Terug
Gepubliceerd op 23/09/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 26/06/2025 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 22 mei 2025 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 worden goedgekeurd.

    • Jaarrekening 2024 - deel OCMW - vaststelling

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2023 werd het aangepaste meerjarenplan vastgesteld in het besluit met als titel "Financiën: Meerjarenplan 2020-2025 2024 lokaal bestuur Grobbendonk – deel OCMW - vaststelling".

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen. Artikels 176, 250, 260 en 262.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen. Artikels 17 t.e.m. 28.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen.

      Omzendbrieven van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

      Bijkomende motivering

      De gemeenten en OCMW’ s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening van het OCMW dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.

      De jaarrekening 2024 bevat volgende documenten die als bijlage terug te vinden zijn:

      Beleidsevaluatie

      Financiële nota

      • Doelstellingenrekening (J1)
      • Staat financieel evenwicht (J2)
      • Realisatie kredieten (J3)
      • Balans (J4)
      • Staat van opbrengsten en kosten (J5)

      Toelichting

      • Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1)
      • Ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
      • Investeringsproject (T3)
      • Evolutie van de financiële schulden (T4)
      • Toelichting bij de balans (T5)
      • Financiële risico’s
      • Waarderingsregels
      • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
      • Verklaring materiële verschillen tussen gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven
      • Kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat
      • Overzicht overgedragen kredieten voor investeringen en financiering
      • Verwijzing naar plaats waar documentatie beschikbaar is

      Documentatie

      • Overzicht van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties
      • Overzicht investeringsprojecten
      • Toegestane werkings- en investeringssubsidies
      • Samenstelling beleidsdomeinen
      • Overzicht verbonden entiteiten
      • Personeelsinzet
      • Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort
      • Proef- en saldibalans
      • Overeenstemming tussen algemene en budgettaire boekhouding
      • Verlenen visum
      • Debiteurenbeheer
      • Deelnemingen
      • Jaarverslag 2024 Lokaal dienstencentrum Grobbendonk

      Transacties tussen gemeente en OCMW


      Beschikbaar budgettair resultaat:

       

      Geconsolideerd

       

       

      Exploitatiesaldo

      2.975.723,00 euro

      Investeringssaldo

      -6.676.902,00 euro

      Financieringssaldo

      654.695,00 euro

       

       

      Budgettair resultaat van het boekjaar

      -4.355.873,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      6.273.001,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat

      1.917.128,00 euro

       

       

      Beschikbaar budgettair resultaat

      1.917.128,00 euro

       

      Staat van opbrengsten en kosten:

      Kosten 

       23.709.223,00 euro

      Opbrengsten

       24.257.235,00 euro

       

       

      Overschot van het boekjaar

       548.012,00 euro

       

      Eindbalans:

      Activa

      92.546.753,00 euro

      Vlottende activa

       13.692.776,00 euro

      Vaste activa

       78.853.977,00 euro

       

       

      Passiva

      92.546.753,00 euro

      Schulden

       20.638.406,00 euro

      Nettoactief

       71.908.347,00 euro

      Financiële gevolgen/visum

      Het resultaat van de jaarrekening 2023 wordt meegenomen in de volgende aanpassing van het meerjarenplan.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (12 GIB en Gino Van der Elst) en 7 onthoudingen (2 Vlaams Belang, 3 Vooruit, 1 cd&v en Emma Van Meensel).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de tussenkomst van de gemeente aan het OCMW op basis van rapport T5 voor een bedrag van 2.963.770,03 euro.

      Artikel 2: Vaststelling te geven aan de jaarrekening 2024 en haar bijlagen van het lokaal bestuur Grobbendonk, deel OCMW, met volgende beschikbaar budgettair resultaat, staat van opbrengsten en kosten en eindbalans:

      Beschikbaar budgettair resultaat:

       

      Geconsolideerd

       

       

      Exploitatiesaldo

      2.975.723,00 euro

      Investeringssaldo

      -6.676.902,00 euro

      Financieringssaldo

      654.695,00 euro

       

       

      Budgettair resultaat van het boekjaar

      -4.355.873,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      6.273.001,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat

      1.917.128,00 euro

       

       

      Beschikbaar budgettair resultaat

      1.917.128,00 euro

      Staat van opbrengsten en kosten:

      Kosten 

       23.709.223,00 euro

      Opbrengsten

       24.257.235,00 euro

       

       

      Overschot van het boekjaar

       548.012,00 euro

      Eindbalans:

      Activa

      92.546.753,00 euro

      Vlottende activa

       13.692.776,00 euro

      Vaste activa

       78.853.977,00 euro

       

       

      Passiva

      92.546.753,00 euro

      Schulden

       20.638.406,00 euro

      Nettoactief

       71.908.347,00 euro

       

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Algemeen directeur

      Financieel directeur

    • Organisatiebeheersing - jaarlijkse rapportering - kennisname

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In 2020 werd door en voor de gemeente/het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een kader vastgelegd waarbinnen de organisatiebeheersing wordt georganiseerd.

      Organisatiebeheersing wordt decretaal in artikel 217 van het decreet lokaal bestuur (hierna DLB) omschreven als volgt:

      'Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

      1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;

      2° wetgeving en procedures naleeft;

      3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

      4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

      5° de activa beschermt en fraude voorkomt.'

      Als richtinggevend kader werd de leidraad van Audit Vlaanderen gekozen: dit model benadert organisatiebeheersing vanuit tien verschillende thema's.

      Gezien de steeds meer complexere context waarbinnen lokale besturen dienen te opereren, wint organisatiebeheersing aan toenemend belang.

      De vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem is een bevoegdheid van de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De rapportage dient te gebeuren conform artikel 219 DLB, op jaarlijkse basis en uiterlijk voor 30 juni. De rapportage omvat enerzijds een terugblik op het voorbije werkingsjaar en de verwezenlijkingen, anderzijds wordt op basis van een actieplan de komende periode benaderd.

      Juridisch kader

      Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2023 houdende organisatiebeheersing - jaarlijkse rapportering - kennisname. 

      Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2020 houdende organisatiebeheersing - kader en jaaractieplan 2020 - goedkeuring. 

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen (art. 217 t.e.m. art. 220).

      Adviezen

      Positief advies van het managementteam dd. 5 mei 2025 met betrekking tot het verslag van het werkingsjaar 2024-2025 en het voorstel van het jaaractieplan 2025-2026.

      Bijkomende motivering

      Teneinde een efficiënte benadering van de organisatiebeheersing na te streven werd ervoor geopteerd om de rapportage en de vooruitblik (actieplan) in één rapporteringsmoment samen te brengen, waardoor de combinatie terug- en vooruitblik naadloos in mekaar overgaan. Vermits de rapportage gebeurt in de raden van juni, wordt er gekozen voor een actieplan dat zowel het tweede semester van 2025 omvat, maar ook het eerste van 2025. De rapportering (evaluatie) hierover zal gebeuren op de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van juni 2026.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennisname van de rapportering inzake de organisatiebeheersing.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Leden managementteam

    • Erfpachtovereenkomst Beukenlaan/Wijngaardstraat woonmaatschappij Leefgoed - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 22 september 2024 werd een intentieverklaring ondertekend met de woonmaatschappij LEEFGOED met betrekking tot de totstandkoming van een erfpachtovereenkomst. De overeenkomst beoogt het ter beschikking stellen van een aantal percelen, eigendom van Gemeente/OCMW met het oog op de oprichting door de woonmaatschappij van 12 wooneenheden voor de doelgroep senioren en 4 sociale gezinswoningen.  

      Notarisvennootschap NOTADUX te Grobbendonk werd verzocht hierrond een ontwerp aan te leveren dat in bijlage kan worden aangetroffen.

      Juridisch kader

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2024 houdende intentieverklaring erfpacht gronden Beukenlaan - woonmaatschappij Leefgoed - goedkeuring.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 februari 2021 m.b.t. de overdracht van beheer bejaardenwoningen OCMW aan sociale huisvestingsmaatschappij C.V. Zonnige Kempen - principiële goedkeuring.

      Decreet Lokaal Bestuur van 22 november 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Voorgelegd voorstel tot erfpacht betreft een duurtijd van 55 jaar.  Overeenkomstig de Intentieverklaring (zie bijlage) is het bedoeling dat LEEFGOED de site gaat voorzien van 12 wooneenheden voor senioren en 4 sociale gezinswoningen. Na realisatie is het de bedoeling dat de gronden worden opgenomen in het openbaar domein. 

      Een (symbolische) jaarlijkse canon (1€) werd op verzoek van LEEFGOED voorzien.

      Beide rechtspersonen (gemeente en OCMW) zijn betrokken gezien de eigendomssituatie: Perceelnummers 225F en 225G (zie bijlage) behoren immers toe tot de gemeente, de overige zijn eigendom van het OCMW. 

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (12 GIB, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v) en 5 onthoudingen (2 N-VA en 3 Vooruit).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de  erfpachtovereenkomst tussen enerzijds het OCMW Grobbendonk en de gemeente Grobbendonk en anderzijds de woonmaatschappij LEEFGOED, zoals opgemaakt door de notarisvennootschap NOTADUX te Grobbendonk en gevoegd in bijlage.

      Artikel 2: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens het OCMW mede te ondertekenen.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Gemeente Grobbendonk

      Notadux Grobbendonk

      Team Ruimte & Vergunningen

      Team Financieel Management

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Els Beullens, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wendy Overbeeke, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit: Geen vragen

      CD&V: 

      • Luierpakketten - Neteland initiatief i.s.m. Huis van het Kind

      Vlaams Belang: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Valérie Caers
voorzitter