HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 4 juni 2025 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor de aanleg van nutsleidingen in de Dijkstraat. De werken zullen uitgevoerd worden van 2 tot en met 11 juli 2025. Er zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeersborden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Garages en opritten moet zo veel mogelijk toegankelijk blijven, eventueel via rijplaten. Mocht een oprit toch ingenomen worden voor de werken, dan moeten de bewoners hiervan tijdig verwittigd worden.
BESLUIT
Artikel 1: Van 2 tot en met 11 juli 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Dijkstraat, zijnde:
Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).
Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km per uur ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.
Artikel 4: Aan het begin en het einde van de werfzone komt een afzethek met dagslapers met D1c en D1d-bord, respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
Artikel 5: De versmalling wordt vooraf aangekondigd met A7b en A7c-borden, respectievelijk versmalling links en rechts.
Artikel 6: Ter hoogte van de werfzone zal een parkeerverbod ingericht worden met E3-borden.
Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 11: Er mag absoluut niet geraakt worden aan het wegdek.
Artikel 12: Ter hoogte van de Verbindingsstraat moet gewerkt worden met een gestuurde boring.
Artikel 13: Garages en opritten moet zo veel mogelijk toegankelijk blijven, eventueel via rijplaten. Mocht een oprit toch ingenomen worden voor de werken, dan moeten de bewoners hiervan tijdig verwittigd worden.
Artikel 14: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Dijkstraat uiterlijk op 25 juni 2025 een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder.
Artikel 15: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 16: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 17: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat