Mon 06/09/2021 - 13:30 Vlierenberg
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van het ontslag van Walter Cambré als gemeenteraadslid.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Johan Struyfs met het oog op de aanstelling tot titelvoerend lid van de gemeenteraad. Johan Struyfs wordt vervolgens uitgenodigd om de voorgeschreven eed af te leggen in openbare zitting en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 2: Johan Struyfs is derhalve als titelvoerend gemeenteraadslid aangesteld in opvolging van Walter Cambré ontslagnemend gemeenteraadslid.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Johan Struyfs
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van de actuele stand van zaken van het Grobbendonkse relanceplan.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september om de middelen vanuit het gemeentefonds vanaf 1 januari 2022 integraal te laten uitbetalen op rekening van de gemeente.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen om de middelen vanuit het gemeentefonds vanaf 1 januari 2022 integraal te laten uitbetalen op rekening van de gemeente.
Artikel 3: Opdracht te geven aan het team Financieel Management om deze wijziging van verdeling op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 4: Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 14 september 2021 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 30 augustus 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 18 juni 2021 van Pidpa.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 26 mei 2021 van Fluvius OV.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Bart Claes voor het bouwen van een veranda, met als adres Eekhoutstraat 5, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 83G2.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden in akte genomen: het bouwen van een veranda.
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
- Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
- Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van de provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen van 18 augustus 2021.
Artikel 2: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt via het omgevingsloket bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen adviseert, na kennisname van het beroepsschrift bij de deputatie, ongunstig over de aanvraag en stelt de weigering van de aanvraag voor.
Artikel 2: Een afgevaardigde van GD&A en de gemeentelijke omgevingsambtenaar af te vaardigen naar de hoorzitting waarvan het tijdstip later bepaald wordt.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen
Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de deputatie van de provincie Antwerpen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Koen Lambrechts namens Maison Invest BVBA voor het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling, met als adres Lierse steenweg 27, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 2N3 met inrichtingsnummer 20210818-0117.
Zodat de inrichting voortaan omvat
53.2.2°a) - Aktename
Tijdelijke bemaling/grondwaterverlaging om het technisch mogelijk te maken een kelder te realiseren onder een nieuw te bouwen meergezinswoning - 29.000 m³/jaar klasse 3 (Nieuw)
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
• Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht
Sectorale voorwaarden:
* Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater
Bijzondere milieuvoorwaarden:
De bemaling kan enkel uitgevoerd worden mits toelating van Aquafin nv.
De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: De vergunningen van AWV voor het plaatsen van een laadpaal en bijhorende leidingen worden bekrachtigd.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
AWV
Betrokkene
Artikel 1: Goedkeuring tot invoeren van trajectcontrole langs volgende trajecten:
Artikel 2: Indienen van een subsidieaanvraag voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Artikel 1: Opdracht geven om in overleg te gaan met Natuurpunt voor de gedeelde aankoop broekbossen volgens het eerder afgesproken bedrag van 221.182 euro. Voor deze aankoop kan Natuurpunt geen aanspraak maken op gemeentelijke subsidies.
Artikel 2: Opdracht te geven om in overleg te gaan met de graaf in verband met voorgestelde aankoopprijs 724.138 euro en eventuele voorwaarden te bespreken.
Artikel 3: Kennisname van de totale aankoopsom die 724.138,00 euro bedraagt op basis van de erfpachtovereenkomst. De gemeente koopt het kasteel met tuin aan voor 502.956,00 euro en Natuurpunt de Broekbossen voor 221.182,00 euro. Op basis van de voorgestelde totale aankoopprijs van 724.138,00 euro wordt de laatste erfpachtvergoeding betaald voor de maand november 2021.
Artikel 4: De instapvergoeding van 50.000 euro aan Kempisch landschap terug te betalen, aangezien de gemeente de kasteelhoeve alleen verwerft.
Artikel 5: Opdracht te geven om een notariële akte op te maken in overleg met de notariaten van de gemeente, Natuurpunt en de graaf en dit voor de verwerving volgens de afgesproken bedragen.
Artikel 6: Indienen van de nodige stukken voor het opnemen van de verwervingssubsidie bij het Vlaamse Gewest.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Team Vrije tijd
Natuurpunt
Artikel 1: Op zaterdag 18 september 2021 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Industrieweg 19 B, C E en F, zijnde:
- ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten.
Artikel 2. Bijkomend zal in de loop van 20 tot en met 24 september 2021 voor het definitieve herstel van het asfaltwegdek beurtelings verkeer worden ingericht met verkeerslichten.
Artikel 3: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 4: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene, met als extra voorwaarde opgenomen dat het wegdek over de volledige breedte van de weg met 2 x 1 meter breedte dient hersteld te worden.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Beleidsdeskundige communicatie
Team HRM & Secretariaat
Artikel 1: Op 17 september 2021 van 08.00 uur tot 16.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Berdenweg en Rode Haagjes, zijnde:
- de Berdenweg (vanaf het kruispunt met de straat Dorp tot net voorbij café 't Toreke) en Rode Haagjes worden afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.
Artikel 2: Artikel 1 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 3: Het verkeer zal omgeleid worden via Dorp en De Wip.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 5: Aan de betrokkene wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 6: De bewoners van het afgesloten deel van de Berdenweg moeten door de school schriftelijk verwittigd worden van de hinder.
Artikel 7: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Communicatieambtenaar
Team HRM & Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Proximus de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Fluvius en Telenet.
Artikel 3: Het team Ruimte & Vergunningen op de hoogte te brengen van het einde van de werken zodat een controle van het openbaar domein uitgevoerd kan worden door het team Uitvoering & Onderhoud.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Proximus
Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Fluvius.
Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Pidpa
Artikel 1: Toestemming te geven aan Donk Events om Eisterlee kermis + rommelmarkt te organiseren op 25 en 26 september 2021. Op 25 september van 17.00 uur tot 22.00 uur. Op 26 september van 12.00 uur tot 17.00 uur.
Artikel 2: Toestemming geven om de gevraagde logistieke ondersteuning te voorzien.
Artikel 3: De organisator dient de omliggende bewoners te informeren over het evenement en eventuele hinder.
Artikel 4: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
- in de Hendrik Consciencestraat (tussen de Leopoldstraat en Hoevepad) en Hoevepad zal een parkeerverbod ingericht worden
- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Leopoldstraat en Hoevepad (omleiding via de Leopoldstraat, Hoevestraat en Hoevepad)
- bijkomend zal op zaterdag 25 september 2021 van 12.00 uur tot 24.00 uur en op zondag 26 september 2021 van 10.00 uur tot 19.00 uur de ganse Hendrik Consciencestraat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer en Hoevepad vanaf de Van Craeyenhemstraat en zal een parkeerverbod ingericht worden. Er zal een omleiding ingericht worden via Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.
Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: Op de straten van de omleiding zal een parkeerverbod ingericht worden.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Noodplanningsambtenaar
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Team HRM & Secretariaat
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven aan de organisatoren van zomerbar Lambert voor een geluidsafwijking van max. 95 dB op 10 en 11 september 2021 tussen 20.00u en 02.00u mits naleven van de volgende richtlijnen:
De organisatoren kunnen hiervoor een geluidsmeter ontlenen van het lokaal bestuur, op voorwaarde dat er tijdig een waarborg van 150.00 euro wordt gestort.
Artikel 2: Bewoners Astridplein (kant gemeentehuis) via brief op de hoogte brengen van het evenement.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Organisator
Artikel 1: Goedkeuring voor het ondertekenen van de Boekstart-engagementsverklaring met een looptijd van 4 jaar.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Mens & Welzijn
Consultatiebureau Kind en Gezin Grobbendonk
Bibliotheek Grobbendonk
Huis van het Kind Grobbendonk
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2021003321 tot en met 2021003601.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst van 6 september 2021.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 27 augustus 2021 tot en met 2 september 2021.