Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 14/04/2025 - 13:30 Collegezaal

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Creat Services dv. van 17 juni 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Creat Services dv.

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van FINEG NV van 13 mei 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    FINEG NV

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Fluvius OV

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IKA van 17 juni 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    IKA

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet van 29 april 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Kempens Woonkrediet

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de gehele aanpassing van de huidige deontologische code, zoals opgenomen in bijlage.

    Artikel 2: Het aangepaste reglement treedt in voege met onmiddellijke ingang en heft alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie. 

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Informatie & Communicatie

  • GID PBW - aanstellingen - goedkeuring

    Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt [%afgevaardigde%] aan als afgevaardigde in het beheerscomité van GID PBW tot het einde van de legislatuur.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    GID PBW

Team Ruimte en Vergunningen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De ontwerpakte voor inname 6 wordt goedgekeurd.
    Artikel 2: Voor ondertekening van de akte wordt machtiging gegeven aan de Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Juridische Dienstverlening, Vastgoedtransacties Brussel.
    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Juridische Dienstverlening, Vastgoedtransacties Brussel - Vastgoedtransacties Oost, Koning Albert II-laan 15 bus 395, 1210 Brussel

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van 24 april 2025 met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024/2025 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.

Staf van de AD

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 24 april 2025 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:

    1. Secretariaat: Gemeenteraad 20 maart 2025 - notulen - goedkeuring
    2. Secretariaat: Creat Services dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    3. Secretariaat: GID PBW - aanstellingen - goedkeuring
    4. Secretariaat: FINEG nv - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring 
    5. Secretariaat: FINEG NV - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring 
    6. Secretariaat: Fluvius OV - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring
    7. Secretariaat: IKA - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    8. Secretariaat: Kempens Woonkrediet - algemene jaarvergadering - agenda - goedkeuring
    9. Secretariaat: Kempens Karakter - financieel en inhoudelijk jaarverslag - goedkeuring
    10. Secretariaat: Deontologische code voor lokale mandatarissen - aanpassing - goedkeuring
    11. Team Ruimte en Vergunningen: Lokaal Energie- en Klimaatpact - rapportering - kennisname
    12. Team Ruimte en Vergunningen: Gratis grondafstand Vinkenlaan 5, kadastraal gekend sectie C, deel van nummer 41/W/3_P0000 - ontwerpakte - goedkeuring
    13. Team Ruimte en Vergunningen: Gratis grondafstand Priester Daenstraat, kadastraal gekend sectie A, deel van nummer 70/A/P0000 - ontwerpakte - goedkeuring
    14. Team Ruimte en Vergunningen: Op- en afrittencomplex E313 + fietspad Industrieweg - ontwerpakte onteigening inname 6 - goedkeuring
    15. Staf van de AD: Beleidsplan van het college van burgemeester en schepenen 2025-2031 – kennisname
    16. Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 8 april 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Philip Van Dyck voor een bovengrondse propaangastank met een waterinhoudsvermogen van 2950 liter, met als adres Herentalse steenweg 89, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nr. 192Z met inrichtingsnummer 20250331-0026.

     

    Volgende rubriek wordt in akte genomen:

    17.1.2.2.1° - Aktename

                    een bovengrondse propaangastank met een waterinhoudsvermogen van 2950 liter klasse 3 (Nieuw)

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

    • Hoofdstuk 4.8 – verwijdering van PCB’s en PCT’s

    • Hoofdstuk 4.9 – Energieplanning en energieaudits

    • Hoofdstuk 4.10 – Emissies van broeikasgassen

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.17 – Opslag van gevaarlijke producten

     

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • Het keuringsattest van de tank en attest van ingebruikname dient overgemaakt te worden aan de vergunningverlenende overheid binnen 3 maanden na plaatsing (via het omgevingsloket verstuur een bericht).

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, de zitting heeft verlaten ingevolge art. 27 DLB.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan STUDIEBUREAU VERHAERT & CO namens de heer Dirk Van Doninck. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund:

    -          Het verkavelen van een perceel in 1 lot voor open bebouwing.

    De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:

    - De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden gevolgd:

    o Fluvius van 21 januari 2025;

    o Pidpa van 7 januari 2025;

    o AWV van 14 februari 2025;

    o ANB van 7 februari 2025;

    o Wyre van 6 januari 2025.

    - De als ‘bos te behouden groene ruimte’ moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren. Onvergunde constructies die zich in het bos bevinden, dienen afgebroken te worden.

    - Algemene opmerking woonparkgebieden:

    Volgens het geldende plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan liggen de betrokken percelen in woonparkgebied. In overeenstemming met de ruimtelijke bestemming dient het niet-bebouwbare gedeelte aangelegd te worden met hoogstammig groen (de aanwezige bomen moeten bewaard worden). Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, speelruimten, tennisvelden en dergelijke. De aangevraagde ontbossing houdt niet automatisch in dat alle hoogstammige bomen binnen de ontboste oppervlakte mogen gerooid worden. Hierbij mag deze zone omgevormd worden tot tuin, mits het behoud en/of (her)aanplanting van hoogstammige bomen. Deze bomen zullen dus geen deel meer uitmaken van een bos, maar van een tuin. Er bestaat zodoende geen enkele tegenstijdigheid tussen enerzijds de ontbossing en anderzijds de voorschriften van het woonparkgebied. Het is aan de vergunningverlenende instantie om te bepalen welke bomen er behouden en/of aangeplant moeten worden om te voldoen aan de bestemmingsvoorschriften.

    -Algemene opmerking soortenbesluit:

    Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit). Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich – vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken – van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Bij het werken aan (oude) constructies of het kappen van bomen dient men na te gaan vóór de werken beginnen of er vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen e-mailadres van AVES.

    - De maatregelen in de archeologienota met referentienummer [ID 31687 aktename op 25/12/2024] moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

    - Indien tijdens de uitvoeringswerken toevalsvondsten worden gedaan, is de melding ervan wettelijk verplicht volgens artikel 5.1.4 van het onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. De vondst moet binnen de drie dagen gemeld worden bij het agentschap onroerend erfgoed. De vondst en haar vindplaats moet beschermd worden tot tien dagen na het vinden. Het agentschap komt zo snel mogelijk ter plaatse om de vondst te onderzoeken. Op basis van dat onderzoek kan de termijn van tien dagen verlengd of ingekort worden. Dit onderzoek wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid.

    - Bijgevoegde, aangepaste, stedenbouwkundige voorschriften worden gevolgd.

    - De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.

    - De afzonderlijke percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening.

    - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten.

    - De op het lot aanwezige constructies dienen verwijderd te worden vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht.

    Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    - Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    - De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    Lasten:

    - De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.

    - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, de zitting verlaten heeft ingevolge art. 27 DLB.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Fille Grielen namens de heer Hugo Vercammen. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund:

    - Het verkavelen van een perceel in 2 loten voor open bebouwing.

    De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:

    • Bijgevoegde, aangepaste, stedenbouwkundige voorschriften worden gevolgd.
    • De nieuwe toegangsweg  dient beperkt te worden in breedte tot max. 4m breed.
    • Alle constructies dienen verwijderd te worden vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht.

    •  De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 25-201475.

    • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2641 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.

    • De resterende bosoppervlakte 3024 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.

    • De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.

    • De bosbehoudsbijdrage van € 14789.60 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.

    -          Algemene opmerking woonparkgebieden:

    Volgens het geldende plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan liggen de betrokken percelen in woonparkgebied. In overeenstemming met de ruimtelijke bestemming dient het niet-bebouwbare gedeelte aangelegd te worden met hoogstammig groen (de aanwezige bomen moeten bewaard worden). Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen.

    Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, speelruimten, tennisvelden en dergelijke. De aangevraagde ontbossing houdt niet automatisch in dat alle hoogstammige bomen binnen de ontboste oppervlakte mogen gerooid worden. Hierbij mag deze zone omgevormd worden tot tuin, mits het behoud en/of (her)aanplanting van hoogstammige bomen. Deze bomen zullen dus geen deel meer uitmaken van een bos, maar van een tuin.

    Er bestaat zodoende geen enkele tegenstijdigheid tussen enerzijds de ontbossing en anderzijds de voorschriften van het woonparkgebied. Het is aan de vergunningverlenende instantie om te bepalen welke bomen er behouden en/of aangeplant moeten worden om te voldoen aan de bestemmingsvoorschriften.

    -          Algemene opmerking soortenbesluit:

    Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit). Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich – vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken – van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Bij het werken aan (oude) constructies of het kappen van bomen dient men na te gaan vóór de werken beginnen of er vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen e-mailadres van AVES.

    • De maatregelen in de archeologienota met referentienummer [ID 31380 verstuurd op 07/11/2024] moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
    • De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden gevolgd:

    -          Fluvius van 29 januari 2025;

    -          Pidpa van 22 januari 2025;

    -          ANB van 5 februari 2025.

    • De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.
    • De afzonderlijke percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten.
    • Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 25-201475.
    • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2641 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.
    • De resterende bosoppervlakte 3024 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
    • De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
    • De bosbehoudsbijdrage van € 14789.60 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
    • Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt

    Lasten:

    • De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 10 april 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Cindy Rymen wonende te Nachtegaalstraat 78/b te 2550 Kontich en de heer Filip Cusseneers wonende te Nachtegaalstraat 78/b te 2550 Kontich voor het slopen van een woning en bijgebouwen en het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning, met als adres Waterlaatstraat 11, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nrs. 479A en 479B. .

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van een woning en bijgebouwen en het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • Het advies van de Deputatie, Dienst Integraal Waterbeleid van 28 maart 2025 met kenmerk WAAD-2025-0682 ten strengste na te leven, volgende voorwaarden worden opgelegd:
      • Er dient eveneens hergebruik voorzien te worden voor de aansluiting van een wasmachine.
      • De geplande noodoverlaat van het open infiltratiesysteem dient verwijderd te worden, zodanig dat de volledige capaciteit van het infiltratiesysteem benut kan worden.
      • Tijdens de uitvoering van de werken moet de locatie van de infiltratiezones gevrijwaard worden van zware belasting om bodemverdichting te vermijden. Zo kan de infiltratiecapaciteit maximaal behouden blijven.
      • Indien er noodzakelijke verharding wordt aangelegd, dient deze maximaal waterdoorlatend te zijn en te voldoen aan de doelstelling van de GSV hemelwater om hemelwater maximaal ter plaatse te houden:
        • Het is aangewezen om de oprit aan te leggen als karrenspoor.
        • Indien de oprit afhelt richting straat, dient onderaan de oprit een (infiltratie)gootje te worden voorzien om het afstromende water op te vangen.
        • Deze goot moet worden aangesloten op een nabijgelegen groen- of infiltratiezone op het eigen terrein.
        • Alle lagen van de waterdoorlatende oprit dienen een minimale doorlatendheid van 5.4*10-5 m/s te hebben. Bovendien mogen er geen afvoerkolken worden voorzien. Steenslagfundering moet conform Standaardbestek 250 voor waterdoorlatende verhardingen aangelegd worden.

    Voorwaarden voor het buiten bedrijf stellen van de gastank:

    Algemene voorwaarden:

    • Artikel 4.1.6 - Beheer van afvalstoffen en van buiten bedrijf gestelde installaties

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 9 april 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Pieter Van Der Plas met als contactadres Langenheuvel 6 te 2288 Grobbendonk voor het aanleggen van een drainage rond de woning, met als adres Langenheuvel 6, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 287N met inrichtingsnummer 20231026-0080.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het aanleggen van een drainage rond de woning.

    Van volgende rubriek word akte genomen:

    rubriek 53.3: een drainering rond de woning met gravitaire afloop - klasse 3 (Nieuw).

     

    zodat de inrichting voortaan omvat:

     

    rubriek 53.6.1°:

    boren van grondwaterwinningsputten en grondwaterwinning die gebruikt wordt voor warmtepompen, met inbegrip van terugpompingen, met een opgepompt debiet van +/- 8510 m³/jaar  - klasse 2 - geldig tot 23 augustus 2030;

    rubriek 53.8.1°a):

    boren van waterwinningsputten en grondwaterwinning met een opgepompt debiet van +/- 482 m³/jaar  - klasse 3;

    rubriek 53.3:

    een drainering rond de woning met gravitaire afloop - klasse 3.

     

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende stedenbouwkundige voorwaarden:

    • de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;
    • streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken;
    • de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen;

     

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

     

    Bijzondere voorwaarden:

    • Lozing van drainagewater naar het ontvangende grachtenstelsel mag niet permanent plaatsvinden, maar enkel op tijdstippen met hoge grondwaterstanden.

     

    De vergunning is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 10 april 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Henry Ly met als contactadres Kabienstraat 6 te 2280 Grobbendonk voor het bouwen van een tuinhuis, met als adres Kabienstraat 6, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 68G10.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een tuinhuis.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 26 maart 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan LKM Advies BV en McDonald’s Restaurants Belgium nv voor het afbreken van 5 vrijstaande gebouwen, het afbreken van een zwembad, het vellen van 2 hoogstammen, het ontbossen van 2 zones, het bouwen van een restaurant (McDonald’s met snelservice), het bouwen van een sorteerlokaal, het bouwen van een ms cabine, het bouwen van een overdekte fietsstalplaats, het aanleggen parking, 17 publiciteitsinrichtingen en de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, met als adres Herentalse steenweg 6 en 8 te 2288 Bouwel. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nummers 58C7 en 58X6 met inrichtingsnummer 20240624-0019.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden geweigerd: het afbreken van 5 vrijstaande gebouwen, het afbreken van een zwembad, het vellen van 2 hoogstammen, het ontbossen van 2 zones, het bouwen van een restaurant (McDonald’s met snelservice), het bouwen van een sorteerlokaal, het bouwen van een ms cabine, het bouwen van een overdekte fietsstalplaats, het aanleggen parking, 17 publiciteitsinrichtingen.

    Er wordt geen akte genomen van volgende rubrieken:

    3.2.2°a) - Weigering

    Het lozen van huishoudelijk afvalwater afkomstig van het restaurant met een debiet van 4380 m³/jaar klasse 3 

    16.3.2°a) - Weigering

    Koel- en vriesinstallaties voor het bewaren van voedingsproducten, airconditioninginstallaties en warmtepompen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 51,45 kW klasse 3 

    45.4.d) - Weigering

    Verkooppunt van producten en dierlijke oorsprong klasse 3 

    45.4.e)1° - Weigering

    Opslag van voeding van dierlijke oorsprong van 3 ton klasse 3

  • Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 27 maart 2025 door Deputatie aan NOF Metal Coatings Europe nv met als adres Bouwelven 1.

    Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.

  • Artikel 1: Tussen 6 en 13 mei 2025 zullen gedurende 2 à 3 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei ter hoogte van huisnummer 3A zijnde: 
    - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

    Artikel 2: Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

    Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.

    Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.

    Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers. De werfput wordt afgeschermd met werfhekken.

    Artikel 6: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).

    Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Tussen 6 en 13 mei 2025 zullen gedurende 2 à 3 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei ter hoogte van huisnummer 108 zijnde: 
    - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

    Artikel 2:  Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

    Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.

    Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.

    Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers. De werfput wordt afgeschermd met werfhekken.

    Artikel 6: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).

    Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Van 23 april tot 24 april 2025 telkens van 9 uur tot 16 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden. 

    Artikel 2: De werfzone wordt aan het begin en einde afgezet met een afzethek met dagslapers.

    Artikel 3: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 4: Ter hoogte van de werfzone is het verboden toegang voor bestuurders van bromfietsen en fietsen en voetgangers. Dit wordt aangekondigd met een C9-C11 en C19 en de nodige onderborden.

    Artikel 5: Fietsers en voetgangers van Herentals richting Bouwel/Grobbendonk/Nijlen worden omgeleid via de oversteek met middeneiland aan Nieuwendijk en langs het fietspad aan de andere zijde van de N13 (even huisnummers). Dit gebeurt met oranje omleidingspijlen.

    Artikel 6: Het fietspad aan de zuidzijde (even huisnummers) van de Herentalsesteenweg (N13) wordt gedurende de werken tijdelijk dubbelrichting. Hiervoor plaatst de aannemer een D7-bord ter hoogte van Nieuwendijk en een M5bis aan het bestaande D7-bord komende van kruispunt Lindekens richting Herentals.

    Artikel 7: Aan de oversteek aan Nieuwendijk wordt een afzethek met dagslapers en C9-C11 en C19 met onderbord 600m geplaatst. Een oranje bord geeft volgende tekst weer 'Kruispunt Lindekens niet bereikbaar'.

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: De aannemer zorgt 1 week op voorhand voor een bedeling van brieven of digitale communicatie met de inhoud van deze werken volgens de bedelingszone in de bijlage.

    Artikel 10: Er dient te allen tijde een seingever aanwezig te zijn als de vrachtwagens weer invoegen op de rijweg.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door de gemeente op basis van input van de betrokkene.

    Artikel 12: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via website, Facebook en Hoplr.

    Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Informatie & Communicatie

    Wijkpost politie

    Politiezone Neteland

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Het stilstaan en parkeren is verboden in de Quinten Matsyslaan ter hoogte van de eerste twee parkeervakken komende van de Bergstraat. Deze maatregel geldt enkel op donderdag tussen 9 uur en 12 uur. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: E3 + onderbord GV 'donderdag van 9 tot 12 uur'

    Artikel 2: Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid door het verkeersteken: GXa 

    Artikel 3: Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid door de verkeerstekens: E1 + onderbord GV 'donderdag van 9 tot 12 uur' + GXb

    Artikel 4: Het huidige parkeerbord E9a 'parkeren toegelaten' wordt verwijderd. Je mag hier sowieso parkeren op de straat.

    Artikel 5: Het huidige onderbord M10 fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden wordt gehangen onder het huidige B1 verkeersbord ter hoogte van kruispunt Quinten Matsyslaan x Bergstraat/Astridplein in plaats van het C1-verkeersbord. 

    Artikel 6: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.

    Artikel 7: Dit aanvullend verkeersreglement wordt gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    LP Neteland

    Brandweer zone Kempen

    Kapitein brandweer

    Noodplanningsambtenaar  

  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan AAN_20250130_25179157 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag absoluut niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Wyre

  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan AAN_20250127_25178648 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag absoluut niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Wyre

  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan 25170347 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden voor eind mei.

    Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Wyre

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 21 01/02/25 - 28/02/25 van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel” voor een bedrag van € 249.731,77 excl. btw of € 264.715,68  incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 2.158.688,42 excl. btw of € 2.288.209,75 incl. 6% btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen

    Cuypers en Q architecten

    Aannemer Vandersmissen

    Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk

  • Artikel 1: Kennisname van de acties die werden ondernomen met betrekking tot de schadegevallen van 13 maart 2025 en 3 april 2025 bij Orbi Chemicals, Bannerlaan 46 te Grobbendonk.

  • Artikel 1: Het ontwerp (bijzonder bestek, uitvoeringsplannen, raming) voor de opdracht "Riolering- en wegenisproject Waterwinningstraat" opgemaakt door studiebureau eVolta en waarvan het totale aandeel van de gemeente in de werken 211.322,88 EUR excl. BTW zijnde 255.700,68 EUR incl. 21% BTW bedraagt, wordt goedgekeurd.

    Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij middel van een openbare aanbesteding. 

    Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.

    Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het budget van 2025.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Fluvius

  • Artikel 1: Het collegepunt van 7 april 2025 met als onderwerp Uitwerking subsidiedossier Kempens Woonplatform Zuidwest - goedkeuring, in te trekken

    Artikel 2: Met het oog op de opmaak van de subsidieaanvraag voor de verlenging van het project Kempens Woonplatform Zuidwest dat in juni of september ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad neemt het college van burgemeester en schepenen kennis van volgende zaken:

    Ingeval de gemeenteraad tot de verdere deelname aan Kempens Woonplatform beslist, engageert de gemeente zich om mee uitvoering te geven aan de basisinitiatieven, zoals beschreven in het Besluit Vlaamse Codex Wonen. Dit pakket aan basisinitiatieven geeft invulling aan de volgende Vlaamse beleidsprioriteiten:

    • De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden;
    • De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
    • De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen;
    • De gemeente in dat geval met ondersteuning van Kempens Woonplatform Zuid Centraal/Zuidwest/Zuidoost/Noord minstens tweemaal per jaar een lokaal woonoverleg zal organiseren.

    De Vlaamse tussenkomst die in dat geval verkregen zal worden voor de werking van Kempens Woonplatform procentueel in mindering zal gebracht worden volgens het gemeentelijk aandeel van de kostprijs van de afgenomen woongerelateerde dienstverleningen (Kempens Woonplatform, Leegstand & verwaarlozing en conformiteitsonderzoeken) van de gemeente Grobbendonk in de totale kostprijs.

    Artikel 3: Met het oog op de opmaak van de subsidieaanvraag voor de verlenging van het project Kempens Woonplatform Zuid Centraal/Zuidwest/Zuidoost/Noord dat in juni/september ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad wenst het college van burgemeester en schepenen volgende eigen initiatieven mee te nemen, zoals beschreven in de overgemaakte toelichtende nota:

    • Procedure uithuiszettingen
    • Proactief woningkwaliteitsbeleid door: het maximaal sensibiliseren van verhuurders om conforme woningen te verhuren

    • Samenwerking met woonmaatschappijen m.b.t. woningonderzoeken voor nieuw in te huren woningen.

    De concrete invulling van deze eigen initiatieven zal met Wonen in Vlaanderen afgetoetst worden op het verkennend overleg d.d. 8 mei 2025 waarna eventueel nog een bijsturing kan doorgevoerd worden. De schepen van huisvesting wenst hierbij graag aanwezig te zijn (schrappen indien niet van toepassing).

    Artikel 4: Een intergemeentelijk project ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid wordt begeleid en ondersteund door een stuurgroep waarin minstens elke deelnemende gemeente vertegenwoordigd is door een gemeenteraadslid of een lid van het college van burgemeester en schepenen, cf. art. 2.26 Besluit Vlaamse Codex.

    Vanuit Kempens Woonplatform wordt voorgesteld om, ingeval de gemeenteraad beslist tot verderzetting van het project, de schepen van huisvesting af te vaardigen als effectieve vertegenwoordiger in de stuurgroep en de voorzitter van het vast bureau als plaatsvervanger, zoals dit het geval is in het huidige subsidiedossier. Voor de gemeente Grobbendonk zijn dit Martine Taelman en Marianne Verhaert.

    Artikel 5: Kempens Woonplatform wordt gevraagd om op basis van bovenstaande standpunten en op basis van de repliek van Wonen in Vlaanderen op het verslag van het verkennend overleg het subsidiedossier inhoudelijk en financieel verder uit te werken. Het finaal aanvraagdossier voor het bekomen van de subsidie voor het intergemeentelijk project, Kempens Woonplatform Zuidwest, ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid zal definitief ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad van juni of september 2025.

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van voorjaarsdrink Jonge Jagers dat aanvangt 25 april 2025 18.00 uur en eindigt op 25 april 2025 23.00 te Café Den Herberg.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

    Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van erfgoed strikt te volgen, namelijk:

    • Deelnemers komen zo veel mogelijk met de fiets of te voet. Ze respecteren de zeer beperkte parkeergelegenheid aan de Kasteelhoeve

    • De uitbater bezorgt een inrichtingsplan aan de beleidsdeskundige erfgoed en toerisme

    • De uitbater kan geen gelden vragen voor het gebruik van het openbare middenplein

    • Het evenement vindt plaats tussen de openingsuren van het café.

    Artikel 6: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 7: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Opening John Smetsplein dat aanvangt 7 mei 2025 19.00 uur en eindigt op 7 mei 2025 20.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Op 7 mei 2025 van 12.00 uur tot 20.30 uur zal de onbebouwde kant van het John Smetsplein afgesloten worden voor alle verkeer.

    Artikel 4: Artikel 3 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 5: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten":

    - ter hoogte van de achterkant van het perceel Keulsebaan 95
    - ter hoogte van John Smetsplein 11.

    Artikel 6: Het huidige D5-bord (verplicht rondgaand verkeer) en B1-bord (voorrang verlenen) moeten afgedekt worden.

    Artikel 7: Op 7 mei 2025 van 12.00 uur tot 20.30 uur zal een parkeerverbod ingevoerd worden aan de onbebouwde kant van het John Smetsplein. Hiervoor zullen de nodige E3-borden gezet worden met onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.

    Artikel 8: Op 7 mei 2025 vanaf 18.30 uur zal het ganse plein afgesloten worden voor het verkeer.

    Artikel 9: Het afzethek aan de achterkant van Keulsebaan 95 zal verplaatst worden naar de zijkant van het perceel zodat er geen doorgang meer mogelijk is naar het plein.

    Artikel 10: Het afzethek ter hoogte van huisnummer 11 wordt aan de kant geschoven.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 12: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Noodplanningsambtenaar

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van opening Lambert dat aanvangt 9 mei 2025 16.00 uur en eindigt op 10 mei 2025 01.00 te Zomerbar Lambert.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 9 mei 2025 vanaf 16.00 uur tot 10 mei 2025 01.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L.
    95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanningsambtenaar 

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Travestieshow Madam Zaza dat aanvangt 21 juni 2025 21.00 uur en eindigt op 22 juni 2025 03.00 uur te Café de Cap.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. Het schenken van sterke dranken is verboden. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement van het begin tot het einde van het evenement tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van optreden De Bonanzas door VZW Het Zevende Gebod dat aanvangt 15 november 2025 12.00 uur en eindigt op 25 maart 2025 23.45 uur in de OLV kerk van Bouwel.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 15 november 2025 van 12.00 uur tot 23.45 uur. tot maximaal 95 dB(A)L. 

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanningsambtenaar 

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Kerstmarkt Bouwel dat aanvangt 13 december 2025 17.00 uur en eindigt op 13 december 2025 21.00 uur te Dorp Bouwel (centrum).

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is

    Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering

    Artikel 6: Op zaterdag 13 december 2025 van 12.00 uur tot 23.00  uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:

    - de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Ter Duinen en Nieuwbaan.

    Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, brandweer, hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 8: De maatregelen uit artikel 6 en 7 zullen gesignaleerd worden met:

    - een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder)en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" 

    •  aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen
    •  aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan
    •  aan het kruispunt Dorp/Kerkepad

    - een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) aan het kruispunt Kerkepad/Kastanjelaan.

    Artikel 9: Bijkomend zal een parkeerverbod ingevoerd worden in Dorp tussen de Nieuwbaan en Ter Duinen met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderborden Gxa en Gxb, respectievelijk begin en einde van de reglementering. Het parkeerverbod geldt van 11.00 uur tot 23.00 uur.

    Artikel 10: Het verkeer zal omgeleid worden via Ter Duinen, Kastanjelaan en Nieuwbaan. Hiervoor zullen de nodige F41-omleidingspijlen gezet worden.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 12: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 13: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 14: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar 

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Verjaardag foodtruck dat aanvangt 29 mei 2025 09.30 uur en eindigt op 29 mei 2025 16.00 uur te Astridplein.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 29 mei 2025 tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
     
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
     
    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

    Artikel 7: Op donderdag 29 mei 2025 zal in aansluiting op de wekelijkse markt een bijkomend parkeerverbod ingevoerd worden ter hoogte van Astridplein 11. Het parkeerverbod moet verlengd worden tot 16.00 uur. Hiervoor zullen de nodige E3-borden gezet worden.

    Artikel 8: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar 

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

Team Welzijn

  • Artikel 1: Goedkeuring voor het indienen van het subsidiedossier en de deelname aan ‘Leer- en speelkamp Neteland’.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht om de zomerschool te organiseren over de periode 28 juli 2025 tot en met 8 augustus 2025 te Grobbendonk, basisschool KLIM-OP.

    Artikel 3: Er wordt aan de basisscholen de medewerking gevraagd inzake de toeleiding naar de zomerschool en het in kaart brengen van de beginsituatie van de deelnemers aan de zomerschool.

    Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen stemt in met de verlenging van de overeenkomst met provincie Antwerpen inzake de samenwerking en gegevensuitwisseling in het kader van de zomerschool 2025.

    Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen verleent zijn goedkeuring aan de overeenkomst met betrokkene, die zal instaan voor de voorbereiding en de dagelijkse coördinatie, voor een bedrag van 2.600,00 euro.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

    Coördinator ‘Leer- en speelkamp Neteland’

    Team Financieel Management

Team Informatie en Communicatie

  • Artikel 1: Goedkeuring om de terugbetaling van de elektronische identiteitskaart bij vernieuwing en/of verlies af te schaffen.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management
    Alle teamleiders

Team Financieel Management

Onderwijs


Publicaties