Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 06/12/2021 - 17:30 Vlierenberg

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Liesenborghs Elina met het oog op de aanstelling tot titelvoerend lid van de gemeenteraad. Liesenborghs Elina wordt vervolgens uitgenodigd om de voorgeschreven eed af te leggen in openbare zitting en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

    Artikel 2: Liesenborghs Elina is derhalve als titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld in opvolging van Gert Fransen ontslagnemend gemeenteraadslid.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

    Liesenborghs Elina

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Aktename van de eedaflegging van Greet Van de Peer als schepen, in openbare zitting en in handen van de burgemeester.

    Artikel 2: Greet Van de Peer is derhalve als schepen aangesteld in opvolging van Johan Verhaegen met ingang van 1 januari 2022.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

    Greet Van de Peer

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Aktename van de afstandname van de heer Johan Verhaegen als voorzitter van de gemeenteraad ter opvolging van mevrouw Greet Van de Peer.

    Aritkel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

  • Dit agendapunt door te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Aktename van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad.

    Artikel 2: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Peggy Goormans.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

  • Ontslag schepen U.A. - kennisname

    Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van het ontslag als schepen van Ulrik Anthonis met ingang van 1 januari 2022.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

  • Dit agendapunt door te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Aktename van de ontvankelijke voordrachtsakte van kandidaat-schepen Johan Verhaegen.

    Artikel 2: De voorgerdragen kandidaat-schepen wordt verkozen verklaard als volgt:

    Naam

    Mandaat

    Startdatum

    Einddatum

    Johan Verhaegen

    2de schepen

    18 januari 2022

     

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

Team Ruimte en Vergunningen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan principieel goed te keuren.

    Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

    Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.

    Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

    Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

    Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.

Staf van de AD

Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van een gemeentelijke dotatie aan hulpverleningszone 5 - Kempen van een exploitatietoelage van 311.573,09 euro en een investeringstoelage van 39.120,87 euro voor 2022.

    Gemeente Bedrag 2022
      Exploitatiebudget Investeringsbudget

    Balen

    € 665.806,56 € 154.460,61
    Dessel € 211.016,49 € 77.352,16
    Geel € 1.682.799,41 € 414.161,04
    Grobbendonk € 311.573,09 € 39.120,87
    Herentals € 806.738,15 € 136.660,93
    Herenthout € 241.488,19 € 45.409,17
    Herselt € 268.150,92 € 107.798,54
    Hulshout € 172.926,87 € 68.594,85
    Laakdal € 339.759,41 € 125.796,31
    Meerhout € 272.721,68 € 100.429,48
    Mol € 1.180.016,43 € 198.708,66

    Olen

    € 375.563,65 € 138.572,89
    Retie € 191.209,89  € 74.504,54
    Vorselaar € 134.837,25  € 53.716,73
    Westerlo € 763.315,98 € 169.196,42
    TOTAAL € 7.617.924,00 € 1.904.483,19

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Hulpverleningszone 5 - Kempen

    Gouverneur

    Minister van Binnenlandse Zaken

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande de meerjarenplanwijziging.

    Artikel 2: De nodige kredieten voor exploitatie- en investeringstoelagen bij de eerstvolgende wijziging van het gemeentelijk meerjarenplan op te nemen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek O.L. Vrouw

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande “Budgetwijziging 2021”.

    Artikel 2: Voor de gemeentelijke investeringstoelage kan het krediet op MJP001443 verlaagd worden bij de overdracht van de investeringen.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek O.L. Vrouw

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 24 november 2021 aangaande het budget 2022 van de kerkfabriek.

    Artikel 2: Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente dienen de nodige investeringskredieten herbekeken in functie van het budget 2022 van de Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Aktename van het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 26 september 2021 aangaande het budget 2022 van de kerkfabriek.

    Artikel 2: De exploitatietoelage van 23.505,00 euro voor 2021, zoals overgenomen uit het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek onder MJP000006 in het gemeentelijk meerjarenplan, kan verlaagd worden naar 8.999,34 euro.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek St. Lambertus

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

    EXPLOITATIE

    Actie Omschrijving actie MJP-raming Omscrhrijving
    AC000069 We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Ruimte & Vergunningen. MJP001031 Externe ondersteuning team ruimte en vergunningen
    AC000070 We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. MJP000122 Juridische bijstand gemeente
    AC000082 We voorzien middelen voor de refterwerking voor beide gemeentescholen. MJP000XXX Refterwerking, inclusief warme maaltijden, indien gekoppeld aan maaltijden woonzorgcentrum
    AC000156 We houden de toepassingen voor het team Informatie en Communicatie up-to-date. MJP000248 Archiefwerking en projectbeheer en andere
    AC000166 We voorzien multifunctionele kopieertoestellen. MJP000XXX Kopieertoestellen gemeente en OCMW
    AC000175 We geven het infoblad Groboscoop uit. MJP000136 Groboscoop vanaf 2023 1/2 door andere publicaties
    AC000236 We zetten via sociale tewerkstelling in op duurzaam groenonderhoud. MJP000323 Groenonderhoud via sociale tewerkstelling
    AC000327 Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 MJP000XXX Levering van gas
    AC000374 We garanderen de werking van de bibliotheek. MJP000401 Collectie bibliotheek
    AC000XXX Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektricteit met algemene rekening 6110000 MJP000XXX Levering van elektriciteit

    INVESTERINGEN

    Actie Omschrijving actie MJP-raming Omscrhrijving
    AC000222 We renoveren en bouwen nieuwe multifunctionele schoolgebouwen op de site Klim-Op Bouwel, met subsidies van de hogere overheid. MJP000350 Renovatie en nieuwbouw kindercampus Bouwel - werken
    AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg. MJP000307 Inrichtingswerken knoop Albertkanaalstraat, fietspad Industrieweg , doorsteken fietspad richting jaagpad , ...(fietsostrade) – werken
    AC000214 We investeren in een nieuw onthaal van het gemeentehuis dat is aangepast aan de dienstverlening van een moderne gemeente. MJP000348 Aanpassingswerken gemeentehuis inclusief verlichting
    AC000589 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat. MJP002112 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat (erelonen en werken).
    AC000300 We verbeteren het fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken MJP000310 Fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken Kleine Beek
    AC000590 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel. MJP002114 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - ereleonen en werken.
    AC000327 We installeren trajectcontrole en slimme lichten op strategische plaatsen in Grobbendonk. MJP000389 slimme lichten  Albertkanaalstraat, Leopoldstraat - trajectcontrole Herenthoutsesteenweg, Stationlei, Bevrijdingsstraat, Leopoldstraat, Dennenlaan, Industrieweg
    AC000464 We voorzien middelen voor de begraafplaatsen. MJP002107 Opwaardering begraafplaatsen: o.a. aanstellen architect en aanplantingen
    AC000567 We kopen een nieuwe veegwagen aan. MJP001875 Aankoop nieuwe veegwagen
    AC000227 We waarderen de dorpskernen op. MJP002101 Park De Volle Vaart
    AC000525 we investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten. MJP001018 heibloemlaan (verschillende straten) en erelonen 60 000 (inclusief eventuele kosten onteigeningen, onderhandelingen IOK ...)
    AC000563 We zorgen voor een structureel onderhoud van de asfaltwegen en de betonwegen in diverse straten. MJP001848 Werken asfaltwegen en betonwegen
    AC000221 We optimaliseren de infrastructuur van de site Klim-Op Grobbendonk. MJP001268 Renovatie daken school Grobbendonk (turnzaal, refter, omkleedruimte en de overdekte ruimtes)
    AC000318 We verleiden, motiveren en prikkelen onze inwoners en ondernemers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. MJP002104 Inrichting Hoppinpunt aan station Bouwel (afspraak vervoersregio)
    AC000559 We kopen een minitractor met maaidek aan. MJP001844 Minitractor met maaidek
    AC000243 We ontwikkelen een visie m.b.t. de ruimtelijke planning en inrichting van het grondgebied. MJP002111 Beleidsplan ruimte opmaken
    AC000560 We kopen een hakselaar voor het recyclagepark aan. MJP001845 Aankoop hakselaar voor het recyclagepark
    AC000227 We waarderen de dorpskernen op. MJP002116 Vast meubilair in de tuin van de pastorie voor o.a. plechtigheden
    AC000475 We zorgen voor een goed beheer van ons rollend materieel. MJP000794 Vervanging rollend materieel - zitmaaier in 2022
    AC000317 We leggen een knuppelpad aan de Kleine Nete aan. MJP000304 Een knuppelpad dat het centrum met de omgeving van de kasteelhoeve verbindt met speelelementen, wandelpad, brug Stoer stappen
    AC000561 We kopen een bestelwagen aan. MJP001846 Beestelwagen aankopen.
    AC000594 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek. MJP002156 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek (inclusief aanplantingen)
    AC000274 We zetten in op onthardingsprojecten op ons grondgebied. MJP001332 Ontharding Klim-op scholen
    AC000220 We verwerven en ontwikkelen de site Kasteelhoeve d'Ursel op een laagdrempelige manier in samenwerking met externe partners. MJP000347 Restauratie kasteelhoeve erelonen
    AC000593 We investeren in openluchtrecreatie MJP002150 Beweegtuin De Molen eventueel in combinatie met andere openluchtinfrastructuur
    AC000150 We houden onze netwerkinfrastructuur up-to-date. MJP001789 Hernieuwing van de wifi infrastructuur
    AC000283 We ontwikkelen een mooie, groene en duurzame visie voor de Kasteelhoeve d'Ursel en haar natuurgrond in samenwerking met andere stakeholders. MJP001570 Landschapsbeheersplan kasteel d'Ursel
    AC000286 We investeren in het onderhoud van de Heirbaan. MJP000344

    Heirbaan

     

    Artikel 2: Over deze delegatie zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en n.a.v. de opmaak van de jaarrekening.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Leden van het managementteam

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT
    Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting geheven naar aanleiding van het afleveren van (één van de) volgende vergunningen:

    • een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in twee of meer kavels;
    • een bijstelling van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden waarbij meer kavels worden gecreëerd dan in de oorspronkelijke verkavelingsvergunning respectievelijk omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden is voorzien;
    • een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor het bouwen van één of meerdere meergezinswoningen.

    Artikel 2: DEFINITIES
    Meergezinswoning: een gebouw of deel ervan waarin minimum twee woon- of verblijfseenheden zijn ondergebracht.
    Wooneenheid: elk gebouw of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting of het verblijf van een gezin of een alleenstaande.
    Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft.

    Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.

    Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE
    De belastingplichtige is de titularis van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden respectievelijk stedenbouwkundige handeling(en).

    Indien de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden resp. stedenbouwkundige handeling(en) meerdere personen en/of rechtspersonen als titularis heeft, dan is iedere titularis van deze vergunning hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

    Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Verkavelingen

    De belasting wordt berekend op basis van de vergunde verkavelingsplannen en bedraagt 500,00 euro per kavel.

    Meergezinswoningen

    De belasting wordt berekend op basis van de vergunde bouwplannen van een meergezinswoning en bedraagt 500,00 euro per wooneenheid.

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    - De eerste 3 woonentiteiten van een meergezinswoning en de eerste 3 kavels worden vrijgesteld van belasting.

    - Het herbouwen van meergezinswoningen die door een brand, vandalisme, terrorisme of een natuurramp werden vernield, voor zover de natuurramp als dusdanig werd erkend door de regering. De vrijstelling geldt enkel voor het herbouwen en niet het vergroten.

    Voor vergunde verkavelingsplannen en vergunde bouwplannen van een meergezinswoning door:

    -          De staat, het gewest, de provincies, de gemeente Grobbendonk, het OCMW Grobbendonk en autonome gemeentebedrijven van de gemeente Grobbendonk.

    -          De Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek.

    -          De Grobbendonkse kerkfabrieken, politiezone Neteland en Hulpverleningzone Brandweer Zone Kempen.

    -          Vergunde bouwplannen met betrekking tot zorgwonen. 

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De belasting is verschuldigd zodra de afgeleverde vergunning definitief is en niet meer kan worden aangevochten.

    De belasting moet uiterlijk 1 maand na verzending van de factuur betaald worden.

    Bij gebreke van betaling wordt ze ingevorderd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 7: INDIENEN VAN BEZWAREN

    De vestiging en de invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

    Artikel 8: BEKENDMAKING
    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

    Het belastingreglement aangaande omgevingsvergunningen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.

    Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN
    Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie op het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen.

    Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het retributiereglement:
    - Aanvragen voor omgevingsvergunningen die in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend.
    - Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar die de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten omvatten die onder exploitatie klasse 1 vallen en waarover de gemeente Grobbendonk een advies moet uitbrengen.
    - Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar waarover de gemeente Grobbendonk wel een openbaar onderzoek moet voeren, zodat de kosten van het openbaar onderzoek verschuldigd zijn.
    - Aanvragen voor meldingsplichtige handelingen.

    Artikel 3: DEFINITIES

    Omgevingsvergunning: de schriftelijke beslissing van de vergunning verlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.

    Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.

    Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft

    Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.

    Artikel 4: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
    De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in naam en voor rekening waarvan de prestatie wordt aangevraagd.

    Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Indien meerdere tarieven van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend. 

    Op de aanvraag van stedenbouwkundige attesten.

    50,00 euro

    Op de meldingen stedenbouwkundige handelingen.

    25,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de vereenvoudigde procedure voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. 

    50,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte.

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de gewone vergunningsprocedure (andere dan bovenstaand punt) voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. 

    100,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte.

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 1ste klasse.

    910,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 2de klasse.

    455,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 3de klasse.

    150,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen.

    150,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit. 

    150,00 euro

    Op de mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een permanente vergunning. 

    50,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het verkavelen van gronden of op de aanvraag tot wijziging of bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning voor één kavel. 

    vergunning zonder wegenis.      

    100,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft.

    vergunning met wegenis.

    250,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft.

    Op de aanvraag of het verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden. 

    25,00 euro

    Op de aanvraag van een uittreksel uit het vergunningenregister en plannenregister.

    100,00 euro

    Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteit. 

    50,00 euro

    Op de aanvraag van een vegetatiewijziging.

    50,00 euro

    Op de digitalisering van analoge aanvragen.

    100,00 euro

    Voor de organisatie van een openbaar onderzoek met betrekking tot een aanvraag voor omgevingsvergunning. 

    De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel, met een minimumbedrag van 50,00 euro.

    Voor de organisatie van een infovergadering met betrekking tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. 

    150,00 euro

    Voor de bekendmaking van een vergunningsaanvraag die gepubliceerd moet worden in een regionaal dag- of weekblad.

    De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel.

    Voor gemengde aanvragen (combinatie van stedenbouwkundige handelingen, IIOA, verkavelingen, kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen,...).

    De retributies worden opgeteld.

    Artikel 6: VRIJSTELLINGEN

    Voor aanvragen ingediend door:

    - De staat, het gewest, de provincies, de gemeente Grobbendonk, het OCMW Grobbendonk en autonome gemeentebedrijven van de gemeente Grobbendonk.
    - De Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek.
    - De Grobbendonkse kerkfabrieken, politiezone Neteland en Hulpverleningszone Brandweer Zone Kempen.
    - Aanvragen met betrekking tot zorgwonen.

    Artikel 7: WIJZE VAN INNING

    De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

    Artikel 8: BEKENDMAKING
    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van de uitgaven per raadslid als volgt:

    • Burgemeester Marianne Verhaert

    - Webinar "een dementievriendelijke gemeenschap in coronatijd" € 10

    - VVSG: opleiding "Ronde van Vlaanderen" € 50

    • Schepen Eric Van Meensel

    - /

    • Schepen Ulrik Anthonis

    - /

    • Schepen Brent Wouters

    - Congres "Schoolbesturen" OVGS Plus € 30

    - Opleiding "Organiseren van basisonderwijs" € 150

    • Schepen Johan Verhaegen

    - /

    • Schepen Martine Taelman/ voorzitter BCSD

    - /

    Artikel 2: Kennisname van de uitgaven verdeeld per fractie als volgt:

    • GIB: € 240
    • N-VA: /

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 14 december 2021 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:

    1. Team Secretariaat: Maatregelen m.b.t. de verspreiding van het coronavirus - organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - bekrachtiging
    2. Team Secretariaat: Gemeenteraad 16 november 2021 - notulen - goedkeuring
    3. Team Secretariaat: Ontslag gemeenteraadslid G.F. - kennisname
    4. Team Secretariaat: Opvolgend gemeenteraadslid E.L. - aanstelling
    5. Team Secretariaat: Schepenmandaat G.V.d.P. - eedaflegging - aktename
    6. Team Secretariaat: Voorzitter van de gemeenteraad - afstandsname J.V. - aktename
    7. Team Secretariaat: Voordrachtsakte voorzitter gemeenteraad P.G. - kennisname
    8. Team Secretariaat: Ontslag schepen U.A. - kennisname
    9. Team Secretariaat: Voordrachtsakte schepenmandaat J.V. - kennisname
    10. Team Secretariaat: Cipal dv - digitale algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    11. Team Secretariaat: Pidpa - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    12. Team Secretariaat: Pontes - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    13. Team Secretariaat: De Kringwinkel Zuiderkempen vzw - bestuursvernieuwing en statutenwijziging - goedkeuring
    14. Team Secretariaat: Politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld door automatisch werkende toestellen (GAS 4) - goedkeuring
    15. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2021080489 - Kabienstraat 10 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
    16. Team Ruimte & Vergunningen: Afspraken en regeling rond de erfpachtovereenkomst tussen Graaf d'Ursel eigenaar enerzijds en Kempens Landschap en gemeente Grobbendonk anderzijds. Afspraken tussen gemeente en Kempens Landschap in het kader van de verwerving en de verdere opmaak beheersplan en herbestemmingsonderzoek van de kasteelhoeve - kennisname
    17. Team Vrije tijd: Reglement pop-up bar - goedkeuring
    18. Team Informatie & Communicatie: Plaatsing en gebruik tijdelijke vaste camera's van politiezone Neteland - goedkeuring
    19. Team Financieel Management: Lokale Politie Neteland - gemeentelijke dotatie 2022 - vaststelling
    20. Team Financieel Management: Hulpverleningszone 5-Kempen - gemeentelijke dotatie 2022 - goedkeuring
    21. Team Financieel Management: Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen - meerjarenplanwijziging 2020-2025 (versie 2021) - goedkeuring
    22. Team Financieel Management: Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen - budgetwijziging 1 2021 - aktename
    23. Team Financieel Management: Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen - budget 2022 - aktename
    24. Team Financieel Management: Kerkfabriek St. Lambertus - budget 2022 - aktename
    25. Team Financieel Management: Belasting - belasting op verkavelingen en meergezinswoningen - goedkeuring
    26. Team Financieel Management: Retributie - retributiereglement op dossiers in het kader van de omgevingsvergunning - goedkeuring
    27. Team Financieel Management: Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2022 lokaal bestuur Grobbendonk - deel gemeente - vaststelling
    28. Team Financieel Management: Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2022 lokaal bestuur Grobbendonk - deel OCMW - goedkeuring
    29. Team Financieel Management: Overheidsopdrachten - nominatieve delegatie - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2022 - goedkeuring
    30. Team Financieel Management: Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname
    31. Staf van de AD: Relanceplan - stand van zaken t.e.m. november 2021 - kennisname
    32. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededeling en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

  • Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

  • Varia - kennisname

    Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

  • Artikel 1: Kennisname van de actietabel met op te volgen taken binnen de beleidscolleges.

  • Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de burgemeester van dinsdag 25 januari 2022 tot en met zaterdag 29 januari 2022.

    Artikel 2: Burgemeester Marianne Verhaert duidt volgende schepen aan om haar te vervangen: 

    • Johan Verhaegen van dinsdag 25 januari 2022 tot en met zaterdag 29 januari 2022.
  • Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de algemeen directeur van 23 t.e.m. 31 december 2021.

    Artikel 2: Kennisname van de aanstelling van volgende personeelsleden om hem te vervangen van 23 t.e.m. 31 december 2021:

    - mevrouw Evy Rutten, clusterverantwoordelijke Samenleving van 23 t.e.m. 24 december 2021;

    - de heer Philippe Broechoven, stafmedewerker Beleid & Juridische Zaken van 27 t.e.m. 31 december 2021.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Algemeen directeur

    Stafmedewerker Beleid & Juridische Zaken

    Clusterverantwoordelijke Samenleving

  • Briefwisseling - kennisname

    Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.

  • Neteland - verslagen - kennisname

    Artikel 1: Kennisname van de verslagen van:

    - de raad van bestuur Neteland van 24 november 2021;

    - het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie van 23 november 2021.

  • Artikel 1: Kennisname van de notulen van het MAT van 8 november 2021.

  • Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.

Team Ruimte en Vergunningen

  • Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen. 

    Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot afleveren van de omgevingsvergunning”. 

    Artikel 3: De gemeentelijke omgevingsambtenaar af te vaardigen naar de hoorzitting van 22 februari 2021. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen

  • Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Sven De Keyser voor het bouwen van 7 ééngezinswoningen, met als adres Herentalse steenweg 55, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 235V10.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van 7 ééngezinswoningen.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    - Het advies van agentschap Wegen Verkeer van 19 oktober 2021 strikt naleven.

    - De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    - Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.

    - Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    - Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Nathalie Jacobs namens Fluvius System Operator CV voor het exploiteren van een distributiecabine, met als adres Toekomstlaan 51, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nr. 166R met inrichtingsnummer 20211126-0024.

    Zodat de inrichting voortaan omvat

    12.2.1° - Aktename

    Transformator voor een distributiecabine van 630 kVA klasse 3 (Nieuw).

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.12 - elektriciteit

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de zonale mobiliteitsraad van 19 november 2021. 

  • Artikel 1: In Kremersgat zal vanaf 15 december 2021 enkel nog plaatselijk, gemotoriseerd verkeer toegelaten worden.

    Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met de borden C3, C31a, C31b, onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en onderbord M3 te plaatsen volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.

    Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Kapitein brandweer

    Noodplanningsambtenaar  

    Beleidsdeskundige communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Fluvius de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Fluvius hersteld worden, met dezelfde materialen.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Fluvius bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Fluvius die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Pidpa.

    Artikel 3:Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Informatie & Communicatie
    Fluvius

  • Artikel 1: De ondertekeningsbevoegdheid voor de signalisatievergunningen wordt gedelegeerd aan team Ruimte & Vergunningen, meer bepaald Martine De Kinder, Yasmina Heylen en Anouk De Wit.

    Artikel 2: De ondertekeningsbevoegdheid voor vergunningen inname openbaar domein wordt gedelegeerd aan Martine De Kinder, Yasmina Heylen en Katia Lambrechts.

    Artikel 3: Bij aanvragen die niet geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen dienen de gedelegeerden een goede communicatie te voeren met de burgemeester en bevoegde schepen.

    Artikel 4: Worden door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om controle uit te oefenen op de werken in de gemeente en controle op de naleving van de afgeleverde signalisatievergunningen en op te treden indien deze niet conform zijn met de afgeleverde vergunning of in strijd zijn met de openbare veiligheid:

    - Mevrouw Martine De Kinder, medewerker Vergunningen
    - Mevrouw Yasmina Heylen, medewerker Vergunningen
    - Mevrouw Anouk De Wit, beleidsdeskundige Mobiliteit & Duurzaamheid
    - De heer Kevin Struyfs, ploegleider werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Marianne Verhaert, burgemeester
    Ulrik Anthonis, schepen van mobiliteit
    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Voor het jaar 2022 aan Aquafin een permanente vergunning te verlenen voor het uitvoeren en signaleren van korte, dringende interventies op de openbare weg - (3e categorie code VVSG), op voorwaarde dat Aquafin het lokaal bestuur minimum 5 werkdagen voorafgaand op de hoogte brengt van de uit te voeren werken. Dit dient te gebeuren via mail aan:
    - ruimte.vergunningen@grobbendonk.be én
    - communicatie@grobbendonk.be

    Artikel 2: De opdracht te geven aan Aquafin om bij calamiteiten zo snel mogelijk het lokaal bestuur, team Ruimte & Vergunningen, op de hoogte te brengen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Informatie & Communicatie
    Aquafin

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 4 (01/08/2021 - 31/08/2021) van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Aanleg fietspad en riolering langsheen N13, deel Nijlen - E313” voor een bedrag van € 137.623,95 excl. btw of € 166.524,98 incl. 21% btw (€ 28.901,03 Btw medecontractant), waardoor de werken een bedrag bereiken van € 371.767,50 excl. btw of € 449.838,68 incl. 21% btw en aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering (Vorderingsstaat 4 (01/08/2021 - 31/08/2021)) van 29 september 2021.
    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000294/MJP001189).
    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.
    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Fluvius
    Anteagroup
    AWV
    DCA

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan dienst toerisme om een winterwandeling te organiseren op 16 januari 2022 van 10.00 tot 17.00 uur.
    Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
    Artikel 3: De organisator de opdracht te geven het advies vanuit team Ruimte & Vergunningen na te leven.
    Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
    Artikel 5: De onkosten voor de organisatie van de wandeling te bekostigen met de voorziene gemeentelijke budgetten voorbehouden voor toerisme.
    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Noodplanning

Team Mens

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Wijngaardstraat 35/0101, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Wijnrankplein 23, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

Team Welzijn

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent een speelgoed- en materiaaltoelage van 140,00 euro voor 2021 aan het kinderopvanginitiatief 'Bieke',        Langenheuvel 29 te 2288 Bouwel.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

Team Financieel Management


Publicaties