Terug
Gepubliceerd op 23/09/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/09/2022 - 19:30

Procedure 'opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar)' - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Taelman, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Philip Ardies, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De gemeente Grobbendonk werd op 1 januari 2022 een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.

Tijdens deze kennismaking kunnen verschillende criteria bevraagd en afgetoetst worden om vervolgens een advies te kunnen formuleren.

Deze procedure werd voorgelegd aan de leden van het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK). Er werden door de leden van het LOK geen opmerkingen of verzoeken tot wijzigingen geformuleerd.

Bijgevolg keurde het LOK het voorstel tot procedure goed op 19 augustus 2022.

Juridisch kader

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.

Adviezen

Team Mens & Welzijn stelt onderstaande procedure voor, goedgekeurd door het LOK dd. 19 augustus 2022:

Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)

1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur

De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.

 

2. Doelgroep en toepassingsgebied

Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.

 

3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften

De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail: welzijn@grobbendonk.be.

De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.

 

4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen

Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend

 

5. Beoordelingscriteria

De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.

Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende:

1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.

2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.

3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.

4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen. Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.

5. De opvang werkt inclusief: Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan. De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.

6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang: Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.

De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren (minimum een uitbreiding van 30 min. voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.

7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang: Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?

8. Extra aanbod voor ouders: Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?

9. Duurzaamheid: Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?

 

6. Advies van het lokaal bestuur

Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en shepenen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.

 

7. Bekendmaking

Deze procedure zal bekendgemaakt worden:

- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk

 

8. Contactpersoon lokaal bestuur

Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Goedkeuring van de procedure m.b.t. het verlenen van een opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar) als volgt:

Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)

1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur

De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.

 

2. Doelgroep en toepassingsgebied

Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.

 

3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften

De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail: welzijn@grobbendonk.be.

De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.

 

4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen

Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend

 

5. Beoordelingscriteria

De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.

Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende:

1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.

2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.

3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.

4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen. Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.

5. De opvang werkt inclusief: Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan. De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.

6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang: Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.

De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren (minimum een uitbreiding van 30 min. voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.

7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang: Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?

8. Extra aanbod voor ouders: Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?

9. Duurzaamheid: Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?

 

6. Advies van het lokaal bestuur

Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en shepenen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.

 

7. Bekendmaking

Deze procedure zal bekendgemaakt worden:

- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk

 

8. Contactpersoon lokaal bestuur

Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.

 

Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Teamleider Mens & Welzijn

De leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang

Medewerker Huis van het Kind, lid van Team Mens & Welzijn