Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 08/05/2023 - 13:30 Vlierenberg
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 2 mei 2023 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 2 mei 2023 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Varia - kennisname

        Verworpen

        Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

      • Afwezigheid algemeen directeur - aanduiding vervanger - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de algemeen directeur van 4 t.e.m. 5 mei 2023.

        Artikel 2: Kennisname van de aanstelling van volgend personeelslid om hem te vervangen van 4 t.e.m. 5 mei 2023:

        - de heer Philippe Broechoven, stafmedewerker beleid en juridische zaken. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Algemeen directeur

        Stafmedewerker beleid en juridische zaken

      • Afwezigheid algemeen directeur - aanduiding vervanger - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de algemeen directeur van 24 juli 2023 tot en met 4 augustus 2023 en van 28 augustus 2023 tot en met 8 september 2023.

        Artikel 2: Kennisname van de aanstelling van volgend personeelslid om hem te vervangen van 24 juli 2023 tot en met 4 augustus 2023 en van 28 augustus 2023 tot en met 8 september 2023:

        - de heer Philippe Broechoven, stafmedewerker beleid en juridische zaken. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Algemeen directeur

        Stafmedewerker beleid en juridische zaken

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • EthiasCo - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo van 8 juni 2023.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        EthiasCo

        Alle vertegenwoordigers

      • PONTES - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van PONTES van 15 juni 2023.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        PONTES

        Alle vertegenwoordigers

      • De Lijn - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van De Lijn van 30 mei 2023.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        De Lijn

        Alle vertegenwoordigers

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2022108199 - Auria Solutions Belgium bvba - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 13 april 2023 door de deputatie van de provincie Antwerpen aan Auria Solutions Belgium bvba met als adres Bouwelven 9.

        Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022173971 - Hermeslaan 1-11 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Alain Dierick.
        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verkavelen in 6 loten voor ééngezinswoningen, met als adres Hermeslaan 1 - 11, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 67P17 en 67Y19.
        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
        - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        - De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven. Volgende aanvullingen dienen te gebeuren voor de voorschriften:
        Gevelmaterialen hoofd- en bijgebouwen:
        Gevelsteen, al dan niet geverfd, bepleisterd, eventueel te combineren met hout, metaal of natuursteen in ondergeschikte oppervlakte als architecturaal accent.
        Dakvorm: Enkel platte daken zijn mogelijk, ook voor de bijgebouwen.
        Alle verhardingen dienen te gebeuren met waterdoorlatende materialen ofwel materialen toegepast met een brede voeg. Waterdichte vlakken zijn enkel voor de verhardingen van de terrassen toegelaten vermits ze afwateren naar de tuin en mits een onmiddellijke bezinking mogelijk is.
        - De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden nageleefd:
        - Fluvius System Operator dd. 13 maart 2023.
        - Pidpa dd. 7 maart 2023.
        - Telenet NV dd. 9 maart 2023.
        - Provincie Antwerpen, provinciale dienst waterbeleid, dd. 21 april 2023.
        - Het terrein mag noch opgehoogd noch afgegraven worden om het bestaande reliëf in stand te houden. Eventuele ophogingen dienen zich te beperken tot de gebouwen en de toegang tot de gebouwen.
        - De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.
        - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de financieel directeur of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
        Lasten:
        - De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
        - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022173643 - Hermeslaan 7 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Gilberte Verhaegen en de heer Lucas Van Den Bergh voor het bouwen van een woning, met als adres Hermeslaan 7, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 67P17.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een woning met tuinberging.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • Het bijgebouw is groter dan 40m² en dient te worden beperkt tot 40m²
        • Het advies van Fluvius dd. 13 maart 2023 dient strikt te worden nageleefd. Er dient eerst te worden voldaan aan de voorwaarden opgelegd in de verkavelingsvergunning.
        • De vloerpas van de woning dient zich te bevinden op 11,30 m TAW.
        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • De aanleg van de infiltratiekratten dient, in voorkomend geval,  zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022169273 - Eikenlei z.n. - weigering

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan de heer Glenn Leys voor de nieuwbouw van een halfopen eengezinswoning, met als adres Eikenlei z.n., 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 56N en 56P.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden geweigerd: de nieuwbouw van een halfopen eengezinswoning met carport.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023021199 - Zellestraat 13 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Charlotte Bierinckx voor het verbouwen van een ééngezinswoning en het slopen van een bijgebouw, met als adres Zellestraat 13, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 214X.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verbouwen van een ééngezinswoning en het slopen van een bijgebouw.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De parkeerplaats in de zijtuinstrook dient beperkt te worden tot een breedte van 3m (zie aangeduid in rood op plan).
        • Het pad naast de woning rechts dient beperkt te worden tot een breedte van 1,5m (zie aangeduid in rood op plan).
        • De overgebleven zone tussen de 2 verhardingen in de zijtuinstrook dient maximaal groen te worden ingericht. Evenals het resterende deel van de zijtuinstroken.
        • Indien de naaldboom vooraan gerooid wordt dient er een heraanplant te gebeuren met een andere inheemse hoogstammige loofboom op het perceel. Dit dient na de uitvoering van de werken te gebeuren in het eerstvolgende plantseizoen.
        • De nieuwe raamopening in de linker zijgevel bevindt zich op 1,84m van de linker perceelgrens en is in strijd met de wetgeving op lichten en zichten. Het raam dient dus uitgevoerd te worden met mat glas en mag niet opendraaien.
        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • De aanleg van de infiltratiekratten dient zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Attest VCRO artikel 4.2.16 - omgevingsvergunning OMV_2021138409 - Langenheuvel 78 en Rostal zn - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring om een attest af te leveren conform VCRO artikel 4.2.16 voor omgevingsvergunning OMV_2021138409 verleend door het college van burgemeester en schepenen op 31 januari 2022 aan Sterckens Christophe met als adres Rode Haagjes 3/001, 2288 Grobbendonk.

        Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Studiebureau Verhaert & co, Rode Haagjes 3/001, 2288 Grobbendonk

        Sterckens Christophe, Rode Haagjes 3/001, 2288 Grobbendonk

      • Gemeentelijk reglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1. Administratie: de personeelsleden van de gemeente die door het college van burgemeester en schepenen belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het leegstandsregister en opsporing van leegstaande panden; 

        2. Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen: 

        a) een aangetekend schrijven; 

        b) een afgifte tegen ontvangstbewijs; 

        1. Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;

        2. Leegstaand gebouw: een gebouw waarvan meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden. Daarbij wordt geen rekening gehouden met woningen die deel uitmaken van het gebouw. De functie van het gebouw is deze die overeenkomt met een voor het gebouw of voor gedeelten daarvan afgeleverde of gedane stedenbouwkundige vergunning of –melding, milieuvergunning of -melding, of uitgereikte omgevingsvergunning of meldingsakte als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Bij een gebouw waarvoor geen vergunning of melding voorhanden is, of waarvan de functie niet duidelijk uit een vergunning of melding blijkt, wordt deze functie afgeleid uit het gewoonlijk gebruik van het gebouw voorafgaand aan het vermoeden van leegstand, zoals dat blijkt uit aangiften, akten of bescheiden. 

        Een gebouw dat in hoofdzaak gediend heeft voor een economische activiteit, vermeld in artikel 2, 2°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt niet beschouwd als leegstaand zolang de oorspronkelijke beoefenaar van deze activiteit een gedeelte van het gebouw bewoont en dat gedeelte niet afsplitsbaar is. Een gedeelte is eerst afsplitsbaar indien het na sloping van de overige gedeelten kan worden beschouwd als een afzonderlijke woning die voldoet aan de bouwfysische vereisten.

        In afwijking hiervan wordt een nieuw gebouw als leegstaand beschouwd indien dat gebouw binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid.

        1. Leegstaande woning: een woning die gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden niet aangewend wordt in overeenstemming met de woonfunctie; 

        In afwijking hiervan wordt een nieuwe woning als leegstaand beschouwd indien die woning binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid;

        1. Leegstandsregister: het gemeentelijk register van leegstaande gebouwen en woningen, vermeld in art 2.9. Vlaamse Codex Wonen; 

        2. Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;

        3. Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

        Artikel 2: Wijze van inventarisatie 

        §1. De administratie houdt een leegstandregister bij van leegstaande woningen en gebouwen.

        §2. De administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning op basis van volgende indicaties:

        1° het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning;
        2° het ontbreken van een aangifte als 2de verblijf;

        Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 3
        3° het ontbreken van aansluitingen op nutsvoorzieningen;
        4° de aanwezigheid van een attest dat de waterleiding reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;
        5° de aanwezigheid van een attest dat de elektriciteit reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;
        6° de vermindering van het kadastraal inkomen overeenkomstig artikel 15 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992;
        7° een dermate laag verbruik van de nutsvoorzieningen dat een gebruik overeenkomstig de woonfunctie of de functie van het gebouw kan worden uitgesloten;
        8° de onmogelijkheid om de woning of het gebouw te betreden, bv. door een geblokkeerde toegang;
        9° verzegelde toegang(en) tot de woning of het gebouw;
        10° geblindeerde (bv. dichtgeplakt, dicht geschilderd), dichtgemaakte (bv. dichtgetimmerd, gemetseld) of gesupprimeerde raam- en of deuropeningen;
        11° de winddichtheid van de woning of het gebouw is niet gewaarborgd (bv. belangrijke glasbreuk, buitenschrijnwerk kan niet meer gesloten worden);
        12° de waterdichtheid van de woning of het gebouw is niet gegarandeerd: zeer zware infiltraties via dak/gevel(s);
        13° onafgewerkte ruwbouw;
        14° ernstige inpandige vernielingen: de woning of het gebouw is deels vernield of gesloopt;
        15° het langdurig aanbieden van de woning of het gebouw als ‘te huur’ of ‘te koop’;
        16° rolluiken in slechte staat (ernstig vervuild, mosgroei…);
        17° glas- en/of buitenschrijnwerk in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden…);
        18° dakgoot en/of waterafvoerpijp in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden, afhangend…);
        19° afwezigheid van een brievenbus;
        20° uitpuilende of dichtgeplakte brievenbus;
        21° storende omgevingsaanleg: slecht onderhouden omgeving/tuin;
        22° de woning of het gebouw is gedeeltelijk niet bemeubeld;
        23° getuigenissen (bv. van omwonende(n), postbode, wijkagent);
        24° het ontbreken van een actief vestigings- /ondernemingsnummer in de Kruispuntbank voor ondernemingen op het adres van het gebouw;
        25° het ontbreken van handelswaar in de etalage/handelsruimte van het gebouw;
        §3. Een leegstaand gebouw of een leegstaande woning wordt opgenomen in het leegstandsregister, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en een beschrijvend verslag, met vermelding van de elementen die de leegstand staven, gevoegd worden.
        De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het leegstandsregister. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de leegstand. De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van leegstaande gebouwen en woningen in het leegstandsregister. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het beschrijvende verslag. 

        Artikel 3: Verhouding tot andere inventarissen
        Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een leegstaand gebouw of als een leegstaande woning beschouwd.
        De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 4 voorwaarden evenmin als leegstaande gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd. Een gebouw dat of een woning die geïnventariseerd is als verwaarloosd, kan eveneens opgenomen worden in het leegstandsregister, en omgekeerd. Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt en/of onbewoonbaar, worden niet opgenomen in het leegstandsregister.

        Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het leegstandsregister

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het leegstandsregister. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
        Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:
        1° de identiteit en het adres van de indiener;
        2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;

        Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
        De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht, met dien verstande dat de vaststelling van de leegstand betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.
        §2. Het college toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
        1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1 e tot en met 3 e lid;
        2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht;
        3° het beroepschrift is niet ondertekend. Als het college vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.
        §3.Het college onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §4. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het leegstandsregister.
        Indien de beslissing tot opname in het leegstandsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de leegstand in de administratieve akte.

        Artikel 5: Schrapping uit het leegstandsregister
        §1. Een gebouw wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte overeenkomstig de functie, vermeld in Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 5 artikel 1, 4°, aangewend wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden. Een woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat de woning gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden aangewend wordt in overeenstemming met de functie, vermeld in artikel 1, 5°. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag van de aanwending overeenkomstig de voormelde functie.

        §2. Een gebouw of woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning gesloopt werd of dat de hoofdfunctie van een gebouw of woning gewijzigd werd op grond van een niet-vervallen stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning of omgevingsvergunning. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag waarop door de administratie kan worden vastgesteld dat het gebouw of de woning werd gesloopt of de functiewijziging werd uitgevoerd.

        §3. Voor de schrapping uit het leegstandsregister richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

        §4.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het leegstandsregister schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 of §2, voldaan is.

        Artikel 6: Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping
        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
        §2. Het college onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §3. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het leegstandsregister met als datum van schrapping het initiële verzoek tot schrapping. Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen.
        Artikel 7: Slotbepaling
        De gemeenteraadsbeslissing van 1 januari 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen wordt met ingang van 24 mei 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister, blijven opgenomen in het leegstandsregister.

        Onderhavig reglement treedt in voege op 24 mei 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Gemeentelijk reglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel: 

        Artikel 1: Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
        1° Administratie: de personeelsleden van de gemeente die door het college van burgemeester en schepenen belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het register van verwaarloosde gebouwen en woningen en met de opsporing van verwaarloosde panden;
        2° Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
        a) een aangetekend schrijven;
        b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
        3° Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitzondering van de bebouwde onroerende goederen die vallen onder de toepassing van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
        4° Gewestelijke inventaris van verwaarloosde gebouwen en/of woningen: de inventaris die t.e.m. 31 december 2016 vermeld was in art. 28, §1, eerste lid, 1° van het Heffingsdecreet;
        5° Onafgewerkt gebouw of woning: een gebouw of woning waarvan de werken werden aangevat, maar dat niet binnen 3 jaar na de aanvang van de werken winddicht is;
        6° Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;
        7° Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

        Artikel 2: Wijze van inventarisatie

        §1. De administratie houdt een register bij van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        §2. Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd, wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten.

        Een onafgewerkt gebouw of woning wordt beschouwd als verwaarloosd.
        De administratie beoordeelt de verwaarlozing van een gebouw of een woning op basis van de indicaties in het technisch verslag, dat als bijlage bij dit reglement gevoegd is.
        Bij de beoordeling geldt een indicatie van categorie I voor 3 punten, van categorie II voor negen punten en van categorie III voor achttien punten.
        Het gegeven dat het gebouw of de woning onafgewerkt is, leidt tot een score van 18 punten (categorie III).
        Er is sprake van verwaarlozing als de indicaties in het technisch verslag een eindscore opleveren van minimaal 18 punten.

        §3. Een verwaarloosd gebouw of een verwaarloosde woning wordt opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en het technisch verslag, met vermelding van de elementen die de verwaarlozing staven, gevoegd worden.
        De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de verwaarlozing.
        De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van verwaarloosde gebouwen en woningen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het technisch verslag.

        Artikel 3: Verhouding tot andere inventarissen

        Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een verwaarloosd gebouw of als een verwaarloosde woning beschouwd.
        De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde voorwaarden evenmin als verwaarloosde gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd.
        Een gebouw dat of een woning die door de gemeente geïnventariseerd is als leegstaand, kan eveneens opgenomen worden in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.
        Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt of onbewoonbaar, kunnen eveneens worden opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.

        Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening. Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:
        1° de identiteit en het adres van de indiener;
        2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft.

        Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
        De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht met dien verstande dat de vaststelling van de leegstand betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.

        §2. Het college toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
        1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1 e tot en met 3 e lid;
        2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht;
        3° het beroepschrift is niet ondertekend. Als het college vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.

        §3. Het college onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaar worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §4. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Indien de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de verwaarlozing in de administratieve akte.

        Artikel 5: Schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

        §1. Een gebouw of een woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat de zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in artikel 2, §2, werden hersteld of verwijderd. Hiertoe dient de houder van het zakelijk recht te bewijzen dat het gebouw of de woning geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die op basis van het technisch verslag, vermeld in artikel 2, 18 punten of meer zouden opleveren. 
        De zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in het eerste lid, zijn in geval van sloop pas verwijderd als alle puin geruimd is.
        Een onafgewerkt gebouw of woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning winddicht is gemaakt.
        Een gebouw dat of een woning die op 31 december 2016 opgenomen was in de gewestelijke inventaris van verwaarloosde gebouwen en/of woningen, wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk rechtbewijst dat de woning of het gebouw geen andere indicaties van verwaarlozing vertoont die op basis van het technisch verslag, vermeld in artikel 2, 18 punten of meer zouden opleveren.
        De administratie vermeldt als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het gegronde verzoek tot schrapping. De administratie kan hier gemotiveerd van afwijken.

        §2. Voor de schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
        De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door eenpersoneelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

        §3.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 voldaan is.

        Artikel 6: Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping

        §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

        §2. Het college onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

        §3. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen met als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het initiële verzoek tot schrapping. Het college kan hier gemotiveerd van afwijken.
        Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen.

        Artikel 7: Slotbepaling

        §1. De gemeenteraadsbeslissing van 1 januari 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen wordt met ingang van 24 mei 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen, blijven opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.

        §2. Onderhavig reglement treedt in voege op 24 mei 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Aanpassing verordening beperkte geldigheidsduur conformiteitsattesten - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De geldigheidsduur van het conformiteitsattest dat wordt afgeleverd vanaf de inwerkingtreding van dit reglement, wordt beperkt tot 5 jaar indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat een woning of kamer 5 of meer gebreken vertoont uit categorie I.
        Artikel 2: De gemeentelijke verordening ‘beperkte geldigheidsduur conformiteitsattest' wordt opgeheven met ingang van 24 mei 2023.
        Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 24 mei 2023.

      • Machtiging ambulante handel - bloemen- en fruithandel Voet - tijdelijke verkoop bloemen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Machtiging verlenen aan Bloemen- en fruithandel Voet tot de verkoop van bloemen op de zone voor ambulante handel Troon op zaterdag 13 mei 2023 en 14 mei 2023 in het kader van Moederdag, van 8.00 uur tot 14.00 uur.

        Artikel 2: De standhouder moet voldoen aan de bepalingen van het gemeentelijk reglement op ambulante activiteiten waarin volgende bepalingen onder meer zijn opgenomen:

        - De standhouder moet zich identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord geplaatst aan het kraam of het voertuig;

        - Het is verboden enig voorwerp vast te hechten aan de weg, bomen, in de berm, aan verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;

        - De standhouder moet alle maatregelen nemen ter voorkoming van schade aan het openbaar domein, beplanting, bomen, verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;

        - Het is verboden de doorgang voor voetgangers en andere weggebruikers te belemmeren door er voorwerpen te plaatsen of achter te laten;

        - De standhouder staat in voor het rein houden van de standplaats tot op een afstand van een meter rond de standplaats. De standhouder staat zelf in voor de verwijdering van het afval en neemt hiervoor de nodige maatregelen.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        De standhouder

      • Tijdelijk verkeersreglement - Eikenlei 108A, B en C - huisaansluiting riolering - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Tussen 24 en 31 mei 2023 zullen gedurende 2 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei 108A, B en C, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal de straat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer
        - het verkeer wordt omgeleid via Dobbelhoefweg en Del.

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 4: Het asfaltwegdek dient over de ganse breedte van de straat vernieuwd te worden.

        Artikel 5: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Eikenlei , deel tussen Eisterlee en Waterwinningsstraat, een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

        Artikel 6: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 7: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 8: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Stationlei - koppelputten Pidpa - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 15 tot en met 19 mei 2023 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Stationlei, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal het voet- en fietspad volledig ingenomen worden.
        - fietsers en voetgangers zullen omgeleid worden voor de werken tussen het kruispunt met de N13 en de Kasteeldreef

        • fase 1 - werken tussen kruispunt N13 en De Wip: via servitudeweg achter cabine Fluvius, Berdenweg en De Wip
        • fase 2 - werken tussen De Wip en Nieuwbaan: via de Wip, Dorp en Nieuwbaan
        • fase 3 - werken tussen Nieuwbaan en Kasteeldreef: via Nieuwbaan, Dorp en Kasteeldreef.
        Artikel 2: Voor de werken tussen de Kasteeldreef en de spoorweg dient een veilige corridor afgebakend te worden voor fietsers en voetgangers op de rijbaan. Het verkeer kan er beurtelings passeren via verkeerslichten.

        Artikel 3: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie 358885-20288547, opgesteld door betrokkene.

        Artikel 4: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Grensstraat - Vinkenlaan - aanleg Fiberklaar - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 22 mei tot en met 22 juni 2023 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Grensstraat, zijnde: 
        - er wordt enkelrichtingsverkeer ingevoerd vanop de N13 richting Sperwerlaan
        - er wordt een omleiding ingericht vanop de Sperwerlaan via de Spechtdreef, Sparrenlaan en Heidelaan
        - in de ganse straat wordt een parkeerverbod ingevoerd. 

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 4: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Grensstraat 8 dagen voor de aanvang van de werken een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

        Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

    • Team Vrije tijd

      • Beleidsgroep Vrije tijd Neteland - agenda van 16 mei 2023 - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de agenda van de beleidsgroep Vrije tijd Neteland van 16 mei 2023.

        Artikel 2: Schepen Brent Wouters zal digitaal deelnemen aan het overleg van 16 mei 2023.

      • Herdenking Geert Peeters - 3 juni 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Herdenking Geert Peeters dat aanvangt 3 juni 2023 08.00 uur en eindigt op 3 juni 2023 23.00 uur 
        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
        Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
        Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken (en sterke dranken) en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en (geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar). De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
        Artikel 5: Op 3 juni 2023 van 07.00 uur tot 23.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Del, zijnde:
        - er zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanop de Dobbelhoefweg richting Eikenlei.
        Artikel 6: Vorig artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
        Artikel 7: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.
        Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
        Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
        Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Vrije tijd
        Noodplanning
        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Wijkpost
        Politie
        Brandweer zone Kempen
        Kapitein brandweer
        Organisator

      • Leesbevorderende activiteiten – zomer 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te geven voor het organiseren van bovenstaande leesbevorderende activiteiten in de bib.

    • Team Mens

      • Toekenning concessies - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De concessies van de bijgevoegde lijsten toe te kennen. 

      • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Hanekam 5 A000, op datum van deze beslissing.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

        Betrokkene

    • Team HRM

      • Aanstelling gemeentelijke verbalisant ruimtelijke ordening en stedenbouwkundig inspecteur - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om Paulien Heylen aan te stellen als gemeentelijke verbalisant ruimtelijke ordening met volgende bevoegdheden:
         vaststellingsbevoegdheid inzake zowel milieu als stedenbouwkundige inbreuken en misdrijven (artikel 6.2.4 en 6.2.5 VCRO)
         raadgeving en aanmaning (artikel 6.2.3 VCRO)
         opstellen van een proces-verbaal of een verslag van vaststelling (art. 6.2.4 en 6.2.5 VCRO)
         stakingsbevel en maatregelen nemen om stakingsbevel ter plaatse onmiddellijk te kunnen toepassen zoals verzegeling, inbeslagname van materiaal of materieel (art. 6.4.4 en 6.4.5 VCRO)
         vaststellen van milieumisdrijven en inbreuken (art. 16.3.23 bis en 16.3.24 bis DABM).
        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen organiseert de eedaflegging van Paulien Heylen als gemeentelijke verbalisant ruimtelijke ordening.
        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen beslist om Paulien Heylen aan te stellen als gemeentelijk stedenbouwkundige inspecteur met volgende bevoegdheden:
         rechterlijke herstelmaatregelen: opmaken herstelmaatregel, advies vragen bij Hoge Raad voor Handhavinguitvoering (HRH), vorderingen opmaken of burgerlijk
        dagvaarden, ambtshalve uitvoering na verloop uitvoeringstermijn en advies HRH, betekening, verdere uitvoering, ... (artikel 6.3.1 - 6.3.4 VCRO en art 12 - 13
        HHbesluit)
         dading verlenen inzake nieuwe uitvoeringstermijn van een definitieve rechterlijke herstelmaatregel waarvan de termijn al 5 jaar is overschreden (artikel 6.3.5
        VCRO)
         bestuurlijke besluiten: last onder dwangsom en bestuursdwang (artikel 6.4.7 e.v. en art. 6.4.14. ev VCRO)
         minnelijke schikking (artikel 6.4.19 e.v. VCRO)
         proces-verbaal van vaststelling bij herstel na vonnis/arrest - besluit - uitvoering minnelijke schikking (artikel 6.3.3, 6.4.15 en 6.4.21 VCRO)
         spreiding/afbetaling dwangsommen (artikel 6.3.4 - 6.4.16 VCRO)
         kwijtschelding/schorsing verbeurde dwangsommen ambtshalve of op eenvoudig verzoek (artikel 6.3.4 en 6.4.16 VCRO en artikel 23 en 24 HHbesluit)
         participeren aan bemiddeling als betrokken partij (artikel 6.3.12/2 e.v. VCRO).

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Clusterverantwoordelijke Omgeving

    • Team Financieel Management

      • Bezwaar belasting op leegstand 2022 - E.B. - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het bezwaar van betrokkene tegen de belasting op leegstaande gebouwen en woningen met kohierartikel 202900000782, per mail ontvangen op 4 januari 2023, is ontvankelijk en gegrond. De belasting is niet verschuldigd.

        Artikel 2: Tegen deze beslissing kan beroep worden aangetekend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen te 2000 Antwerpen, Bolivarplaats 20 binnen een termijn van drie maanden vanaf de  kennisgeving van deze beslissing. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Financieel directeur

        Bezwaarindiener

      • Belasting op bedrijfsruimten 2022 - materiële vergissing - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het afsluiten van de belasting voor bedrijfsruimten 2022 voor artikel 458200007820 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

        Artikel 2: Het afsluiten van de belasting voor bedrijfsruimten 2022 voor artikel 458200116742 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

      • Reglementen - retributiereglement conformiteitsattesten - wijziging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de wijziging van punt 2 van artikel 5 van het retributiereglement als volgt:

        Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

          • De retributie is niet verschuldigd indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een huurwoning van een woonmaatschappij. Zolang het erkende sociaal verhuurkantoor woningen inhuurt op de private markt of een erkende sociale huisvestingsmaatschappij woningen verhuurt, worden zij voor de toepassing van deze bepaling gelijkgesteld met de woonmaatschappij.
      • Gunning - aankoop podiumwagen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De inschrijvers nv A&C Noyens en TOUARTUBE SA voldoen aan de criteria van de kwalitatieve selectie en worden geselecteerd.
        Artikel 2: De offertes van nv A&C Noyens en TOUARTUBE SA worden als volledig en regelmatig beschouwd.
        Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 27 april 2023, opgesteld door team Financieel Management.
        Artikel 4: De opdracht “Aankoop podiumwagen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde TOUARTUBE SA, Menenstraat 406 te 7700 Moeskroen tegen het onderhandelde bedrag van € 63.658,00 excl. btw of € 77.026,18 incl. btw.
        Artikel 5: Een onderhoudscontract af te sluiten voor 4 jaar (aanvangsdatum 2024) tegen het onderhandelde bedrag van €4.960,00 excl. btw of €6.001,60 incl. btw.
        Artikel 6: De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. FIM - SVG-2023-145.
        Artikel 7: De betaling van de podiumwagen zal gebeuren met investeringskrediet ingeschreven in het meerjarenplan 2025 - 2025, op meerjarenplanraming MJP002479, onder voorbehoud van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 juni 2023.
        Artikel 8: De betaling van hat onderhoudscontract zal gebeuren met exploitatiekrediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025, op meerjarenplanraming MJP001610,onder voorbehoud van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 juni 2023.
        Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Vrije tijd
        Team Uitvoering & Onderhoud

      • Gunning aanleg touwhangbrug over Kleine Nete - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De inschrijvers Houthandel Van Dal en Heylen natuur en groenbedrijf voldoen aan de criteria van de kwalitatieve selectie en worden geselecteerd.
        Artikel 2: De offertes van Heylen natuur en groenbedrijf en Houthandel Van Dal worden als volledig en regelmatig beschouwd.
        Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 3 mei 2023, opgesteld door team Financieel Management.
        Artikel 4: De opdracht “Aanleg touwhangbrug over Kleine Nete” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Heylen natuur en groenbedrijf, Schrans 23 te 2440 Geel tegen het nagerekende offertebedrag van € 63.850,00 excl. btw of € 77.258,50 incl. 21% btw.
        Artikel 5: De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. FIM - SVG - 2023 - 156.
        Artikel 6: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2023, op meerjarenplanraming MJP002116 onder voorbehoud van aanpassing meerjarenplan 2020-2025 juni 2023.
        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Ruimte & Vergunningen

      • Lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's - raamovereenkomst externe ondersteuning HRM - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het bestek met nr. FIM-KIA-2023-174 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst externe ondersteuning HRM”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 50.000,00 excl. btw of € 60.500,00 incl. 21% btw.

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De betrokken ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 30 mei 2023 om 10.00 uur.

        Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiekrediet van 2023, op meerjarenplanraming 6140000/IO/0119/03 (actie/raming AC000557/MJP001824).

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team HRM & Secretariaat

        Team Financieel Management

      • Kerkfabriek St. Lambertus - notulen 5 april 2023, inclusief vernieuwing van de kerkraad (kleine helft) - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 5 april 2023 van kerkfabriek St. Lambertus uit Grobbendonk en de bijbehorende documenten aangaande de samenstelling van de kerkraad, kort samengevat als volgt:

        Van rechtswege Hoedanigheid
        De Naegel Gert de door de bisschop aangestelde verantwoordelijke van de parochie
           
        Verkozen leden:  
           
        Grote helft  
        Van Dyck Guido voorzitter
        Boeckx Marc penningmeester
        Clé Johan lid
           
        Kleine helft  
        Verhoeven Leon secretaris
        Vissers Romain lid

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

      • Kerkfabriek St. Lambertus - rekening dienstjaar 2022 - advies

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 17 januari 2023 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2022 als volgt:

        Exploitatie

        Ontvangsten € 14.415,63
        Uitgaven € 55.747,08
           
        Exploitatie eigen financieel boekjaar  - € 41.331,45
           
        Overschot/tekort expl. N-1 € 25.822,63
           
        Exploitatie voor toelage - € 15.508,82
           
        Exploitatietoelage  € 8.999,34
           
        Tekort exploitatie  - € 6.509,48

        Investeringen

        Ontvangsten € 10.000,00
        Uitgaven € 0,00
           
        Invest. voor overboekingen  € 0,00
           
        Overschot/tekort invest. N-1  € 0,00
           
        Overschot/tekort investeringen  € 0,00

        Opmerking: de verkoop van onroerende goederen diende te gebeuren via een aanpassing van het meerjarenplan.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Kerkfabriek St. Lambertus

        Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

        Toezichthoudende overheid

      • Kredietverschuivingen - periode 01/01/2023 - 30/04/2023 - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de kredietverschuivingen van 1 januari 2023 tot en met 30 april 2023 van de gemeente.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        De leden van het managementteam

      • Bestellijsten van 8 mei 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 8 mei 2023.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 8 mei 2023.

      • Opbrengsten van 2023002256 tot en met 2023002369 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023002256 tot en met 2023002369.

      • Kosten van 28 april 2023 tot en met 4 mei 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 28 april 2023 tot en met 4 mei 2023.