Terug
Gepubliceerd op 18/08/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/07/2021 - 13:30

Grobbendonk Kermis - 4 augustus 2021 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
Afwezig: Ulrik Anthonis, Eric Van Meensel, schepenen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Team Vrije tijd vraagt de toestemming om op woensdag 4 augustus het evenement "Grobbendonk Kermis" te organiseren.

De kermis zelf start om 16.00 uur. Om 18.00 uur start de retrokoers. De wedstrijd zal eindigen om 19.30 uur. 

Na de retrokoers wordt toestemming gevraagd om een avondvullend programma op te voeren:

- straattoneel
- optreden Bad Koda 
- Grobbendonk Zingt met Clique Nostalgique
- vuurspektakel
- DJ Milano

Om de kermiskramers te steunen hebben we via de scholen kortingsbonnetjes voor de kermis ter waarde van 2 euro bedeeld voor alle kindjes tot 12 jaar.

2. Tijdelijk verkeersreglement

Voor de retrokoers: 
- Op de omloop van de koers een stilstaan- en parkeerverbod vanaf één uur voor tot één uur na de koers
- tijdens de koers moet het parcours volledig afgesloten worden voor alle verkeer.

Voor het aansluitend avondprogramma: zone rond het Astridplein volledig afsluiten voor alle verkeer.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

We voorzien voor dit evenement de nodige logistieke ondersteuning vanuit team U&O:
- nadarhekken
- feestverlichting
- voorzettogen
- podium Volle Vaart
- erepodium

5. Verzekeringen

 De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf. Dit werd reeds voorzien vanuit team HRM.

6. Personeelsinzet

Voor dit evenement wordt de evenementencel (Brent Geukens, Stijn Schoeters en Katleen Schoenmakers) gevraagd om gedurende de hele dag tot het einde van het evenement alles te begeleiden en coördineren. Volgende taken worden opgenomen door de evenementencel: COVID-coördinatie, aansturing vrijwilligers, overzicht groot terras, eerste aanspreekpunt voor: kermis, kramen van verenigingen, artiesten en renners retrokoers.

Voor de overige taken vragen wij 4 vrijwilligers vanuit erkende Grobbendonkse verenigingen die een prestatietoelage krijgen vanuit het subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door verenigingen. Ook kunnen hiervoor extra punten verkregen worden in een jaarlijkse subsidie vanuit deelname aan gemeentelijke activiteiten. 

Er zijn 40 seingevers nodig. Hiervoor worden vrijwilligers ingeschakeld, zij krijgen 5 drankbonnetjes. Er wordt ook een oproep gedaan naar verenigingen. Erkende Grobbendonkse verenigingen komen hierdoor in aanmerking om subsidie te krijgen vanuit het subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door verenigingen.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

(politiecodex, wetgeving,…)

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.  

Adviezen

Noodplanningsambtenaar:

Gunstig onder voorwaarden

-de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
-de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
-de organisator volgt de CERM richtlijnen (invullen COVID Event Risk Model) en maakt de nodige plannen op. Deze documenten zijn tijdens het evenement ter plaatse beschikbaar en worden op eenvoudig verzoek voorgelegd aan controlerende instanties;
-de organisator moet zich houden aan maatregelen beschreven in de gids voor een veilige heropstart van de horeca, uitgegeven door de FOD Economie, voor wat betreft de verkoop van drank en voedsel;
-de organisator van de vuuract moet een risicoanalyse opstellen van de act, rekening houdend met ondergrond en beplanting, gebruikt materiaal, minimale veiligheidsafstand en meteo. Bovendien moeten de nodige blusmiddelen en andere veiligheidsmaatregelen worden voorzien;
-de organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening;
-de organisator verbindt zich ertoe om de berichtgeving over corona-maatregelen op te volgen en bij verstrenging (of versoepeling) de nieuwe maatregelen nauwgezet toe te passen;
-het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar het onmogelijk is om de naleving van de regels van sociale distancing te garanderen.

Als bijlage ook het medisch advies, en het opvolgingsdocument voor de verzorgingen. Dit moet na het evenement ingevuld worden door de verantwoordelijke van de medische hulpdienst en terug worden bezorgd.

 

Politie:

Team Vrije tijd maakt afspraken met de politie m.b.t. handhaving tijdens dit evenement. 

(cfr. overleg in bijlage).

Bijkomende motivering

Subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door verenigingen

Meerjarenplan 2020-2025.
BD000005: We realiseren een slank en efficiënt bestuur. 2020 - 2025.
AP000040: We streven naar een efficiënte, professionele en klantgerichte organisatie. 2020 – 2025.
AC000552: We voorzien middelen en maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

(alternatief) Vuurwerk Grobbendonk en Bouwel 

Meerjarenplan 2020-2025

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 2020 - 2025

AP000029 We hebben aandacht voor het dierenwelzijn. 2020 - 2025

AC000431 We zetten in op randanimatie tijdens activiteiten die binnen de gemeente georganiseerd worden.

Foodtruck bij spektakel augustus

Meerjarenplan 2020-2025

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 2020 - 2025

AP000029 We hebben aandacht voor het dierenwelzijn. 2020 - 2025

AC000431 We zetten in op randanimatie tijdens activiteiten die binnen de gemeente georganiseerd worden.

Wielerwedstrijd (retrokoers)

Meejarenplan 2020-2025

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 2020 - 2025

AP000022 We onderzoeken de mogelijkheid om een aantal evenementen af te staan aan onze partners. 2020 - 2025

AC000393 We organiseren een wielerwedstrijd.


Financiële gevolgen/visum

Subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door verenigingen

MJP001802
6490000/SA/0750
20.000,00 euro

(alternatief) Vuurwerk Grobbendonk en Bouwel 

MJP000439

6140300/SA/0710

6000,00 euro

Foodtruck bij spektakel augustus

MJP001239

6140300/SA/0719

2000,00 euro

Wielerwedstrijd (retrokoers)

MJP000495

6140300/SA/0741

5500,00 euro

 

Kostenraming: 

Promotie evenement: 900 euro (affiches, flyers, bedeling en facebook boosters)

Verzekering evenement: in afwachting van team HRM

Koers:

Seingevers: aankoop 40 rekbanden (9 euro/stuk)

Bloemen: 120 euro

Rugnummers: 160 euro

Prijzen: via de schepenen

Artiesten:

Fiammifero: 2.480 euro (Vogel, reuzen, vuurspektakel en reuzen)

Bad Koda: 300 euro

Clique Nostalgique (+ Grobbendonk zingt): 975 euro

DJ Milano: 300 euro

Licht en geluid: 2.000 euro

Verhuur tafels, stoelen en staantafels: 800 euro

Podium Lille: gratis

Rode Kruis: 300 euro (schatting)

Sanitair: 740 euro

Catering: 120 euro

SABAM: 500 euro

Terugbetaling bonnetjes aan kermiskramers en/of verenigingen: afhankelijk van het aantal kindjes: 1.000 euro

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om Grobbendonk Kermis te organiseren op 4 augustus 2021 van 16.00 tot 02.00 uur, onder voorbehoud van de coronamaatregelen die op dat moment gelden.

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: Team HRM de opdracht te geven om dit evenement te verzekeren. 

Artikel 4: Toestemming te geven om de kosten voor dit evenement te dragen vanuit het voorziene budget.

Artikel 5: Van donderdag 29 juli 2021 - 14.00 uur tot donderdag 5 augustus 2021 - 14.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen betreffende het parkeren gelden op het Astridplein, zijnde:

- vanaf donderdag 29 juli 2021 - 14.00 uur tot en met donderdag 5 augustus 2021 - 14.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen van het Astridplein, kant bibliotheek
- op woensdag 4 augustus 2021 van 17.00u tot 20.30 uur tijdens de retrokoers is het verboden stil te staan en te parkeren op de omloop van de koers, zijnde: Astridplein, Schransstraat, Wijngaardstraat, Steenbergstraat, Hoogveldstraat, Vorselaarse baan, Nijverheidsstraat en Bergstraat
- op woensdag 4 augustus 2021 van 12.00u tot 03.00u geldt er een parkeerverbod ter hoogte van Bakkerij Bierinkx aan de beide kanten van de straat.
- voor het avondprogramma zal het parkeerverbod op het Astridplein verlengd worden tot 03.00 uur.

Artikel 6: Op woensdag 4 augustus 2021 zullen vanaf 17.00 uur tot 20.30 uur alle straten uit de omloop van de retrokoers afgesloten worden voor het verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers.

Artikel 7: Op elk kruispunt waar de retrokoers passeert, zal een seingever staan.

Artikel 8:  Aan de kruispunten De Vriesstraat - Schransstraat, Schransstraat - Wijngaardstraat, Hoogveldstraat - Vorselaarsebaan, Vorselaarsebaan - Nijverheidsstraat voldoende nadarhekken voorzien zodat de volledige breedte van de straat kan afgesloten worden.

Artikel 9: Op woensdag 4 augustus  2021, tijdens het avondprogramma, van 20.30 uur tot 03.00 uur wordt de toegang tot het Astridplein in beide richtingen voor iedere bestuurder verboden en dit vanaf de kruispunten Schransstraat – Melkerijstraat, Bergstraat – Quinten Matsyslaan en Boudewijnstraat – Vaartkom – Troon.

Artikel 10: Artikel 5 en 8 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 11: De te volgen omleidingen, enerzijds tijdens de retrokoers van 17.00 uur tot 20.00 uur, anderzijds tijdens het vuurwerk van 20.30 uur tot 03.00 uur zullen aangeduid worden volgens het bijgevoegde plan.

Artikel 12: De signalisatie van de omleiding tijdens het avondprogramma (via de wijk 't schrans) mag pas opgesteld worden na de retrokoers. Dit om tegenstrijdigheden met de omleiding tijdens de koers te vermijden. Dit geldt ook voor de omleiding via de Quinten Matsyslaan en de Vaartkom.

Artikel 13: De knip in de wijk 't Schrans dienen voor deze gelegenheid verwijderd te worden en daags nadien teruggeplaatst te worden.

Artikel 14: Om het verkeer vlot te laten verlopen op de omleiding tijdens de retrokoers is het verboden stil te staan en te parkeren vanaf 17.00 uur tot 20.30 uur langs beide zijden van de straat in de straten:
- Heirbaan
- Warme Handstraat
- Kruisbaan
- Waterwinningsstraat
- Rubensstraat
- Van Craeyenhemstraat
- Eikenlei.

Artikel 15: Om het verkeer vlot te laten verlopen op de omleiding tussen Bouwel en Vorselaar is het verboden stil te staan en te parkeren vanaf 20.30 uur tot 24.00 uur langs één zijde van de straat (rechterkant komende vanuit Troon) in  de straten:

- Vaartstraat
- Antoon Van Dyckstraat
- Gaspar Schetzstraat
- Kasteelstraat

langs beide zijden van de straat in de straat:
- De Vriesstraat.

Artikel 16: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegde plannen.

Artikel 17: Het team Vrije tijd zorgt ervoor dat de bewoners van het parcours van de retrokoers er tijdig van verwittigd worden dat tijdens de retrokoers hun woning niet bereikbaar is met de wagen aan de hand van een bewonersbrief.

Artikel 18: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 19: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 20: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Financieel management

Team Informatie & Communicatie

Team HRM & Secretariaat

Noodplanning

wijkpost politie Grobbendonk

Brandweer zone Kempen

Jurgen Van Looy