Terug
Gepubliceerd op 02/11/2022

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 24/10/2022 - 13:30 Vlierenberg
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 17 oktober en 18 oktober 2022 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De notulen van het college van 17 oktober en 18 oktober 2022 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Neteland - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

      • IKA - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 20 december 2022:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2023.
        2. Principebeslissing samenwerking met Luminus
        3. Statutaire benoemingen.
        4. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2: De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.

        Artikel 3: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        IKA (lieven.ex@fluvius.be)

        Alle vertegenwoordigers

      • Fluvius OV - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 14 september 2022 van Fluvius OV.

      • Varia - kennisname

        Verworpen

        Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2022135151 - Binnenweg 13 - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Tom De Pooter voor het afbreken van een bestaande veranda en het bouwen van een nieuwe veranda, met als adres Binnenweg 13, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 145G.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden in akte genomen: het afbreken van een bestaande veranda en het bouwen van een nieuwe veranda.

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
      • Omgevingsvergunning OMV_2022127474 - Vogelzang 8 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Dirk Van den Bulck voor het bouwen van een vrijstaande ééngezinswoning en tuinberging, met als adres Vogelzang 8, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nr. 72C.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een vrijstaande ééngezinswoning en tuinberging.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • De aanleg van de infiltratiekratten dient zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
      • Omgevingsvergunning OMV_2022087601 - Kabienstraat zn - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Lex De Herdt en mevrouw Trix De Herdt voor het bouwen van een dubbelwoning met bijgebouwen, met als adres Kabienstraat zn te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 68Z7 en 68D8. 

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een dubbelwoning met bijgebouwen.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
        • De bijgebouwen moeten opgericht worden ná of gelijktijdig met het hoofdgebouw.
        • Een heraanplant uitvoeren op het perceel met de aangeduide bomen op het nieuw inplantingsplan tijdens het eerstvolgende plantseizoen. Een bewijs van heraanplant over te maken aan de vergunningverlenende overheid.
      • Omgevingsvergunning OMV_20221172022 - Bovenpad 42 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Philip Lauwereys namens Groep Lauwereys BVBA en de heer Jelle Lauwereys voor het bouwen van een gesloten ééngezinswoning, met als adres Bovenpad 42 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 139T.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een gesloten ééngezinswoning.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • Volgende adviezen dienen strikt nageleefd te worden:

        o Fluvius van 7 september 2022

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.

        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

        • Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.

        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022116936 - Oude steenweg 10 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Veronique Eyckmans namens De Watering NV voor het slopen van een woning en bijgebouwen, met als adres Oude Steenweg 10, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 135S2 en 135E3. 

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van een woning en bijgebouwen.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • Het terrein dient in afwachting van een nieuwe invulling ingezaaid te worden met gras en te worden onderhouden.

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

        • Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.

        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        • Alvorens met de slopingswerken te beginnen dient de bouwheer een attest van "wegname nutsleidingen" te bekomen bij de betrokken nutsmaatschappijen.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022113024 - Vaartkom 6 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Daan Ceulemans namens Grobbendonk voor het aanleggen van een infiltratietuin met waterspeeltuin en wadi's, met als adres Vaartkom 6 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 489F. 

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het aanleggen van een infiltratietuin met waterspeeltuin en wadi's.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • De maatregelen in de archeologienota met referentienummer [ID 23462.

        https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/23462, waarvan onroerend erfgoed akte nam op  8 september 2022] moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

        • De voorwaarden en opmerkingen uit volgende adviezen moeten strikt worden nageleefd:
        • Dienst Integraal Waterbeleid Provincie Antwerpen dd. 14 oktober 2022.
        • Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd. 5 oktober 2022.
      • Verdeling 202212 - Watermolenweg 24 - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het schrijven van notaris Isabelle Verhaert, Beersebaan 7 te 2275 Lille. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en schenking.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Notaris Isabelle Verhaert, Beersebaan 7 te 2275 Lille

      • Verdeling 202213 - Koolaerden - kennisname

        Ter kennis genomen

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Artikel 1: Kennisname van het geassocieerde notarissen Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Geassocieerde notarissen Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

      • Melding omgevingsvergunning OMV_2022133399 - Dobbelhoefweg 2M - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Jaron Vermeiren voor het exploiteren van een tijdelijke bronbemaling, met als adres Dobbelhoefweg 2M, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 130D en 130D2 met inrichtingsnummer 20221005-0073.

        Zodat de inrichting voortaan omvat

        53.2.2°a) - Aktename

        Het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling voor het plaatsen van een nieuwbouw met kelder met een max. totaal debiet van 10.556m³ gedurende een periode van max. 90 dagen. klasse 3 (Nieuw).

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

        Algemene voorwaarden:

        • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

        • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

        • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

         

        Sectorale voorwaarden:

        * Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

         

        Bijzondere milieuvoorwaarden:

        • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
        • Lozing van het bemalingswater   gebeurt op het oppervlaktewater ter hoogte van gilliam in de waterloop. Indien dit technisch niet mogelijk zou zijn kan na overleg met de gemeente op de riolering geloosd worden. Dit kan enkel uitgevoerd worden mits toelating van Aquafin nv vanaf een debiet van 10 m³/uur.
        • Er dient een geijkte debietmeter gebruikt te worden bij de bronbemaling. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
        • Er dient een logboek bijgehouden te worden van de lozing. Het logboek moet ter inzage liggen op de werf.
        • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
        • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
        • De vergunninghouder moet de droogzuiging goed volgen dat er geen overlast wordt bezorgd naar de omgeving.
        • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.

         

        De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

        Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Melding omgevingsvergunning OMV_2022138196 - Stationlei zn - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Suzanne Lambrechts namens ONDERNEMINGEN JANSEN NV voor het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling in kader van wegenis- en rioleringswerken, met als adres Stationlei zn, 2288 Grobbendonk met inrichtingsnummer 20221014-0054.

        Zodat de inrichting voortaan omvat

        53.2.2°a) - Aktename

        het uitvoeren van een tijdelijke bemaling voor het verwezenlijken van weg- en rioleringswerken in de Stationlei - 21.000 m³/jaar klasse 3 (Nieuw).

         

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

        Algemene voorwaarden:

        • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

        • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

        • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

         

        Sectorale voorwaarden:

        • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

         

        Bijzondere milieuvoorwaarden:

        • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
        • Er dient een geijkte debietmeter gebruikt te worden bij de bronbemaling. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
        • Er dient een logboek bijgehouden te worden van de lozing. Het logboek moet ter inzage liggen op de werf.
        • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
        • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
        • De lozing van het opgepompte water dient in eerste instantie geloosd te worden in oppervlaktewater (grachten) indien aanwezig of dient gereïnfiltreerd te worden, dit dient opgevolgd te worden door de aanvrager.
        • De exploitant is verantwoordelijk voor het goed doorstromen van het lozingstraject.
        • De start van de bronbemaling moet vooraf gemeld worden aan de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen via diw@provincieantwerpen.be met daarin de locatie, de naam van de waterloop en de geschatte duurtijd van de lozing.
        • De lozing van het bemalingswater mag geen slib, overmatige ijzerafzetting of andere mogelijke hinder aan de waterloop veroorzaken. Een zandvang dient standaard voorzien te worden. Indien nodig, moet ook een systeem voorzien worden voor ontijzering.
        • Bij eventuele schade aan de oever van de waterloop dient deze hersteld te worden in oorspronkelijke toestand.
        • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.

         

        De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem.  Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

        Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Tijdelijk verkeersreglement - Schransstraat 2-6 - plaatsen stelling - verlenging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 30 september tot en met 30 oktober 2022 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Schransstraat 2-6, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeerslichten
        - bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd worden
        - er zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat tussen de Melkerijstraat en Astridplein 38
        - voetgangers dienen over te steken enerzijds aan het zebrapad Melkerijstraat, anderzijds net voor het kruispunt Astridplein-Astridplein aan dagbladhandel Aktua.

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P22-00580 fase 01 versie 02, opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Kretbosstraat 22A - huisaansluiting riolering - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Tussen 3 en 10 november 2022 zullen gedurende 2 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Kretbosstraat 22A, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording
        - bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden.

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Bovenpad 46 A en B - huisaansluiting riolering - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Tussen 3 en 10 november 2022 zullen gedurende 2 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Bovenpad 46 A en B, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording
        - bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden.

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene met als extra voorwaarde opgenomen dat er te allen tijde een vrije doorgang van 3.25 meter op de rijbaan moet vrij blijven.

        Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Herentalse steenweg 53 - inname rijbaan voor bouwen prefabwoning - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 31 oktober tot en met 4 december 2022 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Herentalse steenweg 53, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeerslichten. 

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene met als extra voorwaarde opgenomen dat ter hoogte van de werfzone een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd moet worden.

        Artikel 4: De rijbaan mag enkel ingenomen worden buiten de spitsuren, zijnde tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

        Artikel 5: Indien blijkt dat er geen veilige doorgang mogelijk is op het fietspad moet de signalisatie aangepast worden en moet een veilige corridor op de rijbaan afgebakend worden.

        Artikel 6: Er mag niet geraakt worden aan het wegdek en het fietspad.

        Artikel 7: De stabiliteit van het fietspad dient gegarandeerd te blijven.

        Artikel 8: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 9: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 10: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Inname openbaar domein - Schransstraat 2-6 - plaatsen stelling - verlenging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de verlenging van de inname van het openbaar domein en het plaatsen van een stelling ter hoogte van Schransstraat 2-6 van 1 tot en met 30 oktober 2022.

        Artikel 2: Het openbaar domein dient na afloop van de werken in oorspronkelijke staat hersteld te worden. Bij gebreke hieraan zullen de herstellingen uitgevoerd worden door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk en zullen de kosten hiervoor aangerekend worden aan de opdrachtgever van de werken.

        Artikel 3: Voor de inname van het openbaar domein zal, volgens het belastingreglement op de inname openbaar domein, een vergoeding van 55 euro per dag worden aangerekend.

        Artikel 4: Aan het team Financieel Management de opdracht te geven een factuur te sturen aan betrokkene ten bedrage van 1.650,00 euro.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Team Financieel Management
        Wijkpost politie
        Betrokkene

      • Aanvraag plaatsen signalisatie op grondgebied Grobbendonk - Herentalse steenweg - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toelating te geven aan betrokkene voor het plaatsen van signalisatie van vrijdagavond 18 november 2022- 22.30u tot maandagmorgen 21 november 2022 - 04.00u volgens bijgevoegd plan:
        - op de N13 ter hoogte van het op- en afrittencomplex Herentals-West en ter hoogte van de kruispunten met de Industrieweg, Meirendreef en Hazenpad.

        Artikel 2: Tevens zal 1 à 2 weken voor de effectieve uitvoerdata vooraankondiging geplaatst worden.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Wijkpost politie
        Betrokkene

      • Pidpa - Spechtdreef - aanpassing drinkwaternet - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:

        • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
        • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
        • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Pidpa hersteld worden, met dezelfde materialen.
        • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Pidpa bij de rioolbeheerder krijgen.
        • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
        • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
        • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Pidpa die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
        • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
        • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

        Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Fluvius en Proximus.

        Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

        Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Informatie & Communicatie
        Telenet 
        Fluvius
        Proximus
        Pidpa

      • Rioleringsdossier Hofeinde - vorderingsstaat 6 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 6 van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Hofeinde” voor een bedrag van € 60.275,87 excl. btw of € 72.933,80 incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 79.076,89 excl. btw of € 95.683,04 incl. 21% btw.

        Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000571/MJP001888).

        Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        DCA

      • Rioleringsdossier Hofeinde - vorderingsstaat 7 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 7 van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Hofeinde” voor een bedrag van € 153.731,11 excl. btw of € 186.014,64 incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 232.808,00 excl. btw of € 281.697,68 incl. 21% btw.

        Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000571/MJP001888).

        Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        DCA

      • Duurzaam patrimoniumbeheer - OEPC-traject - ingang van de laatste fase met gekoppeld budget per gebouw - goedkeuring

        Goedgekeurd mits aanpassing

        Artikel 1: Kennisname van de resultaten van de drie deelfases van het OEPC-traject: haalbaarheidsstudie op 6 oktober '21, scopebepaling op 31 mei '22 en de detailstudie met conditiestaatmeting op 22 september 2022

        Artikel 2: Goedkeuring om volgende investeringen uit te voeren:

        A.0) Gemeentehuis: € 85.000 - goedgekeurd
         
        B.0) Volle Vaart: € 22.000 - goedgekeurd
        B.1) Verplichte maatregelen € 25.000 voor regenwater recuperatie. - goedgekeurd
         
        C.0) Bibliotheek: € 50.000 aangezien hier veel oude lichtarmaturen defect zijn en de werkende armaturen een hoog verbruik hebben, is er gevraagd om deze zeker te vervangen. Dit zit mee verrekend in het voorgestelde budget. - goedgekeurd
         
        D.0) Sporthal: € 25.000 - goedgekeurd
        D.1) verplichte maatregel verwarmingsinstallatie vernieuwen Ca. € 51.200 - goedgekeurd
         
        E.0) WZC: € 100.000 - goedgekeurd
        E.1) zonwering als verplichte maatregel. - goedgekeurd
         
        F.0) De loods: € 30.000- goedgekeurd
        F.1) Verwijderen van asbestplaten op het dak en het herleggen van dakplaten. - niet weerhouden
        F.2) Min. 70m² PV-Panelen plaatsen voor 31 december 2025. - niet weerhouden
         
        G.0) Sint Lambertuskerk: € 50.000 - goedgekeurd
         
        F.0) Klim-op Grobbendonk: € 48.400 - goedgekeurd op voorwaarde dat er alleen aanpassingen gebeuren aan het meest recente gebouw vooraan aan de straatkant.
        F.1) Dak boven sportzaal vernieuwen en plafond brandveilig maken. - niet weerhouden
        F.2) De budgetten op de volgende MJP's overzetten van 2022 naar 2023:  MJP 1263 - € 15.500, MJP 1271 -  € 20.000, MJP 1268 - € 120.000 
        MJP 1272 - € 7.50 0 om de dakwerken te kunnen financieren. - deze budgetten worden behouden. Zo mogen niet gebruikt worden voor het OEPC traject. ze worden later aangewend in het kader van de vernieuwing van de oude schoolgebouwen.
         
        Alle bovenvermelde bedragen komen bovenop het budget voorzien voor structureel onderhoud.
    • Team Vrije tijd

      • Ambitienota Bibliotheek Neteland 2022-2027 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te geven voor de ambitienota van Bibliotheek Neteland 2022 - 2027.

      • Subsidieverdeling cultuur 2022 - werkjaar 2021 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te geven om volgende bedragen uit te betalen aan de cultuurverenigingen aan de hand van de behaalde punten:

        't Palet: 490,84 euro

        Neos: 662,03 euro

        Femma Bouwel: 1165,14 euro

        Fotogroep Nete & Aa: 1213,69 euro

        Gezinsbond Bouwel: 430,96 euro

        Harmonie De Broedermin: 1492,70 euro

        Imkers Neteland: 945,97 euro

        KWB Bouwel: 829,60 euro

        KWB Grobbendonk: 633,62 euro

        Natuurpunt: 937,86 euro

        OLV Koor: 1364,54 euro

        Rebelle: 572,56 euro

        Samana Bouwel: 551,83 euro

        Samana Grobbendonk: 649,38 euro

        Fanfare Sint Donatus: 533,99 euro

        Stad Ouwen: 947,82 euro

        Touwel: 835,57 euro

        Tuinhier: 491,38 euro

    • Team Welzijn

      • Gemeentelijk reglement inzake het toekennen van renteloze leningen voor zelfstandige kinderopvang - aanpassing - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de aanpassing van de einddatum in het reglement “Gemeentelijk reglement inzake het toekennen van renteloze leningen voor zelfstandige kinderopvang”, zoals opgenomen in het reglement in bijlage, naar 31 december 2025.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Team Mens & Welzijn

    • Team Informatie en Communicatie

      • Aankoop van de softwarekoppeling tussen 'Ticketgang' en 'UitPAS' - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Over te gaan tot de aankoop van de softwarekoppeling tussen 'Ticketgang' en 'UitPAS', bij TicketGang BV, Bieststraat 87 te 3191 Hever, voor de éénmalige investeringskost van € 1.815 incl. btw en de jaarlijkse exploitatiekost van € 605 incl. btw.

    • Team Financieel Management

      • Dwangbevelen fiscale vorderingen - goedkeuren en uitvoerbaar verklaren

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De dwangbevelen voor de milieubelasting ten laste van gezinnen goed te keuren.

        Artikel 2: Deurwaarder Verhulst in te schakelen om de fiscale vordering te innen.

      • Afwezigheid financieel directeur - aanduiding vervanger - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de financieel directeur van 29 oktober 2022 t.e.m. 4 november 2022 en van 16 december 2022 t.e.m. 23 december 2022.

        Artikel 2: Aanstelling van de vervanger van de financieel directeur voor de periode van 29 oktober 2022 t.e.m. 4 november 2022 en van 16 december 2022 t.e.m. 23 december 2022, de heer Bert Vangeel, beleidsdeskundige financiën.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Financieel directeur

        Beleidsdeskundige financiën

      • Opbrengsten van 2022004700 tot en met 2022004767 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2022004700 tot en met 2022004767.

      • Bestellijsten van 24 oktober 2022 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 24 oktober  2022.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investeringen van 24 oktober 2022.

      • Kosten van 14 oktober 2022 tot en met 20 oktober 2022 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 14 oktober 2022 tot en met 20 oktober 2022.