Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 14/12/2021 - 19:30

Retributie - retributiereglement op dossiers in het kader van de omgevingsvergunning - goedkeuring

Aanwezig: Greet Van de Peer, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Peggy Goormans, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gert Fransen, Gino Van der Elst, Philip Ardies, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De omgevingsvergunning is in voege sinds 1 januari 2018 en verenigt de vroegere stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning en milieuvergunning. 

De administratieve last en complexiteit van het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van de omgevingsvergunning vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen. Het is billijk om deze inzet gedeeltelijk door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen. 

Het is aangewezen om een vrijstelling te voorzien voor bepaalde instellingen omwille van het maatschappelijk of sociale doel dat zij verwezenlijken respectievelijk de diensten van algemeen belang waarmee zij belast zijn. Het is aangewezen om eveneens een vrijstelling te voorzien voor omgevingsvergunningen strekkende tot de oprichting van zorgwoningen, onder andere omwille van het sociale karakter van deze woon- en verblijfsgelegenheden.

Deze retributie wordt geheven afhankelijk van het soort dossier dat wordt ingediend of behandeld, via gewone of vereenvoudigde procedure.

De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van retributies.

Juridisch kader

De Grondwet en meer bepaald artikel 170, §4.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Bijkomende motivering

Meerjarenplan 2020-2025.
BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.
AP000003 We voeren een coherent beleid op vlak van ruimtelijke ordening.
AC000596 We vragen een retributie voor omgevingsvergunningen.

MJP002169 OM/0600/7020000

Financiële gevolgen/visum

Raming: 33.000,00 euro.

BESLUIT

Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA en 1 De Lokale Lijst), 6 stemmen tegen (4 Vooruit en 2 CD&V) en 1 onthouding (Vlaams Belang).

 

Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

Het belastingreglement aangaande omgevingsvergunningen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 december 2019, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.

Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN
Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie op het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen voor zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige handelingen.

Volgende aanvragen vallen onder de toepassing van het retributiereglement:
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend.
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar die de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten omvatten die onder exploitatie klasse 1 vallen en waarover de gemeente Grobbendonk een advies moet uitbrengen.
- Aanvragen voor omgevingsvergunningen die niet in eerste aanleg bij de gemeente Grobbendonk worden ingediend, maar waarover de gemeente Grobbendonk wel een openbaar onderzoek moet voeren, zodat de kosten van het openbaar onderzoek verschuldigd zijn.
- Aanvragen voor meldingsplichtige handelingen.

Artikel 3: DEFINITIES

Omgevingsvergunning: de schriftelijke beslissing van de vergunning verlenende overheid houdende toelating voor een vergunningsplichtig project.

Project: het geheel van zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, of minstens één van die elementen, dan wel het verkavelen van gronden, die onderworpen zijn aan de vergunnings- of meldingsplicht.

Kavel: elke bebouwbare kavel ongeacht of het voor woningbouw, industrie of andere betreft

Zorgwoning: een vorm van wonen binnen het bestaande volume van de hoofdwoning, zoals bepaald in art. 4.1.1.18 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met het oog op het huisvesten van zorgbehoevende doelgroepen zoals bepaald in hetzelfde artikel.

Artikel 4: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in naam en voor rekening waarvan de prestatie wordt aangevraagd.

Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

Indien meerdere tarieven van toepassing zijn, worden deze gecumuleerd aangerekend. 

Op de aanvraag van stedenbouwkundige attesten.

50,00 euro

Op de meldingen stedenbouwkundige handelingen.

25,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de vereenvoudigde procedure voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. 

50,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte.

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning m.b.t. stedenbouwkundige handelingen volgens de gewone vergunningsprocedure (andere dan bovenstaand punt) voor één woning of woongelegenheid of tot en met 100 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte, inclusief recreatieve gelegenheden en horeca. 

100,00 euro. Dit basistarief wordt vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende woning of woongelegenheid of per bijkomende begonnen schijf van 200 m2 handels- of bedrijfsoppervlakte.

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 1ste klasse.

910,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 2de klasse.

455,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van 3de klasse.

150,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten voor tijdelijk te vergunnen inrichtingen.

150,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de overdrachtmelding van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit. 

150,00 euro

Op de mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een permanente vergunning. 

50,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het verkavelen van gronden of op de aanvraag tot wijziging of bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning voor één kavel. 

vergunning zonder wegenis.      

100,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft.

vergunning met wegenis.

250,00 euro. Vermeerderd met 25,00 euro per bijkomende bebouwbare kavel (meer dan 1) of per bijkomende kavel (meer dan 1) waarop de wijziging betrekking heeft.

Op de aanvraag of het verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden. 

25,00 euro

Op de aanvraag van een uittreksel uit het vergunningenregister en plannenregister.

100,00 euro

Op de aanvraag van een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteit. 

50,00 euro

Op de aanvraag van een vegetatiewijziging.

50,00 euro

Op de digitalisering van analoge aanvragen.

100,00 euro

Voor de organisatie van een openbaar onderzoek met betrekking tot een aanvraag voor omgevingsvergunning. 

De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel, met een minimumbedrag van 50,00 euro.

Voor de organisatie van een infovergadering met betrekking tot een aanvraag voor een omgevingsvergunning. 

150,00 euro

Voor de bekendmaking van een vergunningsaanvraag die gepubliceerd moet worden in een regionaal dag- of weekblad.

De werkelijk gemaakte kosten, uitgezonderd kosten inzet gemeentepersoneel.

Voor gemengde aanvragen (combinatie van stedenbouwkundige handelingen, IIOA, verkavelingen, kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen,...).

De retributies worden opgeteld.

Artikel 6: VRIJSTELLINGEN

Voor aanvragen ingediend door:

- De staat, het gewest, de provincies, de gemeente Grobbendonk, het OCMW Grobbendonk en autonome gemeentebedrijven van de gemeente Grobbendonk.
- De Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, met uitzondering van de kosten voor het openbaar onderzoek.
- De Grobbendonkse kerkfabrieken, politiezone Neteland en Hulpverleningszone Brandweer Zone Kempen.
- Aanvragen met betrekking tot zorgwonen.

Artikel 7: WIJZE VAN INNING

De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

Artikel 8: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Financieel Management

Team Ruimte & Vergunningen