Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/05/2025 - 13:30

Vergunnen straatbarbecue Eikenlei - 30 augustus 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
Brent Wouters, eerste schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 29 april 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om de straatbarbecue Eikenlei te mogen organiseren op 30 augustus 2025 van 10.30 uur tot 31 augustus 10.30 uur in de Eikenlei. 

  2. Verkeersmaatregelen

    Er wordt gevraagd om de straat af te sluiten van huisnummer 29 tot en met 59, dit is tussen Del en Van Craeyenhemstraat.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo. 

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Subsidie buurtfeesten

Voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie gaat volgens subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Onderstaande wordt vermeld in het digitaal evenementenloket als je de aanvraag invult.
Het gemeentebestuur stimuleert het organiseren van straatfeesten door onder andere een subsidie van 100 euro toe te kennen in de vorm van Grobbendonkse cadeaucheques.

Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
1. Het evenement mag op geen enkele andere wijze worden betoelaagd door het lokaal bestuur Grobbendonk.
2. Het feest heeft geen politiek, religieus of filosofisch karakter en heeft geen winstoogmerk.
3. Het feest gaat niet uit van een reguliere buurtwerking of een organisatie met een uitstraling die de directe straat of buurt overstijgt.
4. Het feest vindt plaats in de straat van de deelnemers of in hun directe woonomgeving.
5. Alleen de bewoners van het geografisch afgebakend gedeelte krijgen de kans om deel te nemen aan het straat- of buurtfeest.
6. Indien de geografische afbakening geheel of gedeeltelijk overlapt met de geografische afbakening van een straat- of buurtfeest waarvoor deze subsidie reeds werd toegekend, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een subsidie.
7. Op communicatiemateriaal van het straat- of buurtfeest dient het logo van het lokaal bestuur Grobbendonk vermeld te worden.
8. Er wordt geen afwijking van de geluidsnorm toegestaan. De bepalingen opgenomen in de politiecodex zijn van toepassing.

Procedure aanvraag
De subsidieaanvraag gebeurt uiterlijk 3 dagen voor het straat- of buurtfeest plaatsvindt via het digitaal evenementenloket. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld. De aanvraag bevat volgende gegevens: - naam en voornaam van minimum drie initiatiefnemers, hun telefonische contactgegevens en minstens één e-mailadres; - plaats, datum, duur en omschrijving van het feest; - een duidelijke geografische afbakening en een raming van het aantal deelnemers.
Het volledige reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/buurtfeest

Tijdelijk verkeersreglement

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Adviezen

Team Ruimte en Vergunningen

De dienst mobiliteit geeft het volgende advies: Voor het afsluiten van de straat moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.

Noodplanning

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

AC000407 Ondersteuning buurtcomités.

MJP001974 SA/0709/649000.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van straatbarbecue Eikenlei dat aanvangt 30 augustus 2025 10.30 uur en eindigt op 31 augustus 2025 10.30 uur in de Eikenlei. 

Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.

Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

Artikel 7: Van 30 augustus 2025 - 10.30 uur tot 31 augustus 2025 - 10.30 uur gelden er aangepaste verkeersmaatregelen in de Eikenlei, zijnde: 
- de straat wordt in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer vanaf het kruispunt met de Van Craeyenhemstraat/Rooiaarde tot aan het kruispunt met Dobbelhoefweg/Del.

Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 worden gesignaleerd volgens bijgevoegd plan, met:

  • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"  aan het kruispunt Van Craeyenhemstraat/Rooiaarde en het kruispunt Dobbelhoefweg/Del.

Artikel 10: Het verkeer wordt omgeleid via Rooiaarde, Dobbelhoefweg. De omleiding wordt aangeduid via F41-omleidingspijlen.

Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

Artikel 12: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 13: Afschriften ervan worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije Tijd

Team Secretariaat

Team Informatie & Communicatie

Noodplanning

Wijkpost politie

Brandweerzone Kempen

Kapitein brandweer

Betrokkene