Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 4 augustus 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van de verslagen van de raad van bestuur van 31 maart en 26 mei 2025 en het verslag van de algemene vergadering van 17 juni 2025 van IKA.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 7 augustus 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Sebastiaan De Belder met als contactadres Putrand 33 te 2280 Grobbendonk voor het bouwen van een carport, met als adres Putrand 33, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 140N5.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een carport.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Marianne Verhaert en Michiel Verhaert. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bijstellen van een verkaveling.
De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:
Het verkavelingsplan wordt aangepast zoals in rood aangeduid.
- Voor de loten 49 tot 52 wordt achteraan een strook voor bijgebouwen voorzien tot tegen de zijperceelsgrens met de woning De Vriesstraat 1. Dit is niet aanvaardbaar vermits de bouwvrije zijtuin van deze woning hier geen bebouwing voorziet. Deze strook voor bijgebouwen dient te worden geschrapt. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).
- Hetzelfde doet zich voor met de carportstrook van lot 45. De woning kasteelstraat 9 behoudt hier een bouwvrije zijtuinstrook. Het oprichten van een carport tegen een bouwvrije zijtuin is niet gewenst. Deze carport dient te worden geschrapt. De kavel 45 dient, net als kavel 52, te parkeren binnen de strook voor hoofdgebouwen. Voor wat betreft lot 45 kan eventueel aanvaard worden dat wordt geparkeerd binnen de ruime strook voor bijgebouwen achteraan het perceel. Deze strook voor carport dient te worden geschrapt. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).
- Er is een ‘verspringing’ tussen de carportstrook tussen lot 46 en 47. Het is aangewezen om de ‘voorgevelbouwlijn’ van beide carportstroken gelijk te trekken. Het verkavelingsplan wordt in die zin aangepast (zoals in rood aangeduid).
• Bijgevoegde, aangepaste, stedenbouwkundige voorschriften worden gevolgd.
• In de voorschriften dient een minimaal dorpelpeil van 15 cm boven de wegrand worden opgenomen.
• De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens voor alle loten van toepassing.
• Het advies van Pidpa Drinkwater van 7 mei 2025, met ref. 205934 strikt na te leven.
• Het advies van Fluvius van 12 mei 2025 met kenmerk 5000099889_AM en het advies van Fluvius van 16 mei 2025 met kenmerk 5000099889_AM ten strengste na te leven.
• Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.
• De afzonderlijke percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening.
• De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
Lasten:
• De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.
Het college neemt kennis van de vernietiging door de Minister van Openbare Werken van de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2024 m.b.t. het tracé van het rooilijnplan en de weginrichting en -uitrusting, in het kader van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenisaanleg met kenmerk OMV_2024090326 (Dobbelhoefweg).
Artikel 1: Machtiging te verlenen aan Balans met Elien om yogalessen te mogen geven op het grasveld aan Weikens-Vogelzang, telkens op donderdag van 19.00 uur tot 20.00 uur en dit op 14, 21 en 28 augustus 2025.
Artikel 2: De standhouder te verzoeken de bepalingen van het gemeentelijk reglement op ambulante activiteiten te respecteren waarin volgende bepalingen onder meer zijn opgenomen:
- De standhouder moet zich ten allen tijde kunnen identificeren;
- Het is verboden enig voorwerp vast te hechten aan de weg, bomen, in de berm, aan verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;
- De standhouder moet alle maatregelen nemen ter voorkoming van schade aan het openbaar domein, beplanting, bomen, verlichtingsmasten, verkeerstekens e.a.;
- Het is verboden de doorgang voor voetgangers en andere weggebruikers te belemmeren door er voorwerpen te plaatsen of achter te laten;
- De standhouder staat in voor het rein houden van de standplaats tot op een afstand van een meter rond de standplaats. De standhouder staat zelf in voor de verwijdering van het afval en neemt hiervoor de nodige maatregelen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Balans met Elien
Team Financieel Management
De beslissing van de burgemeester van 6 augustus 2025 wordt bekrachtigd als volgt:
Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 11 tot en met 14 augustus 2025 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Koekoekstraat en Kapelstraat, zijnde:
Artikel 1: De Koekoekstraat en de Kapelstraat (deel tussen Koekoekstraat en rotonde Nijverheidsstraat) worden afgesloten voor alle verkeer.
Artikel 2: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en een C3-bord 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder' op volgende locaties:
Artikel 3: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en een C3-bord 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder' met onderbord "uitgezonderd bewoners" aan kruising rotonde Nijverheidsstraat x Kapelstraat.
Artikel 4: In de ganse werfzone vanaf kruising rotonde Nijverheidsstraat tot kruising Koekoekstraat x Pulse Pad geldt een parkeerverbod. Bewoners plaatsen hun wagens buiten de werfzone.
Artikel 5: Een F45-bord in combinatie met C3-bord met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" wordt geplaatst op volgende locaties:
Artikel 10: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 12: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 13: De aannemer bedeelt bewonersbrieven in de werfzone in de week van 4 augustus 2025.
Artikel 14: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.
Artikel 15: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 16: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 17: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 11 augustus 2025.
Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
BetrokkeneArtikel 1: Op 27 augustus 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Leopoldstraat ter hoogte van huisnummer 112A, zijnde:
- ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording (B19 en B21)
- bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met een C35-bord
- gezien het voetpad ingenomen wordt voor de werken zal op de rijbaan een veilige corridor afgebakend worden op de rijbaan
- de werfzone en de corridor zullen afgebakend worden met afzethekken en sergeanten voorzien van dagslapers
- op de afzethekken komt een D1(c/d)-bord ter aanduiding van de te volgen richting
- het verplicht gebruik van de corridor door de voetgangers wordt aangeduid via de borden D11 (verplicht weg voor voetgangers)
Artikel 2: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde van 09.00 uur tot 15.00 uur.
Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan D-28-155 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met pilootbedrijf Wyre.
Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Pidpa
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Wijkfeest Merellaan & Vogelzang dat aanvangt 22 augustus 2025 14.00 uur en eindigt om 23.45 uur.
Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.
Artikel 7: Van vrijdag 22 augustus 2025 - 07.30 uur tot zaterdag 23 augustus 2025 - 01.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Merellaan, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor alle verkeer.
Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" aan de kruispunten met Ter Duinen en Vogelzang.
Artikel 10: Bijkomend wordt een parkeerverbod ingericht met E3-borden en onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 12: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 13: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 14: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 15 : De verkeersmaatregelen worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van buurtfeest Wijkfeest Hermeslaan van 30 augustus 2025 14.00 uur tot 30 augustus 2025 23.45 uur.
Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te leven zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 6: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Noodplanning
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om tijdens de herfst- en kerstvakantie kampen met dag inschrijvingen te organiseren met Play & Sport in Sporthal De Molen.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Organisator
Artikel 1: Goedkeuring van de voorgestelde deadlines voor aanlevering en bedeling van het gemeentelijk infoblad.
Artikel 2 : Goedkeuring om deze deadlines via de website te communiceren.
Artikel 1: Kennisname van het voorstel GPP 2026-2031
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 4 augustus 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 4 augustus 2025.
Artikel 3: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 11 augustus 2025.
Artikel 4: Goedkeuring van de bestellijst investering van 11 augustus 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025009413 tot en met 2025009445.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 1 augustus 2025 tot en met 7 augustus 2025.
Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Groepsaankoop raamovereenkomst voor het tanken van brandstoffen via tankkaarten alsook het elektrisch laden via laadkaarten - perceel 1".
Artikel 2: De toetreding zal vanaf heden aanvangen.
Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 31 maart 2029.
Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2024/08) opgemaakt door IOK.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel management
Team Uitvoering & Onderhoud
IOK
Onderneming Cirkle K
Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Raamovereenkomst voor het (individueel) leasen van fietsen ten behoeve van het personeel".
Artikel 2: De toetreding zal vanaf heden aanvangen.
Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 13 juli 2029.
Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2025/18) opgemaakt door IOK.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel management
Team HRM
IOK
Cyclis Bike Lease NV
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend om externe ondersteuning te bieden aan Team Ruimte & Vergunningen via een tijdelijke opdracht door de voorgestelde medewerker van de dienstverlener Public.
Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend om de opdracht aan te vangen medio september 2025 en dit voor een periode van negen maanden aan de dagprijs conform de ingediende offerte.
Artikel 3: De betaling zal gebeuren met de exploitatiekredieten van 2025 en 2026 en volgende op boekhoudsleutel 2025/6140000/IO/0119/00.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel management
Team Ruimte & Vergunningen
Team HRM
Betrokken dienstverlener A&S (Public)