Terug
Gepubliceerd op 13/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 06/09/2021 - 13:30

Eisterlee kermis met avondmarkt en kinderrommelmarkt - Donk Events VZW - 25 en 26 september 2021 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, tweede schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Team Vrije tijd kreeg de aanvraag van Donk Events om Eisterlee kermis + rommelmarkt te organiseren op 25 en 26 september 2021. Op 25 september van 17.00 uur tot 22.00 uur. Op 26 september van 12.00 uur tot 17.00 uur.

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken

2. Tijdelijk verkeersreglement

Voor de rommelmarkt vraagt de organisator een parkeerverbod in de ganse Hendrik Consciencestraat van zaterdag 25 september 2021 - 09.00u tot zondag 26 september 2021 - 19.00u. Tevens wordt gevraagd de Hendrik Consciencestraat en Hoevepad (vanaf de Van Craeyenhemstraat) verkeersvrij te maken op zaterdag van 09.00u tot 01.00u en op zondag van 09.00u tot 19.00u.

Voor de kermis dient de Hendrik Consciencestraat afgesloten te worden tussen de Leopoldstraat en Hoevepad van woensdag 22 september 2021 - 21.00u tot en met maandag 27 september 24.00u.
Om de omleiding vlot te laten verlopen is het aangewezen een parkeerverbod in te richten in de Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.

4. Logistieke ondersteuning

  • 30 nadarhekken
  • 20 tafels
  • 10 tussenschot tafels
  • 100 stoelen
  • 3 afvalbakken
  • 5 verlengkabels 25 m
  • 5 verlengkabels 50 m
  • 2 x Electrische verdeelpost 32 ampère mono
  • 2 x Electrische verdeelpost 32 ampère 
  • 2 x Electrische verdeelpost 63 ampère

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020. 

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.

Adviezen

Noodplanning:

- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig te zijn;

- de organisator moet de COVID-richtlijnen voor horeca-volgen op het horeca gedeelte van het evenement. Dit wil zeggen mondmaskerplicht bij verplaatsingen;

- de organisator verbindt zich ertoe om de berichtgeving over corona-maatregelen op te volgen en bij verstrenging (of versoepeling) de nieuwe maatregelen nauwgezet toe te passen;

- het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar het onmogelijk is om de naleving van de regels van social distancing te garanderen.

Bijkomende motivering

De kermis en rommelmarkt worden georganiseerd op de openbare weg. In het belang van de openbare orde en veiligheid is het aangewezen bijzondere maatregelen te treffen.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan Donk Events om Eisterlee kermis + rommelmarkt te organiseren op 25 en 26 september 2021. Op 25 september van 17.00 uur tot 22.00 uur. Op 26 september van 12.00 uur tot 17.00 uur.

Artikel 2: Toestemming geven om de gevraagde logistieke ondersteuning te voorzien.

Artikel 3: De organisator dient de omliggende bewoners te informeren over het evenement en eventuele hinder.

Artikel 4: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 5: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 6: Van woensdag 22 september 2021 - 21.00 uur tot maandag 27 september 2021 - 24.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:

- in de Hendrik Consciencestraat (tussen de Leopoldstraat en Hoevepad) en Hoevepad zal een parkeerverbod ingericht worden

- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Leopoldstraat en Hoevepad (omleiding via de Leopoldstraat, Hoevestraat en Hoevepad)

- bijkomend zal op zaterdag 25 september 2021 van 12.00 uur tot 24.00 uur en op zondag 26 september 2021 van 10.00 uur tot 19.00 uur de ganse Hendrik Consciencestraat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer en Hoevepad vanaf de Van Craeyenhemstraat en zal een parkeerverbod ingericht worden. Er zal een omleiding ingericht worden via Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.

Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: Op de straten van de omleiding zal een parkeerverbod ingericht worden.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Informatie & Communicatie

Noodplanningsambtenaar

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Team HRM & Secretariaat

Organisator