Terug
Gepubliceerd op 26/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadslid
Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
Philip Ardies, raadslid
    • Gemeenteraad 22 november 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 22 november 2022 worden goedgekeurd.

    • Ontslag gemeenteraadslid Maarten Wouters - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Maarten Wouters werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen voor CD&V en werd op 3 januari 2019 als gemeenteraadslid geïnstalleerd.

      Op 5 december 2022 hebben de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad een schrijven ontvangen waarin Maarten Wouters, vanaf 1 januari 2023, ontslag neemt als gemeenteraadslid.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van het ontslag van Maarten Wouters als gemeenteraadslid.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

    • Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (art. 37§ 5.) wordt een overzicht van de uitgaven van de politieke organen, verdeeld per raadslid, geagendeerd.

      Dit overzicht houdt rekening met de uitgaven die gedaan werden van 1 januari 2022 tot 6 december 2022.

      Juridisch kader

      Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 mei 2020:

      Art. 37. - § 1. - Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon, fax en internetaansluiting via hun persoonlijke laptop en/of tablet en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten. In een daartoe voorbehouden lokaal kunnen de diverse gemeenteraadsfracties alle nodige informatie inkijken. Indien een raadslid niet over een persoonlijke laptop of tablet beschikt en op het gemeentehuis toch gebruik wil maken van internet, wordt door de algemeen directeur in overleg met het betrokken raadslid naar een oplossing gezocht.

      § 2. - Verplaatsingskosten van gemeenteraadsleden, die de gemeente vertegenwoordigen in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, worden door het gemeentebestuur terugbetaald na een verklaring op erewoord en, voor zover als mogelijk, eventuele voorlegging van bewijsstukken, op basis van de wettelijk vastgestelde tarieven voor de ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap.
      Indien het raadslid voor de betreffende vergadering presentiegelden ontvangt of op een andere wijze zijn verplaatsingskosten betaald krijgt, geldt deze regeling niet.

      § 3. – Voor de leden van het college van burgemeester en schepenen geldt een specifieke regeling inzake representiekosten die apart wordt uitgewerkt, waardoor de bepalingen van artikel 37 § 2 en § 5 niet van toepassing zijn op de leden van het college van burgemeester en schepenen.

      § 4. – De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden. De gemeente sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.

      § 5. - Ter ondersteuning van de gemeenteraadsfracties wordt jaarlijks aan elke fractie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, een werkingsbudget ten laste van de gemeentebegroting ter beschikking gesteld als volgt bepaald: 350 euro per gemeenteraadslid van de fractie. De fractie kan dit budget enkel gebruiken voor de ondersteuning van de eigen werking (incl. kosten van studiedagen of vormingscursussen). De middelen mogen niet gebruikt worden voor partijwerking, verkiezingen of ter compensatie van presentiegeld, wedde, enz.

      Op het einde van het werkjaar licht de fractie aan de gemeenteraad in een nota met bewijsstukken toe hoe ze de ontvangen middelen gebruikte. Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties. Dat overzicht is openbaar.

      Wanneer een fractie financiële middelen aanwendde voor andere doeleinden dan de ondersteuning van de eigen werking, kan het gemeentebestuur deze middelen terugvorderen.

       

      Huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen zoals goedgekeurd in zitting van 21 februari 2022:

      Art. 20. § 4. – Ter ondersteuning van de leden van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau wordt jaarlijks een gezamenlijk werkingsbudget (incl. kosten van studiedagen of vormingscursussen) ten laste van de gemeentebegroting ter beschikking gesteld als volgt bepaald: 700 euro per lid van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.

      Financiële gevolgen/visum

      AC000063 -- opleidingen personeelsleden en mandatarissen -- MJP001359 - Mandatarissen - opleiding.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de uitgaven per raadslid als volgt:

      • Burgemeester Marianne Verhaert:
        • Tweedaagse opleiding Marianne Verhaert - Organisation of the Future: € 675
        • Annulatiekosten voor inspiratiedag Netwerk Duurzame Mobiliteit: € 25
      • Schepen Brent Wouters:
        • Basisopleiding Aan de slag met het decreet BOA: € 100
        • Congres verslavingsbeleid Kempen Welzijnszorg Kempen: € 30
        • Bataljong -  Inspiratietraject voor schepenen: € 90

      Artikel 2: Kennisname van de uitgaven verdeeld per fractie als volgt:

      • GIB: € 920
    • Overheidsopdrachten - nominatieve delegatie - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het gemeentedecreet hoorden acties en bijkomende overheidsopdrachten die nominatief in het budget opgenomen waren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen. Het decreet lokaal bestuur laat dat niet meer toe. 

      Het decreet lokaal bestuur hanteert het principe 'volheid van bevoegdheid' van de raad samen met een ruime delegatiemogelijkheid van de raad aan het uitvoerend orgaan. Inzake overheidsopdrachten stelt de raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast. Het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om te delegeren aan het uitvoerend orgaan voor de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor:

      - opdrachten die passen binnen het dagelijks bestuur

      - opdrachten die nominatief worden toevertrouwd aan het uitvoerend orgaan 

      Hierover dienen aparte beslissingen genomen te worden. De gemeenteraad van 18 februari 2020 keurde het begrip dagelijks bestuur goed.

      Overheidsopdrachten is een generieke term voor grote opdrachten voor investeringen tot dagdagelijkse occasionele uitgaven voor de werking. De grote opdrachten voor investeringen kunnen goed gepland worden en vragen beleidsmatig belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld kwaliteit tegenover prijs). De opdrachten voor dagdagelijkse uitgaven moeten soms snel gebeuren om te kunnen inspelen op opportuniteiten en om de dagdagelijkse werking te kunnen garanderen.

      De overheidsopdrachten die voortvloeien uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2023 werden onderzocht en onderstaande lijst ligt voor om te delegeren.

      De overheidsopdrachten die gedelegeerd worden, zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad.

       

      Groepsaankopen IOK

      IOK heeft een nieuwe werkwijze voor de groepsaankopen. 

      1) IOK vraagt voor de groepsaankoop geen input aan de deelnemende besturen

      Kenmerken:

      - Geen interessebevraging voor specifieke groepsaankoop

      - Geen input van besturen (in principe)

      - IOK als aankoopcentrale: goedkeuring bestek, publicatie bestek, gunning, sluiting en (gedeelte) uitvoering

      - Deelnemend bestuur: toetreding en (gedeelte) uitvoering

      - Deelname: een effectieve afname is mogelijk door alle IAD-leden

       

      2) IOK vraagt voor de groepsaankoop input aan de deelnemende besturen

      Kenmerken:

      - Interessebevraging voor specifieke groepsaankoop

      - Input van besturen 

      - IOK als aankoopcentrale: goedkeuring bestek, publicatie bestek, gunning, sluiting en (gedeelte) uitvoering

      - Deelnemend bestuur: toetreding en (gedeelte) uitvoering

      - Deelname een effectieve afname is enkel mogelijk door geïnteresseerde leden

       

      Een toetredingsbeslissing wil niet zeggen dat je effectief moet afnemen. Je kan vanaf dan toetreden op het moment dat de behoefte zich voor doet.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2020 betreffende het dagelijks bestuur.

      Bijkomende motivering

      De bespreking van de dossiers, de visie en strategische beleidslijnen komen meermaals per jaar aan bod op de gemeenteraad, onder meer tijdens de bespreking van het meerjarenplan, de aanpassing van het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening. Dit punt betreft enkel de delegatie van de bevoegdheid van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB en 2 N-VA), 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 4 stemmen tegen (Vooruit).

       

      Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

      EXPLOITATIE

      Actie Omschrijving actie MJP-raming Omschrijving
      AC000069 We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Ruimte & Vergunningen. MJP001031 Externe ondersteuning team ruimte en vergunningen
      AC000070 We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. MJP000122 Juridische bijstand gemeente
      AC000165 We voorzien werkingsmiddelen voor het team Informatie en Communicatie. MJP002093 Frankeerkosten
      AC000236 We zetten via sociale tewerkstelling in op duurzaam groenonderhoud. MJP000323 Mina-werkers
      AC000258 We baten het recyclagepark op een duurzame manier uit. MJP000321 Verwerking van het op het recyclagepark ingezamelde afval.
      AC000327 Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 MJP000XXX Levering van gas
      AC000471 We zorgen voor algemeen onderhoud van onze wegen en voorzien signalisatie. MJP001049 O.a. wegmarkeringen
      AC000471 We zorgen voor algemeen onderhoud van onze wegen en voorzien signalisatie. MJP000613 Controle en onderhoud hydranten
      AC000475 We zorgen voor een goed beheer van ons rollend materieel. MJP000611 Brandstof voertuigen
      AC000XXX Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektriciteit met algemene rekening 6110000 MJP000XXX Levering van elektriciteit

      INVESTERINGEN

      Actie Omschrijving actie MJP-raming Omschrijving
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.  MJP002473 We verduurzamen het gemeentehuis.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.  MJP002477 We verduurzamen Sporthal de Molen.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002472 We verduurzamen de bibliotheek.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002476 We verduurzamen de Sint-Lambertus kerk.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002475 We verduurzamen Klim-op Grobbendonk.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002478 We verduurzamen de Volle Vaart.
      AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002474 We verduurzamen de gemeentelijke loods.
      AC000214 We investeren in een nieuw onthaal van het gemeentehuis dat is aangepast aan de dienstverlening van een moderne gemeente.  MJP000348 Gemeentehuis - renovatie
       AC000221 We optimaliseren de infrastructuur van de site Klim-Op Grobbendonk.  MJP001268 School Grobbendonk - werken gebouw
       AC000227 We waarderen de dorpskernen op.  MJP002116 We voorzien vast meubilair in de tuin van de pastorie voor o.a. plechtigheden
       AC000243 We ontwikkelen een visie m.b.t. de ruimtelijke planning en inrichting van het grondgebied. MJP002111 We maken een beleidsplan ruimte op
      AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg. MJP000307 Inrichtingswerken knoop Albertkanaalstraat, fietspad Industrieweg , doorsteken fietspad richting jaagpad , ...(fietsostrade) – werken
       AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.  MJP002088 Onteigeningen fietsostrade (fietspad aan de Industrieweg)
      AC000589 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat. MJP002112 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat (erelonen en werken).
      AC000300 We verbeteren het fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken MJP000310 Fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken Kleine Beek
      AC000590 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel. MJP002114 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - erelonen en werken.
      AC000227 We waarderen de dorpskernen op. MJP002101 Park De Volle Vaart
      AC000525 We investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten. MJP001018 Heibloemlaan (verschillende straten) en erelonen 60 000 (inclusief eventuele kosten onteigeningen, onderhandelingen IOK ...)
      AC000563 We zorgen voor een structureel onderhoud van de asfaltwegen en de betonwegen in diverse straten. MJP001848 Werken asfaltwegen en betonwegen
       AC000302 We investeren in een op- en afrittencomplex E313/N13/Industrieweg.  MJP001197 Onteigeningen afrittencomplex 
       AC000317 We leggen een knuppelpad aan de Kleine Nete aan.  MJP000304 Het Ruige Ridderpad (een knuppelpad dat het centrum met de omgeving van de kasteelhoeve verbindt met speelelementen, wandelpad, brug)
      AC000318 We verleiden, motiveren en prikkelen onze inwoners en ondernemers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. MJP002104 Inrichting Hoppinpunt aan station Bouwel (afspraak vervoersregio)
       AC000561 We kopen een bestelwagen aan.  MJP001846 We kopen een bestelwagen aan.
       AC000562 We kopen een vrachtwagen met kraan en containeroptrek aan.  MJP001847 We kopen een vrachtwagen met kraan en containeroptrek aan.
      AC000594 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek. MJP002156 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek (inclusief aanplantingen)
      AC000607 We investeren in de aankoop en ontwikkeling van de Netestraat. MJP002482

      We kopen de Netestraat aan.

      Artikel 2: De beslissingen om een beroep te doen op de aankoopcentrale van de IOK, ongeachte de geraamde waarde ervan, worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen voor het jaar 2023.

      Artikel 3: Over zowel de delegaties naar het CBS als de toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen IOK die door het CBS zullen genomen worden, zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en in de jaarrekening.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Leden van het managementteam

      IOK 

      Team Financieel Management

    • Retributie - retributie op het gebruik van een afvalcontainer, een energiezuil en een sanistation aan de parking aan de Vaartkom - wijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeenteraad gaf op 12 december 2019 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributie op het gebruik van een afvalcontainer, een energiezuil en een sanistation aan de parking aan de Vaartkom - goedkeuring".

      Door de inflatie en de stijging van de energieprijzen is het wenselijk om het tarief van elektriciteit op de mobilhomeparking aan te passen.

      Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement is in bijlage toegevoegd aan het agendapunt.

      Juridisch kader

      De Grondwet en meer bepaald artikel 173.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

      AP000002 We investeren in het openbaar domein.

      AC000463 We beheren en onderhouden de mobilhomeparking.

      MJP001411

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 6.000,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA, 4 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan volgende wijziging in het retributiereglement:

      Artikel 2: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Energiezuil: De retributie voor het gebruik van elektriciteit van 1,00 euro per KWh naar 2,00 euro per KWh te verhogen, waarbij de KWh gedurende een tijdspanne van 24 uur beschikbaar is.

      Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Wijziging dienstreglement bibliotheek Grobbendonk en bijgevolg retributiereglement openbare bibliotheek - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vanaf 1 januari 2023 gaat de UiTPAS Kempen in voege. Het dienstreglement van de bibliotheek (als bijlage) dient in functie hiervan onder de rubriek inschrijving en lenerspas als volgt aangepast te worden:

      De zin: 'Inwoners van Neteland die een vrijetijdspas hebben of een gelijkwaardige doorverwijzing door het OCMW hebben recht op een basis- of comfortkaart aan een aangepast tarief. Dit tarief is opgenomen in het retributiereglement.' wordt geschrapt want de rechthebbende houders van een vrijetijdspas zullen zich vanaf 1 januari 2023 aan de balies van de bibliotheek kunnen aandienen met een UiTPAS Kempen met kansentarief.'

      De zin: 'Houders van een UiTPAS Kempen met kansentarief hebben recht op een basis- of comfortkaart aan een aangepast tarief. Dit tarief is opgenomen in het retributiereglement.' wordt toegevoegd.'

      Dit heeft als gevolg dat het retributiereglement 'Retributie openbare bibliotheek' ook moet aangepast worden.

      De volgende 2 items:

      Basiskaart voor inwoners van Neteland die een vrijetijdspas hebben of een gelijkwaardige doorverwijzing door het OCMW 2.5 euro/jaar

      Comfortkaart voor inwoners van Neteland die een vrijetijdspas hebben of een gelijkwaardige doorverwijzing door het OCMW 5 euro/jaar

      Worden vervangen door:

      Basiskaart voor inwoners van Neteland die een UitPAS Kempen met kansentarief hebben 1 euro/jaar

      Comfortkaart voor inwoners van Neteland die een UitPAS Kempen met kansentarief hebben 2 euro/jaar

      Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement vindt u in bijlage.

      Adviezen

      Een positief advies van de adviesraad bibliotheek van de 5 gemeenten van Neteland.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 december 2019.

      BD000003 We engageren ons als een sociale gemeente.

      AP000019 We zetten in op een eigentijdse bibliotheekwerking.

      AC000374 We garanderen de werking van de bibliotheek.

      MJP000412 SA/0703/7000000

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 4.000,00 euro

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (9 GIB, 4 Voouit, 2 N-VA, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven voor de aanpassing van het dienstreglement van de bibliotheek van Grobbendonk zoals hierboven beschreven en bijgevolg ook van het retributiereglement "retributie openbare bibliotheek".

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      N-VA: Geen vragen

      Lokale Lijst:

      • Volle Vaart - Wifi
      • Mobilhomeparking - aantal staanplaatsen 
      • Stationlei - omleiding via scholen
      • Antennepunt Bouwel - stand van zaken 
      • N13 - nieuwe toplaag
      • Restauratie Kasteelhoeve - stand van zaken
      • Pleintje sporthal - fitnesstoestellen

      GIB: Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Adviesraden - vergaderingen op website
      • Kerstwensbomen - wensen en communicatie
      • Fietsstraat Bovenpad - stand van zaken

      CD&V: Geen vragen

      Vooruit:

      • Parking station - verlichting
      • Gemeentehuis - toekomstige ingang
      • RUP weekendzones - stand van zaken
      • Renovatie woonwagenpark - stand van zaken
    • Aanleg troostmuur op onze beide kerkhoven - bijkomend agendapunt namens de fractie Vlaams Belang - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen
      Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vanwege Vlaams Belang

      Ingediend door Lut Cateau

      (13 december 2022)

       

      De stad Leuven heeft al langer troostmuren geplaatst op haar kerkhoven. Dit om de overledenen van wie de concessie verlopen was en de graven verwijderd werden, niet te vergeten. In Leuven hebben ze de foto's van de graven die ze verwijderden, bijgehouden en op de muur gehangen.
      Ik neem aan dat hier bij ons de foto's niet zijn bijgehouden. Toch wil ik pleiten om op onze beide kerkhoven ook een muur te plaatsen met een tekst erop die verwijst naar de verwijderde graven. In de muur kunnen we ook nisjes voorzien waarin theelichtjes kunnen worden geplaatst. Daar kunnen de nabestaanden dan een kaarsje branden wanneer ze daar behoefte aan hebben. Deze nisjes kunnen ook een serene plaats zijn om de gestorven kinderen op 11 december Wereldlichtjesdag te herdenken.

      Gelet op het feit dat in Grobbendonk en in Bouwel verschillende graven, van wie de concessie verlopen was, zijn verwijderd.

      Gelet op het feit dat deze personen in Grobbendonk hebben geleefd en zomaar niet vergeten mogen worden.

      Gelet op het feit dat er een mooie combinatie kan worden gebouwd, zodat het ook een serene plaats kan worden om op 11 december Wereldlichtjesdag, kaarsjes te plaatsen.

      Zal de gemeente Grobbendonk overgaan tot de bouw van een troostmuur op beide kerkhoven.

      BESLUIT:

      Goedkeuring van het amendement met 16 stemmen voor (2 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, Marianne Verhaert, Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Fatima De Smedt, Peggy Goormans, Echelpoels Guy, Carine Geyselings, Natalie Moens en Johan Struyfs), 1 onthouding (Bart Wagemans) en 2 stemmen tegen (Ivan Verbeeck en Lut Cateau).

       

      Artikel 1: Aangepast als volgt:

      Aangezien in de externe opdracht die werd uitgeschreven voor de herinrichting van de gemeentelijke begraafplaatsen het uitwerken van een concept voor troost en herdenking niet gelinkt aan de individuele graven reeds is voorzien, is het voorgestelde artikel 1 zonder voorwerp.

      De ontworpen beheersplannen voor de begraafplaatsen zullen toegelicht worden aan de leden van de gemeenteraad en de belanghebbende adviesraden waaraan suggesties door de gemeenteraadsleden kunnen gedaan worden.

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter