Terug
Gepubliceerd op 13/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 30/08/2021 - 13:30

Parochiefeesten Bouwel - VZW Het 7e Gebod - 17, 18 en 19 september 2021 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Team Vrije tijd kreeg de aanvraag van VZW Het Zevende Gebod om Parochiefeesten te organiseren op 17, 18 en 19 september 2021. 

Op vrijdagavond zal naar jaarlijkse traditie de avondzoektocht "Het zwaard van Donatus" doorgaan.

Op zondag vindt er in de kerk een tentoonstelling plaats, alsook feestelijkheden rond de parochiezaal. De rommelmarkt zal ook op zondag plaatsvinden.

Tijdens het gehele weekend zal er een groot horecaterras plaatsvinden.

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning gevraagd

2. Tijdelijk verkeersreglement

De organisator vraagt om:
- op vrijdagavond 17 september 2021 van 18.30u tot 23.30u de straat Dorp af te sluiten tussen de kruispunten met Ter Duinen en Nieuwbaan;
- op zondag 19 september 2021 van 06.00u tot 19.00u volgende straten af te sluiten en hier een parkeerverbod in te richten: Dorp (tussen Ter Duinen en Nieuwbaan), Ter Duinen (tussen Dorp en Kastanjelaan), Kastanjelaan, Kerkepad, Nieuwbaan (tussen Dorp en Kastanjelaan) en Berdenweg
- parkeerverbod langsheen de Kasteeldreef.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.

4. Logistieke ondersteuning

  • 16 nadarhekken met dagslaper
  • 16 gewone nadarhekken
5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Zonale politiecodex Neteland versie 6 juli 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.

Adviezen

Noodplanning

- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig te zijn;

- de organisator volgt de COVID-richtlijnen voor horeca, dit wil zeggen mondmaskerplicht bij verplaatsingen op het terras en in het gebouw;

- de organisator verbindt zich ertoe om de berichtgeving over corona-maatregelen op te volgen en bij verstrenging (of versoepeling) de nieuwe maatregelen nauwgezet toe te passen;

- het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar het onmogelijk is om de naleving van de regels van social distancing te garanderen.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan VZW 7e gebod om de Parochiefeesten te organiseren op 17, 18 en 19 september 2021.  

Artikel 2: Toestemming te geven om de gevraagde logistieke ondersteuning te voorzien.

Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 5: Op vrijdagavond 17 september 2021 van 18.30u tot 23.30u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de kruispunten met Ter Duinen en Nieuwbaan.
Artikel 6: Op zondag 19 september 2021 van 06.00u tot 19.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Nieuwbaan, Kastanjelaan, Kerkepad, Ter Duinen , Dorp en Berdenweg, zijnde:
- in deze straten zal een parkeerverbod ingericht worden en de straten zullen afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer.
Artikel 7: Artikel 5 en 6 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: Op zondag 19 september 2021 van 06.00u tot 19.00u zal een parkeerverbod ingericht worden in de Kasteeldreef.

Artikel 9: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Informatie & Communicatie

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Jurgen Van Looy

Team HRM & Secretariaat

Organisator