Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 12/08/2024 - 09:00

Vergunnen Kerstmarkt Bouwel - 7 december 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 17 juni 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Kerstmarkt Bouwel te mogen organiseren op 7 december 2024 17.00 uur uur tot 7 december 2024 22.00 uur uur te Dorp Bouwel. 

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om de straat "Dorp" verkeersvrij te maken tussen Ter Duinen en Nieuwbaan van 12.00 uur tot 23.00 uur.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Gunstig onder voorwaarden:

Er dient een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd te worden voor het afsluiten van Dorp en inrichten van de omleiding.
Op basis van het advies van de mobiliteitscel van 12 februari 2024 worden omwille van veiligheidsredenen fietsers en bromfietsers niet toegelaten in de afgesloten straat.

Politiezone Neteland

De politie legt in haar advies inzake "Kerstmarkt Bouwel" dd. 7 december 2024 - 7 december 2024 volgende voorwaarden op:

  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
  • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
  • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
  • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
  • De organisator voorziet voldoende parkeerwachters om toezicht te houden op het in/uitrijden en parkeren van voertuigen, overstekend publiek en op het vrijhouden van toegangswegen voor de hulpdiensten.
  • De organisator neemt alle nodige voorzorgen om het veilig verloop van het evenement te verzekeren. 
  • De organisator voorziet een inzet van vrijwillige security. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.
  • De organisator leeft de richtlijnen en de afspraken gemaakt tijdens de overlegmomenten en tijdens het evenement, strikt na.

Noodplanning

  • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
  • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
  • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

Het vernoemende evenement loopt samen met het reeds goedgekeurde evenement van Het Zevende Gebod "3de Kerstnacht van Bouwel".

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Kerstmarkt Bouwel dat aanvangt 7 december 2024 17.00 uur uur en eindigt op 7 december 2024 22.00 uur te Dorp Bouwel.

Artikel 2: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen namelijk:
  • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
  • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
  • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

Artikel 3: Op zaterdag 7 december 2024 van 17.00 uur tot 23.00  uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Ter Duinen en Nieuwbaan.

Artikel 4: Artikel 3 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, brandweer, hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 5: De maatregelen uit artikel 3 en 4 zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder)en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" 

  •  aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen
  •  aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan
  •  aan het kruispunt Dorp/Kerkepad

- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) aan het kruispunt Kerkepad/Kastanjelaan.

Artikel 6: Bijkomend zal een parkeerverbod ingevoerd worden in Dorp tussen de Nieuwbaan en Ter Duinen met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderborden Gxa en Gxb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.

Artikel 7: Het verkeer zal omgeleid worden via Ter Duinen, Kastanjelaan en Nieuwbaan. Hiervoor zullen de nodige F41-omleidingspijlen gezet worden.

Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 10: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Het evenment en de hinder zullen aangekondigd worden via website, facebook en Hoplr.

Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene