Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 28/11/2022 - 13:30 Vlierenberg

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan Rudy Van Acker namens Loft 64 BVBA voor het verbouwen en de functiewijziging van een vergunde winkelruimte naar 3 appartementen, met als adres Astridplein 42, 44 en 46 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 369D en 369G.

    Het voorzien van louter appartementen in plaats van winkels is strijdig met de stedenbouwkundige voorschriften inzake parkeren zoals opgenomen in de gemeentelijke bouwverordening en verstoort de goede ruimtelijke ordening. Beleidsmatig is het onverantwoord om het kernwinkelgebied rond het Astridplein, het hart van de gemeente Grobbendonk, te hypothekeren met monofunctionele appartementsgebouwen. Het is beleidsmatig gewenst dat het Astridplein, als centrum en kernwinkelgebied voor de gemeente Grobbendonk, een actieve ‘plint’ behoudt met winkels, horeca en voorzieningen. De voorliggende aanvraag druist hier volkomen tegen in. Een kernwinkelgebied volbouwen met louter appartementen leidt tot een verschraling en op termijn tot het verdwijnen van het kernwinkelgebied. Dit heeft negatieve gevolgen op de belevingswaarde en leefbaarheid van de gemeente Grobbendonk, en ook negatieve culturele, economische en sociale gevolgen. Het bouwen van louter appartementen in het kernwinkelgebied langs het Astridplein kan niet beschouwd worden als een streven naar ruimtelijke kwaliteit. Er dient besloten te worden dat de aanvraag een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in gedrang brengt.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent de vergunning aan Jo Verhaegen namens Onderwijsinrichtingen van de Zusters der Christelijke Scholen Zuid-Kempen vzw voor het afbreken van schoolgebouw blok l, het nieuwbouw schoolgebouw en heraanleg speelplaats, met als adres Langenheuvel 14B, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 286Z.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het afbreken van schoolgebouw blok l, het nieuwbouw schoolgebouw en heraanleg speelplaats.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De voorwaarden uit de volgende adviezen dienen strikt te worden nageleefd:
      • Inter - Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid dd. 20 oktober 2022
      • Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd. 18 november 2022
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
  • Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen. 

    Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot weigeren van de omgevingsaanvraag”. 

    Artikel 3: Didier Vanheddegem af te vaardigen naar de hoorzitting van 3 januari 2023. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de voorgestelde vermoedenslijst.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    IOK

  • Artikel 1: Van 5 tot en met 9 december 2022 zullen gedurende 2 á 3 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei 110, 2280 Grobbendonk, zijnde: 
    - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording
    - bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden.

    Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 5: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Van 29 november 2022 tot en met 5 december 2023 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Waterlaatstraat en Pulse pad, zijnde: 
    - in beide straten zal de verboden toegang uitgezonderd plaatselijk verkeer opgeheven worden.

    Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden door het afdekken van de C3-borden met onderborden uitgezonderd plaatselijk verkeer.

    Artikel 3: De aanpassing van de signalisatie zal uitgevoerd worden door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur.

    Artikel 4: Betrokkene bezorgt de betrokken bewoners een brief met de nodige informatie

    Artikel 5: Betrokkene brengt het lokaal bestuur op de hoogte wanneer de toegang via Pulse pad niet langer nodig is.

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 7: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 8: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Telenet de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Telenet - Netaanleg Dienst Vergunningen Antoon Catriestraat 18 9031 Drongen hersteld worden, met dezelfde materialen.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Telenet - Netaanleg Dienst Vergunningen Antoon Catriestraat 18 9031 Drongen bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Telenet - Netaanleg Dienst Vergunningen Antoon Catriestraat 18 9031 Drongen die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Informatie & Communicatie
    Telenet 

  • Artikel 1: Telenet de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Telenet hersteld worden, met dezelfde materialen.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Telenet bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Telenet die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Informatie & Communicatie
    Telenet 

  • Artikel 1: Voor het jaar 2023 aan Proximus N.V. een permanente vergunning te verlenen voor het uitvoeren en signaleren van kleine, dringende werken op de openbare weg - (3e categorie code VVSG) op voorwaarde dat Proximus N.V. het lokaal bestuur minimum 5 werkdagen voorafgaand aan de werken op de hoogte brengt. Dit dient te gebeuren via mail aan:
    - ruimte.vergunningen@grobbendonk.be én
    - communicatie@grobbendonk.be

    Artikel 2: De opdracht te geven aan Proximus N.V. om bij calamiteiten zo snel mogelijk Team Ruimte & Vergunningen op de hoogte te brengen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Informatie & Communicatie
    Proximus N.V.: jaarvergunningen@proximus.com

     

     

     

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 750 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het ontwikkelingsproject in Ghana.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    GROS

    Betrokkene

  • Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 750 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het ontwikkelingsproject in Oeganda.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    GROS

    Betrokkene

  • Artikel 1: Toestemming te geven tot uitbetaling van de noodhulp aan Burkina Fasso door de GROS.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Betrokkene

    GROS

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Pap en koek 4 life dat aanvangt 18 december 2022 16.00 uur en eindigt op 18 december 2022 19.00 uur. 

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

    Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Informatie & Communicatie

    Noodplanning

    Organisator 

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Les Femmes Market @Herberg dat aanvangt 10 december 2022 14.00 uur en eindigt op 10 december 2022 20.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

    Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Informatie & Communicatie

    Noodplanning

    Organisator 

  • Artikel 1: Toestemming te geven om in samenwerking met Kempens Karakter het project 'Nieuwjaarke zoete' te organiseren. 

    Artikel 2: Toestemming te geven om de bedeling te laten uitvoeren door de medewerkers bibliotheek in Grobbendonk en de zaalwachter in Bouwel.

    Artikel 3: Team Financieel Management de opdracht te geven om 150,00 euro cash te voorzien in de vorm van 0.50 cent om uit te delen aan de nieuwjaarszangertjes. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team HRM & Secretariaat


Team Welzijn

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent zijn goedkeuring aan de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) met Sciensano als bevestiging van het organiseren van de lokale gezondheidsenquête in maart 2023 voor een bepaalde duur van één jaar. De overeenkomst kan na wederzijds akkoord verlengd worden.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Informatie & Communicatie

  • Artikel 1: Goedkeuring van het bijgevoegde actieplan voor de doelgroep ‘dak- en thuislozen’.

    Artikel 2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan het Kempens Woonplatform.

Team HRM

Team Financieel Management


Publicaties