Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 11/08/2025 - 09:00 Collegezaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 7 augustus 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen. 

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Sebastiaan De Belder met als contactadres Putrand 33 te 2280 Grobbendonk voor het bouwen van een carport, met als adres Putrand 33, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 140N5.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een carport.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Marianne Verhaert en Michiel Verhaert. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bijstellen van een verkaveling.

    De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:

    Het verkavelingsplan wordt aangepast zoals in rood aangeduid.

    - Voor de loten 49 tot 52 wordt achteraan een strook voor bijgebouwen voorzien tot tegen de zijperceelsgrens met de woning De Vriesstraat 1. Dit is niet aanvaardbaar vermits de bouwvrije zijtuin van deze woning hier geen bebouwing voorziet. Deze strook voor bijgebouwen dient te worden geschrapt. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).

    - Hetzelfde doet zich voor met de carportstrook van lot 45. De woning kasteelstraat 9 behoudt hier een bouwvrije zijtuinstrook. Het oprichten van een carport tegen een bouwvrije zijtuin is niet gewenst. Deze carport dient te worden geschrapt. De kavel 45 dient, net als kavel 52, te parkeren binnen de strook voor hoofdgebouwen. Voor wat betreft lot 45 kan eventueel aanvaard worden dat wordt geparkeerd binnen de ruime strook voor bijgebouwen achteraan het perceel. Deze strook voor carport dient te worden geschrapt. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).

    - Er is een ‘verspringing’ tussen de carportstrook tussen lot 46 en 47. Het is aangewezen om de ‘voorgevelbouwlijn’ van beide carportstroken gelijk te trekken. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).

    • Bijgevoegde, aangepaste, stedenbouwkundige voorschriften worden gevolgd.

    •  In de voorschriften dient een minimaal dorpelpeil van 15 cm boven de wegrand worden opgenomen.

    • De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens voor alle loten van toepassing.

    • Het advies van Pidpa Drinkwater van 7 mei 2025, met ref. 205934 strikt na te leven.

    • Het advies van Fluvius van  12 mei 2025 met kenmerk 5000099889_AM en het advies van Fluvius van  16 mei 2025 met kenmerk 5000099889_AM ten strengste na te leven.

    • Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

    • De afzonderlijke percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening. 

    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

     

    Lasten:

    • De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.

  • Het college neemt kennis van de vernietiging door de Minister van Openbare Werken van de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2024 m.b.t. het tracé van het rooilijnplan en de weginrichting en -uitrusting, in het kader van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenisaanleg met kenmerk OMV_2024090326 (Dobbelhoefweg).

  • Artikel 1: Machtiging te verlenen aan Balans met Elien om yogalessen te mogen geven op het grasveld aan Weikens-Vogelzang, telkens op donderdag van 19.00 uur tot 20.00 uur en dit op 14, 21 en 28 augustus 2025.

    Artikel 2: De standhouder te verzoeken de bepalingen van het gemeentelijk reglement op ambulante activiteiten te respecteren waarin volgende bepalingen onder meer zijn opgenomen:

    - De standhouder moet zich ten allen tijde kunnen identificeren;

    - Het is verboden enig voorwerp vast te hechten aan de weg, bomen, in de berm, aan verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;

    - De standhouder moet alle maatregelen nemen ter voorkoming van schade aan het openbaar domein, beplanting, bomen, verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;

    - Het is verboden de doorgang voor voetgangers en andere weggebruikers te belemmeren door er voorwerpen te plaatsen of achter te laten;

    - De standhouder staat in voor het rein houden van de standplaats tot op een afstand van een meter rond de standplaats. De standhouder staat zelf in voor de verwijdering van het afval en neemt hiervoor de nodige maatregelen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Balans met Elien

    Team Financieel Management

  • De beslissing van de burgemeester van 6 augustus 2025 wordt bekrachtigd als volgt:

    Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 11 tot en met 14 augustus 2025 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Koekoekstraat en Kapelstraat, zijnde:

    Artikel 1: De Koekoekstraat en de Kapelstraat (deel tussen Koekoekstraat en rotonde Nijverheidsstraat) worden afgesloten voor alle verkeer.

    Artikel 2: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en een C3-bord 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder' op volgende locaties:

    • Kruising Pulse Pad x Koekoekstraat
    • Kruising Kapelstraat x Kapelstraat

    Artikel 3: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en een C3-bord 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder' met onderbord "uitgezonderd bewoners" aan kruising rotonde Nijverheidsstraat x Kapelstraat.

    Artikel 4: In de ganse werfzone vanaf kruising rotonde Nijverheidsstraat tot kruising Koekoekstraat x Pulse Pad geldt een parkeerverbod. Bewoners plaatsen hun wagens buiten de werfzone.

    Artikel 5: Een F45-bord in combinatie met C3-bord met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" wordt geplaatst op volgende locaties:

    • Kruising Warme Handstraat x Pulse Pad
    • Kruising Warme Handstraat x Kapelstraat
    Artikel 6: Een oranje bord met aankondiging 'Richting Nijverheidsstraat onderbroken + omleiding pijl naar links' aan kruising Pulse Pad x Warme Handstraat en kruising Pulse Pad x Waterlaatstraat x Koekoekstraat. 
    Artikel 7: Fietsers volgen een omleiding via Pulse pad, Warme Handstraat, Heirbaan en Kerkeveldstraat.
    Artikel 8: Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Heirbaan en Kerkeveldstraat.
    Artikel 9: De werken worden aangekondigd met een A31 op 150 meter van de werfzone. 

    Artikel 10: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 12: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 13: De aannemer bedeelt bewonersbrieven in de werfzone in de week van 4 augustus 2025.

    Artikel 14: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk. 

    Artikel 15: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.

    Artikel 16: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 17: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2025.

    Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Betrokkene
  • Artikel 1: Op 27 augustus 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 112A, zijnde:

    - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording (B19 en B21)
    - bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met een C35-bord
    - gezien het voetpad ingenomen wordt voor de werken zal op de rijbaan een veilige corridor afgebakend worden op de rijbaan
    - de werfzone en de corridor zullen afgebakend worden met afzethekken en sergeanten voorzien van dagslapers
    - op de afzethekken komt een D1(c/d)-bord ter aanduiding van de te volgen richting
    - het verplicht gebruik van de corridor door de voetgangers wordt aangeduid via de borden D11 (verplicht weg voor voetgangers)

    Artikel 2: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde van 09.00 uur tot 15.00 uur.

    Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 5: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.

    Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan D-28-155 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Pidpa bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Pidpa die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met pilootbedrijf Wyre.

    Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Pidpa

     
     

     

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Wijkfeest Merellaan & Vogelzang dat aanvangt 22 augustus 2025 14.00 uur en eindigt om 23.45 uur.

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

    Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

    Artikel 7: Van vrijdag 22 augustus 2025  - 07.30 uur tot zaterdag 23 augustus 2025 - 01.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Merellaan, zijnde:
    - de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer.

    Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 zullen gesignaleerd worden met:

    - een afzethek met C3-bord en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" aan de kruispunten met Ter Duinen en Vogelzang.

    Artikel 10: Bijkomend wordt een parkeerverbod ingericht met E3-borden en onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 12: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 13: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 14: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 15 : De verkeersmaatregelen worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene


  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van buurtfeest Wijkfeest Hermeslaan van 30 augustus 2025 14.00 uur tot 30 augustus 2025 23.45 uur.

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven namelijk: 

    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

    Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te leven zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 5: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 6: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Noodplanning 

    Organisator 

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om tijdens de herfst- en kerstvakantie kampen met dag inschrijvingen te organiseren met Play & Sport in Sporthal De Molen. 

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Organisator 

Team Informatie en Communicatie

  • Artikel 1: Goedkeuring van de voorgestelde deadlines voor aanlevering en bedeling van het gemeentelijk infoblad. 

    Artikel 2 : Goedkeuring om deze deadlines via de website te communiceren. 

Staf van de AD

Team Financieel Management


Publicaties