Terug
Gepubliceerd op 03/06/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 26/05/2025 - 13:30

Vergunnen Parochiefeesten Bouwel - 19 september 2025 en 21 september 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 30 april 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Parochiefeesten Bouwel te mogen organiseren op 19 september 2025 17.00 uur tot 21 september 2025 19.00 uur te Parochiezaal Bouwel . 

    Het programma is gelijk aan de voorbije jaren. Op vrijdagavond een wandelzoektocht voor kinderen naar "Het Zwaard".
    Op zaterdag vindt er in de parochiezaal een quiz plaats.
    Op zondag is er de grote rommelmarkt met optredens van de fanfare, koor, dansers en groot terras aan de parochiezaal.

    Er worden wel alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Voor het afsluiten van Dorp, Kastanjelaan, Nieuwbaan en Kerkepad moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het afsluiten van Dorp, Kastanjelaan, Nieuwbaan en Kerkepad moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden. 

Noodplanning

De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Parochiefeesten Bouwel dat aanvangt 19 september 2025 17.00 uur en eindigt op 21 september 2025 19.00 uur te Parochiezaal Bouwel .

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen. De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.

Artikel 5: Op zondag 21 september 2025 van 05.00 uur tot 18.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden in de Nieuwbaan, Kastanjelaan, Kerkepad, Dorp, De Wip, Berdenweg en Kasteeldreef.

Artikel 6: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden en onderborden GXa (begin van de reglementering) en GXb (einde van de reglementering).

Artikel 7: Op zondag 21 september 2025 van 05.00 uur tot 18.00 uur worden volgende straten afgesloten voor alle verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers klasse A:
- Dorp tussen Ter Duinen en Nieuwbaan
- Kastanjelaan tussen Ter Duinen en Nieuwbaan
- Nieuwbaan tussen Kastanjelaan (inclusief kruispunt) en Dorp (exclusief kruispunt)
- Berdenweg
- Kerkepad

Artikel 8: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:

- een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"

  • aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen
  • aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan (2)
  • aan het kruispunt Kastanjelaan/Ter Duinen
  • aan het kruispunt Kastanjelaan/Cardijnlaan
  • aan het kruispunt Kastanjelaan/Guido Gezellelaan
  • aan het kruispunt Kastanjelaan/Nieuwbaan

- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat), onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" 

  • aan het kruispunt Kennedylaan/Cardijnlaan
  • aan het kruispunt Kennedylaan/Guido Gezellelaan
  • aan het kruispunt Kennedylaan/Nieuwbaan
  • aan het kruispunt Lindelaan/Dorp
  • aan het kruispunt Stationlei/Nieuwbaan
  • aan het kruispunt Kasteeldreef/Dorp

Artikel 9: Artikel 7 en 8 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 10: Volgende kruispunten blijven open:
- kruispunt Ter Duinen/Dorp/De Wip
- kruispunt Ter Duinen/Bosschaert de Bouwellaan/Kastanjelaan
- kruispunt Dorp/Nieuwbaan.

Artikel 11: De te volgen omleidingen zullen gesignaleerd worden met de nodige F41 omleidingspijlen.

Artikel 12: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.

Artikel 13: Voor vrijdagavond levert het lokaal bestuur 4 extra afzethekken aan de parochiezaal.

Artikel 14: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 15: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 16: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene