Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 15/04/2024 - 13:30 Vlierenberg
  • A-punt

    • Team Secretariaat

      • Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - overzicht - kennisname

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van het overzicht, zoals terug te vinden in bijlage, inzake:
        - alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
        - alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.

      • Regiodecreet - rapportage - kennisname

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van de wijziging in het regiodecreet inzake de verplichte rapportering over regiovorming.

        Artikel 2: Kennisname van de inventaris van samenwerkingsverbanden waar lokaal bestuur Grobbendonk deel van uitmaakt.

      • Fluvius Antwerpen - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024.

        Artikel 2: (voorstel tot oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas) Goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Fluvius Antwerpen. De Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.

        Artikel 3: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Fluvius Antwerpen

        Alle vertegenwoordigers

      • IKA - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA van 13 juni 2024.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        IKA

        Alle vertegenwoordigers

      • Poolstok - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok van 31 mei 2024.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Poolstok

        Alle vertegenwoordigers

      • Fluvius Antwerpen - lid beheerscomité - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

        Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als lid van het beheerscomité van Fluvius Antwerpen, ter vervanging van mevrouw Fatima De Smedt, vanaf heden tot het einde van de legislatuur:

        - [%aanspreektitel%] [%naam%]

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Alle vertegenwoordigers

        Fluvius Antwerpen

      • Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete - vervanging lid raad van bestuur - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als lid voor de raad van bestuur van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete, ter vervanging van mevrouw Fatima De Smedt, vanaf heden tot het einde van de legislatuur:

        - [%aanspreektitel%] [%naam%]

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Alle vertegenwoordigers

        Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete

      • Beheerscomité Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - afrekening werkingsjaar 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de afrekening gemeentelijke administratieve sancties voor het werkingsjaar 2023.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Financieel directeur

      • Herziening politiecodex - versie 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring:

        §1. De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel tot herziening van de politiecodex.

        §2. De gemeenteraad keurt de nieuwe politiecodex zoals in bijlage goed.

        Artikel 2: Bekendmaking:

        §1. Deze wijzigingen wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 40 en art. 285 tem art. 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        §2. Deze wijzigingen wordt eveneens bekendgemaakt overeenkomstig artikel 15 van de Wet van 24 juni 2013. Dat gebeurt door publicatie op de gemeentelijke website en via het gemeentelijk publicatieblad.

        Artikel 3: Inwerkingtreding en overgangsmaatregelen:

        §1. De nieuwe politiecodex treedt in werking op 1 juli 2024.

        §2. De procedures die lopende zijn op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze politiecodex blijven onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die van kracht waren op het tijdstip van de inleiding van de procedure.

        §3. Deze wijzigingen zijn van toepassing op de inbreuken die gepleegd werden na de inwerkingtreding ervan.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2023151728 - Lierse steenweg zn - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Het tracé van de weg zoals aangegeven op het bijgevoegde plan wordt goedgekeurd. Het betreft lot 4, voor een oppervlakte van 229 m². Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit. 

        Artikel 2: De gemeenteraad aanvaardt de aangeboden gratis grondafstand aan de gemeente Grobbendonk.

      • Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - mobiliteitsplan en actieplan - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen en keurt deze principieel goed mits aandacht voor volgende bezorgdheden en opmerkingen (gunstig onder voorwaarden). De antwoorden van de provincie op de geformuleerde bezorgheden en opmerkingen zijn voor het college van burgemeester en schepenen onvoldoende.

        - de doelstellingen en aanpak rond het overwegvrij spoornet van Infrabel. Er dient goedkeuring te zijn van alle betrokken lokale besturen, dit dient steeds afgestemd te worden in een overleg en er dient een studie te worden uitgevoerd. De realisatie van de streefbeeldstudie kan enkel in samenwerking met het lokaal bestuur en een samenwerkingsovereenkomst met de lokale gemeenten.

        antwoord provincie: De bezorgdheid over de spooroverwegen en besluitvorming door de lokale besturen zit in volgende tekstpassage op p. 69 in het eindrapport “Hieronder een voorbeeld stappenplan, gebaseerd op de wegencategorisering, om de realisatie van een overwegvrij spoornet inzichtelijk te maken. Uiteraard zijn bij de realisatie afwijkingen mogelijk op basis van het detailstudiewerk dat moet volgen en omwille van de politieke besluitvorming." Het verder uitwerken van de streefbeeldstudie is opgenomen in het actieplan. Voor de uitvoering van dit actieplan en de realisatie van de ongelijkvloerse kruisingen zullen samenwerkingsakkoorden afgesloten worden en zal de mobiliteitsprocedure gevolgd worden (start- en projectnota, projectstuurgroep). Bijgevolg leidt deze opmerking niet tot tekstuele aanpassingen in het eindrapport


        - de realisatie van de fietsostrades mag niet afhankelijk ziijn van het wel of niet bekomen van een akkoord over de streefbeeldstudie.

        antwoord provincie: De bezorgdheid dat de realisatie van de fietsostrades niet afhankelijk mag zijn van het wel of niet bekomen van een akkoord over de streefbeeldstudies leidt niet tot aanpassingen in de eindnota. De studie legt de visie en ambitie vast om een overwegvrij spoornet en een fietsostrade te realiseren. Beide studies dienen op elkaar afgestemd te worden en zullen via een start- en projectnota besproken worden in een projectstuurgroep.


        - de kilometerheffing voor vrachtverkeer op de N14 zorgt voor een pervers effect door onze dorpskern.

        antwoord provincie: De bezorgdheid over het effect van de kilometerheffing voor vrachtverkeer op de N14 leidt niet tot aanpassing in de nota. Het klopt dat de tolheffing voor vrachtwagens contraproductief werkt met de mobiliteitsdoelstellingen. Het eindrapport gaat hier echter niet verder op in omdat de tolheffing een Vlaamse bevoegdheid is waarop we met deze studie geen vat op hebben. Via de vervoerregioraad is er over deze problematiek een brief geschreven aan de minister met de vraag het systeem te herbekijken.


        - de problematiek van doorgaand verkeer in kern. De dorpskern van Grobbendonk wordt te zwaar belast. De acties die genomen worden in zowel de studie Middenkempen als Zuiderkempen zijn te beperkt. Grobbendonk wil acties op korte termijn en niet op lange termijn. Vanuit provincie en Vlaanderen is de nodige ondersteuning nodig. 

        antwoord provincie: De bezorgdheid over doorgaand verkeer in kern leidt niet tot aanpassingen in de nota. Er zijn helaas geen andere kortetermijnoplossingen dan het invoeren van een zone 30. De gevoerde onderzoeken toonden aan dat de investering in bijkomende infrastructuur niet leidt tot het verhoopte resultaat, met uitzondering van de nieuwe ontsluiting van de Industrieweg op de N13 (cf. studie Middenkempen). Het regionaal mobiliteitsplan Kempen voorziet in actie 88 in eventuele bijkomende studies.


        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen legt het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van april 2024, nadat de infoavonden door de provincie Antwerpen zijn georganiseerd.

    • Team Financieel Management

      • Hulpverleningszone 5-Kempen - financiële verdeelsleutel 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de financiële verdeelsleutel van Hulpverleningszone 5 - Kempen voor 2025:

        Gemeente percentage
        Geel 21,04%
        Mol 15,58%
        Herentals 10,63%
        Westerlo 10,34%
        Balen 8,83%
        Laakdal 4,80%
        Herselt 3,54%
        Olen 5,00%
        Grobbendonk 4,24%
        Retie 2,52%
        Hulshout 2,31%
        Meerhout 3,50%
        Dessel 2,67%
        Herenthout 3,20%
        Vorselaar 1,80%

        Artikel 2: Goedkeuring van een verrekening van de goederen op het investeringsbudget 2025 als volgt:

        Gemeente Bedrag/jaar
        Geel - € 6.539,30
        Mol - € 96.295,79
        Herentals - € 65.023,84
        Westerlo  - € 21.632,80
        Balen - € 11.991,22
        Laakdal + € 40.856,36
        Herselt + € 40.760,73
        Olen + € 44.681,87
        Grobbendonk - € 38.772,49
        Retie + € 26.702,01
        Hulshout + € 25.363,08
        Meerhout + € 32.248,98
        Dessel  + € 24.597,98
        Herenthout  - € 14.962,95
        Vorselaar  + € 20.007,38

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Hulpverleningszone 5 - Kempen

        Gouverneur

        Minister van Binnenlandse Zaken

  • B-punt

    • Team Secretariaat

      • Agenda gemeenteraad

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 23 april 2024 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

        1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 26 maart 2024 - notulen - goedkeuring
        2. Team Secretariaat: Installatievergadering 2024 - vastleggen datum - kennisname
        3. Team Secretariaat: Antwoord gouverneur - het tijdelijk verkeersreglement Binnenheide en Berg en Dal en weg- en rioleringswerken Stationlei - kennisname
        4. Team Secretariaat: Fineg - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        5. Team Secretariaat: Fluvius OV - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring
        6. Team Secretariaat: Fluvius Antwerpen - lid beheerscomité - goedkeuring
        7. Team Secretariaat: Fluvius Antwerpen - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring
        8. Team Secretariaat: IKA - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring
        9. Team Secretariaat: Iveka - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        10. Team Secretariaat: Poolstok - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        11. Team Secretariaat: Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete - vervanging lid raad van bestuur - goedkeuring
        12. Team Secretariaat: Beheerscomité Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - afrekening werkingsjaar 2023 - goedkeuring
        13. Team Secretariaat: Herziening politiecodex - versie 2024 - goedkeuring
        14. Team Secretariaat: Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - overzicht - kennisname
        15. Team Secretariaat: Regiodecreet - rapportage - kennisname
        16. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2023151728 - Lierse steenweg zn - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
        17. Team Ruimte & Vergunningen: Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - mobiliteitsplan en actieplan - goedkeuring
        18. Onderwijs: Gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor het gemeentelijk basisonderwijs - goedkeuring
        19. Team Financieel Management: Hulpverleningszone 5 - Kempen - financiële verdeelsleutel 2025 - goedkeuring
        20. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vragenstelling
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 8 en 9 april 2024 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 8 en 9 april 2024 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • Neteland - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 27 maart 2024 van Neteland.

      • Besluiten algemeen directeur - notulen - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.

      • Briefwisseling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.

      • Klacht via ABB - verkeersreglementen - bespreking

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de klacht inzake de werking van het lokaal bestuur in functie van verkeersreglementen.

        Artikel 2: Een gemotiveerd antwoord zal worden opgemaakt en ten laatste op het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2024 ter goedkeuring worden geagendeerd alvorens te verzenden naar ABB.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2023154129 - Kremersgat 10 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 9 april 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

        Het college van burgemeester en schepenen  levert de vergunning af aan Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete VZW voor het herstellen van een vijver, met als adres Kremersgat 10, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nr. 498A.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen en vegetatiewijzigingen worden vergund: het herstellen van een vijver.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • de voorwaarden, opgenomen in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos, (kenmerk 24-200393) dienen nageleefd te worden;

        • de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

        • het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden;

        • de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2023089951 - Schransstraat 54, 56, 58 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 28 maart 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

         

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Herman Verrijken voor het slopen van bestaande constructies en het bouwen van 8 ééngezinswoningen en een bijgebouw, met als adres Schransstraat 54, 56 en 58, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 274S, 277R, 280S en 280R.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van bestaande constructies en het bouwen van 8 ééngezinswoningen en een bijgebouw.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        De voorwaarden uit de voorwaardelijk gunstige adviezen moeten strikt worden nageleefd:

        -            Wyre dd. 10 januari 2024

        -            Proximus dd. 22 januari 2024

        -            Kempens Karakter dd. 23 januari 2024

        -            Fluvius dd. 5 april 2024

        -            Pidpa Drinkwater dd. 19 december 2023

        -            Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd. 31 januari 2024

         

        De maatregelen in de archeologienota met referentienummer ID 28070 met aktename 14 december 2023, (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/28070) moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

         

        Kempens karakter vraagt aandacht voor eventuele archeologische kenniswinst. Bij de aanvraag van omgevingsvergunning voor dit perceel is geen archeologienota vereist wanneer de totale oppervlakte kleiner dan 3.000m² en de bodemingreep kleiner dan 1.000m² is. Mochten bij de werken toch oudere bewoningssporen of andere sporen van menselijke activiteit in het verleden aan het licht komen, is er meldingsplicht. Melden doe je via deze webpagina: https://www.onroerenderfgoed.be/ik-wil-een-toevalsvondst-melden Op deze plek denken wij in het bijzonder aan sporen of vondsten die te maken hebben met Romeinse bewoning of begraving die zichtbaar is via vondsten, funderingen of verkleuringen in de bodem. Er kan een beroep gedaan worden op IOED Land van Nete en Aa (ioed@kempenskarakter.be of 014 30 81 53) om in te schatten of melding nodig is en voor ondersteuning bij dit traject.

         

        De aanvrager past het openbaar domein aan ten behoeve van de ontsluiting van de percelen en het voorzien van de wachtaansluiting voor afvalwater voor elk perceel op de openbare riolering. De uitvoering van deze werken op het openbaar domein moet uitgevoerd worden conform het standaardbestek 250 en door een erkend aannemer die voorafgaandelijk aan de werken moet goedgekeurd worden door het college van burgemeester en schepenen.

        De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        Op de hemelwaterputten dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van de gebouwen.

        Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

        Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

        De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

      • Melding omgevingsvergunning - OMV_2024047684 - Maison Invest bvba - Lierse steenweg 25 - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 5 april 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Maison Invest BVBA voor het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling, met als adres Lierse steenweg 25, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 2L3 met inrichtingsnummer 20240330-0001.

        Volgende rubrieken worden in akte genomen:

        53.2.2°a) - Aktename

        Tijdelijke bemaling/grondwaterverlaging om het technisch mogelijk te maken een kelder te realiseren onder een nieuw te bouwen meergezinswoning - 29.000 m³/jaar klasse 3 (Nieuw).

         

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

        Algemene voorwaarden:

        • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

        • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

        • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

         

        Sectorale voorwaarden:

        • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

         

        Bijzondere milieuvoorwaarden:

        • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
        • Lozing op de riolering kan enkel uitgevoerd worden mits toelating van Aquafin nv vanaf een debiet van 10 m³/uur.
        • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
        • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
        • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
        • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
        • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
        • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd.
        • Het opgepompte grondwater dient nuttig toegepast te worden bij de uitvoering van de bouwwerken (bvb. poetswater, aanmaak beton, mortels,....).
        • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in oppervlaktewater of de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
        • De exploitant dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van weggebruikers te garanderen bij de aanleg en het gebruik van de afvoervoorzieningen.

         

        De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

        Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Melding omgevingsvergunning OMV_2024048525 - Heibloemlaan 16A - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 5 april 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Vincent Van Deynze voor het uitvoeren van een tijdelijke bemaling, met als adres Heibloemlaan 16A, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 53R4 met inrichtingsnummer 20240402-0032.

        Volgende rubrieken worden in akte genomen:

        53.2.2°a) - Aktename

        het uitvoeren van een tijdelijke bemaling voor het plaatsen van een kelder - 12.169 m³/jaar klasse 3 (Nieuw).

         

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

        Algemene voorwaarden:

        • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

        • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

        • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

         

        Sectorale voorwaarden:

        • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

         

        Bijzondere milieuvoorwaarden:

        • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
        • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
        • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
        • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
        • De exploitant is verantwoordelijk voor het goed doorstromen van het lozingstraject.
        • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
        • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
        • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd.
        • Het opgepompte grondwater dient nuttig toegepast te worden bij de uitvoering van de bouwwerken (bvb. poetswater, aanmaak beton, mortels,....).
        • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in oppervlaktewater of de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
        • De exploitant dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van weggebruikers te garanderen bij de aanleg en het gebruik van de afvoervoorzieningen. Er dient rekening gehouden te worden met het vrijwaren van de opritten en het verkeer, de nodige maatregelen dienen genomen te worden.
        • Het tracé van de afvoerleiding om het bemalingswater te lozen moet overgemaakt worden aan de vergunningverlenende overheid.

         

        De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

        Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Mobiliteitscel 18 maart 2024 - verslag - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van het verslag van de mobiliteitscel van 18 maart 2024.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Politie Neteland

        Brandweer Zone Kempen

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Informatie & Communicatie

      • Burgerwetenschapsonderzoek Straatvinken 16 mei 2024 - deelname - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de deelname aan het burgerwetenschapsonderzoek Straatvinken op 16 mei 2024 van 17.00 tot 18.00 uur.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Informatie & Communicatie

      • Tijdelijk verkeersreglement - Binnenheide - aanleg telecomleiding - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 22 tot en met 26 april 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Binnenheide, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden met de borden B19 en B21
        - ter aanduiding van de ontstane versmalling worden A7b en A7c-borden gezet.

        Artikel 2: Aan beide kanten van de werfzone wordt een afzethek gezet met D1c of D1d bord, respectievelijk verplichting links/rechts aanhouden.

        Artikel 3: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf. Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m.

        Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie EUB 220135 fase 2a, 2b en 2c, opgesteld door betrokkene.

        Artikel 5: Er mag niet geraakt worden aan het asfaltwegdek.
        Artikel 6: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 8: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 9: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Bloktstraat 36 - herstelling oude brandkraan - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Van 7 tot en met 9 mei 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Bloktstraat 36, zijnde: 
        - ter hoogte van de werfzone wordt de straat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer
        Deze maatregel zal gesignaleerd worden met een afzethek en C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) aan beide kanten van de werfzone.

        Artikel 2: Bijkomend zal een afzethek met F45-bord (doodlopende straat), C3-bord met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"gezet worden aan:
        - het kruispunt Netestraat/Bloktstraat
        - het kruispunt Nijlse baan/Nieuwstraat
        - het kruispunt Nieuwstraat/Korte Nieuwstraat
        - het kruispunt Korte Nieuwstraat/Bloktstraat
        - in de Bloktstraat ter hoogte van Lievekenshoek

        Artikel 3: Het verkeer zal omgeleid worden via Netestraat, Bevrijdingsstraat, Oude steenweg, Nijlse baan, Nieuwstraat en Korte Nieuwstraat. Hiervoor zullen de nodige F41-borden (omleidingspijlen) gezet worden.

        Artikel 4: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

        Artikel 5: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 6: Betrokkene bezorgt de bewoners van Bloktstraat 34 tot en met 44, Bloktstraat 11, Heibos, Korte Nieuwstraat en Nieuwstraat een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

        Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 8: De werken zullen aangekondigd worden via Hoplr en facebook.

        Artikel 9: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Tijdelijk verkeersreglement - Eikenlei 106-108 - plaatsen kolken - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Op 22 en 23 april 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei 106-108, zijnde: 
        - de straat zal volledig afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer.
        Artikel 2: De werfzone wordt aan weerskanten afgezet met afzethekken voorzien van een C3-bord (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) en onderbord M3 "uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A".
        Artikel 3: Er zal een afzethek met F45b-bord (doodlopende weg, uitgezonderd fietsers en voetgangers) gezet worden aan:
        - het kruispunt Eikenlei/Dobbelhoefweg
        - het kruispunt Eikenlei /Waterwinningsstraat
        - het kruispunt Eikenlei/Kapelletjesweg/Steenbeemden
        - het kruispunt Eikenlei/Eisterlee.
        Artikel 4: Er zal een omleiding ingericht worden via Del. Hiervoor zullen omleidingspijlen (F41) gezet worden aan:

        - het kruispunt Eikenlei/Dobbelhoefweg
        - het kruispunt Dobbelhoefweg/Del
        - het kruispunt Del/Eikenlei 
        - het kruispunt Kapelletjesweg/Steenbeemden/Eikenlei
        - het kruispunt Eisterlee/Eikenlei
        - het kruispunt Waterwinningsstraat/Eikenlei.

        Artikel 5: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

        Artikel 6: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur.

        Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 8: De werken zullen aangekondigd worden via Hoplr, website en facebook.

        Artikel 9: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Pidpa - Bovenpad - aanleg drinkwaternet - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan D-27-655 onder de volgende voorwaarden:

        • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
        • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
        • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Pidpa hersteld worden, met dezelfde materialen.
        • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Pidpa bij de rioolbeheerder krijgen.
        • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
        • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
        • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Pidpa die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
        • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
        • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

        Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

        Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Informatie & Communicatie
        Telenet 
        Fluvius
        Proximus
        Pidpa

      • Inname openbaar domein - Boudewijnstraat (kerk) - antennewerken - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de inname van het openbaar domein ter hoogte van de kerk in de Boudewijnstraat op 6 mei 2024:
        - de hoogtewerker dient geplaatst te worden op het grasveld naast de kerk en voor de trappen van de kerk.

        Artikel 2: Als de hoogtewerker opgesteld wordt op het grasveld naast de kerk moeten er rijplaten en schotten geplaatst worden om de putdeksels van de gasleidingen te beschermen.

        Artikel 3: Bij de opstelling aan de voorkant van de kerk moet het fietspad te allen tijde vrij blijven.

        Artikel 4: De levering/ophaling van de rijplaten en schotten, waarvoor de vrachtwagen op de rijbaan moet staan, mag enkel gebeuren buiten de spitsuren. Dit wil zeggen niet tussen 07.00 uur en 09.00 uur noch tussen 15.00 uur en 18.00 uur.

        Artikel 5: Het transport van de hoogtewerker mag absoluut niet gebeuren in de schoolomgeving (in dit geval Bergstraat) tijdens de begin- en einduren van de school, zijnde tussen 08.00u en 09.00u, tussen 11.30u en 13.30u en tussen 15.30u en 16.30u.

        Artikel 6: Opdracht aan team Uitvoering & Onderhoud om tijdelijk de paaltjes aan de kerk weg te nemen.

        Artikel 7: Het openbaar domein dient na afloop van de werken in oorspronkelijke staat hersteld te worden. Bij gebreke hieraan worden de herstellingen uitgevoerd door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk en worden de kosten hiervoor aangerekend aan de opdrachtgever van de werken.

        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Uitvoering & Onderhoud
        Wijkpost politie
        Betrokkene

      • Tijdelijk verkeersreglement - Langenheuvel - snelheidsbeperking 30km/u - bekrachtiging van de beslissing van de burgemeester van 10 april 2024

        Goedgekeurd

        De beslissing van de burgemeester van 10 april 2024 wordt bekrachtigd als volgt:

        Artikel 1: Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 10 april tot en met 30 september 2024 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Langenheuvel, zijnde:

        Artikel 2: In de straat Langenheuvel, vanaf de Herenthoutse steenweg tot de Capuynestraat, zal de snelheid beperkt worden tot 30km/u.

        Artikel 3: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met C43-borden(30):

        - aan het kruispunt Langenheuvel/Herenthoutse steenweg
        - aan het kruispunt Langenheuvel/Veldweg
        - aan het kruispunt Langenheuvel/Rostal
        - aan het kruispunt Langenheuvel/Verbindingsstraat/Zellestraat
        - aan het kruispunt Langenheuvel/Dijkstraat
        - aan het kruispunt Langenheuvel/Hansbriel
        - achter het bord "einde zone 30" ter hoogte van Langenheuvel 24, komende van de Herenthoutse steenweg 
        - achter het bord "einde zone 30" ter hoogte van Langenheuvel 3, komende vanuit de Capuynestraat.

        Artikel 4: Deze maatregel zal aangekondigd worden via website.

        Artikel 5: Deze maatregel zal bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.

        Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar

        Kapitein brandweer

        Ludo Willems en Suske Verhaegen, toezichters mobilhomeparking

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

    • Team Vrije tijd

      • Vergunnen evenement Herman Vanspringels Diamond - 12 mei 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Herman Vanspringels Diamond 2024 dat aanvangt 12 mei 2024 12.30 uur en eindigt op 12 mei 2024 15.30 uur.

        Artikel 2: De organisator op te dragen het advies van noodplanning te volgen namelijk:

        - De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening. 

        - Voor randevenementen (start, aankomst, VIP,…) dient de organisator een afzonderlijke aanvraag in bij de betrokken gemeenten.

        Artikel 3: Op zondag 12 mei 2024 van 10.30 uur tot 16.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het Astridplein, Bergstraat, Nijverheidsstraat, Kerkeveldstraat en Heirbaan, zijnde:
        - de toegang tot deze straten en gans het Astridplein zal in beide richtingen verboden worden voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd prioritaire voertuigen, bromfietsers klasse A en fietsers

        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens en werfhekken:
         F45 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Boudewijnstraat t.h.v. frituur Sport
         F45 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat t.h.v. Melkerijstraat
         F45 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat t.h.v. De Vriesstraat
         F45 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat t.h.v. Wijngaardstraat

         C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Boudewijnstraat t.h.v. kruising Astridplein
         C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Quinten Matsyslaan t.h.v. kruising Bergstraat
         C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Leopoldstraat t.h.v. kruispunt Nijverheidsstraat
         C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Schransstraat t.h.v. kruising Astridplein
         C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in de Steenbergstraat t.h.v. kruising Bergstraat

        Artikel 4: In de Bergstraat, Nijverheidsstraat, Kerkeveldstraat, Heirbaan en gans het Astridplein zal een parkeerverbod ingericht worden van 08.00 uur tot 17.00 uur. Dit parkeerverbod zal ingericht worden met E3-borden.

        Artikel 5: Het verkeer wordt omgeleid:
        - tussen Bouwel en Vorselaar via Troon, Vaartstraat, Antoon Van Dyckstraat, Gaspar Schetzstraat, Kasteelstraat, De Vriesstraat en Schransstraat
        - tussen Bouwel en Pulle via Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat, Hendrik Consciencestraat, Leopoldstraat
        - tussen Pulle en Vorselaar via Nijverheidsstraat (achter de koers), Vorselaarse baan, Wijngaardstraat en Schransstraat
        - tussen Vorselaar en Pulle via Wijngaardstraat, Vorselaarse baan en Floris Primsstraat

        Artikel 6: Deze omleidingen worden bepijld met F41-borden:

        - rotonde Troon x Boudewijnstraat x Vaartkom pijl naar Pulle
        - Leopoldstraat x Hendrik Consciencestraat
        - Hendrik Consciencestraat x Rubensstraat
        - Rubensstraat x Van Craeyenhemstraat
        - Van Craeyenhemstraat x Eikenlei
        - rotonde Troon x Boudewijnstraat x Vaartkom pijl naar Vorselaar
        - Troon x Vaartstraat
        - Vaartstraat/Antoon Van Dyckstraat
        - Antoon Van Dyckstraat x Gaspar Schetzstraat
        - Gaspar Schetzstraat x Kasteelstraat
        - Kasteelstraat x De Vriesstraat
        - De Vriesstraat x Schransstraat
        - Schransstraat x Wijngaardstraat
        - Wijngaardstraat x Vorselaarse baan
        - Vorselaarse baan x Floris Primsstraat

        Artikel 7: In Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat, Hendrik Consciencestraat zal de tonnagebeperking opgeheven worden.

        Artikel 8: De knips in de Gaspar Schetzstraat worden tijdelijk verwijderd.

        Artikel 9: Aan het kruispunt De Lindekens zal een bord geplaatst worden "+3,5 ton - centrum afgesloten op 12 mei".

        Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

        Artikel 11: Aan de noordkant van het Astridplein zal een fietsenstalling opgesteld worden.

        Artikel 12: Op alle kruispunten zullen seingevers staan om het verkeer tegen te houden. Op de drukste kruispunten zullen hiervoor de nodige afzethekken geplaatst worden.

        Artikel 13: Aan  de seingevers wordt gevraagd om de geleverde afzethekken op de straat te plaatsen bij aanvang van de koers en na afloop terug te verwijderen om de straat vrij te maken.

        Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 16: Toestemming te geven tot het financieel ondersteunen van de wielerwedstrijd Herman Vanspringel Diamond. 

        Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Betrokkene

      • Vergunnen buurtfeest "Zomerfeest proud to be fout Lambertusheide" - 29 juni 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van buurtfeest "Zomerfeest proud to be fout" Lambertusheide dat aanvangt 29 juni 2024 10.00 uur en eindigt op 29 juni 2024 18.00 uur. 

        Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken aan personen onder de 18 jaar.  De organisator dient hier actief op te controleren. 

        Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Noodplanning 

        Organisator 


      • Vergunnen evenement Ek-wedstrijd België-Roemenië met DJ - 22 juni 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van Ek-wedstrijd België-Roemenië met DJ dat aanvangt 22 juni 2024 20.00 uur en eindigt op 23 juni 2024 01.00 uur de volgende toelatingen:

        • Een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A)LAeq, 15 min. op van 22 juni 2024 om 20.00 uur tot 23 juni 2024 om 01.00 uur
        • De verkoop van sterke drank

        Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholisch dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

        Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

        - De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

        - De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Noodplanning
        Organisator

      • Vergunnen Markt Made'Moiselle - 23 juni 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Markt Made'Moiselle dat aanvangt op 23 juni 2024 11.00 uur tot 23 juni 2024 17.00 uur op de parking van het gemeentehuis en ontmoetingsveld.

        Artikel 2: Toestemming geven tot het inrichten van een parkeerverbod op parking gemeentehuis op 23 juni 2024 van 06.00 uur tot 23 juni 2024 20.00 uur.

        Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning op te volgen. 

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan

        Team Ruimte en Vergunningen

        Team Uitvoering en Onderhoud

        Team Financieel management

        Noodplanning

        Organisator 

      • Vergunnen Buurtfeest Dobbelhoefweg - 1 juni 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Buurtfeest Dobbelhoefweg dat aanvangt 1 juni 2024 15.00 uur en eindigt op 1 juni 2024 23.00 uur op het voetbalveld Del te Grobbendonk.

        Artikel 2: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen.

        Artikel 3: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

        Artikel 4: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Noodplanning

        Organisator 

         

      • Luchtactiviteiten KempenAIR - 28, 29 en 30 juni 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toelating te geven aan KempenAIR VZW voor verschillende luchtactiviteiten op 28, 29 en 30 juni 2024 boven grondgebied Grobbendonk om een vergunning te bekomen bij Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart en Dienst Luchtruim voor de luchtactiviteiten.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Informatie & Communicatie

        Noodplanning

        Organisator

      • Nota over vereenvoudigde procedures voor evenementenvergunningen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt element 1 en 2 van de nota over vereenvoudigde procedures voor evenementenvergunningen goed voor een periode van 12 maanden. Deze periode neemt ingang bij de ingebruikname van de nieuwe software, geschatte datum 1 juli 2024. Na afloop van deze periode volgt een evaluatie. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van element 3 van de desbetreffende nota. 

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan team Vrije tijd om bijlage 2 en 3 als burgemeesterbeslissing te agenderen nadat de nota werd goedgekeurd. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Ruimte & Vergunningen
        Werkgroep Neteland Evenementen - S.V.

      • Tijdelijke opheffing huur jeugdhuis Lido - JH Lido vzw - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan team Financieel Management om een tijdelijke opschorting toe te kennen voor de huur van het gebouw dat wordt gebruikt door JH Lido vzw voor de periode van maart 2024 tot en met december 2024.

        Artikel 2: JH Lido vzw opleggen om de opgevraagde jaarrekeningen transparant te delen met lokaal bestuur Grobbendonk.

        Artikel 3: JH Lido vzw opleggen een actieplan op te stellen tegen ten laatste 30 april 2024 en dit actieplan ook naar behoren uit te voeren in de volgende maanden om de financiële situatie terug te verbeteren.

        Artikel 4: De tijdelijke opschorting kan ingetrokken worden wanneer de gemeente afspraken tussen de gemeente Grobbendonk en de raad van bestuur van JH Lido vzw niet worden nageleefd.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Financieel Management
        Betrokkenen

    • Team Mens

      • Toekenning van een bijkomende concessie voor P.R. - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het advies van team Mens & Welzijn volgens de bepalingen uit het huishoudelijk reglement van de begraafplaatsen, de visie op het behoud van graven van lokaal historisch belang en de ruimtelijke visie op de herwaardering en herinrichting van de begraafplaatsen van Grobbendonk en Bouwel.

        Artikel 2: Omwille van de wens van de concessiehouder om een bijkomende begunstigde op te nemen in de concessie en dit technisch mogelijk is, ten uitzonderlijke titel in te stemmen met de wens van de concessiehouder en de bijbegraving van de urne van P.R. toe te laten. 

    • Team Financieel Management

      • Kredietverschuivingen - maart 2024 - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de kredietverschuivingen van maart 2024 van de gemeente.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        De leden van het managementteam

      • Gunning - het leveren en implementeren van een softwaremodule voor de digitalisering en automatisering van alle aanvragen van evenementen en inname openbaar domein volgens het gipod - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de ingediende offertes voor het leveren en implementeren van een softwaremodule voor de digitalisering en automatisering van alle aanvragen van evenementen en inname openbaar domein volgens het GIPOD Decreet.

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen verleent goedkeuring aan het verslag van nazicht van de offertes van 4 april 2024 voor beide percelen, opgesteld door stad Herentals in overleg met de werkgroep voor deze opdracht. Het verslag van het nazicht van de offertes maakt integraal deel uit van deze beslissing.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen stemt in met het gunningsverslag en verklaart dat zij akkoord gaan met het gedeelte van de opdracht ten laste van gemeente Grobbendonk en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen voorzien zoals omschreven bij de financiële gevolgen.

        Artikel 4: Goedkeuring van de kredieten beschreven bij de financiële gevolgen voor het deel gemeente Grobbendonk

        Artikel 5: De uitvoering moet gebeuren volgens de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr 2023-145.

        Artikel 6: Goedkeuring van de kredieten beschreven bij de financiële gevolgen voor het deel gemeente Grobbendonk

        Artikel 7: Start van de overeenkomst na goedkeuring en sluiting door stad Herentals.

        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management
        Team Vrije tijd
        Team Informatie & Communicatie
        Stad Herentals

      • Bestellijsten van 15 april 2024 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 15 april 2024.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 15 april 2024.

      • Opbrengsten van 2023017040 tot en met 2023017041 (2023) en van 2024002271 tot en met 2024002612 (2024) - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023017040 tot en met 2023017041 (2023) en van 2024002271 tot en met 2024002612 (2024).

      • Kosten van 5 april 2024 tot en met 11 april 2024 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 5 april 2024 tot en met 11 april 2024.