Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Liesenborghs Elina met het oog op de aanstelling tot titelvoerend lid van de gemeenteraad. Liesenborghs Elina wordt vervolgens uitgenodigd om de voorgeschreven eed af te leggen in openbare zitting en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 2: Liesenborghs Elina is derhalve als titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld in opvolging van Gert Fransen ontslagnemend gemeenteraadslid.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Liesenborghs Elina
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van de eedaflegging van Greet Van de Peer als schepen, in openbare zitting en in handen van de burgemeester.
Artikel 2: Greet Van de Peer is derhalve als schepen aangesteld in opvolging van Johan Verhaegen met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Greet Van de Peer
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van de afstandname van de heer Johan Verhaegen als voorzitter van de gemeenteraad ter opvolging van mevrouw Greet Van de Peer.
Aritkel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt door te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:
Artikel 1: Aktename van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 2: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Peggy Goormans.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van het ontslag als schepen van Ulrik Anthonis met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt door te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:
Artikel 1: Aktename van de ontvankelijke voordrachtsakte van kandidaat-schepen Johan Verhaegen.
Artikel 2: De voorgerdragen kandidaat-schepen wordt verkozen verklaard als volgt:
Naam |
Mandaat |
Startdatum |
Einddatum |
Johan Verhaegen |
2de schepen |
18 januari 2022 |
|
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan principieel goed te keuren.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van de laatste rapportering van het relanceplan.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van een gemeentelijke dotatie aan hulpverleningszone 5 - Kempen van een exploitatietoelage van 311.573,09 euro en een investeringstoelage van 39.120,87 euro voor 2022.
Gemeente | Bedrag 2022 | |
Exploitatiebudget | Investeringsbudget | |
Balen |
€ 665.806,56 | € 154.460,61 |
Dessel | € 211.016,49 | € 77.352,16 |
Geel | € 1.682.799,41 | € 414.161,04 |
Grobbendonk | € 311.573,09 | € 39.120,87 |
Herentals | € 806.738,15 | € 136.660,93 |
Herenthout | € 241.488,19 | € 45.409,17 |
Herselt | € 268.150,92 | € 107.798,54 |
Hulshout | € 172.926,87 | € 68.594,85 |
Laakdal | € 339.759,41 | € 125.796,31 |
Meerhout | € 272.721,68 | € 100.429,48 |
Mol | € 1.180.016,43 | € 198.708,66 |
Olen |
€ 375.563,65 | € 138.572,89 |
Retie | € 191.209,89 | € 74.504,54 |
Vorselaar | € 134.837,25 | € 53.716,73 |
Westerlo | € 763.315,98 | € 169.196,42 |
TOTAAL | € 7.617.924,00 | € 1.904.483,19 |
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Hulpverleningszone 5 - Kempen
Gouverneur
Minister van Binnenlandse Zaken
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande de meerjarenplanwijziging.
Artikel 2: De nodige kredieten voor exploitatie- en investeringstoelagen bij de eerstvolgende wijziging van het gemeentelijk meerjarenplan op te nemen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Kerkfabriek O.L. Vrouw
Centraal Kerkbestuur Grobbendonk
Toezichthoudende overheid
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande “Budgetwijziging 2021”.
Artikel 2: Voor de gemeentelijke investeringstoelage kan het krediet op MJP001443 verlaagd worden bij de overdracht van de investeringen.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Kerkfabriek O.L. Vrouw
Centraal Kerkbestuur Grobbendonk
Toezichthoudende overheid
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande het budget 2022 van de kerkfabriek.
Artikel 2: Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente dienen de nodige investeringskredieten herbekeken in functie van het budget 2022 van de Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen
Centraal Kerkbestuur Grobbendonk
Toezichthoudende overheid
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 26 september 2021 aangaande het budget 2022 van de kerkfabriek.
Artikel 2: De exploitatietoelage van 23.505,00 euro voor 2021, zoals overgenomen uit het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek onder MJP000006 in het gemeentelijk meerjarenplan, kan verlaagd worden naar 8.999,34 euro.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Kerkfabriek St. Lambertus
Centraal Kerkbestuur Grobbendonk
Toezichthoudende overheid
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:
Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
EXPLOITATIE
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omscrhrijving |
AC000069 | We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Ruimte & Vergunningen. | MJP001031 | Externe ondersteuning team ruimte en vergunningen |
AC000070 | We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. | MJP000122 | Juridische bijstand gemeente |
AC000082 | We voorzien middelen voor de refterwerking voor beide gemeentescholen. | MJP000XXX | Refterwerking, inclusief warme maaltijden, indien gekoppeld aan maaltijden woonzorgcentrum |
AC000156 | We houden de toepassingen voor het team Informatie en Communicatie up-to-date. | MJP000248 | Archiefwerking en projectbeheer en andere |
AC000166 | We voorzien multifunctionele kopieertoestellen. | MJP000XXX | Kopieertoestellen gemeente en OCMW |
AC000175 | We geven het infoblad Groboscoop uit. | MJP000136 | Groboscoop vanaf 2023 1/2 door andere publicaties |
AC000236 | We zetten via sociale tewerkstelling in op duurzaam groenonderhoud. | MJP000323 | Groenonderhoud via sociale tewerkstelling |
AC000327 | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 | MJP000XXX | Levering van gas |
AC000374 | We garanderen de werking van de bibliotheek. | MJP000401 | Collectie bibliotheek |
AC000XXX | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektricteit met algemene rekening 6110000 | MJP000XXX | Levering van elektriciteit |
INVESTERINGEN
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omscrhrijving |
AC000222 | We renoveren en bouwen nieuwe multifunctionele schoolgebouwen op de site Klim-Op Bouwel, met subsidies van de hogere overheid. | MJP000350 | Renovatie en nieuwbouw kindercampus Bouwel - werken |
AC000292 | We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg. | MJP000307 | Inrichtingswerken knoop Albertkanaalstraat, fietspad Industrieweg , doorsteken fietspad richting jaagpad , ...(fietsostrade) – werken |
AC000214 | We investeren in een nieuw onthaal van het gemeentehuis dat is aangepast aan de dienstverlening van een moderne gemeente. | MJP000348 | Aanpassingswerken gemeentehuis inclusief verlichting |
AC000589 | We optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat. | MJP002112 | Optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat (erelonen en werken). |
AC000300 | We verbeteren het fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken | MJP000310 | Fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken Kleine Beek |
AC000590 | We optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel. | MJP002114 | Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - ereleonen en werken. |
AC000327 | We installeren trajectcontrole en slimme lichten op strategische plaatsen in Grobbendonk. | MJP000389 | slimme lichten Albertkanaalstraat, Leopoldstraat - trajectcontrole Herenthoutsesteenweg, Stationlei, Bevrijdingsstraat, Leopoldstraat, Dennenlaan, Industrieweg |
AC000464 | We voorzien middelen voor de begraafplaatsen. | MJP002107 | Opwaardering begraafplaatsen: o.a. aanstellen architect en aanplantingen |
AC000567 | We kopen een nieuwe veegwagen aan. | MJP001875 | Aankoop nieuwe veegwagen |
AC000227 | We waarderen de dorpskernen op. | MJP002101 | Park De Volle Vaart |
AC000525 | we investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten. | MJP001018 | heibloemlaan (verschillende straten) en erelonen 60 000 (inclusief eventuele kosten onteigeningen, onderhandelingen IOK ...) |
AC000563 | We zorgen voor een structureel onderhoud van de asfaltwegen en de betonwegen in diverse straten. | MJP001848 | Werken asfaltwegen en betonwegen |
AC000221 | We optimaliseren de infrastructuur van de site Klim-Op Grobbendonk. | MJP001268 | Renovatie daken school Grobbendonk (turnzaal, refter, omkleedruimte en de overdekte ruimtes) |
AC000318 | We verleiden, motiveren en prikkelen onze inwoners en ondernemers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. | MJP002104 | Inrichting Hoppinpunt aan station Bouwel (afspraak vervoersregio) |
AC000559 | We kopen een minitractor met maaidek aan. | MJP001844 | Minitractor met maaidek |
AC000243 | We ontwikkelen een visie m.b.t. de ruimtelijke planning en inrichting van het grondgebied. | MJP002111 | Beleidsplan ruimte opmaken |
AC000560 | We kopen een hakselaar voor het recyclagepark aan. | MJP001845 | Aankoop hakselaar voor het recyclagepark |
AC000227 | We waarderen de dorpskernen op. | MJP002116 | Vast meubilair in de tuin van de pastorie voor o.a. plechtigheden |
AC000475 | We zorgen voor een goed beheer van ons rollend materieel. | MJP000794 | Vervanging rollend materieel - zitmaaier in 2022 |
AC000317 | We leggen een knuppelpad aan de Kleine Nete aan. | MJP000304 | Een knuppelpad dat het centrum met de omgeving van de kasteelhoeve verbindt met speelelementen, wandelpad, brug Stoer stappen |
AC000561 | We kopen een bestelwagen aan. | MJP001846 | Beestelwagen aankopen. |
AC000594 | We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek. | MJP002156 | We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek (inclusief aanplantingen) |
AC000274 | We zetten in op onthardingsprojecten op ons grondgebied. | MJP001332 | Ontharding Klim-op scholen |
AC000220 | We verwerven en ontwikkelen de site Kasteelhoeve d'Ursel op een laagdrempelige manier in samenwerking met externe partners. | MJP000347 | Restauratie kasteelhoeve erelonen |
AC000593 | We investeren in openluchtrecreatie | MJP002150 | Beweegtuin De Molen eventueel in combinatie met andere openluchtinfrastructuur |
AC000150 | We houden onze netwerkinfrastructuur up-to-date. | MJP001789 | Hernieuwing van de wifi infrastructuur |
AC000283 | We ontwikkelen een mooie, groene en duurzame visie voor de Kasteelhoeve d'Ursel en haar natuurgrond in samenwerking met andere stakeholders. | MJP001570 | Landschapsbeheersplan kasteel d'Ursel |
AC000286 | We investeren in het onderhoud van de Heirbaan. | MJP000344 | Heirbaan
|
Artikel 2: Over deze delegatie zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en n.a.v. de opmaak van de jaarrekening.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden van het managementteam
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting geheven naar aanleiding van het afleveren van (één van de) volgende vergunningen:
Artikel 2: DEFINITIES
Meergezinswoning: een gebouw of deel ervan waarin minimum twee woon- of verblijfseenheden zijn ondergebracht.
Wooneenheid: elk gebouw of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting of het verblijf van een gezin of een alleenstaande.
Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft.
Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.
Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
De belastingplichtige is de titularis van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden respectievelijk stedenbouwkundige handeling(en).
Indien de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden resp. stedenbouwkundige handeling(en) meerdere personen en/of rechtspersonen als titularis heeft, dan is iedere titularis van deze vergunning hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Verkavelingen
De belasting wordt berekend op basis van de vergunde verkavelingsplannen en bedraagt 500,00 euro per kavel.
Meergezinswoningen
De belasting wordt berekend op basis van de vergunde bouwplannen van een meergezinswoning en bedraagt 500,00 euro per wooneenheid.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
- De eerste 3 woonentiteiten van een meergezinswoning en de eerste 3 kavels worden vrijgesteld van belasting.
- Het herbouwen van meergezinswoningen die door een brand, vandalisme, terrorisme of een natuurramp werden vernield, voor zover de natuurramp als dusdanig werd erkend door de regering. De vrijstelling geldt enkel voor het herbouwen en niet het vergroten.
Voor vergunde verkavelingsplannen en vergunde bouwplannen van een meergezinswoning door:
- De staat, het gewest, de provincies, de gemeente Grobbendonk, het OCMW Grobbendonk en autonome gemeentebedrijven van de gemeente Grobbendonk.
- De Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek.
- De Grobbendonkse kerkfabrieken, politiezone Neteland en Hulpverleningzone Brandweer Zone Kempen.
- Vergunde bouwplannen met betrekking tot zorgwonen.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De belasting is verschuldigd zodra de afgeleverde vergunning definitief is en niet meer kan worden aangevochten.
De belasting moet uiterlijk 1 maand na verzending van de factuur betaald worden.
Bij gebreke van betaling wordt ze ingevorderd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: INDIENEN VAN BEZWAREN
De vestiging en de invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Het belastingreglement aangaande omgevingsvergunningen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN
Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie op het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen.
Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het retributiereglement:
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend.
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar die de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten omvatten die onder exploitatie klasse 1 vallen en waarover de gemeente Grobbendonk een advies moet uitbrengen.
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar waarover de gemeente Grobbendonk wel een openbaar onderzoek moet voeren, zodat de kosten van het openbaar onderzoek verschuldigd zijn.
- Aanvragen voor meldingsplichtige handelingen.
Artikel 3: DEFINITIES
Omgevingsvergunning: de schriftelijke beslissing van de vergunning verlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.
Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.
Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft
Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.
Artikel 4: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in naam en voor rekening waarvan de prestatie wordt aangevraagd.
Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Indien meerdere tarieven van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend.
Op de aanvraag van stedenbouwkundige attesten. |
50,00 euro |
|
Op de meldingen stedenbouwkundige handelingen. |
25,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de vereenvoudigde procedure voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. |
50,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte. |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de gewone vergunningsprocedure (andere dan bovenstaand punt) voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. |
100,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte. |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 1ste klasse. |
910,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 2de klasse. |
455,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 3de klasse. |
150,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen. |
150,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit. |
150,00 euro |
|
Op de mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een permanente vergunning. |
50,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het verkavelen van gronden of op de aanvraag tot wijziging of bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning voor één kavel. |
vergunning zonder wegenis. |
100,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft. |
vergunning met wegenis. |
250,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft. |
|
Op de aanvraag of het verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden. |
25,00 euro |
|
Op de aanvraag van een uittreksel uit het vergunningenregister en plannenregister. |
100,00 euro |
|
Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteit. |
50,00 euro |
|
Op de aanvraag van een vegetatiewijziging. |
50,00 euro |
|
Op de digitalisering van analoge aanvragen. |
100,00 euro |
|
Voor de organisatie van een openbaar onderzoek met betrekking tot een aanvraag voor omgevingsvergunning. |
De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel, met een minimumbedrag van 50,00 euro. |
|
Voor de organisatie van een infovergadering met betrekking tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. |
150,00 euro |
|
Voor de bekendmaking van een vergunningsaanvraag die gepubliceerd moet worden in een regionaal dag- of weekblad. |
De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel. |
|
Voor gemengde aanvragen (combinatie van stedenbouwkundige handelingen, IIOA, verkavelingen, kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen,...). |
De retributies worden opgeteld. |
Artikel 6: VRIJSTELLINGEN
Voor aanvragen ingediend door:
- De staat, het gewest, de provincies, de gemeente Grobbendonk, het OCMW Grobbendonk en autonome gemeentebedrijven van de gemeente Grobbendonk.
- De Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek.
- De Grobbendonkse kerkfabrieken, politiezone Neteland en Hulpverleningszone Brandweer Zone Kempen.
- Aanvragen met betrekking tot zorgwonen.
Artikel 7: WIJZE VAN INNING
De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.
Artikel 8: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van de uitgaven per raadslid als volgt:
- Webinar "een dementievriendelijke gemeenschap in coronatijd" € 10
- VVSG: opleiding "Ronde van Vlaanderen" € 50
- /
- /
- Congres "Schoolbesturen" OVGS Plus € 30
- Opleiding "Organiseren van basisonderwijs" € 150
- /
- /
Artikel 2: Kennisname van de uitgaven verdeeld per fractie als volgt:
De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 14 december 2021 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 29 november 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Artikel 1: Kennisname van de actietabel met op te volgen taken binnen de beleidscolleges.
Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de burgemeester van dinsdag 25 januari 2022 tot en met zaterdag 29 januari 2022.
Artikel 2: Burgemeester Marianne Verhaert duidt volgende schepen aan om haar te vervangen:
Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de algemeen directeur van 23 t.e.m. 31 december 2021.
Artikel 2: Kennisname van de aanstelling van volgende personeelsleden om hem te vervangen van 23 t.e.m. 31 december 2021:
- mevrouw Evy Rutten, clusterverantwoordelijke Samenleving van 23 t.e.m. 24 december 2021;
- de heer Philippe Broechoven, stafmedewerker Beleid & Juridische Zaken van 27 t.e.m. 31 december 2021.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Algemeen directeur
Stafmedewerker Beleid & Juridische Zaken
Clusterverantwoordelijke Samenleving
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Artikel 1: Kennisname van de verslagen van:
- de raad van bestuur Neteland van 24 november 2021;
- het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie van 23 november 2021.
Artikel 1: Kennisname van de notulen van het MAT van 8 november 2021.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.
Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen.
Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot afleveren van de omgevingsvergunning”.
Artikel 3: De gemeentelijke omgevingsambtenaar af te vaardigen naar de hoorzitting van 22 februari 2021.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Sven De Keyser voor het bouwen van 7 ééngezinswoningen, met als adres Herentalse steenweg 55, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 235V10.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van 7 ééngezinswoningen.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- Het advies van agentschap Wegen Verkeer van 19 oktober 2021 strikt naleven.
- De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
- Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Nathalie Jacobs namens Fluvius System Operator CV voor het exploiteren van een distributiecabine, met als adres Toekomstlaan 51, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nr. 166R met inrichtingsnummer 20211126-0024.
Zodat de inrichting voortaan omvat
12.2.1° - Aktename
Transformator voor een distributiecabine van 630 kVA klasse 3 (Nieuw).
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
• Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht
Sectorale voorwaarden:
De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de zonale mobiliteitsraad van 19 november 2021.
Artikel 1: In Kremersgat zal vanaf 15 december 2021 enkel nog plaatselijk, gemotoriseerd verkeer toegelaten worden.
Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met de borden C3, C31a, C31b, onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en onderbord M3 te plaatsen volgens bijgevoegd plan.
Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.
Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanningsambtenaar
Beleidsdeskundige communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Fluvius de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Pidpa.
Artikel 3:Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Fluvius
Artikel 1: De ondertekeningsbevoegdheid voor de signalisatievergunningen wordt gedelegeerd aan team Ruimte & Vergunningen, meer bepaald Martine De Kinder, Yasmina Heylen en Anouk De Wit.
Artikel 2: De ondertekeningsbevoegdheid voor vergunningen inname openbaar domein wordt gedelegeerd aan Martine De Kinder, Yasmina Heylen en Katia Lambrechts.
Artikel 3: Bij aanvragen die niet geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen dienen de gedelegeerden een goede communicatie te voeren met de burgemeester en bevoegde schepen.
Artikel 4: Worden door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om controle uit te oefenen op de werken in de gemeente en controle op de naleving van de afgeleverde signalisatievergunningen en op te treden indien deze niet conform zijn met de afgeleverde vergunning of in strijd zijn met de openbare veiligheid:
- Mevrouw Martine De Kinder, medewerker Vergunningen
- Mevrouw Yasmina Heylen, medewerker Vergunningen
- Mevrouw Anouk De Wit, beleidsdeskundige Mobiliteit & Duurzaamheid
- De heer Kevin Struyfs, ploegleider werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, schepen van mobiliteit
Team Secretariaat
Artikel 1: Voor het jaar 2022 aan Aquafin een permanente vergunning te verlenen voor het uitvoeren en signaleren van korte, dringende interventies op de openbare weg - (3e categorie code VVSG), op voorwaarde dat Aquafin het lokaal bestuur minimum 5 werkdagen voorafgaand op de hoogte brengt van de uit te voeren werken. Dit dient te gebeuren via mail aan:
- ruimte.vergunningen@grobbendonk.be én
- communicatie@grobbendonk.be
Artikel 2: De opdracht te geven aan Aquafin om bij calamiteiten zo snel mogelijk het lokaal bestuur, team Ruimte & Vergunningen, op de hoogte te brengen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Informatie & Communicatie
Aquafin
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 4 (01/08/2021 - 31/08/2021) van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Aanleg fietspad en riolering langsheen N13, deel Nijlen - E313” voor een bedrag van € 137.623,95 excl. btw of € 166.524,98 incl. 21% btw (€ 28.901,03 Btw medecontractant), waardoor de werken een bedrag bereiken van € 371.767,50 excl. btw of € 449.838,68 incl. 21% btw en aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering (Vorderingsstaat 4 (01/08/2021 - 31/08/2021)) van 29 september 2021.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000294/MJP001189).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Fluvius
Anteagroup
AWV
DCA
Artikel 1: Toestemming te geven aan dienst toerisme om een winterwandeling te organiseren op 16 januari 2022 van 10.00 tot 17.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De organisator de opdracht te geven het advies vanuit team Ruimte & Vergunningen na te leven.
Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 5: De onkosten voor de organisatie van de wandeling te bekostigen met de voorziene gemeentelijke budgetten voorbehouden voor toerisme.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Noodplanning
Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Wijngaardstraat 35/0101, op datum van deze beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk
Betrokkene
Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Wijnrankplein 23, op datum van deze beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent een speelgoed- en materiaaltoelage van 140,00 euro voor 2021 aan het kinderopvanginitiatief 'Bieke', Langenheuvel 29 te 2288 Bouwel.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Artikel 1: Goedkeuring van het bezwaar van betrokkene van de firma 'Fabrimode' tegen de belasting op verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk met kohierartikel nummer 524020001151. Deze belasting aan te passen naar 150,00 euro voor één bedeling en het overige deel van de belasting van 150,00 euro als onverhaalbaar te beschouwen.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2021011136 tot en met 2021011266.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst van 6 december 2021.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 26 november 2021 tot en met 1 december 2021.
Artikel 1: De gemeente neemt verbindend deel aan de groepsaankoop van IOK aangaande "technische controles in gebouwen, installaties en arbeidsmiddelen“.
Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het bijgevoegde bestek alsook aan het gunningsbesluit van aankoopcentrale IOK.
Artikel 3: De gemeente zal overgaan tot sluiting van de opdracht voor hun deel en dit voor de percelen 1, 2 en 3. De sluiting zal worden gericht aan de firma Vinçotte vzw, Jan Olieslagerslaan 35, 1800 Vilvoorde tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 22.283,99 excl. btw of 26.963,63 euro incl. btw voor 60 maanden, gebaseerd op de vermoedelijke hoeveelheden van het bestek.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Ruimte & Vergunningen