Dit agendapunt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Amber Saatdüzen wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar van lokaal bestuur Grobbendonk in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de politiezone Neteland en de procureur des Konings.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de naamswijziging van GROS naar Wereldraad en goedkeuring van de statuten Wereldraad, zoals opgenomen in bijlage.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Secretariaat
Team Informatie & communicatie
Team Vrije tijd
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op het ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
| Aanvrager |
Tarief |
| De organisator van een openbaar evenement in Grobbendonk |
400,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 150,00 euro extra aangerekend. |
| De organisator van een openbaar evenement op grondgebied Neteland |
800,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 250,00 euro extra aangerekend. |
| Overige |
2.500,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 750,00 euro extra aangerekend. |
De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:
| T x I i |
Waarbij:
T: tarief vastgesteld in dit artikel
I: index van de maand november van het voorgaande jaar
i: index van de maand november 2025 (basis 2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10,00 euro. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5,00 euro of lager wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10,00 euro. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 6 euro of hoger wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10,00 euro.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
OCMW Grobbendonk en Welzijnsvereniging De Wijngaard zijn vrijgesteld van retributie.
Erkende Grobbendonkse verenigingen voor de organisatie van een gratis openbaar evenement in Grobbendonk zijn ook vrijgesteld van retributie.
De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur/OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op vrijetijdsactiviteiten. Dit omvat onder andere activiteiten georganiseerd in het kader van cultuur, sport, jeugd, toerisme, bibliotheekwerking en senioren.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die inschrijft voor of deelneemt aan de activiteit.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met de kostprijs, de retributie per activiteit.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt aan het loket cash of met een elektronische betaling voldaan. Indien dit niet gebeurt, is ze betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Indien een minimum aantal vereiste deelnemers aan een activiteit niet behaald wordt, dan houdt de gemeente zich het recht om de activiteit te annuleren. Het reeds betaalde tarief wordt dan teruggestort.
Enkel in geval van ziekte van de deelnemer en bij overmacht is het mogelijk te annuleren tot 9.00 uur op de dag van de activiteit of een half uur voor de activiteit aanvangt indien deze voor 9.00 uur begint, zonder dat het inschrijvingsgeld verschuldigd is, op voorwaarde dat deze afwezigheid gestaafd wordt door een doktersattest. Wanneer een deelnemer tijdens de activiteit ziek wordt, blijft het inschrijvingsgeld voor die dag verschuldigd.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op het innemen van een standplaats op het woonwagenpark.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een standplaats op het woonwagenpark inneemt.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op 25,00 euro per standplaats per kalendermaand. Iedere begonnen maand wordt als een volle maand aangerekend.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt cash of met een elektronische betaling voldaan. Indien dit niet gebeurt, is ze betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op ambulante activiteiten op de wekelijkse openbare markt en op andere ambulante activiteiten.
De uitoefening van ambulante activiteiten is onderworpen aan een voorafgaande machtiging van een ondernemingsloket bedoeld in de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen.
Een gemachtigde ambulante handelaar kan op de volgende plaatsen verkopen, maar moet daarbij specifieke voorwaarden naleven:
Op het openbaar domein:
De gemeenteraad verleent volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om op het openbaar domein het aantal en de plaats van de standplaatsen te bepalen waar de ambulante activiteit mag en kan plaatsvinden en deze indien nodig te wijzigen, te verminderen of te vermeerderen al naargelang de noodwendigheden. De plaatsen op het openbaar domein waar een ambulante activiteit mag en kan plaatsvinden zullen aldus voorwerp uitmaken van een besluit van het college van burgemeester en schepenen.
Op het privaat domein:
Enkel toegestaan bij het voldoen aan volgende 2 voorwaarden:
Op rondtrekkende wijze:
Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze kunnen worden uitgeoefend op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk mits de handelaar in het bezit is van een machtiging, verleend door het college van burgemeester en schepenen. De machtiging kan tevens straten of regio’s vermelden waarin de ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze expliciet niet zijn toegelaten.
Definities:
Openbaar domein: onroerende goederen of domeinen, inzonderheid op de openbare parkeerplaatsen, de gehele wegeninfrastructuur en andere plaatsen die met de openbare weg gelijkgesteld zijn, toegankelijk voor het publiek en eigendom van de gemeente Grobbendonk of andere publiekrechtelijke rechtspersonen.
Privaat (privé) domein: domein eigendom van privé-eigenaars of privaatrechtelijke rechtspersonen. Alle commerciële parkeerplaatsen in eigendom van privé-eigenaars of privaatrechtelijke rechtspersonen. Private bermen langs de openbare weg.
Ambulante activiteiten op een vaste standplaats: de verkoop, het te koop aanbieden en uitstallen met het oog op de verkoop van producten en diensten aan de consument, door een handelaar, op een vaste standplaats buiten zijn vestiging(en) ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen, hetzij door elke andere persoon die niet over dergelijke vestiging beschikt.
Ambulante activiteiten op rondtrekkende wijze: dit zijn activiteiten die geen tijdelijke vaste standplaats vereisen voor de verkoop, te koop aanbieden of uitstallen met als doel de verkoop aan de consument van producten en bijkomstig van diensten die op deze producten betrekking hebben.
Standhouder: de aanvrager van de ambulante activiteit dan wel diegene die de standplaats uitbaat en/of één van zijn familieleden/echtgeno(o)t(e) of aangestelde(n) die namens de aanvrager, voor zijn/haar rekening of in diens opdracht ambulante activiteiten mag/mogen uitoefenen conform de bepaling in de wet van 25 juni 1993 en het KB van 24 september 2006.
Voorafgaande toelating/machtiging: de toelating afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in het kader van de wet van 25 juni 1993, het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en het gemeentelijk reglement op ambulante activiteiten.
Rommelmarkt: een rommelmarkt is in de oorspronkelijke zin van het woord een markt waar gebruikte voorwerpen door particulieren worden aangeboden.
Garageverkoop: een garageverkoop is een rommelmarkt aan huis die vanuit de garage plaatsvindt, soms samen met meerderen in de buurt, wijk of het dorp.
Voor alle ambulante activiteiten is een machtiging van het college van burgemeester en schepenen vereist. De handelaar van ambulante activiteiten moet daarvoor een door het gemeentebestuur aanvraagformulier indienen bij het college van burgemeester en schepenen en de nodige gegevens ter beschikking stellen, overeenkomstig de bepalingen in het gemeentelijk reglement op ambulante activiteiten.
Een machtiging voor ambulante activiteiten wordt slechts toegekend op voorwaarde dat de vergunninghouder zich gedraagt naar de bestaande reglementen, wetten en naar de voorschriften der politie en gemachtigde beambte. Onverminderd de bevoegdheden van de politieambtenaren en agenten van de lokale en federale politie, is een door de gemeente Grobbendonk gemachtigde ambtenaar bevoegd om alle nuttige controles uit te voeren en de nodige vaststellingen te doen.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de ambulante handelaar.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Ambulante activiteiten op de openbare markt:
1,25 euro per lopende meter met een minimum van 7,50 euro per dag. Elk gedeelte van een meter wordt voor een volle meter aangerekend.
Andere ambulante activiteiten:
| Soort ambulante activiteit |
Tarief |
| Vaste standplaats op privaat domein | 5,00 euro per lopende meter per standplaats, met een minimum van 31,00 euro per dag OF Een forfaitair bedrag:
|
| Vaste standplaats openbaar domein | 4,00 euro per lopende meter per standplaats, met een minimum van 16,00 euro per dag OF Een forfaitair bedrag:
|
| Rondtrekkende wijze |
12 maanden: 250,00 euro 6 maanden: 125,00 euro |
De oppervlakte van de inrichting wordt berekend op de meest uitspringende gedeelten, hetzij boven aan de kop, hetzij aan de voet. Alle in gebruik genomen oppervlakten, dienstig voor de uitoefening van de ambulante activiteiten dienen in de berekening van de oppervlakte mee opgenomen te worden. In geval van een geschil over de meting zal het college van burgemeester en schepenen uitspraak doen.
Indien omwille van het algemeen belang, een evenement of werken aan het openbaar domein de standplaats niet kan worden ingenomen, kan dit niet leiden tot schadevergoeding. De gemeente biedt in dit geval een alternatieve locatie aan.
De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:
| T x I i |
Waarbij:
T: tarief vastgesteld in dit artikel
I: index van de maand november van het voorgaande jaar
i: index van de maand november 2025 (basis 2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 1,00 euro. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,50 euro of lager wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 1,00 euro. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,51 euro of hoger wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 1,00 euro.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Vrijstellingen openbare wekelijkse markt:
Er is een vrijstelling voor de verkoop of het uitstallen van producten of diensten met een niet-commercieel karakter, indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
Het vindt plaats met één van volgende doelen: menslievend doel, sociaal doel, cultureel doel, educatief doel, sportief doel, de verdediging en promotie van de natuur, de verdediging en promotie van de dierenwereld, de verdediging en promotie van een ambacht, de verdediging en promotie van streekproducten, steun bij een humanitaire catastrofe, steun bij een ramp of belangrijke schade;
Het blijft occasioneel;
De burgemeester of zijn/haar afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend.
Vrijstellingen andere ambulante handel:
Rommelmarkten of een garageverkoop;
Ten huize van de consument;
Tijdens de eindejaarsfeesten en kerstmarkten georganiseerd in samenwerking met de gemeente;
Tijdens activiteiten georganiseerd door erkende Grobbendonkse verenigingen.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt cash of met een elektronische betaling voldaan. Indien dit niet gebeurt, is ze betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur/OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op het gebruik van een afvalcontainer, een energiezuil en een sanistation aan de mobilhomeparking gelegen aan de Vaartkom.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruik maakt van de faciliteiten.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
Afvalcontainer: de retributie voor het deponeren van maximaal 40 liter afval in de semi-ondergrondse afvalcontainer bedraagt 2,00 euro.
Energiezuil: de retributie voor het gebruik van elektriciteit bedraagt 1,00 euro per KWh, die gedurende een tijdspanne van 24 uur beschikbaar is.
Sanistation: de retributie voor het gedurende 5 minuten nemen van drinkwater bedraagt 1,00 euro. De retributie voor het ledigen en reinigen van een chemisch toilet gedurende 4,5 minuten bedraagt 1,00 euro.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt contant betaald.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op het gebruik van mobiele en vaste elektriciteitskasten.
Enkel de gebruiker die voor zijn installatie(s) een positief keuringsverslag met vermelding van het vermogen in kVA kan voorleggen, mag gebruik maken van een elektriciteitskast.
De gebruiker dient de nodige schikkingen te treffen om iedere oorzaak van beschadiging te vermijden. Hij is aansprakelijk voor alle schade die hij door onoordeelkundig gebruik aan de gemeentelijke aansluitkast veroorzaakt. Hij dient de gemeentelijke afgevaardigde onmiddellijk op de hoogte te stellen van elke beschadiging, afwijking of elke niet-conformiteit aan de wettelijke voorschriften die hij redelijkerwijze kan vaststellen.
De gebruiker dient verzekerd te zijn voor de schade die hij door het gebruik van de gemeentelijke aansluitkast aan deze kast en aan derden kan veroorzaken.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruik maakt van de elektriciteitskast.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
| Kermis | Blauw: 20,00 euro per dag |
| Rood: 40,00 euro per dag | |
| Openbare markt, ambulante handel en andere activiteiten | Blauw: 7,00 euro per halve dag + 1,50 euro per bijkomend uur |
| Rood: 16,00 euro per halve dag + 3,00 euro per bijkomend uur |
Een blauwe aansluiting verwijst naar een monofasige 230–240V aansluiting, met een stroomsterkte van 16A, 20A of 32A.
Een rode aansluiting verwijst naar een driefasige 400V aansluiting, met een stroomsterkte van 32A.
De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:
| T x I i |
Waarbij:
T: tarief vastgesteld in dit artikel
I: index van de maand november van het voorgaande jaar
i: index van de maand november 2025 (basis 2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 0,10 euro. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,050 euro of lager wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 0,10 euro. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,051 euro of hoger wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 0,10 euro.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
De gemeente stelt naar best vermogen de aangeboden energie via de aansluitkast ter beschikking aan de marktkramer. Nochtans kan de gemeente niet aansprakelijk worden gesteld voor onderbrekingen en dient zij in dit geval geen schadevergoeding toe te staan. Bij technische problemen zal het college van burgemeester en schepenen oordelen of de retributie verschuldigd is.
Indien omwille van het algemeen belang, een evenement of werken aan het openbaar domein de standplaats niet kan worden ingenomen, kan dit niet leiden tot schadevergoeding. De gemeente biedt in dit geval een alternatieve locatie aan.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur/OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen.
Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het retributiereglement:
aanvragen voor omgevingsvergunningen die in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend;
aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar die de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten omvatten die onder exploitatie klasse 1 vallen en waarover de gemeente Grobbendonk een advies moet uitbrengen;
aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar waarover de gemeente Grobbendonk wel een openbaar onderzoek moet voeren, zodat de kosten van het openbaar onderzoek verschuldigd zijn;
aanvragen voor meldingsplichtige handelingen.
Omgevingsvergunning: de schriftelijke beslissing van de vergunning verlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.
Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.
Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft.
Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de prestatie aanvraagt.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Indien meerdere tarieven van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend.
| Op de aanvraag van stedenbouwkundige attesten. |
63,00 euro |
|
| Op de meldingen van stedenbouwkundige handelingen. |
32,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de vereenvoudigde procedure voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. |
63,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 32,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte. |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de gewone vergunningsprocedure (andere dan bovenstaand punt) voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. |
125.00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 32,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte. |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 1ste klasse. |
1.138,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 2de klasse. |
570,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 3de klasse. |
188,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen. |
188,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit. |
188,00 euro |
|
| Op de mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een permanente vergunning. |
63,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het verkavelen van gronden of op de aanvraag tot wijziging of bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning voor één kavel. |
Vergunning zonder wegenis. |
125,00 euro. Vermeerderd met 32,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft. |
| Vergunning met wegenis. |
312,00 euro. Vermeerderd met 32,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft. |
|
| Op de aanvraag of het verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden. |
32,00 euro |
|
| Op de aanvraag van planologische attesten. |
125,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteit. |
63,00 euro |
|
| Op de aanvraag van een vegetatiewijziging. |
63,00 euro |
|
| Op de digitalisering van analoge aanvragen. |
125,00 euro |
|
| Voor de organisatie van een openbaar onderzoek met betrekking tot een aanvraag voor omgevingsvergunning, inclusief een bevraging in het kader van het bouwen op de perceelsgrens. |
De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel, met een minimumbedrag van 63,00 euro. |
|
| Voor de organisatie van een infovergadering met betrekking tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. |
188,00 euro |
|
| Voor de bekendmaking van een vergunningsaanvraag die gepubliceerd moet worden in een regionaal dag- of weekblad. |
De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel. |
|
| Voor gemengde aanvragen (combinatie van stedenbouwkundige handelingen, IIOA, verkavelingen, kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen, ...). |
De retributies worden opgeteld. |
|
De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:
| T x I i |
Waarbij:
T: tarief vastgesteld in dit artikel
I: index van de maand november van het voorgaande jaar
i: index van de maand november 2025 (basis 2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 1,00 euro. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,50 euro of lager wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 1,00 euro. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,51 euro of hoger wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 1,00 euro.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Voor aanvragen:
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2026.
Artikel 3: DOEL
De gemeente Grobbendonk wil zelfstandige kinderopvanginitiatieven subsidiëren volgens de voorwaarden die hierna worden vastgelegd.
De opvanginitiatieven moeten voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het decreet Kinderopvang van baby’s en peuters van 20 april 2012, inclusief alle latere wijzigingen en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Artikel 4: DEFINITIES
In het kader van dit subsidiereglement wordt onder volgende begrippen verstaan:
Zelfstandige kinderopvang: voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het decreet Kinderopvang van baby’s en peuters van 20 april 2012, inclusief alle latere wijzigingen en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK): een verplicht gemeentelijk adviesorgaan dat alle betrokkenen bij kinderopvang samenbrengt om beleidsvoorstellen te doen en knelpunten te signaleren. Het overleg adviseert het lokaal bestuur over het kinderopvangbeleid en zorgt voor een aanbod dat beter aansluit bij de lokale behoeften, door samenwerking te bevorderen tussen onder andere ouders, kinderopvanginitiatieven, scholen en het lokaal bestuur.
Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED
Voor de subsidie komen enkel in aanmerking:
Artikel 6: VOORWAARDEN
De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie speelgoed- en materiaaltoelage kinderopvang onder de volgende voorwaarden:
Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG
De subsidie bedraagt jaarlijks 22,00 euro per kindplaats erkend door Kind & Gezin. De aanvragen worden in december onderzocht door de bevoegde ambtenaar en ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Na goedkeuring wordt de subsidie uitbetaald.
Artikel 8: PROCEDURE
Artikel 9: CONTROLE
De aanvragen worden in december onderzocht door de bevoegde ambtenaar en ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Na goedkeuring wordt de subsidie uitbetaald. In geval van betwisting van de subsidieaanvraag is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om toelichting en extra, originele documentatie op te vragen bij de aanvrager.
Artikel 10: SANCTIES
Niet van toepassing.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2026 en heeft betrekking op vormingen die vanaf deze datum worden gevolgd.
Artikel 3: DOEL
De gemeente Grobbendonk wil het volgen van kadervormingen subsidiëren volgens de voorwaarden die hierna worden vastgelegd.
Artikel 4: DEFINITIES
Onder jeugdvereniging wordt verstaan: een groepsgerichte sociaal-culturele vereniging op basis van niet-commerciële doelen voor én door de jeugd, in de vrije tijd, ter bevordering van de algemene en integrale ontwikkeling van de jeugd die daaraan deelneemt op vrijwillige basis.
Onder erkende vereniging wordt verstaan: een vereniging die erkend is door het erkennings- en subsidiereglement 'Grobbendonkse verenigingen' en hierbij dus voldoet aan alle omschreven voorwaarden in het desbetreffende reglement.
Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED
Deze vormingen kunnen zowel door jeugdverenigingen als natuurlijke personen worden aangevraagd. Enkel erkende jeugdverenigingen gevestigd in de gemeente Grobbendonk komen in aanmerking voor subsidies volgens dit reglement.
Artikel 6: VOORWAARDEN
Om in aanmerking te komen voor deze subsidies moet de jeugdvereniging een erkende Grobbendonkse vereniging zijn.
Om als natuurlijk persoon in aanmerking te komen voor de vormingssubsidies is het een grondvoorwaarde dat deze persoon woonachtig was in de gemeente Grobbendonk op het ogenblik van het volgen van de vorming.
Om een subsidie voor kadervorming te kunnen aanvragen moet de jongere:
inwoner zijn van de gemeente Grobbendonk op het ogenblik van het volgen van de vorming;
minimaal 15 jaar en maximaal 30 jaar oud zijn;
een vorming volgen met het oog op de animatie en begeleiding van jongeren. Hierbij focust deze op een pedagogische, methodische en geprogrammeerde vorming en vervolmaking van leid(st)ers of monitoren.
De gevolgde vorming mag niet voor beroepsdoeleinden dienen.
Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG
De subsidie bedraagt 100% van de effectieve kostprijs van de vorming met een maximum van 125,00 euro.
Artikel 8: PROCEDURE
De aanvraag van de subsidie gebeurt binnen een termijn van één jaar na het afronden van de vorming.
Een bewijs van deelname is vereist en dient bezorgd te worden aan team Vrije tijd via het mailadres vrije.tijd@grobbendonk.be.
Team Vrije tijd controleert de ingediende bewijsstukken op hun geldigheid en volledigheid. De uitbetaling van de vermelde subsidies gebeurt op een rekening op naam van de indiener, ofwel een jeugdvereniging of een individu.
Artikel 9: CONTROLE
Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde controle laten uitoefenen op de verstrekte inlichtingen. Bij betwisting kan de indiener een gemotiveerd bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen tot 30 dagen na de uitbetaling van de subsidie.
Artikel 10: SANCTIES
Als blijkt dat een vereniging of individu onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht een subsidie heeft gekregen, zal het college de subsidie terugvorderen. Bij een tweede vaststelling van misbruik wordt de vereniging of jongere geschrapt voor verdere subsidiëring.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Het subsidiereglement met de titel 'subsidiereglement GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking), zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2026.
Artikel 3: DOEL
De gemeente wil met dit subsidiereglement voor humanitaire noodhulp bijdragen aan mondiale solidariteit volgens de voorwaarden die hierna worden vastgelegd.
Artikel 4: DEFINITIE
Humanitaire noodhulp: hulp die direct wordt ingezet om mensenlevens te redden, menselijk leed te verminderen en de basisbehoeften van getroffen bevolkingsgroepen te waarborgen tijdens of vlak na een door de mens of door de natuur veroorzaakte ramp.
Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED
De vraag voor noodhulp wordt uitsluitend op advies van de Wereldraad voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. De Wereldraad zelf, maar ook inwoners van Grobbendonk, Grobbendonkse verenigingen en organisaties, het college van burgemeester en schepenen, gemeenteraadsleden en adviesraden kunnen hun vraag voor noodhulp voorleggen aan de Wereldraad. De Wereldraad brengt daarop advies uit aan het college van burgemeester en schepenen, dat vervolgens een beslissing neemt over het al dan niet toekennen van de subsidie.
Artikel 6: VOORWAARDEN
Niet van toepassing.
Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG
Voor humanitaire noodhulp wordt een subsidiebedrag van 1.000,00 euro jaarlijks ter beschikking gesteld. Na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen zal de subsidie uitbetaald worden.
Artikel 8: PROCEDURE
Artikel 9: CONTROLE
Niet van toepassing.
Artikel 10: SANCTIES
Niet van toepassing.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Het subsidiereglement 'subsidiereglement GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking)', goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2026.
Artikel 3: DOEL
De gemeente Grobbendonk wil projecten in ontwikkelingslanden en werkkampen subsidiëren volgens de voorwaarden die in dit reglement worden vastgelegd.
Artikel 4: DEFINITIES
Niet van toepassing.
Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED
A. Om in aanmerking te komen voor een projectsubsidie moet de aanvrager:
ofwel een in de gemeente Grobbendonk wonende natuurlijke persoon zijn;
ofwel een in de gemeente Grobbendonk gevestigde niet commerciële organisatie zijn, onder de vorm van een vzw, een feitelijke vereniging of een onderwijsinstelling;
ofwel een plaatselijke afdeling van een niet-gouvernementele organisatie (NGO) zijn, die als hoofddoel ontwikkelingssamenwerking, noord-zuidverhouding en/of derdewereldproblematiek heeft;
ofwel een in de gemeente Grobbendonk actieve organisatie zijn, op voorwaarde dat ze geen zakelijk winstbejag als commercieel hoofddoel nastreeft met dit project.
De zetel van de vereniging of afdeling moet in de gemeente zijn of er minstens een contactadres hebben.
B. Om in aanmerking te komen voor een werkkamp in een ontwikkelingsland moet de aanvrager:
een in Grobbendonk wonende natuurlijke persoon zijn;
ter plaatse deelnemen aan een educatief, sensibiliserend, gezondheids- of sociaal project dat bijdraagt aan de plaatselijke ontwikkeling;
minstens twee weken ter plaatse zijn;
zich engageren om mee te werken aan de jaarlijkse activiteit van de Wereldraad en daar het project of werkkamp voor te stellen aan de bevolking van Grobbendonk.
Artikel 6: VOORWAARDEN
De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie voor projecten in ontwikkelingslanden en werkkampen onder de volgende voorwaarden:
Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG
Thema 1: Doelstellingen van het project
Het project voldoet aan één of meer van de volgende criteria:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Thema 2: Samenwerking
Het project voldoet aan volgend criterium:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Thema 3: Duurzaamheid van het project
De effecten van het project blijven ook op lange termijn doorwerken. Het project blijft voortbestaan als de buitenlandse steun op termijn wordt afgebouwd.
Het project voldoet aan één of meer van de volgende criteria:
De leden van de doelgroep ervaren het project als 'hun' project. Zij voelen er zich verantwoordelijk voor.
Parameters waarmee het project kan scoren:
Een project is sterker als het kan aansluiten bij het beleid en bij de strategie van de overheid in het land zelf. Zo worden krachten gebundeld en worden stappen in dezelfde richting gezet. De slaagkansen van het project stijgen als de nationale of lokale overheid het mee ondersteunt.
Parameters waarmee het project kan scoren:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Parameters waarop het project punten kan scoren:
Parameters waarop het project punten kan scoren:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Thema 4: Specifieke aandacht voor waarden
Het project voldoet aan het volgende criterium:
Parameters waarmee het project kan scoren:
Thema 5: Projectbegroting
Het project voldoet aan een of meer van de volgende criteria:
Er wordt een concrete begroting van het project bij de subsidieaanvraag gevoegd. Het ontbreken hiervan heeft tot gevolg dat het dossier onontvankelijk is. De secretaris van de Wereldraad vraagt aan de indiener om binnen de 14 dagen een begroting toe te voegen, bij gebreke hieraan wordt het dossier afgesloten.
Parameters waarmee het project kan scoren:
Meerdere subsidiebronnen zijn geen probleem. Let op: Eenzelfde projectonderdeel mag niet dubbel gesubsidieerd worden.
Artikel 8: PROCEDURE
De aanvrager dient voor 31 oktober de subsidieaanvraag in, met de vermelding 'ter attentie van het college van burgemeester en schepenen', via team Vrije tijd.
De Wereldraad kan op eigen initiatief aan het CBS voorstellen om met projecten een lange termijn een engagement van drie jaar aan te gaan.
De subsidieaanvragers die in aanmerking komen voor een lange termijn engagement – op aangeven van de Wereldraad – dienen een dossier in waarin de werking voor de komende 3 jaar wordt beschreven.
Om uitbetaling voor het tweede en derde jaar te bekomen, dienen de subsidieaanvragers telkens vóór 1 oktober een voortgangsrapport in.
De aanvrager vraagt de subsidiëring aan via het daartoe bestemde aanvraagformulier en voegt de aangeduide bijlagen toe. Het reglement en het aanvraagformulier zijn beschikbaar op de gemeentelijke website en bij team Vrije tijd.
Artikel 9: CONTROLE
Indien het project of de activiteit niet kan plaatsvinden, of wanneer de subsidieaanvraag grondig wordt gewijzigd, stelt de aanvrager de ambtenaar belast met ontwikkelingssamenwerking daarvan onmiddellijk in kennis en wordt de toekenning herbekeken en worden in voorkomend geval de reeds toegekende subsidies teruggevorderd.
De initiatiefnemer kan beroep aantekenen tegen elke beslissing omtrent de aangevraagde projectsubsidie. Het beroep dient gemotiveerd ingediend te worden bij het college van burgemeester en schepenen of de toezichthoudende overheid uiterlijk 14 dagen na kennisgeving van de betrokken beslissing.
Artikel 10: SANCTIES
Het college van burgemeester en schepenen kan zich genoodzaakt zien de principieel toegekende projectsubsidie terug in te trekken:
indien de initiatiefnemer niet de vereiste documenten binnen de vastgelegde termijn instuurt;
indien zou blijken dat een organisatie, vereniging of burger onjuiste gegevens verstrekte;
wanneer niet voldaan is aan een van de voorwaarden van dit reglement;
wanneer de procedure opgenomen in dit reglement niet werd gevolgd.
Ten onrechte uitgekeerde subsidies kunnen steeds worden teruggevorderd. In dit geval kan het college van burgemeester en schepenen daarenboven beslissen om een organisatie, vereniging of burger van verdere subsidiëring uit te sluiten.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Informatie & communicatie
Team Vrije tijd
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2026.
Artikel 3: DOEL
De gemeente Grobbendonk wil mensen stimuleren voor vrijetijdsparticipatie door een spaar- en voordeelkaart aan te bieden. Samenwerkingsverband Neteland sloot zich hiervoor aan bij UiTPAS Regio Kempen en sloot hiervoor een overeenkomst met publiq vzw af.
De gemeente Grobbendonk wil zoveel mogelijk verenigingen hierbij betrekken en ze stimuleren om UiTPAS-partner te worden door de UiTPAS-partners te ondersteunen en hun lagere inkomsten door het kansentarief, zijnde 40%, te compenseren met een subsidie.
Artikel 4: DEFINITIES
Niet van toepassing.
Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED
Alle inwoners van Grobbendonk kunnen punten sparen in heel Vlaanderen, die ingewisseld kunnen worden in omruilvoordelen. Inwoners die recht hebben op een kansentarief genieten met de UiTPAS van een verlaagd tarief bij lidgelden en vrijetijdsactiviteiten van de UiTPAS-partners.
De subsidie wordt toegekend aan de verenigingen die UiTPAS-partner zijn.
Artikel 6: VOORWAARDEN
Volgende personen hebben recht op een kansentarief:
Het recht op een UiTPAS met kansentarief moet gestaafd worden met één van de volgende documenten:
Enkel de gemeente waar de persoon woont kan een UiTPAS met kansentarief aanmaken.
Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG
Er wordt een solidaire kostendeling van het lidgeld of de UiTPAS-activiteit toegepast voor mensen met een kansentarief.
20%: De deelnemer in armoede betaalt een kansentarief, een voor hem laag, transparant, betaalbaar en dus drempelverlagend tarief, dat 20% bedraagt van het lidgeld of van de kostprijs van de UiTPAS-activiteit.
40%: De UiTPAS-partner derft 40% van de basisprijs. De gemeente Grobbendonk wil organisaties maximaal aanmoedigen om UiTPAS-partner te worden en zal daarom deze 40% subsidiëren. Ook voor niet-inwoners van Grobbendonk die beschikken over het kansentarief en lidgeld betalen aan of deelnemen aan een UiTPAS-activiteit van een Grobbendonkse UiTPAS-partner, wordt de 40% door de gemeente Grobbendonk gesubsidieerd.
40%: Samenwerkingsverband Neteland komt tussen voor het resterende verschil, zijnde 40%, en vergoedt de UiTPAS-partner.
Artikel 8: PROCEDURE
Artikel 9: CONTROLE
De gemeente Grobbendonk behoudt zich het recht om de gegeven informatie en bewijsstukken te verifiëren. Jaarlijks wordt bekeken of het kansentarief nog geldig is voor de pashouder.
Artikel 10: SANCTIES
In de algemene voorwaarden van publiq vzw staat: "Bij betwistingen tussen kaartsysteembeheerders, eventorganisatoren en pashouders worden partijen eerst geacht een minnelijke regeling uit te werken met respect voor de algemene regels van het UiTPAS-programma. Bij onopgeloste geschillen kan steeds een beroep worden gedaan op publiq om te proberen te bemiddelen tussen de partners."
De gemeente wordt als kaartsysteembeheerder aanzien. Het college van burgemeester en schepenen zal over de situatie oordelen en het verstrekken van onvolledige of onjuiste gegevens kan mogelijk leiden tot het levenslang inleveren van de UiTPAS. Indien nodig kan de gemeente in overleg gaan met publiq vzw.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een belasting gevestigd op de tijdelijke inname van het openbaar domein voor privatief gebruik.
De belasting is van toepassing op een tijdelijke inname van langer dan 2 kalenderdagen, waarbij een deel van een kalenderdag geldt als een volledige dag, of als de inname groter of gelijk is aan 40m2.
Artikel 2: DEFINITIES
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder de ingebruikname van het openbaar domein: het plaatsen van constructies en materialen zoals schutsels, stellingen, kranen, containers, betonbakken, bouwmaterialen, bouwafval, werktuigen, bouwliften, hoogtewerkers, silo's, werfketen, WC-units, en voertuigen zoals aanhangwagens, verhuiswagens, bestelwagens of vrachtwagens.
Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de toelating aanvraagt. Indien er geen toelating werd aangevraagd, is de belasting verschuldigd door diegene die de onder artikel 1 genoemde werken voor eigen rekening uitvoert of voor zijn rekening laat uitvoeren.
Wanneer het openbaar nut het vereist, wanneer niet meer voldaan is aan de in de toelating opgelegde voorwaarden of wanneer geen toelating werd bekomen, kan de gemeente Grobbendonk de opdracht geven om de ingenomen oppervlakte te ontruimen. Bij weigering van de ontruiming kan deze uitgevoerd worden op kosten van diegene die het openbaar domein inneemt.
De gemeente Grobbendonk is niet aansprakelijk voor eender welke schade die het gevolg is van de inname van het openbaar domein. Diegene die het openbaar domein inneemt, draagt alle verantwoordelijkheid voor de geplaatste obstakels. Deze is eveneens aansprakelijk voor schade aan het openbaar domein die het gevolg is van deze inname.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Het tarief bedraagt 0,40 euro per dag per begonnen vierkante meter voor de duur van de inname, met een minimum van 25,00 euro per aanvraag. Elke begonnen dag telt hierbij als een volledige dag. Voor elke onderbroken periode wordt een nieuwe toelating inname openbaar domein aangevraagd.
Artikel 5: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
De eerste 2 kalenderdagen voor aanvragen, kleiner dan 40 m², waarbij elke begonnen kalenderdag als een volledige kalenderdag telt, zijn vrijgesteld van de belasting. Een vermindering van de aangevraagde termijn van inname openbaar domein is niet mogelijk. Indien de inname eerder is afgerond, is een terugbetaling door het lokaal bestuur niet mogelijk. Een verlenging van de toelating inname openbaar domein is wel mogelijk.
Bij gebrek aan aangifte (aanvraag), bij niet-tijdige of onnauwkeurige aangifte (aanvraag) door de belastingplichtige, wordt de aanslag van ambtswege gevestigd op grond van de beschikbare gegevens en op de wijze bepaald in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging worden toegepast. De belastingverhoging bedraagt 50% van de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 6: VRIJSTELLINGEN
Van de belasting is/zijn vrijgesteld:
een inname openbaar domein die kleiner is dan 40 m² en maximum 2 kalenderdagen in beslag neemt.
een inname openbaar domein in functie van een evenement dat is goedgekeurd door gemeente Grobbendonk.
werken in opdracht van de gemeente Grobbendonk of het OCMW Grobbendonk.
werken waarop het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein van toepassing is.
Artikel 7: CONTANTBELASTING
De belasting wordt zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
De door de gemeente Grobbendonk aangeduide ambtenaren kunnen te allen tijde metingen en vaststellingen verrichten met betrekking tot de inname, de oppervlakte en de tijdsduur ervan. Deze metingen en vaststellingen worden indien nodig geacteerd in een proces-verbaal.
Artikel 8: AANGIFTEPLICHT
Er dient voorafgaand aan de inname van het openbaar domein een toelating te worden aangevraagd bij het gemeentebestuur.
De aanvraag dient digitaal via de website van de gemeente Grobbendonk te gebeuren, minimaal 5 werkdagen voor een inname zonder hinder en minimaal 21 werkdagen voor een inname met hinder.
Een verlenging van de toelating van de inname openbaar domein vraagt de aanvrager ten laatste 3 werkdagen voor het aflopen van de vergunning met een inname van het openbaar domein zonder hinder aan en 14 werkdagen wanneer het een inname met hinder betreft.
Indien een aanvrager na de toekenning van de vergunning het openbaar domein toch niet gaat innemen, dan moet dit ten laatste één werkdag voor de inname worden gemeld via mail (ruimte.vergunningen@grobbendonk.be) aan team Ruimte & Vergunningen. Enkel dan kan de gemeente Grobbendonk overgaan tot terugbetaling van de reeds betaalde belasting.
De aanvrager is, na de toelating van de gemeente Grobbendonk, verantwoordelijk voor het plaatsen van de signalisatie volgens de verkeersreglementering. De signalisatie voor parkeerverboden wordt door de gemeente geplaatst of aan de aanvrager verstrekt.
Alvorens tot inname van het openbaar domein over te gaan, moet hiervoor toelating verkregen worden van de gemeente Grobbendonk. Voor elke wijziging met betrekking tot de initieel aangegeven gegevens moet een bijkomende aangifte ingediend worden.
De aanvrager moet de toelating op ieder ogenblik kunnen tonen aan een afgevaardigde van de gemeente of aan de politie.
Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting gevestigd op masten, pylonen en andere draagconstructies die zich op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk bevinden.
Artikel 2: DEFINITIES
Mast: een vaststaande verticale structuur die geplaatst wordt op een bestaande constructie.
Pyloon: iedere individuele en vaststaande verticale constructie of steuntoren die wordt opgericht op het niveau van het maaiveld en met een hoogte van minstens 20 meter.
Draagconstructie: iedere individuele op zichzelf staande verticale structuur, met uitsluiting van gebouwen, die opgericht is op het niveau van het maaiveld en met een hoogte van minstens 20 meter en die hoofdzakelijk dient als draagstructuur voor lichtinstallaties, geluidsinstallaties, het transport van energie en radioinstallaties.
Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de eigenaar is van de mast, pyloon of andere draagconstructie op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
De belasting wordt vastgesteld op 3.000,00 euro per jaar per mast, pyloon of andere draagconstructie met een hoogte van minimaal 20 meter boven het maaiveld, waarbij voor masten de hoogte wordt bepaald door de hoogte van de onderliggende constructie en de hoogte van de mast op te tellen. De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast, pyloon of andere draagconstructie in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Artikel 5: VERMINDERINGEN
Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting van ambtswege ingekohierd overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan 50% van de ontdoken belasting.
Artikel 6: VRIJSTELLINGEN
Van de belasting is/zijn vrijgesteld:
netwerkinfrastructuur voor hulp- en veiligheidsdiensten in België;
netwerkinfrastructuur van militaire aard;
gebouwen.
Artikel 7: WIJZE VAN INNING
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De bevoegde gemeentebeambten zijn gemachtigd om elk bedrog of elke overtreding in verband met dit reglement vast te stellen. De vermoedelijk belastingplichtigen zijn ertoe gehouden deze vaststellingen te laten uitvoeren en eventueel te vergemakkelijken.
Artikel 8: AANGIFTEPLICHT
De belastingplichtige moet uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar bij het gemeentebestuur aangifte doen van elke mast, pyloon of draagconstructie zoals omschreven in artikels 2 en 4 die zij op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk bezitten door middel van het formulier waarvan het model door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld.
Als aangiftedatum geldt de postdatum of de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
Een belastingplichtige die niet spontaan een aangifteformulier gekregen heeft, kan dit op eenvoudig verzoek bekomen.
Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk.
Artikel 2: DEFINITIES
Onder reclamedrukwerk wordt verstaan elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die erop gericht is een potentieel cliënteel er toe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder. Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik van het aangewezen product of de aangeboden dienst.
Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan het systematisch achterlaten van het reclamedrukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de verantwoordelijke uitgever is. Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf. De genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
De belasting is verschuldigd telkenmale er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt. De belasting bedraagt 0,03 euro per exemplaar met een minimum van 150,00 euro per bedeling.
Artikel 5: VERMINDERINGEN EN VERHOGINGEN
Bij gebrek aan aangifte binnen de gestelde termijn of in geval van onjuiste of onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting van ambtswege ingekohierd overeenkomstig artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de ontdoken belasting.
Artikel 6: VRIJSTELLINGEN
Van de belasting zijn vrijgesteld:
Artikel 7: WIJZE VAN INNING
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8: AANGIFTEPLICHT
De belastingplichtigen zijn er toe gehouden aangifte te doen van de belastbare elementen 2 dagen voor de datum waarop de verspreiding van het reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product, dat het voorwerp uitmaakt van de aanslag, wordt aangegeven. Deze aangifte moet vergezeld zijn van een specimen van het te verspreiden drukwerk of het daarmee gelijkgesteld product.
Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting gevestigd op tweede verblijven.
Artikel 2: DEFINITIES
Als tweede verblijf wordt beschouwd elke constructie met woon- of verblijfsgelegenheid waarvan degene die er kan verblijven voor deze woongelegenheid niet ingeschreven is in de bevolkingsregisters of het vreemdelingenregister voor het hoofdverblijf, ongeacht het feit of het gaat om landhuizen, bungalows, appartementen, grote of kleine weekendhuizen of buitengoederen, optrekjes, chalets en alle andere vaste woongelegenheden, met inbegrip van de met chalets gelijkgestelde caravans.
Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker is van het tweede verblijf. De belastingplichtige is hoofdelijk aansprakelijk.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
De belasting wordt vastgesteld op 940,00 euro per tweede verblijf. De belasting is ondeelbaar en voor het ganse aanslagjaar verschuldigd door de eigenaar op 1 januari van het aanslagjaar. Zijn belastingplicht geldt ongeacht het feit of hij al dan niet is ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente.
Artikel 5: VERMINDERINGEN EN VERHOGINGEN
Bij gebreke van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar of beroep.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van de procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van deze aangifte om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De overeenkomstig artikel 4 ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan:
Het bedrag van de verhoging wordt ingekohierd.
Artikel 6: VRIJSTELLINGEN
Worden niet als tweede verblijf beschouwd:
Artikel 7: WIJZE VAN INNING
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8: AANGIFTEPLICHT
De belastingschuldigen moeten uiterlijk op 31 januari van het aanslagjaar bij het gemeentebestuur aangifte doen van elk tweede verblijf dat zij in de gemeente bezitten door middel van het formulier waarvan het model door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld. Als aangiftedatum geldt de postdatum of de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag.
Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Vaststelling van het meerjarenplan periode 2026 - 2031 van het lokaal bestuur van Grobbendonk deel gemeente met een financieel evenwicht als volgt:
| Meerjarenplan 2026 - 2031 | ||
| Staat van financieel evenwicht | ||
| Jaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
| 2026 | 1.736.943,14 | -3.119.670,64 |
| 2027 | 962.439,07 | 974.091,33 |
| 2028 | 1.084.128,46 | 1.273.639,39 |
| 2029 | 766.877,14 | 1.495.801,05 |
| 2030 | 695.630,65 | -1.302.402,49 |
| 2031 | 1.297.433,31 | 1.276.242,66 |
Artikel 2: De rapporten van de strategische nota, de financiële nota en toelichting kunnen in bijlage aan dit agendapunt teruggevonden worden.
Artikel 3: De volledige bundel van het meerjarenplan 2026-2031 wordt 14 dagen voor de gemeenteraad aan de raadsleden bezorgd.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van het meerjarenplan 2026-2031 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met een financieel evenwicht als volgt:
| Meerjarenplan 2026 - 2027 | ||
| Staat van financieel evenwicht | ||
| Jaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
| 2026 | 1.736.943,14 | -3.119.670,64 |
| 2027 | 962.439,07 | 974.091,33 |
| 2028 | 1.084.128,46 | 1.273.639,39 |
| 2029 | 766.877,14 | 1.495.801,05 |
| 2030 | 695.630,65 | -1.302.402,49 |
| 2031 | 1.297.433,31 | 1.276.242,66 |
Artikel 2: De rapporten van de strategische nota, de financiële nota en toelichting kunnen als bijlage aan dit agendapunt teruggevonden worden.
Artikel 3: De volledige bundel van het meerjarenplan 2026-2031 wordt 14 dagen voor de gemeenteraad aan de raadsleden bezorgd.
Dit agendapunt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de beheersovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage.
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 24 november 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 17 oktober 2025 van Pidpa.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van het dagelijks bestuur van 12 november 2025 van het Bureau Gemeentelijk Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2025 van Fluvius OV.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 31 oktober 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Charlotte Verhaert namens de heer Herman Echelpoels, mevrouw Rita Daneels en Steven Echelpoels. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund het bijstellen van een verkaveling met kosteloze grondafstand, met als adres Bovenpad 27 (binnengebied Jos De Schuttersstraat – Vlierberg). Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nummers 165C, 165E en 166K.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden :
- De gemeenteraadsbeslissing van 18 september 2025 moet strikt worden nageleefd.
- Vrachtverkeer moet zo snel mogelijk aansluiten op wegen van hogere categorie (Vlierberg, Kretbosstraat, Leopoldstraat, Vierselse baan), waarbij de dorpskern van Grobbendonk zoveel mogelijk wordt vermeden.
- De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden gevolgd:
- De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- De groenzones moeten aangelegd worden door de verkavelaar zoals op verkavelingsplan voorzien met bijvriendelijke bomen.
- De zones langs de straatzijde moeten voorzien worden met inheemse hoogstammige bomen zoals op het plan voorzien is.
- De speelzone moet ingericht worden met een speelelement dat centraal wordt aangelegd. Het speelelement is geschikt voor kinderen van 2 tot 12 jaar en bestaat uit natuurlijke speelelementen waarvoor geen valzone vereist is.
- De picknickbank moet aangelegd worden op een verharde zone.
- Op het plein dienen biodivers groen en een 3-tal hoogstammige inheemse bomen en bijvriendelijke struiken langs het perceel.
- Langsheen de wegenis wordt op regelmatige afstand ook een straatboom aangeplant om wildparkeren te voorkomen en om de veiligheid van de gebruikers van het speelterrein te waarborgen.
- De maatregelen in de archeologienota [met referentienummer ID 8575, aktename door Onroerend Erfgoed op 20 september 2018 (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/8575) moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. Na uitvoering ervan moet een bekrachtgde nota bekomen worden. De maatregelen in de bekrachtigde archeologienota moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die nota, inclusief de opgelegde voorwaarden bij de bekrachtiging, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
- De aanvrager is ook, in toepassing van artikel 5.1.4 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, verplicht melding te maken van archeologische toevalsvondsten. De aanvrager dient deze binnen de 3 dagen te melden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed én de vondst en haar vindplaats gedurende een termijn van 10 dagen te beschermen.
Lasten:
- Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
- De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
Waarborg:
- De wegenis- en rioleringswerken voor het gedeelte dat wordt overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein, werden door aanvrager geraamd op 440 618.04 euro. De te storten waarborg wordt derhalve begroot op 440 618.04 euro (incl. BTW).
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 19 november 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Studiebureau Verhaert & CO namens mevrouw Lutgarde Heylen. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund het verkavelen van een perceel in 4 loten voor halfopen bebouwing met kosteloze grondafstand, met als adres Eikenlei 16. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B 131P.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
- De gemeenteraadsbeslissing van 18 september 2025 luidt:
Artikel 1: De ligging, breedte en uitrusting van de trage weg door het project, zoals aangegeven op het bijgevoegde plan, kunnen worden aanvaard en opgenomen in het gemeentelijk (trage) wegennet.
Artikel 2: De overdracht van de strook Lot 5: 222 m² langs Bovenpad, inclusief de trage wegverbinding, kan aanvaard worden en worden opgenomen in het openbaar domein.
- De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden gevolgd:
- Fluvius operater systems van 27 augustus 2025
- Dienst Integraal Waterbeleid provincie Antwerpen van 1 september 2025
- Wyre van 23 juni 2025
- Proximus van 23 juni 2025
- Pidpa Drinkwater van 24 juni 2025
- De aanvrager is, in toepassing van artikel 5.1.4 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, verplicht melding te maken van archeologische toevalsvondsten. De aanvrager dient deze binnen de 3 dagen te melden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed én de vondst en haar vindplaats gedurende een termijn van 10 dagen te beschermen.
- De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.
- De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
Lasten:
- Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
- De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 24 november 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Jelle Geentjens wonende te Vinkenlaan 6 te 2280 Grobbendonk voor het aanleggen van een zwembad met terras, met als adres Vinkenlaan 5, 2280 Grobbendonk.
Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 41W3.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het aanleggen van een zwembad met terras.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Voorwaarden:
De overloop van een buitenzwembad wordt op de hemelwaterafvoer aangesloten of wordt geïnfiltreerd in de tuin (de hoeveelheid chemicaliën is verwaarloosbaar). De spoeling van de filters en alle lozingen van een zwembad moeten op de vuilwaterleiding aansluiten. Bij een volledige lediging van het zwembad naar grachtenstelsel dienen de nodige maatregelen getroffen te worden om aan de geldende milieunormen te voldoen, onder meer: de lozing moet verspreid worden over een aantal dagen. De behandeling met chloor moet 14 dagen op voorhand stilgelegd worden. Het lozen mag pas gebeuren als het chloor volledig uitgewerkt is.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: De beroepsindiener heeft de beroepsprocedure ingetrokken; het voorwerp van het beroep is daarmee weggevallen; de deputatie beschikt in deze fase over een gebonden bevoegdheid om de procedure te beëindigen of akte te nemen van de intrekking; een inhoudelijk advies van het college van burgemeester en schepenen is bijgevolg niet opportuun en wordt niet verstrekt.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Artikel 1: De beroepsindiener heeft de beroepsprocedure ingetrokken; het voorwerp van het beroep is daarmee weggevallen; de deputatie beschikt in deze fase over een gebonden bevoegdheid om de procedure te beëindigen of akte te nemen van de intrekking; een inhoudelijk advies van het college van burgemeester en schepenen is bijgevolg niet opportuun en wordt niet verstrekt.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Artikel 1: Goedkeuring om een attest af te leveren conform VCRO artikel 4.2.16 voor omgevingsvergunning OMV_2024162184 verleend door het college van burgemeester en schepenen op 2 juni 2025 aan studiebureau Verhaert & CO BV namens betrokkene.
Artikel 2: Zodra een lot werd verkocht, vragen wij u ons een afschrift te bezorgen waarin de verkoop van het lot geregistreerd werd.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Studiebureau Verhaert & CO BV, Rode Haagjes 3 bus 1 te 2288 Bouwel
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 5 sparren op het perceel Wijngaardstraat 13, kadastraal gekend als 1/B/219G.
Artikel 2: Bij de vergroening van het terrein in de toekomst een heraanplant uitvoeren van 5 inheemse loofbomen of een inheemse gemengde haag.
Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.
Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken.
Artikel 5: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken.
Artikel 6: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 inlandse eik op het perceel Eekhoutstraat zn, kadastraal gekend als 1/B/77E.
Artikel 2: Een bewijs van de te behouden bomen moet overgemaakt worden aan de vergunningverlenende overheid zoals opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_2025082060.
Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.
Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken.
Artikel 5: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Van 10 december 2025 tot en met 30 januari 2026 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Dijkstraat, zijnde:
Artikel 2: Fase 1: Dijkstraat voorbij Het Hoog:
Vanaf Het Hoog wordt de Dijkstraat afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van hulpdiensten, bewoners en verkeer naar de begraafplaats.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met:
Artikel 4: Fase 3: Dijkstraat tussen Langenheuvel en Verbindingsstraat:
Artikel 5: Tijdens fase 2 en 3 van de werken moeten de betonblokken aan de Capuynestraat verwijderd worden.
Artikel 6: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 10: Er mag absoluut niet geraakt worden aan het wegdek.
Artikel 11: Ter hoogte van de Verbindingsstraat moet gewerkt worden met een gestuurde boring.
Artikel 12: Garages en opritten moet zo veel mogelijk toegankelijk blijven, eventueel via rijplaten. Mocht een oprit toch ingenomen worden voor de werken, dan moeten de bewoners hiervan tijdig verwittigd worden.
Artikel 13: Betrokkene bezorgt uiterlijk op 2 december 2025 een bewonersbrief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder in de bijgevoegde bedelingszone.
Artikel 14: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 16: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Van 10 december - 21.00 uur tot 11 december 2025 - 05.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de E313 - op- en afrittencomplex Herentals-West, zijnde:
- de oprit richting Antwerpen zal afgesloten worden.
Artikel 2: Het verkeer wordt omgeleid via de calamiteitenroute G.
Artikel 3: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P25-04722-05-A, opgesteld door betrokkene.
Artikel 4: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Op 11 en 12 december 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei ter hoogte van huisnummer 12 zijnde:
- ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingevoerd.
Artikel 2: Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).
Artikel 3: Bijkomend wordt een inhaalverbod ingevoerd met het bord C35.
Artikel 4: De werfzone in de berm wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers.
Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers.
Artikel 6: Op de rijbaan, voor de graafmachine, wordt een afzethek gezet met dagslapers en D1c-bord (verplicht links aanhouden).
Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Kennisname van het onderhoudscontract A.S.T.R.I.D. dat afgesloten wordt met Flash Private Mobile Networks NV, Ingberthoeveweg 3D te 2630 Aartselaar.
Artikel 2: Het onderhoudscontract met de firma Flash Private Mobile Networks voor de installatie A.S.T.R.I.D. goed te keuren.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Artikel 1: Kennisname van het jaarverslag beheer Molenbos november 2024 -november 2025. Er wordt voldaan aan het subsidiereglement voor de aankoop van waardevolle gebieden.
Artikel 2: Goedkeuring om de subsidie aan Natuurpunt vzw uit te betalen.
Artikel 3: Het voorstel tot het inrichten van een hondenlosloopbos te bespreken.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Natuurpunt vzw
Team Financieel Management
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Chocomelkstandje op Astridplein dat aanvangt 31 december 2025 09.00 uur en eindigt op 31 december 2025 12.00 uur te Astridplein.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 4: Er dient een parkeerverbod ingericht te worden op alle parkeerplaatsen tussen de kerk en de bibliotheek.
Artikel 5: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 6: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Team Vrije tijd
Betrokkene
Artikel 1: Goedkeuring voor het organiseren van vakantiewerking zoals in het voorstel aangegeven tijdens de krokus-, paas-, en zomervakantie van 2026.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Organisator
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Financieel Management
Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 750 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het ontwikkelingsproject schoolrenovatie in Ghana.
Artikel 2: Toestemming geven aan de GROS om deze betaling onmiddellijk uit te voeren.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
GROS
Betrokkene
Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 550 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het produceren van oventjes in Togo.
Artikel 2: Toestemming geven aan de GROS om deze betaling onmiddellijk uit te voeren.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
GROS
Betrokkene
Artikel 1: Toestemming te geven voor de uitbetaling van 937,50 euro noodhulp aan Artsen Zonder Grenzen en Consortium 1212 met unaniem positief advies van de GROS.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
GROS
Team Financieel Management
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van Grobbendonk gaat akkoord met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst Digibank Neteland - implementatietraject, keurt dit goed en stemt in met de afsluiting ervan. Het addendum zal nadien digitaal worden ondertekend door de bevoegde partijen.
Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het kohier voor de belasting op leegstand 2025 Grobbendonk met 12 belastingplichtigen voor een bedrag van 45.000,00 euro.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 1 december 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 1 december 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025015464 tot en met 2025015813.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 21 november 2025 tot en met 27 november 2025.
Artikel 1: Betrokkene, neemt 12/24 lestijden loopbaanonderbreking medische bijstand in de gemeentelijke basisschool Grobbendonk voor de periode van 01 december 2025 t.e.m. 31 januari 2026.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
KLIM-OP Bouwel