Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 21 juni 2022 worden goedgekeurd.
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Kennisname van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen de Geelse Huisvesting, de Woonbrug, Zonnige Kempen, Kleine Landeigendom Zuiderkempen tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3: Deze beslissing wordt uiterlijk 28 september 2022 aan IOK bezorgd, waarna de betrokken SHM uiterlijk 30 september 2022 hun aanvraag tot verlenging van hun erkenning zullen indienen, inclusief voorliggend advies.
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen.
Artikel 2: Deze politieverordening treedt in werking op 1 oktober 2022.
Artikel 3: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 4: Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) en de gemeenten Berlaar en Nijlen om een selectie van het gemeentelijk patrimonium door VEB te laten onderzoeken naar het energetisch en financieel besparingspotentieel en deze mogelijks onder te brengen in een Onderhouds- en Energieprestatiecontract (OEPC) met een Energy Service Company (ESCO).
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Vlaams Energiebedrijf
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het reglement inzake het beheer van het gemeentelijk referentieadressenbestand (GRAB), zoals hieronder vermeld.
Artikel 1: Bevoegdheid
De gemeente is bevoegd voor het vaststellen en toekennen van de adressen en de huis- en busnummers van gebouwen en andere adresseerbare objecten.
In deze context is het aangewezen dat de gemeente een logische, transparante en uniforme werkwijze hanteert. Met dit reglement wordt deze werkwijze vastgelegd.
Artikel 2: Definities
De onderstaande begrippen hebben in dit reglement de volgende betekenis:
Straatnaam: naam die officieel werd toegekend, ofwel aan een straat (baan, doorgang, plein), ofwel aan een gehucht en waaraan huisnummers kunnen zijn gekoppeld.
Huisnummer: Een alfanumerieke code door de gemeente officieel toegewezen aan een verblijfsobject, ligplaats, standplaats, gebouw of perceel. Samen met de straatnaam vormt dit het adres.
Busnummer: Een alfabetische code door de gemeente toegevoegd aan het huisnummer om de logische opvolging van huisnummers te garanderen of verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden, ligplaatsen en standplaatsen te identificeren.
Subnummer: Een alfanumerieke code door de gemeente officieel toegevoegd aan het huisnummer om meerdere verblijfsobjecten, ligplaatsen, standplaatsen of percelen te onderscheiden die hetzelfde huisnummer hebben.
Volledig huisnummer: Huisnummer met in voorkomend geval het bijhorende bus- en/of subnummer.
Verblijfsobject: De kleinste eenheid binnen een gebouw die geschikt is voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden en die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gemeenschappelijke ruimte. Een verblijfsobject is in functioneel opzicht zelfstandig.
Ligplaats: Een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen plaats in het water al dan niet aangevuld met een op de oever aanwezig terrein of een gedeelte daarvan, die bestemd is voor het permanent afmeren van een voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikt vaartuig.
Standplaats: Een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen terrein of gedeelte daarvan dat bestemd is voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikte ruimte.
Gebouw: Een gesloten en/of overdekt, bovengronds of ondergronds bouwwerk, dat dient of bestemd is, ofwel om mensen, dieren en voorwerpen onder te brengen, ofwel om economische goederen te vervaardigen of diensten te verstrekken. Een gebouw verwijst naar gelijk welke structuur die op blijvende wijze op een terrein opgetrokken of gebouwd wordt.
Perceel: Een perceel is een deel van het grondgebied officieel vastgesteld met een kadastraal of administratief doel.
Plein: Lusvormige weg met maximaal 1 toegang.
Adresseerbaar object: elk “verblijfsobject”, “ligplaats”, “standplaats”, “gebouw” en “perceel”.
Toepassingsgebied
Het toekennen van adressen is een handeling waarmee ofwel een nieuw adres wordt toegekend ofwel een bestaand adres wordt gewijzigd of verwijderd.
Enkel de gemeente heeft de bevoegdheid om adresgegevens toe te kennen aan adresseerbare objecten.
De ENA-nummering valt buiten de toepassing van dit reglement.
Artikel 3: Te nummeren objecten
Enkel de gemeente is bevoegd om het huisnummer van de adresseerbare objecten op haar grondgebied te bepalen, te wijzigen of te verwijderen. Elk adresseerbaar object moet genummerd worden. Hiervoor gelden in ieder geval volgende principes:
1. Iedere stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte wooneenheid, al dan niet bewoond, geheel of gedeeltelijk afgebroken, in opbouw of in heropbouw, krijgt een afzonderlijk nummer.
Stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte gebouwen voor administratief, commercieel en industrieel gebruik en gebouwen voor gemeenschapsdoeleinden worden voorzien van een nummer, tenzij ze slechts een bijgebouw van een woning zijn.
2. Verblijfsobjecten krijgen elk een subnummer, in zoverre deze woongelegenheden vergund of vergund geacht zijn.
3. Onbebouwde percelen of vergunde loten binnen een verkaveling. Daar waar zich tussen bestaande gebouwen onbebouwde percelen grond bevinden, worden met het oog op de toekomst, nummers voorbehouden voor de eventueel op te richten verblijfsobjecten.
4. Verblijfsobjecten voor bedrijfsmatige doeleinden krijgen telkens een eigen huisnummer eventueel aangevuld met een busnummer wanneer deze zich in hetzelfde hoofdgebouw bevinden. Het hoofdnummer wordt bepaald door het perceel.
5. Bijgebouwen zoals bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) garages, bergplaatsen, loodsen, wagenhuizen, schuren, werkplaatsen, stallen, serres en dergelijke - indien deze niet als verblijfsobject voor bedrijfsmatige doeleinden worden beschouwd - worden als aanhorigheden van het hoofdgebouw beschouwd, en krijgen geen afzonderlijk nummer toegewezen.
6. Gebouwen waarin stedenbouwkundig vergunde verblijfsobjecten worden verhuurd met gemeenschappelijke voorzieningen zoals toilet, badkamer en keuken, kunnen geenszins beschouwd worden als appartementsgebouwen. Deze objecten krijgen geen aparte busnummers. De verblijfsobjecten dienen evenwel voorzien te worden van kamernummers, aparte brievenbussen en deurbellen. De namen van de bewoners dienen bij de deurbellen en op de brievenbussen zichtbaar aangebracht te worden.
7. Aan zorgwoningen, zoals gedefinieerd in artikel 4.1.1,18° en 4.2.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, wordt geen apart bus- of huisnummers toegekend. De bewoners van de ondergeschikte wooneenheid worden als een afzonderlijk gezin beschouwd in het bevolkingsregister, maar zij worden ingeschreven onder hetzelfde huisnummers als de bewoners van de hoofdeenheid.
De huisnummers worden enkel toegekend daar waar er een hoofdtoegang is tot de openbare weg (behoudens uitzonderingen toegekend door de gemeente).
Indien een adresseerbaar object slechts bereikbaar is via een private weg, wordt het huisnummer toegekend daar waar er een toegang is tot deze private weg, met dien verstande dat het huisnummer duidelijk moet worden aangebracht daar waar de private weg uitmondt op de openbare weg.
Artikel 4: Procedures
§1: Procedure voor de toekenning van nieuwe huis- en busnummers
Voor nieuwe gebouwen wordt een voorgesteld huisnummer aangemaakt bij de opstart van een nieuwe omgevingsaanvraag. Dit huisnummer wordt gebruikt in de documenten van de lopende procedure, maar geldt nog niet als definitief huisnummer.
Voor nieuwe verblijfsobjecten wordt het definitieve volledig huisnummer voor het eerst meegedeeld aan de aanvrager op de afgeleverde omgevingsvergunning. Een attest huisnummering wordt toegevoegd aan de omgevingsbeslissing.
Vanaf het moment dat de omgevingsvergunning wordt afgeleverd, zal het volledig huisnummer de status ‘in gebruik’ krijgen in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
De eigenaar of syndicus van een gebouw met meerdere verblijfsobjecten delen het correcte volledige huisnummer mee aan elke individuele eigenaar/bewoner van het verblijfsobject.
Voor nieuwe verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden wordt het definitieve volledig huisnummer voor het eerst meegedeeld aan de aanvrager op de afgeleverde omgevingsvergunning. Een attest huisnummering wordt toegevoegd aan de omgevingsbeslissing.
Voor nieuwe verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden zonder omgevingsaanvraag (bv. bij een vernieuwde interne indeling van de bedrijfsruimte) moet er eerst een melding gebeuren van het nieuwe verblijfsobject met bedrijfsmatige doeleinden bij het team Ruimte en Vergunningen. Op basis van deze melding wordt een definitief volledig huisnummer aangemaakt en bijbehorend attest huisnummering opgemaakt. Het volledig huisnummer zal dan de status ‘in gebruik’ krijgen in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
§2: Hernummering en afschaffing/schrapping van bestaande huis- en busnummers
Hernummering
Wanneer de noodzaak blijkt en in het algemeen belang kan de nummering van genummerde objecten worden herzien. Hulpdiensten dienen te allen tijde panden en/of wooneenheden gemakkelijk te kunnen terugvinden zodat er geen kostbare tijd verloren gaat bij het zoeken naar de juiste interventielocatie.
Als een hernummering nodig blijkt te zijn, en om verwarring te voorkomen, wordt de voorkeur gegeven aan het gebruik van busnummers indien deze een logische, oplopende volgorde kunnen garanderen. Hernummering kan bijvoorbeeld ook tot gevolg hebben dat een nieuwe straatnaam wordt toegekend.
De bewoners en eigenaars van hernummerde objecten worden schriftelijk op de hoogte gebracht door de gemeente.
Na goedkeuring van de voorgestelde hernummering door het college van burgemeester en schepenen past de gemeente de locatie van het huisnummer aan in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
De gemeente brengt uit eigen beweging volgende instanties op de hoogte: FOD Financiën, nutsmaatschappijen (Fluvius, Pidpa), IOK afvalverwerking, politie Neteland, Brandweer zone Kempen, Bpost en Bibliotheek Neteland. De bewoners en eigenaars van hernummerde objecten zijn verantwoordelijk voor de bekendmaking van de hernummering aan alle andere instanties waarmee ze in aanraking komen.
Beleid inzake financiële gevolgen van de hernummering/adreswijziging
Een hernummering/adreswijziging kan kosten met zich meebrengen zoals het aanpassen van drukwerk, publiciteitsmateriaal, visitekaartjes.
De gemeente neemt volgend beleid aan omtrent de financiële gevolgen van een beslissing tot hernummering/adreswijziging:
de individuele gevolgen hiervan kunnen niet ten laste van de gemeente gelegd worden.
er wordt een subsidiereglement aangenomen.
Afschaffing/schrapping
Huis- of busnummers worden geschrapt zodra het adresseerbaar object verdwijnt. Een huis- of busnummer kan enkel in geval van noodzaak en in het algemeen belang geschrapt worden. Schrappen louter en alleen omwille van redenen die te maken hebben met de leegstandsheffing kan niet.
De bewoners en eigenaars van afgeschafte objecten worden schriftelijk op de hoogte gebracht door de gemeente. De eigenaar of syndicus van een gebouw met meerdere verblijfsobjecten delen het correcte volledig huisnummer mee aan elke individuele eigenaar/bewoner van het verblijfsobject.
Na goedkeuring van de voorgestelde afschaffing door het college van burgemeester en schepenen, past de gemeente de status van het huisnummer aan, naar de status ‘Buiten gebruik’, in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
Het lokaal bestuur brengt volgende instanties uit eigen beweging op de hoogte: FOD Financiën, nutsmaatschappijen (Fluvius, Pidpa), IOK afvalverwerking, politie Neteland, Brandweer zone Kempen, Bpost en Bibliotheek Neteland. De eigenaars van afgeschafte objecten zijn verantwoordelijk voor de bekendmaking van de afschaffing aan alle andere instanties waarmee ze in aanraking komen.
Artikel 5: Wijze van nummering
§1: Start van de nummering
In eerste instantie begint de nummering van objecten in een straat altijd aan dát uiteinde van de straat, dat het dichtst bij het gemeentehuis van Grobbendonk ligt.
In tweede instantie kan het uiteinde genomen worden dat aan een grote verkeersweg ligt, indien dit zorgt voor een meer logische en duidelijke opbouw.
Voor doodlopende straten en pleinen begint de nummering steeds aan het uiteinde dat aftakt van de kruisende weg.
§2: Nummering van huis- en busnummers
Voor de logische volgorde van huis- en busnummers gelden volgende afspraken:
Huisnummers beginnen steeds met een positief nummer hoger dan ‘0’ (“nul”).
Huisnummers beginnen niet met een letter of leesteken
Huisnummers moeten steeds numeriek oplopend zijn.
Busnummers moeten steeds alfabetisch oplopend zijn.
Om te vermijden dat ze als cijfers gelezen worden, wordt er géén gebruik gemaakt van de de letters I, J, O, Q en U.
Busnummers worden steeds met een hoofdletter genoteerd.
Busnummers worden enkel toegekend aan objecten die logisch volgen na het hetzelfde huisnummer zonder busnummer.
Busnummers, behorend bij hetzelfde huisnummer, kunnen nooit worden toegekend aan weerszijden van een kruispunt.
Voor de logische nummering van pleinen gelden volgende bijkomende afspraken:
Er wordt vertrokken vanuit een bepaald punt en er volledig naar teruggekeerd.
Er wordt genummerd met zowel pare en onpare nummers.
Er wordt tegenwijzerzin genummerd.
Indien blijkt dat er meer dan 21 busnummers (A-Z) aan hetzelfde verblijfsobject moeten worden toegekend, zal dat aanleiding geven tot hernummering van de objecten met hogere huisnummers aan dezelfde kant van de straat.
Objecten die gebouwd zijn op een hoekperceel worden genummerd in de straat waarin zich de hoofdingang van het hoofdgebouw bevindt.
Voor verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden met busnummers gelden bij voorkeur dezelfde regels zoals de nummering van subnummers.
§3: Nummering van subnummers
Het nummeren van gebouwen met meerdere verblijfsobjecten is de bevoegdheid van de gemeente.
Hoofddoel is dat de nummering binnenin het complex gebeurt met de indicatie van de verdieping en het appartementsnummer. Op deze wijze zijn wooneenheden en de bewoners eenvoudig te situeren, waardoor de veiligheid verbeterd wordt. Dergelijke werkwijze moet tevens toelaten de inschrijving van de gezinnen in het bevolkings-, vreemdelingen- en wachtregister te koppelen aan de ligging van het appartement binnen het complex.
Het gebouw krijgt een logisch oplopend huisnummer conform art. 5.2. Dit huisnummer krijgt automatisch de status ‘Buiten gebruik’.
Bij de aanwezigheden van meerdere appartementsgebouwen binnen één perceel, wordt een apart huisnummer met busnummer toegekend aan het gebouw conform art. 5.2.
Bij aanwezigheid van twee of meerdere toegangsdeuren in één appartementsgebouw, die toegang geven tot verschillende verblijfsobjecten, wordt afhankelijk van de situatie een apart huisnummer, eventueel met busnummer, toegekend conform art. 5.2. Dit geldt niet voor de woonzorgcentra.
De gevel waarin de hoofdingang zich bevindt, geldt als voorgevel.
Voor de nummering van subnummers binnen hetzelfde gebouw gelden volgende afspraken:
Het subnummer is een numeriek getal van 3 cijfers.
Het eerste cijfer verwijst naar de verdieping waar de woongelegenheid zich bevindt.
De laatste twee cijfers duiden het verblijfsobject per verdieping aan.
De verblijfseenheden worden oplopend genummerd, van links naar rechts, te beginnen bij de meest linkse eenheid aan de voorgevel van het gebouw.
Visueel voorbeeld met deur aan de straatkant
Visueel voorbeeld met deur aan de zijkant
Artikel 6: Fysieke aanduiding van het volledige huisnummer
Het aanbrengen van huis, bus- en subnummers gebeurt door de eigenaar of syndicus van het gebouw of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw en dit volgens de bepalingen opgenomen in de politiecodex.
Artikel 7: Afwijking op het reglement
Indien moet afgeweken worden van voorgaande artikels, beslist het college van burgemeester en schepenen hierover bij gemotiveerd besluit."
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3: Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 288 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op de datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Team Informatie & Communicatie
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan aan de Pulse Pad, volgens titel kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 484/d/deel en 484/exposant, thans kadastraal bekend, sectie A, deel van nummer 484/R/P0000, met een oppervlakte volgens meting van achtenzeventig komma vijfennegentig vierkante meter (78,95 m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan “Heirbaan”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend sectie A, deel van nummers 361 en 360/K, thans 2 kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 361/E/P0000 en 360/M/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenvijftig komma achtenvijftig vierkante meter (54,58 m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
Artikel 1: Kennisname van de verleende toestemming om het gemeenschapscentrum De Volle Vaart uitzonderlijk gratis ter beschikking te stellen voor de uitvaartplechtigheid van ereburger Herman Vanspringel, 'Monsieur Bordeaux-Paris', op donderdag 1 september 2022.
Artikel 1: Kennisname van de overeenkomst nr. 20/098 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Grobbendonk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van de procedure m.b.t. het verlenen van een opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar) als volgt:
Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)
1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur
De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.
2. Doelgroep en toepassingsgebied
Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.
3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften
De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail: welzijn@grobbendonk.be.
De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.
4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen
Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend
5. Beoordelingscriteria
De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.
Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende:
1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.
2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.
3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.
4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen. Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.
5. De opvang werkt inclusief: Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan. De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.
6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang: Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.
De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren (minimum een uitbreiding van 30 min. voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.
7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang: Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?
8. Extra aanbod voor ouders: Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?
9. Duurzaamheid: Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?
6. Advies van het lokaal bestuur
Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en shepenen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
7. Bekendmaking
Deze procedure zal bekendgemaakt worden:
- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk
8. Contactpersoon lokaal bestuur
Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Teamleider Mens & Welzijn
De leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang
Medewerker Huis van het Kind, lid van Team Mens & Welzijn
Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2022:
- Beleidsevaluatie prioritaire acties;
- Beleidsopvolging overheidsopdrachten;
- J1 Doelstellingenrekening;
- ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);
- T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;
- T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- T3 Investeringsproject.
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring dat de gemeente Grobbendonk beroep doet op de aankoopcentrale DOKO, Guimardstraat 1, 1040 Brussel om deel te nemen aan de 'raamovereenkomst voor de aankoop van Personal computers A-merken' met referentie DOKO-2019-SDW01.
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:
Artikel 1: Doel en voorwaarde
De gemeente wil met dit subsidiereglement voorzien in een toelage als tussenkomst in de kosten van natuurlijke personen of rechtspersonen, gevestigd in de gemeente Grobbendonk, die door een beslissing van het lokaal bestuur een nieuwe straatnaam en/of nieuw huisnummer toegewezen krijgen.
De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie bij huisnummer -en/ of straatnaamwijziging onder de volgende voorwaarden:
Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen en aanbevelingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022.
Artikel 1: Kennisname van de uitnodigingen voor de volgende toelichtingen:
N-VA:
Geen vragen
Vooruit:
GIB:
Het aanwezigheidsquorum werd niet bereikt. In gevolge art 26 van het Decreet Lokaal Bestuur zal een tweede oproeping van de gemeenteraad gebeuren.