Terug
Gepubliceerd op 06/07/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/06/2021 - 13:30

Straatfeest - Hoevestraat - 18 september 2021 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Op 8 juni 2021 kreeg team Vrije tijd de aanvraag om een straatfeest te organiseren in Hoevestraat op 18 september 2021 van 10.00 uur tot 02.00 uur.

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd en er worden geen sterke dranken geschonken. 


2. Tijdelijk verkeersreglement

Tevens werd gevraagd om hiervoor de Hoevestraat af te sluiten tussen huisnummer 2A en huisnummer 26, van zaterdag 18 september 2021 - 09.00 uur tot en met zondag 19 september 2021 - 14.00 uur. 


4. Logistieke ondersteuning

Er wordt volgende logistieke ondersteuning gevraagd:

  • 20 tafels
  • 60 stoelen
  • 2 rollen feestverlichting (25m)
  • 4 verlengkabels (50m)


5. Verzekeringen

De lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.


2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.  
Subsidiereglement straat- en buurtfeesten, goedgekeurd op gemeenteraad van 27 april 2021.
Adviezen

Advies noodplanning

Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:

- de organisator dient zich te houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;

- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein;

- de organisator volgt de CERM richtlijnen (invullen COVID Event Risk Model) en maakt de nodige plannen op. Deze documenten zijn tijdens het evenement ter plaatse beschikbaar en worden op eenvoudig verzoek voorgelegd aan controlerende instanties;

- de organisator dient zich te houden aan maatregelen beschreven in de gids voor een veilige heropstart van de horeca, uitgegeven door de FOD Economie, voor wat betreft de verkoop van drank en voedsel;

- de organisator verbindt zich ertoe om de berichtgeving over corona-maatregelen op te volgen en bij verstrenging (of versoepeling) de nieuwe maatregelen nauwgezet toe te passen;

- het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar het onmogelijk is om de naleving van de regels van social distancing te garanderen.

Bijkomende motivering

Het straatfeest wordt gehouden op openbare wegen. In het belang van de openbare orde en veiligheid is het aangewezen bijzondere maatregelen te treffen.

Team Vrije tijd vraagt aan het college om de organisatoren van de buurtfeesten subsidie te voorzien vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten indien zij voldoen aan alle voorwaarden. 

Financiële gevolgen/visum
Meerjarenplan 2020-2025. 
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers. Actie AC000407: We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten. 
MJP001974. 6490000/SA/0709. 
Raming: 500,00 euro.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan de organisator om buurtfeest Hoevestraat te organiseren op 18 september 2021 van 10.00 uur tot 02.00 uur. 

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100.00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten. 

Artikel 5: Het ter beschikking stellen van 20 tafels, 60 stoelen, 2 rollen feestverlichting 25m, 4 verlengkabel 50 m en deze te leveren op vrijdag 17 september 2021.

Artikel 6: Van zaterdag 18 september 2021 - 09.00 uur tot en met zondag 19 september 2021 - 14.00 uur zal de ganse Hoevestraat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. 

Artikel 7: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: Het verkeer zal omgeleid worden via Hoevepad, Van Craeyenhemstraat en Kretbosstraat.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen, Martine De Kinder 

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije Tijd

Team Financieel Management

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar Thomas Smets

Jurgen Van Looy

Communicatieambtenaar

Carine Van Gorp

Organisator