DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met 20 stemmen voor (13 GIB, 3 Vooruit, 2 N-VA en 2 Vlaams Belang) en 1 onthouding (cd&v).
De notulen van de gemeenteraad van 20 maart 2025 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Creat Services dv. De gemeente werd per schrijven van 21 maart 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Creat Services dv. die plaats zal vinden op 17 juni 2025 om 14u30 in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv. van 17 juni 2025 bevat volgende agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Sylvain Weyers voor als volmachtdrager en de heer Brent Wouters als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Creat Services dv. gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Creat Services dv. van 17 juni 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Creat Services dv
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk maakt deel uit van GID PBW.
In het Koninklijk Besluit van vergunning dd. 13 juni 2018 wordt voor de werking van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) voorzien in een beheerscomité.
In het beheerscomité is elk participerend bestuur vertegenwoordigd door een afgevaardigde. Conform artikel 2.3. van voormeld KB betreft het een persoon die belast is met het dagelijks beheer van het betreffende bestuur.
In het geval van gemeenteraadsverkiezingen moet een nieuwe afgevaardigde voor het beheerscomité worden aangesteld om namens de gemeente geldig te kunnen optreden tijdens de gehele huidige legislatuurperiode.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgende personen worden door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen voor:
Het beheerscomité vergadert 1 keer per jaar. Binnen het beheerscomité wordt een dagelijks bestuur gevormd. De samenstelling en werking van zowel het beheerscomité als het dagelijks bestuur is vastgelegd in een reglement van inwendige orde.
Er wordt geen presentiegeld voorzien.
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 21 digitale stemmen werden uitgebracht met 13 stemmen voor Lorenz Boen, 5 stemmen voor Els Beullens, 2 stemmen voor Rigo Smidts en 1 stem tegen voor vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Artikel 1: De gemeenteraad duidt Lorenz Boen aan als afgevaardigde in het beheerscomité van GID PBW tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
GID PBW
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij FINEG nv. De gemeente werd per schrijven van 20 maart 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van FINEG nv die plaats zal vinden op 3 april 2025 om 19 uur in Uitbreidingstraat 66, 2600 Antwerpen-Berchem.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van FINEG nv van 3 april 2025 bevat volgende agendapunten:
1. Het ontslag van de huidige bestuurders en de benoemingen van nieuwe bestuurders.
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager en mevrouw Wendy Overbeeke als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van FINEG nv gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 14 stemmen voor (13 GIB en Gino Van der Elst) en 7 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang, 1 cd&v en Emma Van Meensel).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van FINEG nv van 3 april 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
FINEG nv
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij FINEG NV. De gemeente werd per schrijven van 5 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van FINEG NV die plaats zal vinden op 13 mei 2025 om 18.45 uur in Salons van Edel, Terbekehofdreef 13, te 2610 Wilrijk.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van FINEG NV van 13 mei 2025 bevat volgende agendapunten:
1. Kennisneming van het verslag van de Raad van Bestuur over de werking van de vennootschap in het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
3. Kennisneming van het jaarverslag over het boekjaar 2024
4. Goedkeuring van de winstverdeling
5. Toekenning en betaalbaarstelling van het dividend 2024
6. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders
7. Statutaire benoemingen
7a. Bekrachtiging van de benoeming van de bestuurders
8. Statutaire mededelingen
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager en mevrouw Wendy Overbeeke als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van FINEG nv gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
FINEG is als naamloze vennootschap niet onderworpen aan het decreet inzake intergemeentelijke samenwerking.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van FINEG NV van 13 mei 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
FINEG NV
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius OV. De gemeente werd per schrijven van 3 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV die plaats zal vinden op 4 juni 2025 om 18u30 in op digitale wijze.
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager en de heer Sylvain Weyers als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Fluvius OV
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IKA. De gemeente werd per schrijven van 7 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die plaats zal vinden op 17 juni 2025 om 19.00 uur in 2300 Turhout, Turnovatoren 17 (Sky Venue by Corsendonk Hotels).
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 17 juni 2025 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Brent Wouters voor als volmachtdrager en de heer Sylvain Weyers als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van IKA gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IKA van 17 juni 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IKA
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Kempens Woonkrediet. De gemeente werd per schrijven van 27 maart 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet die plaats zal vinden op 29 april 2025 om 11 uur in De Oude Eik te 2300 Turnhout, Leiseinde 3.
De agenda van de algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet van 29 april 2025 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager en mevrouw Peggy Goormans als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Kempens Woonkrediet gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet van 29 april 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Kempens Woonkrediet
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Kempens Karakter. Kempens Karakter is een intergemeentelijk samenwerkingsverband in de vorm van een projectvereniging. De projectvereniging telt 12 gemeenten: Berlaar, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Hulshout, Lier, Lille, Nijlen, Olen, Putte en Vorselaar.
Sinds de laatste wijziging van de statuten (bijlage 3.6, artikel 13) moet het financieel en inhoudelijk jaarverslag ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle aangesloten lokale besturen. Concreet gaat het om vier bijlagen 3.5: balans, jaarrekening, controleverslag revisor en inhoudelijk jaarverslag.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van Kempens Karakter.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (13 GIB) en 8 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang en 1 cd&v).
Artikel 1: Goedkeuring van de balans, jaarrekening, controleverslag revisor en inhoudelijk jaarverslag van Kempens Karakter, zoals opgenomen in bijlage.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Kempens Karakter
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeente Grobbendonk heeft een deontologische code voor haar mandatarissen vastgesteld en een bijbehorende deontologische commissie opgericht. Deze code is, net als vele andere Vlaamse steden en gemeenten, gebaseerd op de modelcode van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Het gemeentebestuur heeft GD&A Advocaten de opdracht gegeven om de huidige procedure grondig te evalueren, eventuele tekortkomingen en ambiguïteiten te identificeren en te bespreken, en aanbevelingen te doen voor mogelijke verbeteringen.
Op 11 april 2023 werd de deontologische code naar voorbeeld van het VVSG-model goedgekeurd. Hierop stelt GD&A-advocaten de volgende aanpassing voor:
PROCEDURELE BEPALINGEN
Hoofdstuk 1. Samenstelling, werking en bevoegdheden van de deontologische commissie
Artikel 34. Samenstelling van de deontologische commissie
§ 1. De deontologische commissie bestaat uit een evenredige verdeling van de fracties in de gemeenteraad. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst haar vertegenwoordiger(s) aan door middel van een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. In die voordracht worden ook een of meer plaatsvervangers aangeduid en gerangschikt. Indien een fractie maar één lid telt, dient hij minstens één lid van een andere fractie aan te duiden als plaatsvervanger. De voordrachtaktes dienen door de gemeenteraad te worden goedgekeurd.
§ 2. De voorzitter van de gemeenteraad is tegelijkertijd de voorzitter van de deontologische commissie en wordt van rechtswege toegevoegd als lid van de deontologische commissie. De algemeen directeur is van rechtswege de secretaris van de deontologische commissie en heeft geen stemrecht. De algemeen directeur kan die taak evenwel delegeren aan een personeelslid van de gemeente.
§ 3. De gemeenteraad dient de samenstelling van de deontologische commissie voor een bestuursperiode goed te keuren.
Een fractie kan evenwel tijdens de bestuursperiode steeds een nieuwe vertegenwoordiger, nieuwe plaatsvervanger(s) en/of een andere rangschikking voor hun fractie vragen door middel van een voordracht bij de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad beslist of hierop wordt ingegaan of niet.
Artikel 35. Vervanging van de leden van de deontologische commissie
§ 1. Indien de voorzitter of een lid van de deontologische commissie zich in een van de volgende situaties bevinden, dient te worden overgegaan tot vervanging:
§ 2. In het geval een lid van de deontologische commissie zich bevindt in een van de situaties zoals vermeld in § 1, wordt deze vervangen door zijn of haar plaatsvervanger in de volgorde zoals vermeld in de rangschikking in de voordracht. In het geval de voorzitter zich bevindt in een van de situaties zoals vermeld in § 1, wordt deze vervangen overeenkomstig artikel 7, § 5, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 36. Oproeping en zitting van de deontologische commissie
De voorzitter van de deontologische commissie roept de deontologische commissie bijeen en stelt de agenda van de vergadering op.
De oproeping wordt ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering aan het commissielid bezorgd.
De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de commissieleden gesteld vanaf de verzending van de agenda.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
Artikel 37. Houding van de leden van de deontologische commissie
De leden van de deontologische commissie werken volgens de volgende principes:
Artikel 38. Bevoegdheden van de deontologische commissie
De deontologische commissie kan tijdens de bestuursperiode op eigen initiatief adviezen en aanbevelingen formuleren aan de gemeente- en OCMW-raad over de inhoud en de toepassing van deze code.
De deontologische commissie kan een beslissing nemen en een sanctie opleggen aan een lokale mandataris die een of meerdere regels van deze code heeft geschonden.
Hoofdstuk 2. Het voorkomen van schendingen van de deontologische code
Artikel 39.
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij of zij wil verrichten een overtreding van de deontologische code zou kunnen zijn, wint de mandataris hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat daartoe door de algemeen directeur is aangewezen.
Artikel 40.
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris een overtreding van de deontologische code zou kunnen zijn, waarschuwt hij of zij deze mandataris.
Hoofdstuk 3. Procedure ingeval van een schending van de code door een mandataris
Artikel 41. De melding, de ontvankelijkheidstoets en het vooronderzoek
§ 1. Een lokale mandataris die vermoedt dat een andere lokale mandataris een of meerdere regels van deze deontologische code heeft geschonden kan hiervan per brief of per e-mail melding maken bij de algemeen directeur. De lokale mandataris wordt vanaf dan voor het verdere verloop van de procedure als melder beschouwd. De lokale mandataris dient bij zijn melding minstens een uiteenzetting van de feiten en de context te geven die hem doen vermoeden dat de lokale mandataris een of meerdere regels van de deontologische code zou hebben geschonden. De algemeen directeur brengt de voorzitter van de deontologische commissie onverwijld op de hoogte van de melding.
§ 2. De algemeen directeur gaat na of de melding ontvankelijk is. De ontvankelijkheidstoets van de melding bestaat erin om na te gaan of:
- de melding betrekking heeft op een lokale mandataris; en
- de feiten in verband te brengen zijn met de functie als lokale mandataris. Als de melding niet ontvankelijk is, wordt de procedure niet verdergezet.
§ 3. Wanneer blijkt dat de melding ontvankelijk is, voeren de voorzitter van de deontologische commissie en de algemeen directeur een vooronderzoek. Het vooronderzoek bestaat uit:
- het in kaart brengen van de feitelijke situatie waarop de melding van toepassing is;
- het verzamelen van de relevante documentatie om de feitelijke situatie in kaart te brengen;
- het nagaan van welke bepalingen van de deontologische code op basis van die feitelijke situatie mogelijks geschonden zouden kunnen zijn.
De voorzitter roept vervolgens de deontologische commissie bijeen en dit uiterlijk dertig dagen na de dag dat de melding gebeurd is. De periode van dertig dag wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Het vooronderzoek wordt voorgelegd aan de deontologische commissie.
§ 4. De algemeen directeur kan zijn of haar taken zoals omschreven in dit artikel toevertrouwen aan een personeelslid.
Artikel 42. Het onderzoek door en de beslissing van de deontologische commissie
§ 1. De deontologische commissie heeft als taak om te onderzoeken of de melding gegrond is of niet. De deontologische commissie kan daartoe alle nodige inlichtingen en bestuursdocumenten opvragen bij het gemeentebestuur en het gemeentepersoneel. De deontologische commissie is verplicht om de melder en de vermeende schender op te roepen voor een hoorzitting opdat zij hun zienswijze over het bestaan en de juiste toedracht van de feiten kunnen doen laten kennen. De commissie kan tevens getuigen oproepen. Niemand is verplicht om hierop in te gaan. De deontologische commissie houdt zoveel zittingen als zij nodig acht om zijn beslissing te kunnen formuleren.
§ 2. De melder, vermeende schender en getuigen dienen steeds per brief of per e-mail te worden opgeroepen voor de hoorzitting. In die oproeping moeten de volgende zaken vermeldt staan:
§ 3. De deontologische commissie neemt vervolgens een beslissing of een of meerdere regels van de deontologische code al dan niet geschonden zijn. De commissie beslist bij gewone meerderheid. Indien er evenveel stemmen voor als tegen zijn, heeft de voorzitter van de commissie de doorslaggevende stem. Indien de deontologische commissie beslist dat een of meerdere regels geschonden zijn, beslist de deontologische commissie eveneens welke sanctie in dat verband dient te worden opgelegd. Bij wijze van voorbeeld, zouden een of meerdere van de volgende sancties kunnen worden uitgesproken:
- vragen dat de gemeente- of OCMW-raad zich uitdrukkelijk distantieert van het gedrag van het raadslid;
- vragen dat het raadslid zich verontschuldigt;
- een melding doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter / de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen;
- …
De vermeende schender moet in kennis worden gesteld van de beslissing en dient hiervan een kopie te ontvangen.
§ 4. De beslissing van de deontologische commissie wordt, al naargelang het geval, ter kennis gebracht aan de gemeente- of OCMW-raad.
Hoofdstuk 4. Evaluatie van de deontologische code
Artikel 43.
De gemeente- en OCMW-raad evalueert minimaal één keer per bestuursperiode de deontologische code. De raden vragen hiervoor een voorafgaand advies aan de deontologische commissie. De deontologische commissie geeft advies over de toepassing van de code en of deze nog actueel is.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 39.
Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 20 februari 2023 en treedt in werking op 2 maart 2023.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2019 inzake de goedkeuring van de deontologische code voor mandatarissen.
Verslag deontologische commissie – 9 april 2025
Aanwezigen:
Valérie Caers, voorzitter
Lut Cateau, raadslid
Ronald Gorremans, raadslid
Gino Van der Elst, raadslid
Verontschuldigd:
Els Beullens, raadslid
Peggy Goormans, raadslid
Besproken punten en beslissingen:
Plaatsvervanging bij éénpersoonsfracties
Er werd een voorstel gedaan om de huidige tekst aan te passen met betrekking tot de aanduiding van een plaatsvervanger door een fractie die slechts één lid telt.
Voorstel tot tekstaanpassing:
“Kan hij een lid van een andere fractie aanduiden als plaatsvervanger.”
Bijeenroeping deontologische commissie
De termijn waarbinnen de voorzitter de deontologische commissie moet bijeenroepen na een melding, werd besproken.
Voorstel tot tekstaanpassing:
“De voorzitter roept vervolgens de deontologische commissie bijeen en dit uiterlijk vijfenveertig dagen na de dag dat de melding gebeurd is.”
Oproeping voor hoorzitting
Er werd gediscussieerd over de manier en timing van de oproeping van betrokkenen bij een hoorzitting (melder, vermeende schender en getuigen).
Voorstel tot tekstaanpassing:
“De melder, vermeende schender en getuigen dienen steeds per aangetekende zending en/of per e-mail te worden opgeroepen voor de hoorzitting, en dit minstens veertien dagen op voorhand.”
Resultaat stemming:
Alle vier aanwezige leden stemden in met de voorgestelde tekstaanpassingen.
Resultaat: 4 ja’s
BESLUIT:
Goedgekeurd met 20 stemmen voor (13 GIB, 2 N-VA, 2 Vlaams Belang, 1 cd&v, Natalie Moens en Ronny Gorremans) en 1 onthouding (Patrick De Beuckelaer).
Artikel 1: Goedkeuring van de gehele aanpassing van de huidige deontologische code, zoals opgenomen in bijlage.
Artikel 2: Het aangepaste reglement treedt in voege met onmiddellijke ingang en heft alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeente Grobbendonk heeft het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekend op 12 september 2019. De gemeente heeft in dat kader een klimaatactieplan opgemaakt. In dit klimaatactieplan, in de Kempen gekend onder de naam 'Kempen2030', worden heel wat acties opgelijst waarmee de gemeente aan de slag ging. De doelstelling van het Burgemeestersconvenant 2030 is om 40% CO² te besparen tegen 2030 en om de gemeente weerbaar te maken tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke en financiële rapportering over de voortgang opgemaakt worden dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur zal ingediend worden. De rapporten in bijlage werden voor de gemeente Grobbendonk o.b.v. het huidige cijfermateriaal opgemaakt. Deze rapportering zal ook in het Lokaal Klimaatpactportaal digitaal worden ingegeven.
Het decreet lokaal bestuur van en latere wijzigingen, in het bijzonder art. 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het uitwerken van de doelstellingen van het LEKP vormen een belangrijke uitdaging voor het Lokaal Bestuur Grobbendonk. Acties om deze doelstellingen te bekomen dienen verder uitgewerkt te worden om een klimaat, robuust en duurzaam te blijven.
We stellen vast dat weinig burgers hun weg vinden het naar het portaal van LEKP om hun gegevens op te laten nemen, dit brengt met zich mee dat de teller van de burgers vrij gering is. We stellen voor om te sensibiliseren naar het gebruik van het LEKP-portaal van de burger.
Trekkingsrecht LEKP 1.0 bedraagt 43.414,03 euro.
Trekkingsrecht LEKP 2.0 bedraagt 14.857,18 euro.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024/2025 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen Vinkenlaan 5, volgens titel onder grotere oppervlakte gekend sectie C, nummer 43/W/3_P0000, en thans kadastraal bekend sectie C, deel van nummer 41/W/3_P0000, met een oppervlakte volgens meting van honderdachtenzestig komma veertig (168,40) vierkante meter, zoals dit goed staat afgebeeld als lot 2 op het plan opgemaakt door landmeter Michel Daeninck te 9940 Evergem, Doornzeelsestraat 56B op 27 januari 2025. Met gereserveerde perceelsidentificatie 41/H/6_P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Notadux te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan Vinkenlaan 5, volgens titel onder grotere oppervlakte gekend sectie C, nummer 43/W/3_P0000, en thans kadastraal bekend sectie C, deel van nummer 41/W/3_P0000, met een oppervlakte volgens meting van honderdachtenzestig komma veertig (168,40) vierkante meter, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financiëel Management
Team Ruimte en Vergunningen
Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen ter plaatse genaamd “Eekhout”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, nummer 70/A/P0000, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 70/E/P0000, met een oppervlakte van honderd negenenzeventig vierkante meter (179m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot A op het plan opgemaakt door de heren Paul Verhaert en Stijn Geens, landmeter-experten, handelend voor SB-V bv te 2280 Grobbendonk, Kasteelstraat 9 op 9 januari 2025. Met gereserveerde perceelsidentificatie 70/S/P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Notadux te Grobbendonk.
BESLUIT:
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Goedgekeurd met 19 stemmen voor (12 GIB, 3 Vooruit, 2 Vlaams Belang, 1 cd&v en Emma Van Meensel) en 1 onthoudingen (Gino Van der Elst).
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan Priester Daensstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte gekend sectie C, nummer 43/W/3_P0000, en thans kadastraal bekend sectie B, nummer 70/A/P0000, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 70/E/P0000, met een oppervlakte van honderd negenenzeventig vierkante meter (179m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financiëel Management
Team Ruimte en Vergunningen
Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
In het kader van de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 - studieopdracht” werd op 23 april 2020 een bestek met nr. FIN/2020/017 opgesteld door team Financieel Management.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 71.000,00 excl. btw of € 85.910,00 incl. 21% btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 4 mei 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 mei 2020 om de plaatsingsprocedure te starten.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juni 2020 de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 - studieopdracht” te gunnen volgens bestek FIN/2020/017 aan Arcadis Belgium nv tegen het inschrijvingsbedrag van € 131.219,66 incl. 21% btw.
In het kader van de opdracht “Aanstellen van een ontwerper en veiligheidscoördinator voor het opmaken van de studie voor de aanleg van fietspaden langsheen de Industrieweg" werd een bestek met nr. TD/15/03 opgesteld door de technische dienst.
De raming excl. btw overschrijdt de limiet voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking van € 85.000,00 niet.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 september 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 augustus 2015 om de gunningsprocedure te starten.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 mei 2016 deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde ARCADIS Belgium nv, Posthofbrug 12 te 2600 Berchem.
In kader van dit dossier moeten er onteigeningen gebeuren. Lokale besturen kunnen beroep doen op de Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Juridische Dienstverlening, dienst Vastgoedtransacties om de bedragen van de onteigeningen te schatten, de onderhandelingen te voeren met de eigenaars van de te onteigenen percelen en het verlijden van de aktes. De dienst Vastgoedtransacties is onderbemand en wordt overbevraagd, zodat ze enkel nog gewestelijke dossiers behandelen en lokale dossiers in de wachtrij komen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021 houdende goedkeuring van het aanstellen van IOK als onderhandelaar om de Vlaamse belastingdienst, dienst Vastgoedtransacties bij te staan in het realiseren van de grondverwervingen voor beide dossiers.
De dienst Vastgoedtransacties maakte de ontwerpaktes op voor innames 5, 6 en 16.
De ontwerpakte voor innames 5, 6 en 16 werden goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen dd. 14 oktober 2024 en op de gemeenteraad van 22 oktober 2024.
Op 14 november 2024 werd er een akte verleden in verband met de inname 6. Hierbij werd er tussen de eigenaars van het perceel waarvan inname 6 wordt afgesplitst en Elia Asset nv een erfdienstbaarheid met recht van opstal werd gevestigd op dit perceel, ten voordele van Elia Asset nv.
Deze erfdienstbaarheid werd toegekend in het voordeel van het hoogspanningsnet van Elia zolang de hoogspanningsverbinding waarvan de betrokken installatie deel uitmaakt, bestaat en nodig is.
Ingevolge de toevoeging van de erfdienstbaarheid is de ontwerpakte gewijzigd en moet opnieuw goedkeuring van het college en de gemeenteraad gevraagd worden.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
Decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur.
De belofte van verkoop voor genoemde innames werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 februari 2024, de goedkeuring van vorige ontwerpakte op 22 oktober 2024.
BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving. 2020-2025.
AP000008 We investeren in de (her)aanleg en onderhoud van fiets- en voetpaden. 2020-2025.
AP000009 We garanderen, samen met onze partners, sterke en betrouwbare netwerken. 2020-2025.
AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.
AC000302 We investeren in een op- en afrittencomplex E313/N13/Industrieweg.
MJP001197.
MJP002088.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De ontwerpakte voor inname 6 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Voor ondertekening van de akte wordt machtiging gegeven aan de Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Juridische Dienstverlening, Vastgoedtransacties Brussel.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Juridische Dienstverlening, Vastgoedtransacties Brussel - Vastgoedtransacties Oost, Koning Albert II-laan 15 bus 395, 1210 Brussel
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het beleidsplan van het college van burgemeester en schepenen wordt bij het begin van de nieuwe legislatuur ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het beleidsplan bundelt de visie, ambities en prioriteiten van het college voor de huidige bestuursperiode. Het document vormt het kompas voor het gemeentelijk beleid en biedt een kader voor de opmaak en uitvoering van concrete acties en projecten. Via deze agendering wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de inhoud en de krachtlijnen van het plan.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname en toelichting van het beleidsplan 2025-2031.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
NV-A:
Vooruit:
CD&V:
Vlaams Belang:
GIB: Geen vragen
Namens Gemeenteraad,
Kristel Van Regemortel
algemeen directeur waarnemend
Valérie Caers
voorzitter