Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als lid voor de raad van bestuur van Kleine Landeigendom Zuiderkempen, ter vervanging van mevrouw Marianne Verhaert, vanaf heden tot het einde van de legislatuur:
- [%aanspreektitel vertegenwoordiger%] [%naam vertegenwoordiger%]
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
Kleine Landeigendom Zuiderkempen
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van De Lijn van 31 mei 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
De Lijn
Alle vertegenwoordigers
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Cipal dv
Alle vertegenwoordigers
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: De gedeeltelijk afschaffing van voetweg 38 binnen de voorliggende omgevingsvergunningsprocedure zoals aangegeven op het bijgevoegde plan niet goed te keuren.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN
Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor eten en/of drinken bij evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur Grobbendonk waarvan de inkomsten ten goede komen van de verenigingen.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De persoon die van het eten en drinken gebruik maakt.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met de kostprijs van het aangeboden eten en/of drinken, de retributie hiervan.
Artikel 4: WIJZE VAN INNING
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.
Artikel 5: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN
Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor sponsoring bij evenementen. De sponsoring via een sponsorpakket door een onderneming houdt als tegenprestatie door de gemeente de publicatie van het logo en/of het aanbieden van eten en/of drinken in. De sponsoring door niet-ondernemingen gebeurt in de vorm van een steunkaart die via een vereniging aangekocht wordt. Deze steunkaart kan tegen eten en/of drinken op het evenement worden ingewisseld.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De onderneming die voor de sponsoring intekent en de niet-onderneming die een steunkaart koopt.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met het evenement, de retributie van de sponsorpakketten die door ondernemingen kunnen aangekocht worden en de samenstelling van de tegenprestatie door de gemeente, bestaande uit een advertentie en/of het consumeren van eten en/of drinken.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt eveneens de retributie van een steunkaart en tegen welke vorm van eten en/of drinken deze inwisselbaar is.
Artikel 4: WIJZE VAN INNING
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.
Artikel 5: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Doel
De gemeente wil met dit subsidiereglement verenigingen financieel steunen die hulp bieden bij het evenement "Weekend van de Verenigingen".
Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied
Dit reglement is enkel van toepassing op volgende organisaties:
verenigingen die erkend zijn door de jeugd-, sport-, cultuur- en/of seniorenraad of de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van de gemeente Grobbendonk;
de oudercomités van de scholen die gevestigd zijn in Grobbendonk;
liefdadigheidsinstellingen die gevestigd zijn of een lokale afdeling hebben in Grobbendonk.
Artikel 3: Vraag naar ondersteuning
De vraag naar ondersteuning zal via de officiële kanalen van de gemeente bekendgemaakt worden. Er wordt het first-come, first-served-principe gehanteerd. Bij een volgende oproep wordt voorrang gegeven aan verenigingen die nog geen aanspraak maakten op deze subsidie.
Artikel 4: Voorwaarden
De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie onder de volgende voorwaarde:
De organisatie moet op het moment van het evenement minstens 12 maanden opgericht zijn.
Prestatietoelage
50% wordt evenredig verdeeld per deelnemende organisatie aan het Weekend van de Verenigingen op zaterdag die met minstens 2 personen ondersteuning biedt. De vereniging mag tijdens het evenement geen eigen inkomsten vergaren.
50% wordt verdeeld voor het kosteloos uitoefenen van prestaties voor het lokaal bestuur Grobbendonk tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag, afhankelijk van de gepresteerde uren. Subsidiebedrag presterende organisatie = bedrag prestatietoelage x (totaal aantal punten presterende organisatie/ totaal aantal punten prestatietoelage alle deelnemende organisaties)
De presterende organisatie heeft recht op de prestatietoelage indien deze een vooraf afgesproken prestatie aflevert tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag. De organisatie mag gedurende deze prestatie geen eigen inkomsten vergaren.
De subsidie wordt op basis van een puntensysteem onder de verschillende presterende organisaties verdeeld. Elk begonnen uur door elke vertegenwoordiger van de presterende organisatie geeft recht op 10 punten.
Opbrengst van de steunkaartenverkoop
Per verkochte steunkaart gaat 2 euro naar de vereniging per verkochte kaart.
Verenigingen mogen de genummerde steunkaarten enkel verkopen in de aan hen toegewezen ‘wijk’. Het toewijzen van de ‘wijken’ gebeurt door loting. Na de verkoop en vóór een afgesproken datum stort de vereniging de volledige opbrengst van de steunkaartenverkoop aan de gemeente Grobbendonk op het rekeningnummer BE42 3200 6474 5954 met vermelding van verkoop steunkaarten: ‘naam vereniging’ en ‘aantal verkochte kaarten’. Het overschot van de kaarten wordt binnengebracht op het gemeentehuis vóór een afgesproken datum.
Artikel 7: Berekening en betaling
De verkoop van de steunkaarten, de deelname (per organisatie) en prestatie (per helper) worden geregistreerd door het team Vrije tijd. Het team Vrije tijd berekent de subsidiebedragen per organisatie en legt deze voor aan de vrijetijdsraad. Vervolgens wordt de berekening geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van het advies van de vrijetijdsraad neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing omtrent de betaling van de subsidie.
Artikel 8: Controle
Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde controle laten uitoefenen op de verstrekte inlichtingen.
Artikel 9: Sancties
Als blijkt dat een vereniging of individu onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht een subsidie heeft gekregen, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen.
Bij betwisting kan de aanvrager een gemotiveerd bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen tot 30 dagen na de uitbetaling van de subsidie. Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering worden de betrokken partijen gehoord waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: Inwerkingtreding en looptijd
Dit reglement is van toepassing tot en met 31 december 2025.
De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 17 mei 2022 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 2 mei 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Stijn Geens. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het creëren van 2 bouwkavels voor een ééngezinswoning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
- In het achterliggende overstromingsgevoelig gebied dienen alle constructies en bebouwing worden uitgesloten. In de tuin kunnen geen bijgebouwen worden opgericht.
Ten aanzien van de aanpalenden dient het bestaande reliëf over een strook van ten minste 2 meter te worden gehandhaafd.
- Er moet overstromingsvrij gebouwd worden (vloerpeil op minstens 11.58 mTAW (= T100 peil + 30cm).
- Er mag geen ruimte voor water verloren gaan.
· Geen ondergrondse benutte ruimtes (kelder)
· Bouwen met overstroombare kruipkelder of op palen
· Compensatie voor ophoging ikv toegang tot de gebouwen
· Het omliggende terrein mag in geen geval opgehoogd worden
- Er dient een oppervlakkige, open infiltratievoorziening geplaatst te worden, max. 30 cm onder het maaiveld.
- De voorwaarden uit volgende advies dienen strikt te worden nageleefd: Pidpa Drinkwater dd. 21 februari 2022.
- De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
- De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven.
- Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de financieel directeur of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend.
- De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
Artikel 1: Goedkeuring om een attest af te leveren conform VCRO artikel 4.2.16 voor omgevingsvergunning OMV_2021080489 verleend door het college van burgemeester en schepenen op 27 december 2021 aan Dirk Landuyt.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Notarissen Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40, 2280 Grobbendonk
Dirk Landuyt , Fazantenlaan 50, 2290 Vorselaar
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door mevrouw Eléonore Meeus voor het exploiteren van een bovengrondse propaangastank, met als adres Kennedylaan 7, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nr. 73D9 met inrichtingsnummer 20220426-0038.
Zodat de inrichting voortaan omvat
17.1.2.2.1° - Aktename
Bovengrondse propaangastank met een inhoud van 1.750 liter klasse 3 (Nieuw).
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
• Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht
Sectorale voorwaarden:
Bijzondere milieuvoorwaarden:
De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan volgende administratieve rechtzetting van het agendapunt van 11 april 2022:
Goedkeuring te geven aan volgende voorstellen (besparingen / wijzigingen / toevoegingen):
Structuur:
Buitenaanleg:
Technieken HVAC:
Technieken sanitair:
Technieken elektriciteit:
Architectuur:
Artikel 2: Geen goedkeuring te geven aan volgende voorstellen (besparingen / wijzigingen / toevoegingen):
Buitenaanleg
Architectuur:
Artikel 3: Opdracht te geven voor het verder onderzoeken van volgende zaken:
Buitenaanleg
Artikel 4: De ontwerper op de hoogte te brengen van de gemaakte keuzes.
Artikel 5: Het aangepaste ontwerp en de financiële consequenties in een van de volgende colleges opnieuw te bespreken.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Artikel 1: Telenet de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: Gezien de Herenthoutse steenweg een belangrijke doorgangsweg is, mag er enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde tussen 09.00u en 15.00u.
Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Telenet
Artikel 1: Toestemming te geven aan AE Events VZW om Après Exams XXL te mogen organiseren op 24 en 25 juni 2022 van 18.00 uur tot 01.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 4: Toestemming te geven om de gevraagde logistieke ondersteuning te voorzien.
Artikel 6: Toestemming te geven om de gevraagde logistieke ondersteuning te voorzien.
Artikel 7: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
Artikel 9: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar.
De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 10: Op vrijdag 24 juni 2022 vanaf 16.00uur tot zondag 26 juni 2022 - 03.00uur zullen op de Vaartkom aangepaste verkeersmaatregelen gelden, zijnde:
- op de parking van de Vaartkom zal een "kiss & ride" zone ingericht worden
- op de Vaartkom zal de snelheid beperkt worden tot 30km per uur
- de Vaartkom zal deels een enkelrichtingsstraat worden: het verkeer mag de straat inrijden via de Eikenlei en verlaten aan de rotonde
- in het gedeelte van de Vaartkom tussen de rotonde en de inrit parking brandweer blijft dubbel verkeer toegelaten.
Artikel 11: Om te verhinderen dat mobilhomes ook parkeerplaatsen innemen die niet voor mobilhomes voorbehouden zijn, zullen borden E9b geplaatst worden.
Artikel 12: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.
Artikel 13: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat terug vrij te maken.
Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Betrokkene
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven aan OKRA Trefpunt regio Grobbendonk om een infomoment / viering te organiseren op de wekelijkse markt op 16 juni 2022.
Artikel 2: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 3: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Organisator
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vergadering van de adviesraad van de bibliotheek van 4 april 2022 (als bijlage).
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van het onderhandelingscomité met volgend voorstel:
Artikel 1 : Goedkeuring van de wijziging aan de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente als volgt:
Artikel 215. (3)(6)(16)
Het bedrag van de eindejaarstoelage is de som van het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte, met dien verstande dat de eindejaarstoelage nooit meer mag bedragen dan een twaalfde van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar.
Het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte worden als volgt berekend:
1° het forfaitaire gedeelte:
a) het forfaitaire gedeelte bedraagt voor het jaar 2011 349,73 euro;
b) vanaf 2012 wordt het forfaitaire gedeelte dat toegekend is tijdens het vorige jaar, telkens vermeerderd met een breuk waarvan de noemer gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het vorige jaar en de teller gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het resultaat daarvan wordt berekend tot op twee decimalen nauwkeurig;
c) het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt b) wordt verhoogd met 698,74 euro;
d) voor het jaar 2012 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c) voor alle personeelsleden verhoogd met 100 euro;
e) vanaf het jaar 2013 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c) voor alle personeelsleden verhoogd met 200 euro;
2° het veranderlijke gedeelte:
2,5 3,6 procent van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Als het personeelslid in de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar geen of slechts een gedeeltelijk salaris ontvangen heeft, dan wordt het percentage berekend op basis van het salaris dat voor diezelfde maand betaald zou zijn als het personeelslid zijn functie wel volledig had uitgeoefend.
De eindejaarstoelage voor het personeelslid dat omstandigheidsverlof opneemt naar aanleiding van de bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van het personeelslid wordt niet pro rata verminderd omwille van deze afwezigheidsdagen:
Artikel 216. (6)
Het personeelslid ontvangt het volledige bedrag van de toelage, vermeld in artikel 215 als het als titularis van een betrekking met volledige prestaties het volledige salaris heeft ontvangen tijdens de hele duur van de referentieperiode.
Als het personeelslid niet het volledige salaris heeft ontvangen als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties, wordt het bedrag van de toelage verminderd in verhouding tot het salaris dat het werkelijk heeft ontvangen.
De periodes waarin het personeelslid tijdens de referentieperiode als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties met ouderschapsverlof als vermeld in het koninklijk besluit van 29 oktober 1997 tot invoering van een recht op ouderschapsverlof in het kader van de onderbreking van de beroepsloopbaan was, of met bevallingsverlof was met toepassing van de Arbeidswet van 16 maart 1971, of omstandigheidsverlof genoot voor een gebeurtenis als vermeld in artikel 284, 2° en 2°bis, worden gelijkgesteld met periodes waarvoor het personeelslid het salaris volledig heeft ontvangen.
Artikel 243 bis
Het personeel heeft recht op een jaarlijkse koopkrachtverhoging van 100 euro per VTE.
Deze koopkrachtverhoging is geprorateerd en wordt afhankelijk van de prestatiebreuk van het personeelslid deels toegekend via een geschenkencheque ter gelegenheid van Sinterklaas en deels via ecocheques.
Indien, rekening houdend met de individuele prestatiebreuk bij de berekening van de koopkrachtverhoging, het bekomen bedrag reeds werd besteed aan de Sinterklaascheque, heeft het personeelslid geen recht op ecocheques.
Jobstudenten worden van dit toepassingsgebied uitgesloten.
Sinterklaascheque
Aan het personeelslid dat in dienst is op 6 december wordt, binnen de geldende fiscale en sociale zekerheidsregels met het oog op de vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, een lokale handelaarsbon toegekend als geschenkencheque ter gelegenheid van Sinterklaas. De geschenkencheque bedraagt 40 euro. De waarde wordt niet geprorateerd voor deeltijdse personeelsleden.
Ecocheques
Aan het personeelslid dat in dienst is op 31 oktober wordt, binnen de geldende fiscale en sociale zekerheidsregels met het oog op de vrijstelling van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, ecocheques toegekend met een pro-rata berekening, naargelang de prestatiebreuk, van 60 euro/VTE/jaar. (resterend deel van de koopkrachtverhoging)
De ecocheques worden toegekend op voorwaarde dat het personeelslid meer dan 1 dag effectieve arbeidsprestaties geleverd heeft in de periode van 1 januari tot 31 oktober.
Voor het bepalen van het bedrag van de ecocheques wordt uitgegaan van de werkelijke prestatiebreuk op datum van 31 oktober. Indien de bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het bedrag afgerond op de hogere eenheid.
Artikel 246. (26)
Het lokaal bestuur voert een aanvullend pensioenstelsel in voor de contractuele personeelsleden met ingang van 1 januari 2010. De pensioentoelage bedraagt 2% van het pensioengevend jaarloon.
Vanaf 1 januari 2020 wordt de bijdragevoet verhoogd met 0,5 % (= van 2 naar 2,5%).
Vanaf 1 januari 2021 wordt de bijdragevoet nogmaals verhoogd met 0,5% ( = van 2,5 naar 3%)
Met ingang van 1 januari 2010 voert het lokaal bestuur een aanvullend pensioenstelsel in voor de contractuele personeelsleden met een pensioentoelage van 2% op het pensioengevend jaarloon.
De bijdragevoet wordt als volgt verhoogd:
Artikel 263.
Bij verlenging van de postnatale rustperiode in overeenstemming met artikel 39, zesde lid, van de Arbeidswet van 16 maart 1971, wordt het vast aangestelde statutaire personeelslid tijdens de duur van die verlenging doorbetaald:
- feitelijke verlenging: het personeelslid neemt vanaf de zesde (of achtste) week voor de vermoedelijke bevallingsdatum al haar prenatale rust op en bevalt later dan verwacht. De prenatale rust wordt dan automatisch verlengd tot op het moment van de werkelijke bevallingsdatum. Vanaf de werkelijke bevallingsdatum volgen dan de 9 weken verplichte postnatale rust;
- verlenging van de postnatale rust bij de geboorte van meerlingen: op verzoek van het personeelslid kan de postnatale rust, eventueel verlengd met de niet opgenomen facultatieve prenatale rust, nog eens worden verlengd met een periode van maximaal 2 weken;
- verlenging van de postnatale rust wanneer het kind in het ziekenhuis moet blijven in de periode na de eerste 7 dagen vanaf zijn geboorte: verlenging op verzoek van het personeelslid met de duur van de periode waarin het kind in het ziekenhuis moet blijven na de zeven dagen vanaf zijn geboorte, beperkt tot maximaal 24 weken. Het personeelslid bezorgt hiervoor:
- verlenging van de postnatale rust bij arbeidsongeschiktheid tijdens de prenatale rust: verlenging op verzoek van het personeelslid met 1 week, de postnatale rust zal in dit geval 10 weken duren.
- verlenging van de postnatale rust ingevolge afwezigheden die plaatsvinden in de 6 weken voor de bevallingsdatum en gelijkgesteld zijn met arbeid:
Artikel 265. (26)(27)
Afdeling 1. Adoptieverlof
Statutair personeel
§1. Het statutaire personeelslid krijgt op zijn verzoek opvangverlof als een minderjarig kind in zijn gezin wordt opgenomen met het oog op adoptie of pleegvoogdij.
Het opvangverlof bedraagt ten hoogste zes of ten hoogste vier weken naargelang het opgenomen kind de leeftijd van drie jaar nog niet heeft bereikt of al bereikt heeft. De maximumduur van het opvangverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind een handicap heeft.
Als slechts een van de samenwonende partners adopteert of de pleegvoogdij uitoefent, kan alleen die persoon het verlof genieten.
Tijdens het opvangverlof behoudt het statutaire personeelslid het recht op zijn gebruikelijke salaris.
§2. De uitoefening van het recht op adoptieverlof neemt een einde op het ogenblik waarop het kind de leeftijd van acht jaar bereikt tijdens de opname van het verlof.
§3. Het personeelslid dient minimum één maand voor de opname van het verlof de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. Het personeelslid dient de begin- en einddatum van het adoptieverlof te vermelden.
Het adoptieverlof moet opgenomen worden in een aaneengesloten periode. Indien het personeelslid ervoor kiest om niet het toegestane maximum aantal weken adoptieverlof op te nemen, dient het verlof ten minste een week of een veelvoud van een week te bedragen. Indien het personeelslid het volledige verlof niet opneemt, kan er achteraf geen aanspraak worden gemaakt op het overgebleven, nog niet opgenomen gedeelte.
De uitoefening van het recht op adoptieverlof moet een aanvang nemen binnen twee maanden die volgen op de inschrijving van het kind als lid van het gezin van de werknemer.
Uiterlijk op het ogenblik waarop het adoptieverlof ingaat, moet het personeelslid de nodige documenten bezorgen die de adoptie staven: het inschrijvingsbewijs in de bevolkings- of vreemdelingenregisters en de documenten die aantonen dat m.b.t. het kind een adoptieprocedure is gevoerd.
§4. Het verlof wordt toegekend aan het personeelslid dat het aanvraagt. Indien de beide adoptanten personeelslid zijn, dan hebben zij beiden recht op het verlof.
§1. Het statutaire personeelslid krijgt op zijn verzoek opvangverlof als een minderjarig kind in zijn gezin wordt opgenomen met het oog op adoptie of pleegvoogdij.
Het contractuele personeelslid heeft recht op adoptieverlof overeenkomstig artikel 30 ter van de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 en het koninklijk besluit van 21 september 2004.
Het opvangverlof bedraagt een individueel krediet van zes weken per personeelslid. Dat verlof verhoogt met twee weken voor een adoptieouder of pleegvoogd en, voor beide adoptieouders of pleegvoogden samen:
De bijkomende weken, vermeld in het tweede lid, worden onderling verdeeld als beide ouders het kind adopteren of pleegvoogd worden. In geval van twee adoptieouders brengt het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op de bijkomende weken, uiterlijk op het ogenblik waarop het verlof ingaat, de algemeen directeur op de hoogte van, naargelang het geval, de verdeling van deze weken tussen de twee adoptieouders of de toewijzing van deze week of weken aan de enige adoptieouder die van dit recht gebruik maakt.
De maximumduur van het opvangverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind aan een van de volgende voorwaarden voldoet:
De maximumduur van het opvangverlof wordt per personeelslid met twee weken verlengd bij de gelijktijdige adoptie of pleegvoogdij van meerdere minderjarige kinderen.
Als slechts een van de samenwonende partners het kind adopteert of de pleegvoogdij uitoefent, kan alleen die persoon het verlof genieten.
Het verlof moet in een aaneengesloten periode en in één week of een veelvoud van een week genomen worden. M.a.w. het personeelslid is niet verplicht de maximumduur afwezig te blijven, maar mag het verlof niet opsplitsen of beperken tot een periode die minder is dan een week of minder bedraagt dan een veelvoud van een week.
§2. Het verlof begint twee maanden nadat het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin.
Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op opvangverlof dient minimum één maand voor de opname van het verlof de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. De termijn kan in overeenstemming tussen de algemeen directeur en het personeelslid worden ingekort. Het personeelslid dient de begin- en einddatum van het opvangverlof te vermelden.
Uiterlijk op het ogenblik waarop het opvangverlof ingaat, moet het personeelslid de nodige documenten bezorgen die de verlof staven: het inschrijvingsbewijs in de bevolkings- of vreemdelingenregisters en de documenten die aantonen dat m.b.t. het kind een procedure is gevoerd.
In het kader van een interlandelijke adoptie kan het opvangverlof ook de periode bestrijken die voorafgaat aan de daadwerkelijke opvang van het geadopteerde kind in België, als die voorafgaande periode niet meer bedraagt dan vier weken en als ze wordt besteed aan de voorbereiding van de daadwerkelijke opvang van het kind.
§3. Tijdens het opvangverlof behoudt het statutaire personeelslid het recht op zijn gebruikelijk salaris.
Tijdens de eerste drie dagen van het adoptieverlof heeft het contractuele personeelslid recht op het behoud van zijn normaal loon, voor de resterende dagen geniet hij een uitkering ten laste van het ziekenfonds.
Contractueel personeel
§1. Voor contractuele werknemers werd het adoptieverlof uitgewerkt in artikel 30ter van de arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978.
Het contractuele personeelslid dat in het kader van een adoptie een minderjarig kind in zijn gezin onthaalt, heeft, met oog op zorg voor dit kind, recht op een adoptieverlof gedurende een aaneengesloten periode van maximum zes weken.
Indien het personeelslid ervoor kiest om niet het toegestane maximum aantal weken adoptieverlof op te nemen, dient het verlof ten minste een week of een veelvoud van een week te bedragen.
Het adoptieverlof van zes weken per adoptieouder wordt als volgt opgetrokken voor de adoptieouder of voor beide adoptieouders samen:
1° met één week vanaf 1 januari 2019;
2° met twee weken vanaf 1 januari 2021;
3° met drie weken vanaf 1 januari 2023;
4° met vier weken vanaf 1 januari 2025;
5° met vijf weken vanaf 1 januari 2027.
De verlenging kan enkel toegepast worden indien volgende voorwaarden cumulatief voldaan zijn:
1° het personeelslid heeft zijn verlofaanvraag ten vroegste ingediend vanaf de inwerkingtreding van de desbetreffende verlengingsperiode;
2° de verlengingsperiode van het verlof vangt ten vroegste aan vanaf de datum van inwerkingtreding
In geval van twee adoptieouders bezorgt het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op de bijkomende weken, uiterlijk op het ogenblik waarop het adoptieverlof ingaat, aan de algemeen directeur een verklaring op eer die, al naargelang het geval, de verdeling van deze weken tussen de twee adoptieouders of de toewijzing van deze week of weken aan de enige adoptieouder die van dit recht gebruik maakt, vastlegt.
De maximumduur van het adoptieverlof wordt verdubbeld wanneer het kind getroffen is door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66 pct of een aandoening heeft die tot gevolg heeft dat ten minste 4 punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag of dat ten minste 9 punten toegekend worden in alle drie de pijlers samen van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag.
De maximumduur van het adoptieverlof wordt met twee weken per adoptieouder verlengd bij gelijktijdige adoptie van meerdere minderjarige kinderen.
§2. De uitoefening van het recht op adoptieverlof moet een aanvang nemen binnen twee maanden die volgen op de inschrijving van het kind als lid van het gezin van het personeelslid in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar hij zijn verblijfplaats heeft.
Voor interlandelijke adopties wordt een uitzondering voorzien waardoor het mogelijk wordt om het adoptieverlof al aan te vangen vanaf de dag na de goedkeuring door de bevoegde overheid van de beslissing om het kind aan de adoptant toe te vertrouwen. Het verlof kan bijgevolg aanvangen voor aankomst van het geadopteerde kind in België, op voorwaarde dat deze voorafgaande periode niet langer duurt dan 4 weken en besteed wordt aan de voorbereiding van de daadwerkelijke opvang van het kind.
§3. Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op adoptieverlof dient minimum één maand voor de opname van het verlof de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. De termijn kan in overeenstemming tussen de algemeen directeur en het personeelslid worden ingekort. Het personeelslid dient de begin- en einddatum van het adoptieverlof te vermelden.
Uiterlijk op het ogenblik waarop het adoptieverlof ingaat, moet het personeelslid de nodige documenten bezorgen die de adoptie staven: het inschrijvingsbewijs in de bevolkings- of vreemdelingenregisters en de documenten die aantonen dat m.b.t. het kind een adoptieprocedure is gevoerd.
§4. Tijdens het opvangverlof behoudt het contractuele personeelslid het normaal loon tijdens de eerste drie dagen en geniet voor de resterende dagen een uitkering ten laste van het ziekenfonds.
Afdeling 2. Pleegzorgverlof
§1. Het contractuele personeelslid dat is aangesteld als pleegouder door
heeft het recht om van het werk afwezig te zijn voor de vervulling van verplichtingen en opdrachten of om het hoofd te bieden aan situaties die voortvloeien uit de plaatsing in zijn gezin van één of meerdere personen die in het kader van pleegzorg aan hem zijn toevertrouwd.
Het recht op pleegzorgverlof geldt voor alle vormen van plaatsing in het gezin waartoe kan worden besloten door één van de hierboven vermelde organismen, zowel de plaatsing van minderjarige personen als de plaatsing van personen met een handicap.
Het recht op pleegzorgverlof geldt enkel voor volgende gebeurtenissen die specifiek verband houden met de pleegzorgsituatie en voor zover de tussenkomst van het personeelslid vereist is en de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt:
In andere dan de hierboven vermelde situaties geldt het recht op afwezigheid van het werk met het oog op het verstrekken van pleegzorgen slechts voor zover de bevoegde plaatsingsdienst een attest aflevert dat verduidelijkt waarom dergelijk recht noodzakelijk is en voor zover deze situaties niet reeds gedekt worden door het verlof om dwingende redenen.
De duur van het pleegzorgverlof bedraagt maximum 6 dagen per kalenderjaar. Indien het pleeggezin bestaat uit twee personeelsleden, die gezamelijk als pleegouder zijn aangesteld, dienen deze dagen pleegzorgverlof onder hen beiden te worden verdeeld.
§2. Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op pleegzorgverlof dient minimum twee weken op voorhand de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. Indien dit niet mogelijk is, moet de algemeen directeur zo spoedig mogelijk verwittigd worden.
Het personeelslid levert het bewijs dat hij pleegouder is aan de hand van de formele aanstellingsbeslissing bedoeld in §1.
Indien het pleeggezin bestaat uit twee personeelsleden, die beiden zijn aangesteld als pleegouder, dient elk van hen een verklaring op erewoord te bezorgen aan de algemeen directeur waarin wordt aangegeven hoe het aantal dagen afwezigheid van het werk onder hen wordt verdeeld.
Het personeelslid levert aan de hand van de gepaste documenten of bij gebreke hieraan, door ieder ander bewijsmiddel, het bewijs van de gebeurtenissen die zijn afwezigheid op het werk rechtvaardigen.
§3. Het contractuele personeelslid dat gebruik maakt van het pleegzorgverlof geniet voor maximum 6 dagen per kalenderjaar en per gezin een uitkering ten laste van het ziekenfonds.
§4. De regeling in §1 en §2 van het pleegzorgverlof is eveneens van toepassing op het statutaire personeelslid, behoudens dat het statutaire personeelslid gedurende maximum 6 dagen per kalenderjaar afwezig kan zijn onder de vorm van dienstvrijstelling voor het verstrekken van pleegzorgen.
Het pleegzorgverlof wordt toegekend aan het personeelslid dat is aangesteld als pleegouder door
en geldt voor alle vormen van plaatsing in het gezin waartoe kan worden besloten door één van de hierboven vermelde organismen, zowel de plaatsing van minderjarige personen als de plaatsing van personen met een handicap.
Het recht op pleegzorgverlof geldt enkel voor volgende gebeurtenissen die specifiek verband houden met de pleegzorgsituatie en voor zover de tussenkomst van het personeelslid vereist is:
In andere dan de hierboven vermelde situaties geldt het recht op afwezigheid van het werk met het oog op het verstrekken van pleegzorgen slechts voor zover de bevoegde plaatsingsdienst een attest aflevert dat verduidelijkt waarom dergelijk recht noodzakelijk is.
Het statutaire personeelslid heeft recht op zes dagen pleegzorgverlof per kalenderjaar.
Het contractuele personeelslid heeft recht op zes dagen pleegzorgverlof per gezin per kalenderjaar. Indien het pleeggezin bestaat uit twee werknemers, die gezamelijk als pleegouder zijn aangesteld, dienen deze dagen pleegzorgverlof onder hen beiden te worden verdeeld.
§2. Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op pleegzorgverlof dient minimum twee weken op voorhand de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. Indien dit niet mogelijk is, dient de algemeen directeur zo spoedig mogelijk verwittigd te worden.
Het personeelslid levert aan de hand van de gepaste documenten of bij gebreke hieraan, door ieder ander bewijsmiddel, het bewijs van de gebeurtenissen die zijn afwezigheid op het werk rechtvaardigen.
§3. Het statutaire personeelslid dat gebruik maakt van het pleegzorgverlof heeft recht op 82% van het brutosalaris.
Het contractuele personeelslid geniet voor maximum 6 dagen per kalenderjaar en per gezin een uitkering ten laste van de RVA.
Afdeling 3. Pleegouderverlof
§1. Het personeelslid, dat naar aanleiding van een plaatsing in het kader van een langdurige pleegzorg van minstens zes maanden een minderjarig kind in zijn gezin onthaalt, heeft een éénmalig recht op pleegouderverlof gedurende een aaneengesloten periode van maximum zes weken. Indien het personeelslid ervoor kiest om niet het toegestane maximum aantal weken pleegouderverlof op te nemen, dient het verlof ten minste een week of een veelvoud van een week te bedragen.
Het individuele pleegouderverlof van zes weken van het personeelslid verhoogt met twee weken voor een pleegouder en, voor beide pleegouders samen:
De bijkomende weken, vermeld in het tweede lid, worden onderling verdeeld als het pleeggezin bestaat uit twee personen, die beide zijn aangesteld als pleegouder van het kind. In geval van twee pleegouders brengt het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op de bijkomende weken, uiterlijk op het ogenblik waarop het verlof ingaat, de algemeen directeur op de hoogte van, naargelang het geval, de verdeling van deze weken tussen de twee pleegouders of de toewijzing van deze week of weken aan de enige pleegouder die van dit recht gebruik maakt.
De maximumduur van het pleegouderverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind aan een van de volgende voorwaarden voldoet:
De maximumduur van het pleegouderverlof wordt per pleegouder met twee weken verlengd bij de gelijktijdige onthaal van meerdere minderjarige kinderen naar aanleiding van een plaatsing in het kader van langdurige pleegzorg.
§2. Het verlof begint binnen twaalf maanden nadat het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin.
§3. Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op pleegouderverlof dient minimum één maand voor de opname van het verlof de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. Deze termijn kan in overeenstemming tussen de algemeen directeur en het personeelslid worden ingekort. Het personeelslid dient de begin- en einddatum van het pleegouderverlof te vermelden.
Uiterlijk op het ogenblik waarop het pleegouderverlof ingaat, dient het personeelslid de nodige documenten te bezorgen ter staving van de gebeurtenis die het recht op pleegouderverlof doet ontstaan.
§4. Tijdens de eerste drie dagen van het pleegouderverlof heeft het statutaire personeelslid recht op een doorbetaling van zijn salaris, vanaf de vierde dag heeft hij recht op 82% van het brutosalaris.
Tijdens de eerste drie dagen van het pleegouderverlof heeft het contractuele personeelslid recht op een doorbetaling van zijn salaris, voor de resterende dagen geniet hij een uitkering ten laste van het ziekenfonds.
§1.Onverminderd afdeling 2. Pleegzorgverlof, heeft het contractuele personeelslid dat is aangesteld als pleegouder door
en die naar aanleiding van een plaatsing in het kader van een langdurige pleegzorg een minderjarig kind in zijn gezin onthaalt, een éénmalig recht op pleegouderverlof gedurende een aaneengesloten periode van maximum zes weken.
Indien het personeelslid ervoor kiest om niet het toegestane maximum aantal weken pleegouderverlof op te nemen, dient het verlof ten minste een week of een veelvoud van een week te bedragen.
Het pleegouderverlof van zes weken per ouder wordt als volgt opgetrokken voor de pleegouder of voor beide pleegouders samen:
1° met één week vanaf 1 januari 2019;
2° met twee weken vanaf 1 januari 2021;
3° met drie weken vanaf 1 januari 2023;
4° met vier weken vanaf 1 januari 2025;
5° met vijf weken vanaf 1 januari 2027.
De verlenging kan enkel toegepast worden indien volgende voorwaarden cumulatief voldaan zijn:
1° het personeelslid heeft zijn verlofaanvraag ten vroegste ingediend vanaf de inwerkingtreding van de desbetreffende verlengingsperiode;
2° de verlengingsperiode van het verlof vangt ten vroegste aan vanaf de datum van inwerkingtreding
Wanneer het pleeggezin uit twee personen bestaat die beiden aangesteld zijn als pleegouder van het kind, bezorgt het personeelslid dat gebruik maakt van het recht op de bijkomende weken, uiterlijk op het ogenblik waarop het pleegouderverlof ingaat, aan de algemeen directeur een verklaring op eer die, al naargelang het geval, de verdeling van deze weken tussen de twee pleegouders of de toewijzing van deze week of weken aan de enige pleegouder die van dit recht gebruik maakt, vastlegt.
De maximumduur van het pleegouderverlof wordt verdubbeld wanneer het kind getroffen is door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66 pct of een aandoening heeft die tot gevolg heeft dat ten minste 4 punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag of dat ten minste 9 punten toegekend worden in alle drie de pijlers samen van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag.
De maximumduur van het pleegouderverlof wordt met twee weken per pleegouder verlengd bij gelijktijdig onthaal van meerdere minderjarige kinderen naar aanleiding van een plaatsing in het kader van langdurige pleegzorg.
§2. Om het recht op pleegouderverlof te kunnen uitoefenen, moet dit verlof een aanvang nemen binnen twaalf maanden volgend op de inschrijving van het kind als deel uitmakend van het gezin van het personeelslid in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar hij zijn verblijfplaats heeft.
§3. Het personeelslid dat gebruik wenst te maken van het recht op pleegouderverlof dient minimum één maand voor de opname van het verlof de algemeen directeur schriftelijk op de hoogte te brengen. Deze termijn kan in overeenstemming tussen de algemeen directeur en het personeelslid worden ingekort. Het personeelslid dient de begin- en einddatum van het pleegouderverlof te vermelden.
Uiterlijk op het ogenblik waarop het pleegouderverlof ingaat, dient het personeelslid de nodige documenten te bezorgen ter staving van de gebeurtenis die het recht op pleegouderverlof doet ontstaan.
§4. Voor de toepassing van deze afdeling wordt onder langdurige pleegzorg verstaan: pleegzorg waarvan bij aanvang duidelijk is dat het kind voor minstens zes maanden in hetzelfde pleeggezin bij dezelfde pleegouder of dezelfde pleegouders zal verblijven.
§5. Tijdens de eerste drie dagen van het pleegouderverlof heeft het contractuele personeelslid recht op het behoud van zijn normaal loon, voor de resterende dagen geniet hij een uitkering ten laste van het ziekenfonds.
Het omstandigheidsverlof naar aanleiding van het overlijden van een partner of een kind wordt uitgebreid. Er wordt tevens een rouwverlof voorzien voor specifieke gevallen. De wijzigende wetgeving zorgt voor een flexibilisering wat het opnemen van de dagen rouwverlof betreft.
Artikel 284. (3)(6)(9)(11)(20)(26)
Het personeelslid krijgt omstandigheidsverlof naar aanleiding van de volgende gebeurtenissen:
1° huwelijk van het personeelslid of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning door het personeelslid, vermeld in artikel 1475 tot en met 1479 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van het afleggen van een verklaring van samenwoning van bloed- of aanverwanten: |
4 werkdagen |
2° bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer: voor een geboorte vanaf 1 januari 2021 voor een geboorte vanaf 1 januari 2023
2°bis bevalling van de biologische moeder bij meeouderschap van een personeelslid dat op het ogenblik van de geboorte: a) gehuwd is met diegene ten aanzien van wie de afstamming vaststaat; b) wettelijk samenwoont met diegene ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en bij wie het kind zijn hoofdverblijfplaats heeft, en niet verbonden is door een band van bloedverwantschap die leidt tot een huwelijksverbod waarvoor de Koning geen ontheffing kan verlenen; c) sedert een onafgebroken periode van drie jaar voorafgaand aan de geboorte op permanent en affectieve wijze samenwoont met diegene ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en bij wie het kind zijn hoofdverblijfplaats heeft, en niet verbonden is door een band van bloedverwantschap die leidt tot een huwelijksverbod waarvoor de Koning geen ontheffing kan verlenen: voor een geboorte vanaf 1 januari 2021 voor een geboorte vanaf 1 januari 2023
|
10 werkdagen
15 werkdagen 20 werkdagen
10 werkdagen 15 werkdagen 20 werkdagen |
3° overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, een bloed- of aanverwant in de eerste graad van het personeelslid, of van de samenwonende of huwelijkspartner: |
4 werkdagen |
3° overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, van een kind van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner, of van een pleegkind in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: |
10 werkdagen |
3°/1 overlijden van de vader, moeder, stiefvader, stiefmoeder, schoonzoon of schoondochter van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner: |
4 werkdagen |
3°/2 overlijden van de pleegvader of pleegmoeder van het personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van overlijden: |
4 werkdagen |
3°/3 overlijden van een pleegkind in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van overlijden: |
1 werkdag |
4° huwelijk van een kind van het personeelslid, van de samenwonende of huwelijkspartner: |
2 werkdagen |
5° overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in om het even welke graad, die onder hetzelfde dak woont als het personeelslid of de samenwonende partner: |
2 werkdagen |
6° overlijden van een bloed- of aanverwant van het personeelslid of de samenwonende partner in de tweede graad, een overgrootouder of een achterkleinkind, niet onder hetzelfde dak wonend als het personeelslid of de samenwonende partner: |
1 werkdag |
7° huwelijk van een bloed- of aanverwant: a) in de eerste graad, die geen kind is; b) in de tweede graad, van het personeelslid, de samenwonende of huwelijkspartner: |
de dag van het huwelijk |
8° priesterwijding of intrede in het klooster van een kind van de werknemer, van de samenwonende of huwelijkspartner, of van een broer, zuster, schoonbroer of schoonzuster van de werknemer: |
de dag van de rooms-katholieke plechtigheid of een daarmee overeenstemmende plechtigheid bij een andere erkende eredienst |
9° plechtige communie van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner; deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan het feest van de vrijzinnige jeugd; deelneming van een kind van de werknemer of van de samenwonende of huwelijkspartner aan een plechtigheid in het kader van een erkende eredienst die overeenstemt met de rooms-katholieke plechtige communie: |
de dag van de plechtigheid, of, als dat een zondag, feestdag of inactiviteitsdag is, de eerstvolgende werkdag |
10° gehoord worden door de vrederechter in het kader van de organisatie van de voogdij over een minderjarige: |
de nodige tijd, maximaal één dag |
11° deelneming aan een assisenjury, oproeping als getuige voor de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank: |
de nodige tijd |
Het omstandigheidsverlof is een recht, maar het personeelslid is niet verplicht deze verloven geheel of gedeeltelijk op te nemen. Het omstandigheidsverlof moet steeds betrekking hebben op de omstandigheden waarvoor het wordt toegestaan.
De graad van verwantschap dient vastgesteld te worden volgens de bepalingen terzake van het burgerlijk wetboek:
1ste graad : partner, ouders en kinderen
2de graad : grootouders, broers en zussen, kleinkinderen
3de graad : overgrootouders, nonkels en tantes, neven en nichten (kinderen van broer of zus),
achterkleinkinderen
4de graad : neven en nichten (kinderen van tante of nonkel), achterneven en achternichten
(kleinkinderen van broer of zus)
De omstandigheidsverloven vermeld in 1°, 3°, 3°/1, 3°/2, 4°en 5° moeten opgenomen worden tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daarop volgende week.
Voor de toepassing van het omstandigheidsverlof van 3° worden de eerste drie dagen opgenomen tijdens de periode die begint te lopen op de dag van het overlijden en eindigt op de dag van de begrafenis, de zeven resterende dagen tijdens het jaar dat volgt op de dag van het overlijden
In het omstandigheidsverlof vermeld onder 3°/1 wordt verstaan onder langdurige pleegzorg: de pleegzorg waarbij het kind is ingeschreven als deel uitmakend van het gezin van het personeelslid in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister van de gemeente waar het personeelslid zijn verblijfplaats heeft.
Het omstandigheidsverlof vermeld in 3°/3 en 6° moet opgenomen worden op de dag van de begrafenis. Als deze dag voor het personeelslid geen werkdag is, heeft hij of zij recht op een compenserende dag, die moet opgenomen worden tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daarop volgende week.
In het omstandigheidsverlof vermeld onder 3°/3 wordt verstaan onder kortdurende pleegzorg: alle vormen van pleegzorg die niet voldoen aan de voorwaarden van langdurige pleegzorg.
Voor de toepassing van 2° moet de vader of meeouder de tien vijftien verlofdagen (twintig verlofdagen vanaf 1 januari 2023) opnemen binnen de 4 maanden, te rekenen vanaf de dag van de bevalling, het personeelslid mag deze dagen vrij kiezen, ze mogen in één keer of gespreid opgenomen worden.
Voor de toepassing van 7° krijgt het personeelslid omstandigheidsverlof op de dag van het huwelijk. Als deze dag voor het personeelslid geen werkdag is, heeft hij of zij recht op een compenserende dag verlof, die moet opgenomen worden tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsgrijpt of tijdens de daarop volgende week.
Het omstandigheidsverlof wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit en is in alle gevallen bezoldigd, met uitzondering van een deel van het vaderschapsverlof voor contractuele personeelsleden in de gevallen die hierna omschreven worden. het omstandigheidsverlof vermeld in 2° en 2°bis:
Voor het contractuele personeelslid wordt het verlof ter gelegenheid van de geboorte van een kind waarvan de afstamming aan zijn zijde vaststaat, vermeld in 2°, toegekend volgens de regels van het arbeidsrecht, in het bijzonder volgens de regeling, vermeld in artikel 30, §2, van de wet van 3 juli 1978 op de arbeidsovereenkomsten. Hij wordt slechts gedurende 3 dagen aan 100 % doorbetaald, voor de overige 7 dagen valt hij terug op het ziekenfonds. Zoals opgenomen in de wet van 13 april 2011 krijgt ook de contractuele meeouder recht op 10 dagen “geboorteverlof” aan dezelfde voorwaarden als hierboven vermeld.
Het geboorteverlof kan slechts éénmaal voor hetzelfde kind opgenomen worden en dit volgens een voorrangsregeling:
Het personeelslid vraagt het omstandigheidsverlof aan (formulering van reden en aangevraagde periode) bij de rechtstreeks leidinggevende die door de algemeen directeur hiervoor werd aangeduid. Indien het personeelslid geen enkele kans heeft tot voorafgaandelijke aanvraag, is hij verplicht de rechtstreeks leidinggevende binnen de kortst mogelijke termijn op de hoogte te brengen.
Het personeelslid brengt zo spoedig mogelijk en uiterlijk de 7de dag na de gebeurtenis de bewijsstukken binnen op de dienst HRM.
Artikel 312.
Het personeelslid dat erkend is als mantelzorger van een zorgbehoevende persoon heeft recht op mantelzorgverlof.
Het voltijds personeelslid kan het mantelzorgverlof per zorgbehoevende persoon opnemen onder de vorm van een:
Het deeltijds personeelslid kan zijn arbeidsprestaties enkel volledig schorsen.
Gespreid over een volledige loopbaan kan de volledige schorsing voor mantelzorg maximaal 6 maanden bedragen, meer bepaald tot het voltijds equivalent van 6 maanden bereikt is.
Indien het personeelslid het mantelzorgverlof opneemt onder de vorm van een vermindering van zijn arbeidsprestaties (1/2 of 1/5), bedraagt dit maximaal 12 maanden.
Artikel 313.
Om erkenning te verkrijgen dient de mantelzorger tegelijkertijd de volgende voorwaarden te voldoen:
Daarnaast moeten de volgende uitoefeningsvoorwaarden vervuld zijn:
Per geholpen persoon dient de mantelzorger, met het akkoord van de geholpen persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger, een erkenningsaanvraag in bij het ziekenfonds door middel van een verklaring op erewoord.
Artikel 314.
De erkenning van de hoedanigheid van mantelzorger wordt beëindigd:
Artikel 315.
Het personeelslid dat van het recht gebruik wenst te maken dient hiervan schriftelijk kennis te geven aan de algemeen directeur of door overhandiging van een geschrift tegen ontvangstbewijs.
De kennisgeving gebeurt minstens zeven kalenderdagen voor de ingangsdatum van de schorsing of de vermindering van de arbeidsprestaties, deze termijn kan in overleg tussen het personeelslid en de algemeen directeur ingekort worden.
In het geschrift moet het personeelslid de periode vermelden gedurende welke hij zijn arbeidsprestaties schorst of vermindert en dient hij het bewijs van erkenning al mantelzorger van de geholpen persoon toe te voegen.
salaris-schalen |
D1 |
D2 |
D3 |
D4 |
D5 |
Minimum |
13.300 |
14.300 |
15.500 |
16.900 |
17.000 |
Maximum |
18.300 |
19.600 |
20.700 |
21.950 |
23.800 |
Verhoging |
1x1x350 |
1x1x350 |
1x1x350 |
1x1x350 |
1x1x300 |
|
3x2x350 |
1x2x350 |
1x2x400 |
1x2x350 |
2x2x500 |
|
1x2x300 |
1x2x400 |
1x2x350 |
1x2x300 |
1x2x300 |
|
8x2x350 |
1x2x350 |
1x2x400 |
10x2x350 |
1x2x800 |
|
1x2x500 |
1x2x400 |
2x2x350 |
1x2x550 |
1x2x500 |
|
|
1x2x350 |
1x2x400 |
|
4x2x400 |
|
|
1x2x400 |
1x2x350 |
|
1x2x500 |
|
|
1x2x350 |
1x2x400 |
|
3x2x600 |
|
|
1x2x400 |
1x2x350 |
|
|
|
|
2x2x350 |
1x2x400 |
|
|
|
|
1x2x400 |
1x2x350 |
|
|
|
|
1x2x350 |
1x2x400 |
|
|
|
|
1x2x500 |
1x2x350 |
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
13.300 |
14.300 |
15.500 |
16.900 |
17.000 |
1 |
13.650 |
14.650 |
15.850 |
17.250 |
17.300 |
2 |
13.650 |
14.650 |
15.850 |
17.250 |
17.300 |
3 |
14.000 |
15.000 |
16.250 |
17.600 |
17.800 |
4 |
14.000 |
15.000 |
16.250 |
17.600 |
17.800 |
5 |
14.350 |
15.400 |
16.600 |
17.900 |
18.300 |
6 |
14.350 |
15.400 |
16.600 |
17.900 |
18.300 |
7 |
14.700 |
15.750 |
17.000 |
18.250 |
18.600 |
8 |
14.700 |
15.750 |
17.000 |
18.250 |
18.600 |
9 |
15.000 |
16.150 |
17.350 |
18.600 |
19.400 |
10 |
15.000 |
16.150 |
17.350 |
18.600 |
19.400 |
11 |
15.350 |
16.500 |
17.700 |
18.950 |
19.900 |
12 |
15.350 |
16.500 |
17.700 |
18.950 |
19.900 |
13 |
15.700 |
16.900 |
18.100 |
19.300 |
20.300 |
14 |
15.700 |
16.900 |
18.100 |
19.300 |
20.300 |
15 |
16.050 |
17.250 |
18.450 |
19.650 |
20.700 |
16 |
16.050 |
17.250 |
18.450 |
19.650 |
20.700 |
17 |
16.400 |
17.650 |
18.850 |
20.000 |
21.100 |
18 |
16.400 |
17.650 |
18.850 |
20.000 |
21.100 |
19 |
16.750 |
18.000 |
19.200 |
20.350 |
21.500 |
20 |
16.750 |
18.000 |
19.200 |
20.350 |
21.500 |
21 |
17.100 |
18.350 |
19.600 |
20.700 |
22.000 |
22 |
17.100 |
18.350 |
19.600 |
20.700 |
22.000 |
23 |
17.450 |
18.750 |
19.950 |
21.050 |
22.600 |
24 |
17.450 |
18.750 |
19.950 |
21.050 |
22.600 |
25 |
17.800 |
19.100 |
20.350 |
21.400 |
23.200 |
26 |
17.800 |
19.100 |
20.350 |
21.400 |
23.200 |
27 |
18.300 |
19.600 |
20.700 |
21.950 |
23.800 |
Benaming van het verlof of de afwezigheid
|
Administratieve toestand |
Recht op salaris |
Aanspraak op periodieke salaris-verhoging |
Recht op schaal-anciënniteit |
Recht op de loopbaan |
Jaarlijkse vakantiedagen (art 258-260) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Feestdagen (art. 261) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Moederschaps-verlof (art. 262-263) |
dienstactiviteit
|
ja
|
ja
|
ja
|
ja |
Vervangend geboorteverlof (art. 264) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Opvangverlof (art. 265) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Opvangverlof Pleegzorgverlof Pleegouderverlof (art. 265) |
dienstactiviteit
|
Ja, deels aan 82% niet begrensd |
ja |
ja |
ja |
Ziekteverlof bij statutairen (art.266-272) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Disponibiliteit wegens ziekte of invaliditeit (art. 276-277) |
disponibiliteit |
nee, vervangen door wachtgeld |
ja |
ja |
ja |
Disponibiliteit wegens ambtsopheffing (art.278-279) |
disponibiliteit |
nee, vervangen door wachtgeld |
ja |
ja, beperkt tot 1 jaar (toepassing art. 112 RPR) |
ja |
Onbetaald verlof als gunstmaatregel < 1 maand of deeltijds (art.280-281) |
dienstactiviteit |
nee |
ja, want deeltijds niet relevant voor de geldelijke anciënniteit |
ja |
ja |
Onbetaald verlof als gunstmaatregel volledige schorsing (art.280-281) |
non-activiteit |
nee |
nee |
ja, beperkt tot 1 jaar (toepassing art. 112 RPR) |
ja |
Omstandigheids-verlofart. (art.284) |
dienstactiviteit |
ja, deels 82% - geboorteverlof begrensd |
ja |
ja |
ja |
Onbetaald verlof als recht voltijds (art.285-286) |
dienstactiviteit |
nee |
ja |
ja beperkt tot 1 jaar (toepassing art. 112 RPR) |
ja |
Onbetaald verlof als recht deeltijds (art.285-286) |
dienstactiviteit |
nee |
ja |
ja |
ja |
Dienst-vrijstellingen (art.352-366) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Afwezigheid zonder toestemming vooraf of kennisgeving (art.255) |
non-activiteit |
nee |
nee |
nee |
ja |
Idem als supra met overmacht (art. 255) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Georganiseerde werkonderbreking((art.256) |
dienstactiviteit |
Niet voor de duur van de werkonderbreking
|
ja |
ja |
ja |
Andere verloven
|
|||||
Benaming van het verlof of de afwezigheid
|
Administratieve toestand |
Recht op salaris |
Aanspraak op periodieke salarisverhoging |
Recht op schaal- anciënniteit |
Recht op loopbaan |
Vlaams Zorgkrediet voltijds (art. 287-290) |
dienstactiviteit |
nee
|
ja
|
ja beperkt tot 1 jaar (toepassing art. 112 RPR)
|
ja
|
Vlaams Zorgkrediet deeltijds (art. 287-290) |
dienstactiviteit |
nee |
ja |
ja |
ja |
Thematische verloven voltijds (art. 291-311) |
dienstactiviteit |
nee |
ja |
ja beperkt tot 1 jaar (toepassing art. 112 RPR) |
ja |
Thematische verloven deeltijds (art. 291-311) |
dienstactiviteit |
nee |
ja |
ja |
ja |
Politiek verlof (art. 337-346) |
Zoals decretaal bepaald: in sommige gevallen non-activiteit, in andere gevallen dienstactiviteit |
nee
|
ja
|
Indien voltijds, ja beperkt tot 1 jaar; indien deeltijds, dan loopt schaal- anciënniteit door op basis van deeltijdse prestaties |
Niet uitdrukkelijk bepaald → afhankelijk van gelijkstelling met dienst-activiteit |
Profylactisch verlof (art. 347) |
dienstactiviteit |
statutair: ja |
ja |
ja |
ja |
Verlof voor verminderde prestaties wegens arbeidsongeval of na de consolidatie (art.348) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Vakbondsverlof (art. 349-351) |
dienstactiviteit |
ja |
ja |
ja |
ja |
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen om de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk met kohierartikel nummer 524110000882 aan te passen naar 300,00 euro voor twee bedelingen en het overige deel van de belasting van 150,00 euro als onverhaalbaar te beschouwen wegens een ten onrechte gevestigde belasting op basis van een verantwoordingsstuk van de firma 'Fabrimode'.
Artikel 1: Het bestek met nr. SVG/2022/110 en de raming voor de opdracht “vernieuwing Google-platform”, opgesteld door team Financieel Management worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 61.983,47 excl. btw of € 75.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- G-COMPANY BELGIE, Schaliënhoevedreef 20T te 2800 Mechelen;
- Localyse Belgium, Prins Boudewijnlaan 41 te 2650 Edegem;
- DE CRONOS GROEP HQ, Veldkant 33A te 2550 Kontich;
- CEGEKA GROEP HASSELT CORDA NV, Kempisch Steenweg 307 te 3500 Hasselt;
- Cloudmen, Mechelsesteenweg 271 te 2018 Antwerpen.
Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 juni 2022 om 10.00 uur.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6140200/IO/0119/01 (actie/raming AC000156/MJP000207) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om "voor het gecentraliseerd WIFI netwerk voor burgers en medewerkers" licenties voor 5 jaar aan te kopen bij Driezen IT.
Artikel 2: De totale gunningsprijs bedraagt 37.371,29 euro inclusief BTW, wat een meerkost is van 1.344,59 euro.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Team Financieel Management
Driezen IT
Artikel 1: Kennisname van het feedbackrapport van de kwartaalrapportering 1 van 2022 waarvan het detail in bijlage wordt toegevoegd.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2022001715 tot en met 2022001855.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 29 april 2022 tot en met 5 mei 2022.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 9 mei 2022.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 9 mei 2022.