Mon 10/01/2022 - 13:30 Vlierenberg
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: De voorgedragen kandidaat-voorzitter, mevrouw Peggy Goormans, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Aktename van de eedaflegging van Johan Verhaegen als schepen, in openbare zitting en in handen van de burgemeester.
Artikel 2: Johan Verhaegen is derhalve als schepen aangesteld ter vervanging van de heer Ulrik Anthonis met ingang van 18 januari 2021.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad ter kennisname met volgend voorstel:
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan IOK Afvalbeer de invoering van containers voor de huis-aan-huisinzameling van papier en karton uit te rollen en dit op voorwaarde dat het een gratis pakket is en dat de inwoners de keuze krijgen om te opteren voor:
Artikel 2: De algemene communicatie over de verschillende inzamelingsmogelijkheden van papier en karton zal door de gemeente opgemaakt worden. De communicatie over de papiercontainers en verdeling ervan zal door IOK Afvalbeheer opgemaakt worden en aan het gemeentebestuur voorgelegd worden ter goedkeuring. De verdeling van de communicatie (algemeen en specifiek) evenals de verdeling van de containers zal IOK Afvalbeheer op zich nemen. In deze communicatie moet IOK Afvalbeheer opnemen/ vermelden dat elke inwoner de keuze heeft tussen geen container, een 40 l container of een 240 l container voor inzameling van papier en karton.
Artikel 3: De opvolging van de dropzones te voorzien door de teams van de gemeente en de Mooimakers-coach. Het online pakket van Mooimakers zal gebruikt worden voor de opvolging en voor de rapportering.
Artikel 4: Overleg in te plannen met de coach van Mooimakers voor de online opvolging dropzones.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK Afvalbeheer
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Team Informatie & Communicatie
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van het verslag van het overleg vrachtroutenetwerk Middenkempen van 14 december 2021.
Artikel 2: Voorkeur voor scenario 1 binnen de huidig voorgestelde concepten.
Artikel 3: Vraag tot uitwerken van een 3de scenario met dezelfde doelstelling maar met inzet van andere middelen, zoals een aanpassing van de kilometerheffing waarbij een heffing ingevoerd wordt op lokale wegen en N13 en op de wegen waar we het vrachtverkeer wensen een laag of nultarief ingevoerd wordt.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politiezone Neteland
Provincie Antwerpen, dienst mobiliteit
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:
Subsidiereglement mantelzorgpremie
Artikel 1: Doel
Om als lokaal bestuur een goed buurtzorgnetwerk uit te bouwen is het belangrijk om te weten welk de actoren zijn die hier hun rol in opnemen. Een belangrijke groep hierbij zijn de mantelzorgers. Zij zorgen ervoor dat personen met een zorgbehoefte langer en beter in hun thuissituatie kunnen verblijven, verhogen de kwaliteit van leven van deze personen en zorgen er vaak voor dat een opname in bijvoorbeeld een woonzorgcentrum kan worden vermeden of uitgesteld, wat voor de gemeente op termijn ook kostenbesparend werkt.
De inzet van mantelzorgers in een gemeente is onontbeerlijk en dient door het lokaal bestuur gewaardeerd te worden. Dit kan door ondersteuning en begeleiding te bieden, informatie en vorming te verstrekken en lotgenotencontact te organiseren en stimuleren, maar ook door het uitkeren van een mantelzorgpremie. Door het uitkeren van een mantelzorgpremie zal het gemakkelijker worden om de mantelzorgers binnen onze gemeente te detecteren.
Artikel 2: Voorwaarden
Volgende voorwaarden dienen voldaan te worden om de premie te bekomen:
Artikel 3: Subsidiebedrag
Artikel 4: Procedure
De aanvraag voor de gemeentelijke mantelzorgpremie dient te gebeuren door, tussen 1 januari en 15 december van het lopende jaar, een verzoek te richten via mail, telefoon of mondeling aan het loket van het Lokaal Diensten Centrum met opgave van naam en telefoonnummer van de mantelzorger. De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal dan contact opnemen voor een huisbezoek of bureelgesprek waarbij de aanvraag wordt ingevuld en de bewijzen kunnen worden voorgelegd.
De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal maandelijks de aanvragen ter goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5: Sancties (en strafbepalingen)
Als blijkt dat onjuiste gegevens werden aangebracht en daardoor onterecht een subsidie werd verstrekt, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen.
Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering wordt de betrokken partij gehoord, waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6: Inwerkingtreding (en looptijd)
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 februari 2022 tot en met 31 december 2025.
Artikel 2: Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 de ramingen te verschuiven van het dossier van het OCMW naar het dossier van de gemeente.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Teamleider Zorg & Gezondheid
Teamleider Mens & Welzijn
Teamleider Vrije tijd
Financieel directeur
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de binnengekomen klachten voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Stafmedewerker Beleid & Juridische zaken
Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 18 januari 2022 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 3 januari 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.
Artikel 1: Kennisname van de verslagen van de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 en de raad van bestuur van 27 oktober 2021 van Fluvius Antwerpen.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de beheerscomité van 14 december 2021 van GiD PBW.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Ken en Tinne Van Gansen - Cornelissen voor het oprichten van een ééngezinswoning, met als adres, Sperwerlaan 4, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 39S2.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het oprichten van een ééngezinswoning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Jo Verhaegen namens ONDERWIJSINRICHTINGEN VAN DE ZUSTERS DER CHRISTELIJKE SCHOLEN ZUID-KEMPEN VZW voor het plaatsen van (tijdelijke) containerklassen, met als adres Langenheuvel 14B te 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 286Z.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het plaatsen van (tijdelijke) containerklassen.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd. 21 december 2021
- Telenet NV dd. 23 november 2021
- Fluvius System Operator dd. 6 december 2021
- Pidpa Drinkwater dd. 24 november 2021
- Inter - Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid dd. 4 januari 2022 gunstig
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft:
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Stijn Geens.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verkavelen van een perceel in één lot voor gesloten bebouwing, met als adres Netestraat 41 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 13K. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_202118414.
De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:
- De voorwaarden uit volgende adviezen moeten strikt worden gevolgd:
Fluvius System van 17 november 2021.
Telenet NV van 24 november 2021.
Proximus van 29 november 2021.
Pidpa Drinkwater van november 2021.
- Bijgevoegde aangepaste stedenbouwkundige voorschriften worden gevolgd.
- De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing.
- Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van notariaat Cootjans & Haagdoren. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling & verkoop.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Notariaat Cootjans & Haagdoren, Schoolstraat 9 te 2970 Schilde
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Olivier Pendzior voor het plaatsen van een bovengrondse propaangastank met een inhoud van 1.600 l., met als adres Nachtegalendreef 50, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 55N4. met inrichtingsnummer 20211227-0006.
Zodat de inrichting voortaan omvat
17.1.2.2.1° - Aktename
Een bovengrondse propaangastank met een inhoud van 1.600 liter klasse 3 (Nieuw).
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
Sectorale voorwaarden:
* Hoofdstuk 5.17 – opslag van gevaarlijke producten
Bijzondere milieuvoorwaarden:
De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Goedkeuring van de tijdelijke campagne Duurzaam naar school voor de leerlingen van het derde tot en met het zesde leerjaar van basisschool Klavertje 3.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Basisschool Klavertje 3
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen gaat niet in op de aanvragen voor financiële steun en stelt de aanvragers hiervan in kennis.
Artikel 1: Betrokkene af te voeren van het adres Boudewijnstraat 4 op datum van deze beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk
Artikel 1: Aan Gentle nv, Pastoor Ballingstraat 41, 3550 Heusden-Zolder, wordt de toelating gegeven om een stratenplan vorm te geven, te drukken en te verspreiden voor onze gemeente.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Vrije tijd
Team Financieel Management
Gentle nv
Artikel 1: Het bezwaar van betrokkene met artikel 317100304201 tegen de belasting ter verbetering van het milieu ten laste van gezinnen van 7 december 2021 is ontvankelijk doch ongegrond verklaard. De aanslag werd terecht gevestigd.
Artikel 2: Tegen deze beslissing kan beroep worden aangetekend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen te 2000 Antwerpen, Bolivarplaats 20 binnen een termijn van drie maanden vanaf de kennisgeving van deze beslissing.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Financieel directeur
Bezwaarindiener
Artikel 1: Het bezwaar van betrokkene met artikel 317100413123 tegen de belasting ter verbetering van het milieu ten laste van gezinnen van 15 december 2021 is ontvankelijk verklaard. De aanslag wordt ten dele kwijtgescholden. Er moet 50,00 euro betaald worden.
Artikel 2: Tegen deze beslissing kan beroep worden aangetekend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen te 2000 Antwerpen, Bolivarplaats 20 binnen een termijn van drie maanden vanaf de kennisgeving van deze beslissing.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Financieel directeur
Bezwaarindiener
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2021011508 tot en met 2021011880.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijsten van 10 januari 2022 (2021 en 2022).
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 31 december 2021 tot en met 6 januari 2022 (2021 en 2022).