DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 21 juni 2022 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Tegen 1 januari 2023 moeten de SHM’s en SVK’s één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. De Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Op 4 februari 2022 keurde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen goed. De gemeenten Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo vormen het werkingsgebied Kempen-Zuid.
Om een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied te vormen moet een heel traject doorlopen worden en moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden tot erkenning als woonmaatschappij (ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij). Indien dit traject niet haalbaar is tegen 1 januari 2023, kan een verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij bekomen worden en dit tot 30 juni 2023. Daartoe moet een aanvraag ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen en dit ten laatste op 30 september 2022. Daarbij moeten de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art. 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Op het lokaal woonoverleg werd reeds meermaals aangehaald door de betrokken SHM’s en SVK’s dat de timing om tegen 1 januari 2023 een woonmaatschappij te vormen quasi onhaalbaar zal zijn, ongeacht het intensieve traject dat momenteel wordt doorlopen.
Het traject tot verlenging van hun erkenning werd besproken op de Conferentie van Kempense burgemeesters d.d. 14 mei 2022.
In de mailing d.d. 20 juli 2022 wordt het aanvraagformulier met stappenplan toegevoegd dat de te doorlopen stappen weergeeft om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden evenals de vraag om vanuit het lokaal bestuur een advies over te maken dat kan toegevoegd worden aan verlengingsaanvraag.
Het voorliggend aanvraagformulier met stappenplan om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden, werd besproken tijdens het college van burgemeester en schepenen d.d. 22 augustus 2022.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v..
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De besluiten van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van de werkingsgebieden.
De aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen heeft geen financiële impact.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Kennisname van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen de Geelse Huisvesting, de Woonbrug, Zonnige Kempen, Kleine Landeigendom Zuiderkempen tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3: Deze beslissing wordt uiterlijk 28 september 2022 aan IOK bezorgd, waarna de betrokken SHM uiterlijk 30 september 2022 hun aanvraag tot verlenging van hun erkenning zullen indienen, inclusief voorliggend advies.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Aanleiding en context
Lokale besturen krijgen sinds begin 2021 de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km per uur geldt.
De inkomsten van deze GAS 5 overtredingen zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeenten zelf.
Argumentatie
Waarom via GAS?
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzonder aandacht voor de bescherming van de zwakke weggebruikers, vormt de laatste jaren een absolute prioriteit voor gemeenten.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente/stad te vergroten. Het laat gemeenten toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
Voorwaarden
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Procedure
In artikel 29quater van de wegverkeerswet werd ook een nieuwe specifieke procedure ingevoerd voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen. Deze procedure wijkt af van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Dit betekent dat naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS 2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en inbreuken tegen de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld door automatisch werkende toestellen (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) wordt toegevoegd met volgende krachtlijnen:
De reeds aangestelde sanctionerende ambtenaren, reeds verantwoordelijk voor de behandeling van de dossiers GAS 1, 2, 3 en 4, aangevuld met de noodzakelijke versterking van een bijkomende collega zullen samen instaan voor de verwerking en afhandeling van de GAS 5 dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer.
Er is wel sprake van een Hersteldecreet of een alternatief doorstortscenario waardoor de procedure en de werking van kleine snelheidsovertredingen via GAS 5 in de toekomst kunnen aangepast worden.
Voorbereiding
Sinds 2020 is er voor de uitwerking van deze regeling een intensieve voorbereiding en opvolging geweest binnen de interlokale vereniging. De 3 politiecolleges van het samenwerkingsverband hebben eveneens besprekingen hierover gevoerd en stellen voor om GAS 5 zo snel als mogelijk in te voeren.
Voorafgaand aan de goedkeuring van dit politiereglement was het belangrijk dat de hele procedure op lokaal niveau op punt stond: de afstemming met de lokale politiezone, het voorzien van de nodige software voor de verwerking van de dossiers, het aanstellen van een sanctionerend ambtenaar, de betalingsopvolging,… Immers, van zodra het politiereglement in werking treedt en de voorwaarden - zoals voorzien in artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer- vervuld zijn, zijn de beperkte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd. Dit betekent dat de beperkte snelheidsovertredingen niet meer strafrechtelijk gesanctioneerd kunnen worden.
Om die reden werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om principieel goedkeuring te verlenen aan (de voorbereiding van) de implementatie van de procedure GAS 5 (CBS 13 juni 2022 - implementatie GAS 5 principiële goedkeuring).
Ondertussen zijn alle noodzakelijk voorbereidingen tot implementatie klaar.
Het goedkeuren van het politiereglement is de laatste stap in het implementatieproces van GAS 5.
Nieuwe Gemeentewet.
Wegverkeerswet.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Meerjarenplan 2020-2025
BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.
AP000012 We zetten in op verkeersveiligheid en veilige verkeersstromen.
AC000327 We installeren trajectcontrole en slimme lichten op strategische plaatsen in Grobbendonk.
MJP002179 Inkomsten trajectcontrole AF/0020/7369900.
Geraamd 20 000,00 euro in 2022 en vanaf 2023 elk jaar 30 000,00 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen.
Artikel 2: Deze politieverordening treedt in werking op 1 oktober 2022.
Artikel 3: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 4: Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 10 mei 2022 diende Studiebureau Verhaert de omgevingsaanvraag in voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 1 lot bestemd voor open bebouwing, met als adres Heibloemlaan 24, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 53E 3. De omgevingsaanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2022066948.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 2 juni 2022.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de uitvoeringsbesluiten.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 117, eerste lid van de Nieuwe Gemeentewet.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening van 18 mei 2000, in het bijzonder artikel 133, paragraaf 1 en artikel 105, paragraaf 1 en 2.
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woonparkgebied.
De woonparken zijn gebieden waarin de gemiddelde woningdichtheid gering is en de groene ruimten een verhoudingsgewijs grote oppervlakte beslaan.
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg noch binnen de grenzen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag situeert zich niet in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
De verkavelingsaanvraag omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.
De gemeenteraad dient een besluit over de zaak van de wegen te nemen, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 10 juni 2022 tot 9 juli 2022.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Fluvius gaf op 16 juni 2022 voorwaardelijk gunstig advies.
Pidpa gaf op 3 juni 2022 voorwaardelijk gunstig advies.
Telenet gaf op 3 juni 2022 gunstig advies.
Proximus gaf op 14 juni 2022 gunstig advies.
Agentschap voor Natuur en Bos gaf op 10 juni 2022 voorwaardelijk gunstig advies:
De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 22-209507.
• De te ontbossen oppervlakte bedraagt 1.744 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.
• De resterende bosoppervlakte 1.387 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
• De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
• De bosbehoudsbijdrage van € 6.452,80 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
• De op het verkavelingsplan aangeduide openbare/niet-openbare beboste groene ruimtes over een oppervlakte van 1.387 m² worden integraal opgenomen in de verkavelingsvoorschriften. Deze beboste groene ruimtes moeten ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren. Bijkomende ontbossing in de op het verkavelingsplan aangeduide groene ruimtes is slechts mogelijk na het wijzigen van de verkavelingsvergunning.
Team Ruimte gaf op 29 juni 2022 voorwaardelijk gunstig advies:
Het perceel is gelegen in woonparkgebied waarbij het niet bebouwde gedeelte van het perceel moet aangelegd worden met hoogstammig groen, het bestaande moet bewaard worden. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, speelruimte e.d.. Tijdens het plaatsbezoek werd er een inventaris opgemaakt van de te behouden bomen. Er staan zeer interessante inheemse hoogstammige bomen op het perceel o.a. eik en den. De aangeduide bomen op het bijgevoegd plan dienen behouden te blijven. Het verwijderen van deze aangeduide bomen kan opnieuw beoordeeld worden aan de hand van een omgevingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
Advies gemeentelijk omgevingsambtenaar
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het advies van de omgevingsambtenaar, uitgebracht op 24 augustus 2022.
De omgevingsambtenaar heeft volgende elementen aangewezen om te worden opgenomen in voorliggende beslissing: De aanvraag is principieel in overeenstemming met de voorschriften of voorwaarden van het geldende gewestplan. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan geen bezwaar gemaakt worden tegen deze verkaveling. De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en de goede ruimtelijke ordening wordt niet in het gedrang gebracht.
De aanvraag wordt voorwaardelijk gunstig geëvalueerd.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar wijst hierbij specifiek op volgende overwegingen:
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
- functionele inpasbaarheid
Het voorzien van een lot voor open bebouwing met behoud van de bestaande woning op deze locatie is functioneel inpasbaar.
- mobiliteitsaspect:
Het betreft een bestaande gemeenteweg die is opgenomen in het openbaar domein. De verwachte verkeersdruk zal hierdoor niet wijzigen.
- schaal:
De aanvraag past zich wat betreft schaal in binnen haar onmiddellijke omgeving.
- ruimtegebruik en bouwdichtheid:
Lot 1 heeft een oppervlakte van 1.950 m², lot 2 heeft een oppervlakte van 2.004 m², wat op deze locatie en onder de voorgestelde vorm een aanvaardbare bouwdichtheid oplevert.
- visueel-vormelijke aspecten:
De visuele eenheid binnen de verkaveling kan gegarandeerd worden.
- bodemreliëf:
Er worden geen significante reliëfwijzigingen voorzien.
- hinderaspecten:
Het gevraagde zal niet leiden tot buitenmaatse hinder.
Toetsing aan de voorschriften
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften van het vastgestelde gewestplan.
Beoordeling externe adviezen
De omgevingsambtenaar sluit zich aan bij de ingewonnen adviezen. De voorwaarden zoals gesteld in de verleende adviezen dienen te worden opgelegd als voorwaarden in de vergunning.
BESLUIT:
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, en Ulrik Anthonis, raadslid ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan goed te keuren.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Als lokaal bestuur willen we maatregelen nemen om het energieverbruik van de gemeentelijke gebouwen te verminderen. Dit is noodzakelijk in de strijd tegen de klimaatopwarming (cf. Burgemeestersconvenant Kempen 2030).
Er werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor een samenwerking tussen drie gemeenten en VEB met als doel een OEPC af te sluiten met een Energie Service Company (ESCO). Dit is een gezamenlijke overeenkomst met gemeenten Berlaar, Nijlen en Grobbendonk. Door de gebouwen te clusteren wordt ervoor gezorgd dat de kosten van bepaalde deelfases gedeeld kunnen worden.
In dit traject licht factor 4 een deel van het patrimonium door en bekijkt waar er energiebesparende maatregelen kunnen worden toegepast, om zo de doelstellingen van de Burgemeesterconvenant en de doelstellingen van de overheid te kunnen behalen.
Vervolgens zal er een ESCO worden aangesteld die de nodige maatregelen zal laten uitvoeren om de doelstellingen te behalen.
Beslissing van de gemeenteraad van 12 oktober 2021 houdende goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst OEPC Facilitatie - Vlaams Energie Bedrijf.
Beslissing van de gemeenteraad van 20 oktober 2020 goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst OEPC Facilitatie - Vlaams Energie Bedrijf.
Om een juist en duidelijk beeld op papier te krijgen, moet er in elk gebouw een conditiestaatmeting (NEN 2767) worden uitgevoerd. Dit document zal later ook gebruikt worden om de vooropgestelde staat, waarin het gebouw bij afloop van het contract moet verkeren, te kunnen staven.
Deze conditiestaatmeting laat ons ook toe om de budgettering de komende jaren op een meer accurate manier op te stellen. Men stelt samen met de conditiestaatmeting een MJOP op. Dit MJOP duidt per jaar aan welke maatregelen men moet nemen om een gebouw na x-aantal jaren nog in goede conditie te laten verkeren.
Voorbeeld: het MJOP zal voorstellen om eerst het dak te isoleren/vernieuwen en pas het jaar daarna de ramen vervangen omdat de staat van het dak slechter is dan de staat van de ramen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) en de gemeenten Berlaar en Nijlen om een selectie van het gemeentelijk patrimonium door VEB te laten onderzoeken naar het energetisch en financieel besparingspotentieel en deze mogelijks onder te brengen in een Onderhouds- en Energieprestatiecontract (OEPC) met een Energy Service Company (ESCO).
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Vlaams Energiebedrijf
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeente is bevoegd voor het vaststellen en toekennen van de adressen en de huis- en busnummers van gebouwen en andere adresseerbare objecten. In deze context is het aangewezen dat de gemeente een logische, transparante en uniforme werkwijze hanteert en deze werkwijze in een reglement vastlegt.
Omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 23 februari 2018 betreffende een aantal principes die moeten leiden tot een logische, transparante en uniforme werkwijze bij het vaststellen en toekennen van de adressen en de huisnummers.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het reglement inzake het beheer van het gemeentelijk referentieadressenbestand (GRAB), zoals hieronder vermeld.
Artikel 1: Bevoegdheid
De gemeente is bevoegd voor het vaststellen en toekennen van de adressen en de huis- en busnummers van gebouwen en andere adresseerbare objecten.
In deze context is het aangewezen dat de gemeente een logische, transparante en uniforme werkwijze hanteert. Met dit reglement wordt deze werkwijze vastgelegd.
Artikel 2: Definities
De onderstaande begrippen hebben in dit reglement de volgende betekenis:
Straatnaam: naam die officieel werd toegekend, ofwel aan een straat (baan, doorgang, plein), ofwel aan een gehucht en waaraan huisnummers kunnen zijn gekoppeld.
Huisnummer: Een alfanumerieke code door de gemeente officieel toegewezen aan een verblijfsobject, ligplaats, standplaats, gebouw of perceel. Samen met de straatnaam vormt dit het adres.
Busnummer: Een alfabetische code door de gemeente toegevoegd aan het huisnummer om de logische opvolging van huisnummers te garanderen of verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden, ligplaatsen en standplaatsen te identificeren.
Subnummer: Een alfanumerieke code door de gemeente officieel toegevoegd aan het huisnummer om meerdere verblijfsobjecten, ligplaatsen, standplaatsen of percelen te onderscheiden die hetzelfde huisnummer hebben.
Volledig huisnummer: Huisnummer met in voorkomend geval het bijhorende bus- en/of subnummer.
Verblijfsobject: De kleinste eenheid binnen een gebouw die geschikt is voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden en die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gemeenschappelijke ruimte. Een verblijfsobject is in functioneel opzicht zelfstandig.
Ligplaats: Een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen plaats in het water al dan niet aangevuld met een op de oever aanwezig terrein of een gedeelte daarvan, die bestemd is voor het permanent afmeren van een voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikt vaartuig.
Standplaats: Een door het bevoegde gemeentelijke orgaan als zodanig aangewezen terrein of gedeelte daarvan dat bestemd is voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige of recreatieve doeleinden geschikte ruimte.
Gebouw: Een gesloten en/of overdekt, bovengronds of ondergronds bouwwerk, dat dient of bestemd is, ofwel om mensen, dieren en voorwerpen onder te brengen, ofwel om economische goederen te vervaardigen of diensten te verstrekken. Een gebouw verwijst naar gelijk welke structuur die op blijvende wijze op een terrein opgetrokken of gebouwd wordt.
Perceel: Een perceel is een deel van het grondgebied officieel vastgesteld met een kadastraal of administratief doel.
Plein: Lusvormige weg met maximaal 1 toegang.
Adresseerbaar object: elk “verblijfsobject”, “ligplaats”, “standplaats”, “gebouw” en “perceel”.
Toepassingsgebied
Het toekennen van adressen is een handeling waarmee ofwel een nieuw adres wordt toegekend ofwel een bestaand adres wordt gewijzigd of verwijderd.
Enkel de gemeente heeft de bevoegdheid om adresgegevens toe te kennen aan adresseerbare objecten.
De ENA-nummering valt buiten de toepassing van dit reglement.
Artikel 3: Te nummeren objecten
Enkel de gemeente is bevoegd om het huisnummer van de adresseerbare objecten op haar grondgebied te bepalen, te wijzigen of te verwijderen. Elk adresseerbaar object moet genummerd worden. Hiervoor gelden in ieder geval volgende principes:
1. Iedere stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte wooneenheid, al dan niet bewoond, geheel of gedeeltelijk afgebroken, in opbouw of in heropbouw, krijgt een afzonderlijk nummer.
Stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte gebouwen voor administratief, commercieel en industrieel gebruik en gebouwen voor gemeenschapsdoeleinden worden voorzien van een nummer, tenzij ze slechts een bijgebouw van een woning zijn.
2. Verblijfsobjecten krijgen elk een subnummer, in zoverre deze woongelegenheden vergund of vergund geacht zijn.
3. Onbebouwde percelen of vergunde loten binnen een verkaveling. Daar waar zich tussen bestaande gebouwen onbebouwde percelen grond bevinden, worden met het oog op de toekomst, nummers voorbehouden voor de eventueel op te richten verblijfsobjecten.
4. Verblijfsobjecten voor bedrijfsmatige doeleinden krijgen telkens een eigen huisnummer eventueel aangevuld met een busnummer wanneer deze zich in hetzelfde hoofdgebouw bevinden. Het hoofdnummer wordt bepaald door het perceel.
5. Bijgebouwen zoals bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) garages, bergplaatsen, loodsen, wagenhuizen, schuren, werkplaatsen, stallen, serres en dergelijke - indien deze niet als verblijfsobject voor bedrijfsmatige doeleinden worden beschouwd - worden als aanhorigheden van het hoofdgebouw beschouwd, en krijgen geen afzonderlijk nummer toegewezen.
6. Gebouwen waarin stedenbouwkundig vergunde verblijfsobjecten worden verhuurd met gemeenschappelijke voorzieningen zoals toilet, badkamer en keuken, kunnen geenszins beschouwd worden als appartementsgebouwen. Deze objecten krijgen geen aparte busnummers. De verblijfsobjecten dienen evenwel voorzien te worden van kamernummers, aparte brievenbussen en deurbellen. De namen van de bewoners dienen bij de deurbellen en op de brievenbussen zichtbaar aangebracht te worden.
7. Aan zorgwoningen, zoals gedefinieerd in artikel 4.1.1,18° en 4.2.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, wordt geen apart bus- of huisnummers toegekend. De bewoners van de ondergeschikte wooneenheid worden als een afzonderlijk gezin beschouwd in het bevolkingsregister, maar zij worden ingeschreven onder hetzelfde huisnummers als de bewoners van de hoofdeenheid.
De huisnummers worden enkel toegekend daar waar er een hoofdtoegang is tot de openbare weg (behoudens uitzonderingen toegekend door de gemeente).
Indien een adresseerbaar object slechts bereikbaar is via een private weg, wordt het huisnummer toegekend daar waar er een toegang is tot deze private weg, met dien verstande dat het huisnummer duidelijk moet worden aangebracht daar waar de private weg uitmondt op de openbare weg.
Artikel 4: Procedures
§1: Procedure voor de toekenning van nieuwe huis- en busnummers
Voor nieuwe gebouwen wordt een voorgesteld huisnummer aangemaakt bij de opstart van een nieuwe omgevingsaanvraag. Dit huisnummer wordt gebruikt in de documenten van de lopende procedure, maar geldt nog niet als definitief huisnummer.
Voor nieuwe verblijfsobjecten wordt het definitieve volledig huisnummer voor het eerst meegedeeld aan de aanvrager op de afgeleverde omgevingsvergunning. Een attest huisnummering wordt toegevoegd aan de omgevingsbeslissing.
Vanaf het moment dat de omgevingsvergunning wordt afgeleverd, zal het volledig huisnummer de status ‘in gebruik’ krijgen in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
De eigenaar of syndicus van een gebouw met meerdere verblijfsobjecten delen het correcte volledige huisnummer mee aan elke individuele eigenaar/bewoner van het verblijfsobject.
Voor nieuwe verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden wordt het definitieve volledig huisnummer voor het eerst meegedeeld aan de aanvrager op de afgeleverde omgevingsvergunning. Een attest huisnummering wordt toegevoegd aan de omgevingsbeslissing.
Voor nieuwe verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden zonder omgevingsaanvraag (bv. bij een vernieuwde interne indeling van de bedrijfsruimte) moet er eerst een melding gebeuren van het nieuwe verblijfsobject met bedrijfsmatige doeleinden bij het team Ruimte en Vergunningen. Op basis van deze melding wordt een definitief volledig huisnummer aangemaakt en bijbehorend attest huisnummering opgemaakt. Het volledig huisnummer zal dan de status ‘in gebruik’ krijgen in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
§2: Hernummering en afschaffing/schrapping van bestaande huis- en busnummers
Hernummering
Wanneer de noodzaak blijkt en in het algemeen belang kan de nummering van genummerde objecten worden herzien. Hulpdiensten dienen te allen tijde panden en/of wooneenheden gemakkelijk te kunnen terugvinden zodat er geen kostbare tijd verloren gaat bij het zoeken naar de juiste interventielocatie.
Als een hernummering nodig blijkt te zijn, en om verwarring te voorkomen, wordt de voorkeur gegeven aan het gebruik van busnummers indien deze een logische, oplopende volgorde kunnen garanderen. Hernummering kan bijvoorbeeld ook tot gevolg hebben dat een nieuwe straatnaam wordt toegekend.
De bewoners en eigenaars van hernummerde objecten worden schriftelijk op de hoogte gebracht door de gemeente.
Na goedkeuring van de voorgestelde hernummering door het college van burgemeester en schepenen past de gemeente de locatie van het huisnummer aan in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
De gemeente brengt uit eigen beweging volgende instanties op de hoogte: FOD Financiën, nutsmaatschappijen (Fluvius, Pidpa), IOK afvalverwerking, politie Neteland, Brandweer zone Kempen, Bpost en Bibliotheek Neteland. De bewoners en eigenaars van hernummerde objecten zijn verantwoordelijk voor de bekendmaking van de hernummering aan alle andere instanties waarmee ze in aanraking komen.
Beleid inzake financiële gevolgen van de hernummering/adreswijziging
Een hernummering/adreswijziging kan kosten met zich meebrengen zoals het aanpassen van drukwerk, publiciteitsmateriaal, visitekaartjes.
De gemeente neemt volgend beleid aan omtrent de financiële gevolgen van een beslissing tot hernummering/adreswijziging:
de individuele gevolgen hiervan kunnen niet ten laste van de gemeente gelegd worden.
er wordt een subsidiereglement aangenomen.
Afschaffing/schrapping
Huis- of busnummers worden geschrapt zodra het adresseerbaar object verdwijnt. Een huis- of busnummer kan enkel in geval van noodzaak en in het algemeen belang geschrapt worden. Schrappen louter en alleen omwille van redenen die te maken hebben met de leegstandsheffing kan niet.
De bewoners en eigenaars van afgeschafte objecten worden schriftelijk op de hoogte gebracht door de gemeente. De eigenaar of syndicus van een gebouw met meerdere verblijfsobjecten delen het correcte volledig huisnummer mee aan elke individuele eigenaar/bewoner van het verblijfsobject.
Na goedkeuring van de voorgestelde afschaffing door het college van burgemeester en schepenen, past de gemeente de status van het huisnummer aan, naar de status ‘Buiten gebruik’, in het CRAB (Centraal Referentieadressenbestand).
Het lokaal bestuur brengt volgende instanties uit eigen beweging op de hoogte: FOD Financiën, nutsmaatschappijen (Fluvius, Pidpa), IOK afvalverwerking, politie Neteland, Brandweer zone Kempen, Bpost en Bibliotheek Neteland. De eigenaars van afgeschafte objecten zijn verantwoordelijk voor de bekendmaking van de afschaffing aan alle andere instanties waarmee ze in aanraking komen.
Artikel 5: Wijze van nummering
§1: Start van de nummering
In eerste instantie begint de nummering van objecten in een straat altijd aan dát uiteinde van de straat, dat het dichtst bij het gemeentehuis van Grobbendonk ligt.
In tweede instantie kan het uiteinde genomen worden dat aan een grote verkeersweg ligt, indien dit zorgt voor een meer logische en duidelijke opbouw.
Voor doodlopende straten en pleinen begint de nummering steeds aan het uiteinde dat aftakt van de kruisende weg.
§2: Nummering van huis- en busnummers
Voor de logische volgorde van huis- en busnummers gelden volgende afspraken:
Huisnummers beginnen steeds met een positief nummer hoger dan ‘0’ (“nul”).
Huisnummers beginnen niet met een letter of leesteken
Huisnummers moeten steeds numeriek oplopend zijn.
Busnummers moeten steeds alfabetisch oplopend zijn.
Om te vermijden dat ze als cijfers gelezen worden, wordt er géén gebruik gemaakt van de de letters I, J, O, Q en U.
Busnummers worden steeds met een hoofdletter genoteerd.
Busnummers worden enkel toegekend aan objecten die logisch volgen na het hetzelfde huisnummer zonder busnummer.
Busnummers, behorend bij hetzelfde huisnummer, kunnen nooit worden toegekend aan weerszijden van een kruispunt.
Voor de logische nummering van pleinen gelden volgende bijkomende afspraken:
Er wordt vertrokken vanuit een bepaald punt en er volledig naar teruggekeerd.
Er wordt genummerd met zowel pare en onpare nummers.
Er wordt tegenwijzerzin genummerd.
Indien blijkt dat er meer dan 21 busnummers (A-Z) aan hetzelfde verblijfsobject moeten worden toegekend, zal dat aanleiding geven tot hernummering van de objecten met hogere huisnummers aan dezelfde kant van de straat.
Objecten die gebouwd zijn op een hoekperceel worden genummerd in de straat waarin zich de hoofdingang van het hoofdgebouw bevindt.
Voor verblijfsobjecten met bedrijfsmatige doeleinden met busnummers gelden bij voorkeur dezelfde regels zoals de nummering van subnummers.
§3: Nummering van subnummers
Het nummeren van gebouwen met meerdere verblijfsobjecten is de bevoegdheid van de gemeente.
Hoofddoel is dat de nummering binnenin het complex gebeurt met de indicatie van de verdieping en het appartementsnummer. Op deze wijze zijn wooneenheden en de bewoners eenvoudig te situeren, waardoor de veiligheid verbeterd wordt. Dergelijke werkwijze moet tevens toelaten de inschrijving van de gezinnen in het bevolkings-, vreemdelingen- en wachtregister te koppelen aan de ligging van het appartement binnen het complex.
Het gebouw krijgt een logisch oplopend huisnummer conform art. 5.2. Dit huisnummer krijgt automatisch de status ‘Buiten gebruik’.
Bij de aanwezigheden van meerdere appartementsgebouwen binnen één perceel, wordt een apart huisnummer met busnummer toegekend aan het gebouw conform art. 5.2.
Bij aanwezigheid van twee of meerdere toegangsdeuren in één appartementsgebouw, die toegang geven tot verschillende verblijfsobjecten, wordt afhankelijk van de situatie een apart huisnummer, eventueel met busnummer, toegekend conform art. 5.2. Dit geldt niet voor de woonzorgcentra.
De gevel waarin de hoofdingang zich bevindt, geldt als voorgevel.
Voor de nummering van subnummers binnen hetzelfde gebouw gelden volgende afspraken:
Het subnummer is een numeriek getal van 3 cijfers.
Het eerste cijfer verwijst naar de verdieping waar de woongelegenheid zich bevindt.
De laatste twee cijfers duiden het verblijfsobject per verdieping aan.
De verblijfseenheden worden oplopend genummerd, van links naar rechts, te beginnen bij de meest linkse eenheid aan de voorgevel van het gebouw.
Visueel voorbeeld met deur aan de straatkant
Visueel voorbeeld met deur aan de zijkant
Artikel 6: Fysieke aanduiding van het volledige huisnummer
Het aanbrengen van huis, bus- en subnummers gebeurt door de eigenaar of syndicus van het gebouw of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw en dit volgens de bepalingen opgenomen in de politiecodex.
Artikel 7: Afwijking op het reglement
Indien moet afgeweken worden van voorgaande artikels, beslist het college van burgemeester en schepenen hierover bij gemotiveerd besluit."
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3: Het reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 288 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op de datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Team Informatie & Communicatie
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen aan de Pulse Pad, volgens titel kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 484/d/deel en 484/exposant, thans kadastraal bekend, sectie A, deel van nummer 484/R/P0000, met een oppervlakte volgens meting van achtenzeventig komma vijfennegentig vierkante meter (78,95 m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot 2 op het plan opgemaakt door landmeter-expert Dirk Landuyt op 15 juli 2022, met zetel te Vorselaar, Fazantenlaan 50 op 15 juli 2022. Met gereserveerde perceelsidentificatie 484/G/2/P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan aan de Pulse Pad, volgens titel kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 484/d/deel en 484/exposant, thans kadastraal bekend, sectie A, deel van nummer 484/R/P0000, met een oppervlakte volgens meting van achtenzeventig komma vijfennegentig vierkante meter (78,95 m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen “Heirbaan”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend sectie A, deel van nummers 361 en 360/K, thans 2 kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 361/E/P0000 en 360/M/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenvijftig komma achtenvijftig vierkante meter (54,58 m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot 4, op het plan opgemaakt door landmeter Dirk Landuyt te 2290 Vorselaar, Fazantenlaan 50 op 15 december 2021. Met gereserveerde perceelsidentificatie 13010 A 503/D/P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan “Heirbaan”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend sectie A, deel van nummers 361 en 360/K, thans 2 kadastraal bekend, sectie A, deel van nummers 361/E/P0000 en 360/M/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenvijftig komma achtenvijftig vierkante meter (54,58 m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Wielerlegende en ereburger Herman Vanspringel is donderdag 25 augustus 2022 overleden. Vanspringel, die op 14 augustus 79 jaar was geworden, leed al een tijd aan een slepende ziekte.
Op vraag van de familie van Vanspringel wenst het gemeentebestuur de zalen van het gemeenschapscentrum De Volle Vaart uitzonderlijk gratis ter beschikking te stellen voor de uitvaartplechtigheid die zal plaatsvinden op donderdag 1 september om 11u.
Retributiereglement De Volle Vaart/schoolinfrastructuur/sporthal dd. 12 oktober 2021.
Huishoudelijk reglement De Volle Vaart dd. 2015.
Het ereburgerschap wordt verleend aan personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de gemeente of het land.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de verleende toestemming om het gemeenschapscentrum De Volle Vaart uitzonderlijk gratis ter beschikking te stellen voor de uitvaartplechtigheid van ereburger Herman Vanspringel, 'Monsieur Bordeaux-Paris', op donderdag 1 september 2022.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
In de gemeenteraad van 21 juni 2022 werd het dossier omtrent het proactief inlichten van de rechthebbenden op een UiTPAS op basis van een verhoogde tegemoetkoming goedgekeurd. In bijlage kan men de overeenkomst die de Kruispuntbank Sociale zekerheid hieromtrent opmaakte, terugvinden.
Beslissing gemeenteraad dd. 21 juni 2022: Proactief inlichten rechthebbenden UiTPAS op basis van verhoogde tegemoetkoming.
Artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Kostprijs: 367 euro.
Er is voldoende krediet beschikbaar op MJP000152: We houden de toepassingen voor het team Vrije tijd up-to-date.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de overeenkomst nr. 20/098 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Grobbendonk voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeente Grobbendonk werd op 1 januari 2022 een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.
Tijdens deze kennismaking kunnen verschillende criteria bevraagd en afgetoetst worden om vervolgens een advies te kunnen formuleren.
Deze procedure werd voorgelegd aan de leden van het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK). Er werden door de leden van het LOK geen opmerkingen of verzoeken tot wijzigingen geformuleerd.
Bijgevolg keurde het LOK het voorstel tot procedure goed op 19 augustus 2022.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.
Team Mens & Welzijn stelt onderstaande procedure voor, goedgekeurd door het LOK dd. 19 augustus 2022:
Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)
1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur
De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.
2. Doelgroep en toepassingsgebied
Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.
3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften
De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail: welzijn@grobbendonk.be.
De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.
4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen
Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend
5. Beoordelingscriteria
De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.
Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende:
1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.
2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.
3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.
4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen. Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.
5. De opvang werkt inclusief: Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan. De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.
6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang: Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.
De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren (minimum een uitbreiding van 30 min. voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.
7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang: Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?
8. Extra aanbod voor ouders: Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?
9. Duurzaamheid: Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?
6. Advies van het lokaal bestuur
Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en shepenen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
7. Bekendmaking
Deze procedure zal bekendgemaakt worden:
- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk
8. Contactpersoon lokaal bestuur
Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van de procedure m.b.t. het verlenen van een opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar) als volgt:
Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)
1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur
De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.
2. Doelgroep en toepassingsgebied
Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.
3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften
De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail: welzijn@grobbendonk.be.
De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.
4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen
Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend
5. Beoordelingscriteria
De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.
Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende:
1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.
2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.
3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.
4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen. Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.
5. De opvang werkt inclusief: Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan. De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.
6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang: Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.
De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren (minimum een uitbreiding van 30 min. voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.
7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang: Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?
8. Extra aanbod voor ouders: Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?
9. Duurzaamheid: Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?
6. Advies van het lokaal bestuur
Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en shepenen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
7. Bekendmaking
Deze procedure zal bekendgemaakt worden:
- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk
8. Contactpersoon lokaal bestuur
Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Teamleider Mens & Welzijn
De leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang
Medewerker Huis van het Kind, lid van Team Mens & Welzijn
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
- Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen;
- Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- Schema J1: Doelstellingenrekening.
In de bijgevoegde beleidsrapporten zijn enkel de kosten en opbrengsten in de kolommen van de jaarrekening terug te vinden.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2022:
- Beleidsevaluatie prioritaire acties;
- Beleidsopvolging overheidsopdrachten;
- J1 Doelstellingenrekening;
- ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);
- T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;
- T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- T3 Investeringsproject.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeentelijke basisscholen Klim-Op wensen gebruik te maken van aankoopcentrale DOKO (website: www.doko.be). Vzw DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), Guimardstraat 1, 1040 Brussel ondersteunt leden van Katholiek Onderwijs en aanverwante verenigingen bij toepassingen van de wetgeving overheidsopdrachten. Als aankoopcentrale biedt DOKO aan haar leden raamovereenkomsten aan met betrekking tot leveringen of diensten. Heel concreet betekent dit dat de leden zelf geen aparte plaatsingsprocedure meer moeten doorlopen om in orde te zijn met de wetgeving overheidsopdrachten. Gemeentelijke basisscholen Klim-Op Bouwel en Grobbendonk wensen een aanschaf te doen van extra IT-hardware (o.a. laptops) in het kader van de DIGISPRONG, waarvoor het subsidiemiddelen ontvangt.
DOKO heeft een raamovereenkomst, gegund door de raad van bestuur van vzw DOKO d.d. 6 mei 2019 aan SIGNPOST BELGIE BVBA, Wolfsakker 5A 9160 Lokeren voor dergelijk materiaal met zeer aantrekkelijke voorwaarden (bestek referentie: DOKO-2019-SDW01).
Om beroep te kunnen doen op de raamovereenkomst met SIGNPOST dient de gemeente een mandaat te geven tot toetreding.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het is aangewezen om gebruik te maken van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
- vzw DOKO vraagt geen bijdrage voor deelname aan de aankoopcentrale;
- het IT-materiaal van deze raamovereenkomst stemt overeen met het materiaal dat de scholen nodig hebben;
- door toe te treden tot de aankoopcentrale DOKO, kunnen de scholen deelnemen aan de raamovereenkomst en zo snel kwalitatieve laptops aanschaffen tegen gunstige voorwaarden.
Toetreding heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring dat de gemeente Grobbendonk beroep doet op de aankoopcentrale DOKO, Guimardstraat 1, 1040 Brussel om deel te nemen aan de 'raamovereenkomst voor de aankoop van Personal computers A-merken' met referentie DOKO-2019-SDW01.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Elk gebouw moet voorzien zijn van een huisnummer, niet alleen gezinswoningen, maar ook gebouwen voor administratief, commercieel of industrieel gebruik.
Een duidelijke straatnaambepaling en logische nummering van gebouwen is belangrijk. In geval van nood moeten politie, brandweer of andere hulpdiensten snel een gebouw kunnen terugvinden om zo snel mogelijk hulp te kunnen bieden.
De gemeente wil met dit subsidiereglement voorzien in een toelage als tussenkomst in de kosten van natuurlijke personen of rechtspersonen, gevestigd in de gemeente Grobbendonk, die door een beslissing van het lokaal bestuur een nieuwe straatnaam en/of nieuw huisnummer toegewezen krijgen.
Het kader van de hernummering/adreswijziging wordt bepaald door het reglement "Reglement inzake het beheer van het gemeentelijk referentieadressenbestand (GRAB)".
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.
AP000003 We voeren een coherent beleid op vlak van ruimtelijke ordening.
AC000602 Opmaak subsidiereglement omtrent huisnummers gemeente Grobbendonk.
MJP002373 OM/0200/6490000.
Raming 2022: 2.500,00 euro.
Bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2023 voor de jaren 2023 - 2025 elk jaar 3.000,00 euro op te nemen als krediet.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 2 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:
Artikel 1: Doel en voorwaarde
De gemeente wil met dit subsidiereglement voorzien in een toelage als tussenkomst in de kosten van natuurlijke personen of rechtspersonen, gevestigd in de gemeente Grobbendonk, die door een beslissing van het lokaal bestuur een nieuwe straatnaam en/of nieuw huisnummer toegewezen krijgen.
De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie bij huisnummer -en/ of straatnaamwijziging onder de volgende voorwaarden:
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op de gemeenteraad van 21 juni 2022 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022 goedgekeurd.
De toezichthoudende overheid formuleerde technische bemerkingen en aanbevelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen en aanbevelingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de uitnodigingen voor de volgende toelichtingen:
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
N-VA:
Geen vragen
Vooruit:
GIB:
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter