Terug
Gepubliceerd op 02/07/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 22/05/2025 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden
    • Toevoegen bij hoogdringendheid: Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Volgend agendapunt wensen we per hoogdringendheid aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 toe te voegen:

      - Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Juridisch kader

      Artikel 23 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 97 van de nieuwe gemeentewet.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring om het agendapunt 'Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring ' toe te voegen aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn 24 april 2025 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2025 worden goedgekeurd.

    • IOK - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het OCMW Grobbendonk is aangesloten bij IOK. Het OCMW werd per schrijven van 18 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK die plaats zal vinden op 13 juni 2025 om 14 uur in Den Eyck, Houtum 39 in Kasterlee.

       

      De agenda van de algemene vergadering van IOK van 13 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2024

      3. Resultaatsbestemming 2024

      4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024

      5. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2024

      6. Samenstelling adviescomités/algemeen comité

      7. Goedkeuring Code goed bestuur

      8. Aanstelling Commissaris-revisor

      9. Goedkeuring evaluatierapport over de werking IOK

      10. Goedkeuring meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 IOK (ondernemingsplan)

      11. Participatie Creat Services dienstverlenende vereniging

      12. Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg voor werkingsgebied IGS-Wonenprojecten

      13 Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis

      14 Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten

      15 Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis

      16. Toetreding welzijnsverenigingen tot IOK

      17. Varia

       

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2025 stelde mevrouw Martine Taelman voor als volmachtdrager en de heer Guy Echelpoels als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van IOK gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 13 juni 2025.

      De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.

      De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

      De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.

      De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering. Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris- revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024.

      De raad neemt kennis van het verzoek om vertegenwoordigers voor te dragen voor het algemeen comité en de adviescomités milieu en ruimtelijke ordening in functie van een goedkeuringsmandaat voor de samenstellingen van algemeen comité en de adviescomités ruimtelijke ordening, adviescomité milieu en het adviescomité ICG op voordracht van de deelnemers.

      Enerzijds wordt er in bepaalde gemeenten een coördinatie vastgesteld waarbij een schepen van omgeving wordt aangesteld die sectorbevoegdheden van zowel milieu als ruimtelijke ordening toevertrouwd krijgt.

      Anderzijds is er een herverkaveling in die zin dat zowel milieu als ruimtelijke ordening worden verdeeld:

      • in specifieke deelsectoren van milieu zoals klimaat, duurzaamheid, afvalbeleid, energie, waterbeheer, bosbeheer en groenbeheer;
      • in specifieke deelsectoren van ruimtelijke ordening zoals wonen, stedenbouw, mobiliteit, dorpskernvernieuwing, coördinatie masterpannen & RUP’s.

      Om hierover discussie binnen gemeenten te vermijden, wordt door de raad van bestuur van IOK voorgesteld dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om zowel voor het adviescomité milieu als voor het adviescomité ruimtelijke ordening elk 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) voor te dragen, zodat per adviescomité 2 mandatarissen kunnen participeren, waarbij de agenda richtinggevend kan zijn voor de aanwezigheid.

      Hierbij wordt dan formeel bepaald dat ook ingeval van aanwezigheid van 2 mandatarissen, elke gemeente maar beschikt over 1 stem in de adviescomités. Dit principe geldt in het bijzonder wanneer in een uitzonderlijke situatie een stemming over een advies noodzakelijk zou blijken.

      Elke gemeente krijgt deze mogelijkheid, maar kan ervoor kiezen om 1 mandataris (burgemeester of schepen) voor te dragen voor elk adviescomité.

      De raad neemt kennis van de ontwerpcode goed bestuur en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het evaluatierapport over de werking van IOK voor de periode 2019-2024 en sluit zich hierbij aan.

      De raad kennis van het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (ondernemingsplan) en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van principiële goedkeuring van de toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK in functie van een verder participatietraject en sluit zich hierbij aan.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 goed te keuren.

      Artikel 2: De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.

      Artikel 3: De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024, goed te keuren.

      Artikel 4: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

      Artikel 5: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité ruimtelijke ordening op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

      Artikel 6: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

      Artikel 7: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager om de leden van het adviescomité ICG op voordracht van de politieraden te benoemen.

      Artikel 8: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de Code goed bestuur goed te keuren

      Artikel 9: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris, goed te keuren. Voor IOK bedraagt de vergoeding voor 3 jaar 43.200,00 euro (excl. btw).

      Artikel 10: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 (Ondernemingsplan) goed te keuren.

      Artikel 11: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging goed te keuren.

      Artikel 12: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

      Artikel 13: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

      Artikel 14: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

      Artikel 15: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

      Artikel 16: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de mogelijkheid van toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK principieel goed te keuren.

      Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IOK

      Alle vertegenwoordigers

    • EthiasCo - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      OCMW Grobbendonk is aangesloten bij EthiasCo. De gemeente werd per schrijven van 23 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van EthiasCo die plaats zal vinden op 12 juni 2025 om 10 uur op digitale wijze.

       

      De agenda van de algemene vergadering van EthiasCo van 12 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)

      3. Kwijting aan de bestuurders

      4. Kwijting aan de commissaris

      5. Statutaire benoemingen - Client Board

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 stelde mevrouw Valérie Caers voor als volmachtdrager en de heer Sylvain Weyers als plaatsvervanger voor de de algemene vergaderingen van EthiasCo gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo van 12 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze de algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      EthiasCo

      Alle vertegenwoordigers

    • GID PBW - aanstellingen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      OCMW Grobbendonk maakt deel uit van GID PBW. 

      In het Koninklijk Besluit van vergunning dd. 13 juni 2018 wordt voor de werking van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) voorzien in een beheerscomité.

      In het beheerscomité is elk participerend bestuur vertegenwoordigd door een afgevaardigde. Conform artikel 2.3. van voormeld KB betreft het een persoon die belast is met het dagelijks beheer van het betreffende bestuur.

      In het geval van gemeenteraadsverkiezingen moet een nieuwe afgevaardigde voor het beheerscomité worden aangesteld om namens het OCMW geldig te kunnen optreden tijdens de gehele huidige legislatuurperiode.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Volgende personen worden door het vast bureau voorgedragen voor:

      • het beheerscomité:
        • Lorenz Boen als afgevaardigde.
      Bijkomende motivering

      Het beheerscomité vergadert 1 keer per jaar. Binnen het beheerscomité wordt een dagelijks bestuur gevormd. De samenstelling en werking van zowel het beheerscomité als het dagelijks bestuur is vastgelegd in een reglement van inwendige orde.

      Er wordt geen presentiegeld voorzien.

      Aangezien OCMW en gemeente als een aparte entiteit worden gezien in de jaarverslagen (i.v.m. personeelsgegevens, begroting, enz.) is het nodig een aparte beslissing te voorzien voor de afvaardiging.

      BESLUIT:


      Bij geheime stemming waarbij 19 digitale stemmen werden uitgebracht met 13 stemmen voor Lorenz Boen, 3 stemmen voor Patrick De Beuckelaer en 2 voor Rigo Smidts en 1 voor Natalie Moens voor afgevaardigde in het beheerscomité van GID PBW.

       

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Lorenz Boen aan als afgevaardigde in het beheerscomité van GID PBW tot het einde van de legislatuur.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Alle vertegenwoordigers

      GID PBW

    • Oproep Lokaal Activeringspact - Eindrapportering - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In oktober 2023 tekende OCMW Grobbendonk in op de oproep betreffende het lokaal activeringspact, dat door de Vlaamse Overheid in juli 2023 werd gelanceerd. Het Lokaal Activeringspact heeft als doel lokale besturen financieel te ondersteunen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden duurzaam te activeren richting de arbeidsmarkt.

      Elk lokaal bestuur kon bij aanvang van het project zelf bepalen welk uitstroomengagement zij wensten na te streven. Het uitstroomengagement is een ambitie op het vlak van het aantal leefloongerechtigden dat men kan en wil laten uitstromen naar werk, bovenop de Vlaamse gemiddelde duurzame uitstroom naar werk van 20 %. Om het uitstroompercentage te maximaliseren, werd een actieplan opgemaakt in samenwerking met VDAB.

      Deze acties werden bovenlokaal opgenomen door de Activeringsdienst van Neteland Welzijn en Zorg en werden georganiseerd voor de cliënten van de OCMW’s van alle Neteland-besturen (Herentals, Herenthout, Grobbendonk, Olen en Vorselaar).

      OCMW Grobbendonk engageerde zich bij aanvang van het project om een extra uitstroom te realiseren van 13 (equivalent) leefloners bovenop het Vlaams gemiddelde van 12. In totaal streeft OCMW Grobbendonk ernaar om gedurende de looptijd van het project (1 december 2023 tot 30 november 2024) 25 cliënten duurzaam aan de slag te krijgen.
      Gezien het gaat om een resultaatsfinanciering, zijn de middelen afhankelijk van de uitstroomcijfers die worden behaald. Indien het Vlaams gemiddelde + 1 behaald wordt, zal OCMW Grobbendonk 50% van de middelen ontvangen. Indien de uitstroom hoger ligt, dan worden de middelen berekent pro rata het behaalde percentage. Voor OCMW Grobbendonk bedraagt de maximale subsidie € 7.000.

      Aan het einde van de rapporteringperiode behaalde OCMW Grobbendonk 71.4 % van het uitstroomengagement en behaalt hiermee een resultaatsfinanciering van 3.500 euro.

      Om controle mogelijk te maken, dienen de OCMW’s voor 30 juni 2025 een financiële en inhoudelijke rapportering op te laden in Platos, het digitaal rapporteringssysteem van de Vlaamse Overheid. De documenten moeten ondertekend worden door de gemeenteraad. Aangezien het dossier werd ingediend door het OCMW is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor de goedkeuring en ondertekening en niet de gemeenteraad. Dit signaal werd gegeven aan de Vlaamse Overheid maar gezien er in de oproepfiche expliciet staat dat de goedkeuring en ondertekening door de gemeenteraad moet gebeuren, kunnen zij hier niet van afwijken. Het dossier zal hierdoor op beide organen geagendeerd worden.

      Het inhoudelijk en het financiële verslag zijn terug te vinden in de bijlagen en geven weer welke inspanningen er zijn geleverd om de doorstroomcijfers te maximaliseren met de bijhorende kosten. Deze kosten dienen minstens gelijk te zijn aan de maximale resultaatsfinanciering (cofinanciering). De kosten die werden ingebracht zijn de loonkosten van de trajectbegeleiders die instaan voor de organisatie en uitvoering van de acties en een klein deel van de loonkost van de coördinator die het geheel bewaakt en opvolgt. Hoewel de acties werden georganiseerd voor alle OCMW’s van Neteland, werden de loonkosten opgesplitst per OCMW.

      De financiële rapportering werd opgemaakt in samenspraak met de financiële dienst van Herentals.

      Juridisch kader

      Besluit Vast Bureau dd. 23/10/2023 mbt Oproep Lokaal Activeringspact

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (13 GIB, 3 Vooruit en 2 Vlaams Belang) en 1 onthouding (N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de inhoudelijke en financiële rapportering betreffende het Lokaal Activeringspact.

    • Reglement - dorpsrestaurant - wijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers kunnen van maandag t.e.m. donderdag (uitgezonderd feestdagen) een maaltijd komen nuttigen in het dorpsrestaurant van lokaal dienstencentrum 't Trefpunt. De maaltijden worden vers bereid in de keuken van het woonzorgcentrum en uitgeschept en geserveerd door 2 vrijwilligers. Het lokaal dienstencentrum noteert een groeiend aantal aanmeldingen en klopt af op 30 eters per middag, inclusief de vrijwilligers. Sinds de start van het dorpsrestaurant wordt de prijs van 7,00 euro per maaltijd, bestaande uit soep, een hoofdgerecht, een dessert en water, gehanteerd.

      Door een indexatie van de prijzen die gehanteerd worden door de leverancier, is het aangewezen om het door het OCMW toegepaste tarief naar de burgers toe te herbekijken.

      Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het reglement vindt u in bijlage.

      Juridisch kader

      Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 november 2016 houdende de goedkeuring van een gratis middagmaal voor de vrijwilligers van de bediening in het dorpsrestaurant van het lokaal dienstencentrum.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

      AC000186 We organiseren en plannen activiteiten vanuit het LDC.

      Financiële gevolgen/visum

      Ontvangsten: MJP000623 SA/0951/7002400

      Uitgaven: MJP000620 SA/0951/6000000

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (13 GIB en 1 N-VA) en 3 onthoudingen (2 Vlaams Belang en Patrick De Beuckelaer) en 2 stemmen tegen (Ronny Gorremans en Natalie Moens).

       

      Artikel 1: Artikel 4 van het reglement wordt aangepast als volgt:

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG en TARIEF

      Maaltijd, inclusief water € 8,50

      Artikel 2: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Zorg & Gezondheid 

    • Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      OCMW Grobbendonk is aangesloten bij Cipal dv en werd per schrijven van 9 mei 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaats zal vinden op 24 juni 2025 om 16 uur in Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel.

       

      De agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
      7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
      8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de Raad van Bestuur
      9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
      10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 stelde de heer Sylvain Weyers voor als volmachtdrager en de heer Brent Wouters als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Cipal dv

      Alle vertegenwoordigers

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      GIB: geen vragen

      N-VA: geen vragen

      Vooruit: 

      • Beukenlaan - notariële akte

      Vlaams Belang: geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Kristel Van Regemortel
algemeen directeur waarnemend

Valérie Caers
voorzitter