Terug
Gepubliceerd op 29/08/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 21/08/2023 - 13:30

Vergunnen Buurtfeest Pallieterdreef - 9 september 2023 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Op 13 juni 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Buurtfeest Pallieterdreef te mogen organiseren op 9 september 2023 om 12.00 uur tot 23.00 uur.

2. Verkeersmaatregelen

Er wordt gevraagd om de straat af te sluiten tussen de Timmermanslei en de Kabienstraat. 

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%. Voor lokale overheden geldt de 95%-maatregel niet. Zij zijn altijd verplicht om drank in herbruikbare recipiënten te schenken op events en in de eigen werking. Bovendien zijn Vlaamse overheden en lokale besturen sinds 1 januari 2022 verplicht om ook bereide voedingsmiddelen in herbruikbaar cateringmateriaal te serveren. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten.

4. Logistieke ondersteuning

Er kunnen materialen worden aangevraagd via het digitale platform Pixeo.

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Subsidie buurtfeesten

Voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie gaat volgens subsidiereglement straat- en buurtfeesten (zie bijlage).
Onderstaande wordt vermeld in GEO-IT als je de aanvraag invult.
Het gemeentebestuur stimuleert het organiseren van straatfeesten door onder andere een subsidie van 100 euro toe te kennen in de vorm van Grobbendonkse cadeaucheques.

Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
1. Het evenement mag op geen enkele andere wijze worden betoelaagd door het lokaal bestuur Grobbendonk.
2. Het feest heeft geen politiek, religieus of filosofisch karakter en heeft geen winstoogmerk.
3. Het feest gaat niet uit van een reguliere buurtwerking of een organisatie met een uitstraling die de directe straat of buurt overstijgt.
4. Het feest vindt plaats in de straat van de deelnemers of in hun directe woonomgeving.
5. Alleen de bewoners van het geografisch afgebakend gedeelte krijgen de kans om deel te nemen aan het straat- of buurtfeest.
6. Indien de geografische afbakening geheel of gedeeltelijk overlapt met de geografische afbakening van een straat- of buurtfeest waarvoor deze subsidie reeds werd toegekend, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een subsidie.
7. Op communicatiemateriaal van het straat- of buurtfeest dient het logo van het lokaal bestuur Grobbendonk vermeld te worden.
8. Er wordt geen afwijking van de geluidsnorm toegestaan. Artikel 68 van de politiecodex is van toepassing.

Procedure aanvraag
De subsidieaanvraag gebeurt uiterlijk 3 dagen voor het straat- of buurtfeest plaatsvindt. Er wordt gebruik gemaakt van het desbetreffende aanvraagformulier, te verkrijgen bij het team Vrije tijd of online op www.grobbendonk.be. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld. De aanvraag bevat volgende gegevens:
- naam en voornaam van minimum drie initiatiefnemers, hun telefonische contactgegevens en minstens één e-mailadres;
- plaats, datum, duur en omschrijving van het feest;
- een duidelijke geografische afbakening en een raming van het aantal deelnemers.

Het volledige reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/buurtfeest.


Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

Adviezen

Advies Noodplanning:

Gunstig onder voorwaarden. De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op het openbaar domein.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Advies Ruimte & Vergunningen:

Gunstig onder voorwaarden. Indien de straat moet afgesloten worden, dient een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd te worden.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

AC000407 Ondersteuning buurtcomités.

MJP001974 SA/0709/649000.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Straatfeest Pallieterdreef dat aanvangt op 9 september 2023 om 16.00 uur en eindigt op 9 september 2023 om 23.00 uur.

Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen.

Artikel 4: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt, zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

Artikel 5: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

Artikel 6: Van 9 september 2023 - 12.00 uur tot 9 september 2023 - 23.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde:
- de Pallieterdreef zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen huisnummer 23 en 27.

Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Financieel Management 

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene