Terug
Gepubliceerd op 03/03/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 24/01/2023 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadslid
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 20 december 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 worden goedgekeurd.

    • Klachtenreglement - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het decreet lokaal bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een systeem van klachtenbehandeling te organiseren. De raad is vrij om te kiezen welk systeem van klachtenbehandeling het wenst uit te werken. De raad moet wel rekening houden met het volgende:

      • het organiseren van het systeem van klachtenbehandeling op ambtelijk niveau
      • het systeem moet maximaal onafhankelijk zijn van de diensten waarop de klachten betrekking hebben

      De gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen ervoor kiezen om een ombudsdienst op te richten.

      De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad over de ingediende klachten.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, titel 6, hoofdstuk 1, klachtenbehandeling (art. 302 en 303).

      Raadsbesluit uit de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2009 betreffende het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling. 

      Bijkomende motivering

      Het huidige reglement betreffende klachtbehandeling, met een eerder interne focus, dateert reeds van 2009.

      Om meer duidelijkheid te kunnen bieden aan de burger, is een opfrissing van het reglement aan de orde. Inhoudelijk zijn er weinig verschillen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het vernieuwde klachtenreglement in bijlage.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Managementteam

      Teamleiders

      Team Informatie & Communicatie

    • Aanvaarden van giften door Den Herberg - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 6 november 2022 vonden naar jaarlijkse gewoonte de Sint-Hubertusfeesten plaats in Den Herberg in Grobbendonk. Op deze dag worden alle viervoeters gezegend en is er een veiling van 'wild' geschoten door de deelnemende jagers. De uitbater van Den Herberg contacteerde het OCMW met de vraag of er met de opbrengst van de veiling sinterklaas - cadeaus konden aangekocht worden voor kinderen in een kwetsbare situatie.

      In overleg met de teamleider Mens & Welzijn werd ingegaan op dit aanbod met als opmerking dat de uitbater in zijn communicatie vermeldt dat de opbrengst zal aangewend worden via Huis van het Kind bij initiatieven rond kinderarmoede, o.a. voor het aankopen van spelmateriaal. De opbrengst, effectief door het OCMW ontvangen op 29 november 2022, bedraagt € 1.205,00.

      Juridisch kader
      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 78, tweede alinea, lid 12.
      Het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten is een exclusieve bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Financiële gevolgen/visum

      MJP 2020 - 2025 2022.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000014 We verhogen -waar mogelijk- de zelfredzaamheid van hulpvragers.

      AC000101 We bieden opvoedingsondersteuning aan in Huis van het Kind om de draagkracht van de gezinnen te vergroten.

      Er dient een opbrengst ten bedrage van 1.205,00 euro genoteerd te worden op het budget Huis van het Kind. Meerjarenplan; MJP002235 -- Huis van het Kind -  budgetsleutel: 2023/7405000/SA/0944/ 

      Met dit bedrag zal er in 2023 materiaal in het kader van kansarmoede aangekocht worden.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De gift van de wildverkoop georganiseerd door Den Herberg tijdens de Sint-Hubertusfeesten op 6 november 2022 ten bedrage van 1.205 euro te aanvaarden en deze in te schrijven op het meerjarenplan MJP002235; Huis van het Kind. 

    • Audit Vlaanderen - resultaten thema-audit interne monitoring met financiële impact - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In 2022 organiseerde Audit Vlaanderen een thema-audit 'Interne monitoring met financiële impact' bij het lokaal bestuur Grobbendonk.  Eerst en vooral evalueerde Audit Vlaanderen de risico's gelinkt aan het specifieke thema en in concreto aan de hand van twee processen:

      - monitoring van de invulling van de personeelsformatie en de bijhorende personeelskosten

      - monitoring van de retributies op het gebruik van accommodaties van het lokaal bestuur.

      Bijkomend beoordeelde Audit Vlaanderen ook de ruimere organisatiebeheersing.

      Beide eindrapporten worden in bijlage voorgelegd ter kennisname.

      Enerzijds worden de bevindingen van de audit uitgewerkt, anderzijds werden aanbevelingen geformuleerd door Audit-Vlaanderen waarmee het bestuur aan de slag kan.  Op basis van de aanbevelingen werd het bestuur gevraagd een voorstel uit te werken om de pijnpunten aan te pakken. Deze zijn evenzeer in het rapport terug te vinden en zullen voorwerp uitmaken van opvolging en rapportering.

      Juridisch kader

      Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017. 

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennis te nemen van de 2 auditrapporten van Audit Vlaanderen.

    • AMJP 2020-2025 2023 - technische opmerkingen toezicht deel OCMW - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 november 2022 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2023 vastgesteld.

      De toezichthoudende overheid formuleerde technische opmerkingen.

      Juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Omzendbrief KBBJ / ABB 2020 /3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Bijkomende motivering

      Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele vaststellingen maar wel tot enkele technische bemerkingen die in bijlage kunnen teruggevonden worden. Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot aanbeveling en zal de kwaliteit van de beleidsrapporten ongetwijfeld verder verhogen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennisname van de technische opmerkingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2023.

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      De Lokale Lijst: Geen vragen

      CD&V: Geen vragen

      Vooruit:

      • Verkoop pand Bergstraat - opbrengsten
      • Antennepunt Bouwel - stand van zaken
      • Systeem Remi - standpunt en stand van zaken

      N-VA: Geen vragen

      GIB: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter