Terug
Gepubliceerd op 23/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 14/04/2025 - 13:30

Vergunnen Kerstmarkt Bouwel - zaterdag 13 december 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Paulien Vervoort, tweede schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 7 januari 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Kerstmarkt Bouwel te mogen organiseren op 13 december 2025 17.00 uur tot 13 december 2025 21.00 uur te Dorp Bouwel (centrum). 

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.
    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Er zijn specifieke verkeersmaatregelen van toepassing voor dit evenement.
    De organisator vraagt om de straat "Dorp" verkeersvrij te maken tussen Ter Duinen en Nieuwbaan van 12.00 uur tot 23.00 uur.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Tijdelijk verkeersreglement opstellen voor het afsluiten van de straat en inrichten parkeerverbod - 1 uur voor het afsluiten.

Noodplanning

De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

Het evenement verloopt naar jaarlijkse gewoonte normaal samen met het evenement "Bouwelse kerstnacht". Voor dit laatst vernoemde evenement werd tot op heden nog geen evenementenaanvraag ingediend. De evenementen worden jaarlijks apart in behandeling genomen en verwerkt.

Mogelijks doet er zich opnieuw een samenwerking voor tussen beide organisatoren. Dit zal besproken worden bij de aanvraag van "Bouwelse kerstnacht".

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Kerstmarkt Bouwel dat aanvangt 13 december 2025 17.00 uur en eindigt op 13 december 2025 21.00 uur te Dorp Bouwel (centrum).

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is

Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering

Artikel 6: Op zaterdag 13 december 2025 van 12.00 uur tot 23.00  uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:

- de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Ter Duinen en Nieuwbaan.

Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, brandweer, hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: De maatregelen uit artikel 6 en 7 zullen gesignaleerd worden met:

- een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder)en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" 

  •  aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen
  •  aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan
  •  aan het kruispunt Dorp/Kerkepad

- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) aan het kruispunt Kerkepad/Kastanjelaan.

Artikel 9: Bijkomend zal een parkeerverbod ingevoerd worden in Dorp tussen de Nieuwbaan en Ter Duinen met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderborden Gxa en Gxb, respectievelijk begin en einde van de reglementering. Het parkeerverbod geldt van 11.00 uur tot 23.00 uur.

Artikel 10: Het verkeer zal omgeleid worden via Ter Duinen, Kastanjelaan en Nieuwbaan. Hiervoor zullen de nodige F41-omleidingspijlen gezet worden.

Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 12: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 13: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 14: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Noodplanningsambtenaar 

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene