatsen van steigermateriaal.
        Artikel 2: Het materiaal dient gestockeerd te worden op de parkeerplaatsen rechts van de ingang van de kerk zoals aangeduid op de bijlage.

        Artikel 3: Het openbaar domein dient na afloop van de werken in oorspronkelijke staat hersteld te worden. Bij gebreke hieraan zullen de herstellingen uitgevoerd worden door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk en zullen de kosten hiervoor aangerekend worden aan de opdrachtgever van de werken.

        Artikel 4: Voor de inname van het openbaar domein zal per uitzondering een vrijstelling verleend worden, ook voor de reeds goedgekeurde inname van 1 tot en met 31 augustus 2023.

        Artikel 5: Aan het team Financieel Management de opdracht te geven een creditnota te sturen aan betrokkene ten bedrage van 1.073,00 euro.

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Team Financieel Management
        Wijkpost politie
        Betrokkene

      • Romeinse Vicus - kennisname

        Goedgekeurd mits aanpassing

        Artikel 1: De gemeente Grobbendonk geeft een positief advies aan de keuze van de Romeinse Vicus als beschermingsthema in de regeerperiode 2024-2029. 

      • Aanvraag vrijstelling van de leegstandsheffing - aanslagjaar 2023 - VOL00053 - Pulse Steenweg 23 - weigering

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit tot afwijzing van bovenvermelde aanvraag tot vrijstelling door betrokkene d.d. 14 augustus m.b.t. de woning Pulse steenweg 23, 2280 Grobbendonk, kadastrale ligging: afdeling 1 sectie A nr. 467B2.
        Dit heeft tot gevolg dat de woning in kwestie, zijnde Pulse steenweg 23, 2280 Grobbendonk, voor het aanslagjaar 2023 zal worden opgenomen op het kohier van de gemeente Grobbendonk m.b.t. de belasting inzake leegstaande gebouwen en woningen.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        De betrokkene
        Financieel directeur

      • Correctie stedenbouwkundige inlichtingen Sperwerlaan 31 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist een nieuw stedenbouwkundig uittreksel af te leveren aan de heer Michiel Vlaeminck met de vermelding dat voor de  woning Sperwerlaan 31, afd. 1 sectie C nr. 62 w 4 een stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd voor het bouwen van een woonhuis en de woning niet als vakantieverblijf maar als woning is vergund.   

      • Aanvraag vrijstelling van de leegstandsheffing – aanslagjaar 2023 – VOL00043 & VOL00044 – Keizerhofstraat 20 & Keizerhofstraat 22 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing voor de leegstaande woning gelegen Keizerhofstraat 20 & 22 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen Sectie A nr. 287X en 287Y, is ontvankelijk en gegrond.

        Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing voor niet-vergunningsplichtige renovatiewerken door betrokkene op 18 augustus 2023 kan verleend worden voor één jaar.

        Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2023.

    • Team Vrije tijd

      • Uitvoering visie ontmoetingsveld - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te geven aan het projectteam van het belevingspark De Volle Vaart om scenario B volgens het plan in bijlage verder uit te werken. 

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Vrije tijd

        Projectteam belevingspark

      • Lokale SWOT-analyse BOA - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennis te nemen van de SWOT-analyse in bijlage die de interne werkgroep maakte in opdracht van de dialooggroep Neteland in het kader van BOA. 

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Welzijn 

        Team Vrije tijd 

        Philippe Broechoven 

      • Leesbevorderende activiteiten bibliotheek – najaar 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te geven voor het organiseren van bovenstaande leesbevorderende activiteiten in de bib.

    • Team Welzijn

      • Aanvraag bagagevervoer naar Bredene van Mariaschool - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Een gemeentelijke vrachtwagen met chauffeur ter beschikking te stellen op:

        • maandag 16 oktober 2023 om 8u40 om de bagage van 51 leerlingen, 6 begeleiders en wat knutselmateriaal te vervoeren van Bergstraat 12 te 2280 Grobbendonk naar Bredene
        • vrijdag 20 oktober 2023 tegen 12u00 om de bagage van de leerlingen weer op te halen in Bredene en terug te brengen naar Bergstraat 12 te 2280 Grobbendonk.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Welzijn
        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Mariaschool, Bergstraat 12 te 2280 Grobbendonk

    • Team HRM

      • Aanvraag deeltijds verlof verminderde prestaties C.V.H. - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Aan betrokkene, onderwijzeres, het verlof voor verminderde prestaties voor 12/24 te verlenen voor de periode van 1 september 2023 t.e.m. 30 juni 2024.

      • Fietspolicy Neteland - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de aangepaste fietspolicy, zoals in bijlage voorzien.

      • Wijziging rechtspositieregeling - toevoeging mogelijkheid omzetting eindejaarstoelage in fietsleasebudget - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de uitbreiding van artikel 217 van de RPR om de eindejaarspremie te kunnen omzetten in fietsleasebudget, zoals voorgesteld.

        Artikel 2: De uitbreiding van de RPR treedt in werking vanaf 1 januari 2024.

        Aanvulling:

        §1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.

        Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaand lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.

        Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan.
        Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.

        Indien het theoretische budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.

        §2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage "Fietspolicy Grobbendonk" die wordt toegevoegd aan de rechtspositieregeling.

    • Team Financieel Management

      • Belasting op overnachtingen 2023 - vaststellen en uitvoerbaar verklaren kohier - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het kohier voor de belasting op overnachtingen 2023 met 6 belaste goederen voor een bedrag van 7.680,00 euro.

      • Toetreding tot de groepsaankoop via de aankoopcentrale van IOK - groepsaankoop raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake EPC verslaggeving - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de overheidsopdracht “Groepsaankoop raamovereenkomst voor het uitvoeren van diensten inzake EPC Verslaggeving” voor een bedrag van 4.107,95 euro incl. BTW.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Financieel Management
        IOK
        Betrokken firma Remac

      • Bestellijsten van 11 september 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 11 september 2023.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 11 september 2023.

      • Opbrengsten van 2023005931 tot en met 2023006164 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023005931 tot en met 2023006164.

      • Kosten van 1 september 2023 tot en met 7 september 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 1 september 2023 tot en met 7 september 2023.