Mon 26/05/2025 - 13:30 Collegezaal
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 19 mei 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 26 maart 2025 van Fluvius OV.
Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de burgemeester van 22 mei 2025 waarop Marianne Verhaert, burgemeester, de heer Brent Wouters, eerste schepen, aanduidt om haar te vervangen op 24 mei 2025 tussen 8u en 12u.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van GD&A van 19 mei 2025.
Artikel 2: Kennisname dat de hoorzitting zal plaatsvinden op 3 juni 2025 om 15:00 uur.
Artikel 3: GD&A namens lokaal bestuur Grobbendonk af te vaardigen naar de hoorzitting.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
GD&A
Artikel 1: Het schadegeval dat zich heeft voorgedaan rond 19 mei 2025 op de grond, kadastraal bekend onder nummer 1/C//52C8 gelegen te Lierse Steenweg 92, 2280 Grobbendonk, kwalificeren als een schadegeval dat valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling, vermeld in artikel 74 tot en met artikel 82 van het decreet van 27 oktober 2007 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming.
Artikel 2: De volgende maatregelen ter behandeling van de mogelijke bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval op de grond, vermeld in artikel 1, moeten worden uitgevoerd door de eigenaar van het perceel:
Artikel 3: Na de uitvoering van de opgelegde maatregelen, vermeld in artikel 2 moet de eigenaar van de grond onder leiding van een erkende bodemsaneringsdeskundige een evaluatierapport opstellen. Het evaluatierapport dient zo spoedig mogelijk na afronding van de opgelegde maatregelen aan het lokaal bestuur en aan de OVAM overgemaakt worden.
Artikel 4: De opgelegde maatregelen kunnen ten allen tijde door een beslissing van de burgemeester van het lokaal bestuur Grobbendonk aangepast of opgeheven worden.
Artikel 5: Afschrift wordt bezorgd aan
De betrokkene
OVAM
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 4 dennen en 4 sparren op het perceel Herentalse steenweg 65 - 67, kadastraal gekend als 1/D/194R2, 1/D/194P2 en 1/D/194S2.
Artikel 2: Heraanplant voorzien met een groenbuffer met hoogstammige bomen langs de perceelsgrenzen. Het groenplan integreren in de toekomstige stedenbouwkundige plannen van de percelen 1/D/194P2, 1/D/194R2 (Herentalse steenweg 65) en 1/D/194S2 (herentalse steenweg 67). Niet-functionele ruimte dient voorzien te worden met duurzaam groen.
Artikel 3: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 kerselaar op het perceel Herenthoutse steenweg 50, kadastraal gekend als 2/B/369D7.
Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met 1 hoogstammige inheemse loofboom op het perceel 2/B/369D7, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen.
Artikel 3: De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant.
Artikel 4: Bij uitval dient het eerstvolgende plantseizoen de afgestorven boom te worden vervangen.
Artikel 5: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.
Artikel 6: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken.
Artikel 7: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken.
Artikel 8: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor de uitgeschoten coniferenrij langs de perceelsgrens met Steenbergstraat 3, kadastraal gekend als 1/B/198Z. Het kappen van 3 platanen op het perceel te weigeren.
Artikel 2: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.
Artikel 3: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken.
Artikel 4: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om de actie Bike2School in het schooljaar 2025-2026 niet verder te zetten voor de scholen in Grobbendonk en Bouwel.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepen vraagt om een alternatief uit te werken.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte en Vergunningen
Team Mens en Welzijn
Team Informatie en Communicatie
Wijkpost politie
IOK
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Parochiefeesten Bouwel dat aanvangt 19 september 2025 17.00 uur en eindigt op 21 september 2025 19.00 uur te Parochiezaal Bouwel .
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.
Artikel 5: Op zondag 21 september 2025 van 05.00 uur tot 18.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden in de Nieuwbaan, Kastanjelaan, Kerkepad, Dorp, De Wip, Berdenweg en Kasteeldreef.
Artikel 6: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden en onderborden GXa (begin van de reglementering) en GXb (einde van de reglementering).
Artikel 7: Op zondag 21 september 2025 van 05.00 uur tot 18.00 uur worden volgende straten afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers klasse A:
- Dorp tussen Ter Duinen en Nieuwbaan
- Kastanjelaan tussen Ter Duinen en Nieuwbaan
- Nieuwbaan tussen Kastanjelaan (inclusief kruispunt) en Dorp (exclusief kruispunt)
- Berdenweg
- Kerkepad
Artikel 8: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat), onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
Artikel 9: Artikel 7 en 8 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 10: Volgende kruispunten blijven open:
- kruispunt Ter Duinen/Dorp/De Wip
- kruispunt Ter Duinen/Bosschaert de Bouwellaan/Kastanjelaan
- kruispunt Dorp/Nieuwbaan.
Artikel 11: De te volgen omleidingen zullen gesignaleerd worden met de nodige F41 omleidingspijlen.
Artikel 12: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.
Artikel 13: Voor vrijdagavond levert het lokaal bestuur 4 extra afzethekken aan de parochiezaal.
Artikel 14: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 15: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 16: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van De Dellekens dat aanvangt 6 september 2025 17.00 uur tot 23.45 uur.
Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.
Artikel 7: Van 6 september 2025 - 09.00 uur tot 7 september 2025 - 12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in De Dellekens, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer vanaf Het Putteken.
Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met een afzethek met C3-bord en onderbord met vermelding van de uitzonderingen aan het kruispunt De Dellekens/Het Putteken.
Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Ruimte & Vergunningen
Team Vrije tijd
Team Secretariaat
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanning
Team Vrije tijd
Organisator
Artikel 1: De betrokkene legt in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed af in volgende bewoordingen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
Artikel 1: De betrokkene legt in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed af in volgende bewoordingen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend voor het oninbaar stellen van de openstaande schuld van 71,00 euro op basis van proceseconomische redenen.
Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het kohier voor de belasting op masten, pylonen en andere draagconstructies 2024 met 4 belastingplichtigen voor een bedrag van 78.000,00 euro.
Artikel 1: Kennisname van de brieven in bijlage verstuurd door de niet-gegunde firma.
Artikel 2: Goedkeuring van de inhoud van de antwoordbrief met repliek.
Artikel 3: Goedkeuring voor verzending van een antwoordbrief met repliek na ondertekening van de algemeen directeur wnd. en burgemeester.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 26 mei 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 26 mei 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 16 mei 2025 tot en met 22 mei 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025006452 tot en met 2025006972.