DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 worden goedgekeurd.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2023 werd het aangepaste meerjarenplan vastgesteld in het besluit met als titel "Financiën: Meerjarenplan 2020-2025 2024 lokaal bestuur Grobbendonk – deel OCMW - vaststelling".
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen. Artikels 176, 250, 260 en 262.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen. Artikels 17 t.e.m. 28.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen.
Omzendbrieven van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
De gemeenten en OCMW’ s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening van het OCMW dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
De jaarrekening 2024 bevat volgende documenten die als bijlage terug te vinden zijn:
Beleidsevaluatie
Financiële nota
Toelichting
Documentatie
Transacties tussen gemeente en OCMW
Beschikbaar budgettair resultaat:
|
|
Geconsolideerd |
|
|
|
| Exploitatiesaldo |
2.975.723,00 euro |
| Investeringssaldo |
-6.676.902,00 euro |
| Financieringssaldo |
654.695,00 euro |
|
|
|
| Budgettair resultaat van het boekjaar |
-4.355.873,00 euro |
|
|
|
| Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
6.273.001,00 euro |
|
|
|
| Gecumuleerd budgettair resultaat |
1.917.128,00 euro |
|
|
|
| Beschikbaar budgettair resultaat |
1.917.128,00 euro |
Staat van opbrengsten en kosten:
| Kosten |
23.709.223,00 euro |
| Opbrengsten |
24.257.235,00 euro |
|
|
|
| Overschot van het boekjaar |
548.012,00 euro |
Eindbalans:
| Activa |
92.546.753,00 euro |
| Vlottende activa |
13.692.776,00 euro |
| Vaste activa |
78.853.977,00 euro |
|
|
|
| Passiva |
92.546.753,00 euro |
| Schulden |
20.638.406,00 euro |
| Nettoactief |
71.908.347,00 euro |
Het resultaat van de jaarrekening 2023 wordt meegenomen in de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (12 GIB en Gino Van der Elst) en 7 onthoudingen (2 Vlaams Belang, 3 Vooruit, 1 cd&v en Emma Van Meensel).
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de tussenkomst van de gemeente aan het OCMW op basis van rapport T5 voor een bedrag van 2.963.770,03 euro.
Artikel 2: Vaststelling te geven aan de jaarrekening 2024 en haar bijlagen van het lokaal bestuur Grobbendonk, deel OCMW, met volgende beschikbaar budgettair resultaat, staat van opbrengsten en kosten en eindbalans:
Beschikbaar budgettair resultaat:
|
|
Geconsolideerd |
|
|
|
| Exploitatiesaldo |
2.975.723,00 euro |
| Investeringssaldo |
-6.676.902,00 euro |
| Financieringssaldo |
654.695,00 euro |
|
|
|
| Budgettair resultaat van het boekjaar |
-4.355.873,00 euro |
|
|
|
| Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
6.273.001,00 euro |
|
|
|
| Gecumuleerd budgettair resultaat |
1.917.128,00 euro |
|
|
|
| Beschikbaar budgettair resultaat |
1.917.128,00 euro |
Staat van opbrengsten en kosten:
| Kosten |
23.709.223,00 euro |
| Opbrengsten |
24.257.235,00 euro |
|
|
|
| Overschot van het boekjaar |
548.012,00 euro |
Eindbalans:
| Activa |
92.546.753,00 euro |
| Vlottende activa |
13.692.776,00 euro |
| Vaste activa |
78.853.977,00 euro |
|
|
|
| Passiva |
92.546.753,00 euro |
| Schulden |
20.638.406,00 euro |
| Nettoactief |
71.908.347,00 euro |
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Algemeen directeur
Financieel directeur
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
In 2020 werd door en voor de gemeente/het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een kader vastgelegd waarbinnen de organisatiebeheersing wordt georganiseerd.
Organisatiebeheersing wordt decretaal in artikel 217 van het decreet lokaal bestuur (hierna DLB) omschreven als volgt:
'Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.'
Als richtinggevend kader werd de leidraad van Audit Vlaanderen gekozen: dit model benadert organisatiebeheersing vanuit tien verschillende thema's.
Gezien de steeds meer complexere context waarbinnen lokale besturen dienen te opereren, wint organisatiebeheersing aan toenemend belang.
De vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem is een bevoegdheid van de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De rapportage dient te gebeuren conform artikel 219 DLB, op jaarlijkse basis en uiterlijk voor 30 juni. De rapportage omvat enerzijds een terugblik op het voorbije werkingsjaar en de verwezenlijkingen, anderzijds wordt op basis van een actieplan de komende periode benaderd.
Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2023 houdende organisatiebeheersing - jaarlijkse rapportering - kennisname.
Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2020 houdende organisatiebeheersing - kader en jaaractieplan 2020 - goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen (art. 217 t.e.m. art. 220).
Positief advies van het managementteam dd. 5 mei 2025 met betrekking tot het verslag van het werkingsjaar 2024-2025 en het voorstel van het jaaractieplan 2025-2026.
Teneinde een efficiënte benadering van de organisatiebeheersing na te streven werd ervoor geopteerd om de rapportage en de vooruitblik (actieplan) in één rapporteringsmoment samen te brengen, waardoor de combinatie terug- en vooruitblik naadloos in mekaar overgaan. Vermits de rapportage gebeurt in de raden van juni, wordt er gekozen voor een actieplan dat zowel het tweede semester van 2025 omvat, maar ook het eerste van 2025. De rapportering (evaluatie) hierover zal gebeuren op de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van juni 2026.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de rapportering inzake de organisatiebeheersing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden managementteam
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Op 22 september 2024 werd een intentieverklaring ondertekend met de woonmaatschappij LEEFGOED met betrekking tot de totstandkoming van een erfpachtovereenkomst. De overeenkomst beoogt het ter beschikking stellen van een aantal percelen, eigendom van Gemeente/OCMW met het oog op de oprichting door de woonmaatschappij van 12 wooneenheden voor de doelgroep senioren en 4 sociale gezinswoningen.
Notarisvennootschap NOTADUX te Grobbendonk werd verzocht hierrond een ontwerp aan te leveren dat in bijlage kan worden aangetroffen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2024 houdende intentieverklaring erfpacht gronden Beukenlaan - woonmaatschappij Leefgoed - goedkeuring.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 februari 2021 m.b.t. de overdracht van beheer bejaardenwoningen OCMW aan sociale huisvestingsmaatschappij C.V. Zonnige Kempen - principiële goedkeuring.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 november 2017 en latere wijzigingen.
Voorgelegd voorstel tot erfpacht betreft een duurtijd van 55 jaar. Overeenkomstig de Intentieverklaring (zie bijlage) is het bedoeling dat LEEFGOED de site gaat voorzien van 12 wooneenheden voor senioren en 4 sociale gezinswoningen. Na realisatie is het de bedoeling dat de gronden worden opgenomen in het openbaar domein.
Een (symbolische) jaarlijkse canon (1€) werd op verzoek van LEEFGOED voorzien.
Beide rechtspersonen (gemeente en OCMW) zijn betrokken gezien de eigendomssituatie: Perceelnummers 225F en 225G (zie bijlage) behoren immers toe tot de gemeente, de overige zijn eigendom van het OCMW.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (12 GIB, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v) en 5 onthoudingen (2 N-VA en 3 Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van de erfpachtovereenkomst tussen enerzijds het OCMW Grobbendonk en de gemeente Grobbendonk en anderzijds de woonmaatschappij LEEFGOED, zoals opgemaakt door de notarisvennootschap NOTADUX te Grobbendonk en gevoegd in bijlage.
Artikel 2: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens het OCMW mede te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Gemeente Grobbendonk
Notadux Grobbendonk
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
BESLUIT:
GIB: Geen vragen
N-VA: Geen vragen
Vooruit: Geen vragen
CD&V:
Vlaams Belang: Geen vragen
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Valérie Caers
voorzitter