Mon 01/12/2025 - 17:00 Collegezaal
Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS
Dorpsrestaurant
Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op het nuttigen van een maaltijd in het dorpsrestaurant.
Voorwaarden en procedure:
Dranken
Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op het nuttigen van dranken in lokaal dienstencentrum 't Trefpunt en 't Pleintje (antennepunt van het lokaal dienstencentrum) zowel bij cursussen van de Permanente Vorming, activiteiten van het lokaal dienstencentrum als het dorpsrestaurant.
Permanente Vorming
Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op de deelname aan cursussen ingericht door het lokaal dienstencentrum onder de noemer van Permanente Vorming.
Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon die gebruikmaakt van een maaltijd in het dorpsrestaurant en/of de mogelijkheid om iets te drinken. Bij de cursussen van de Permanente Vorming is de retributie verschuldigd door de natuurlijke persoon die zich inschrijft voor de cursus.
Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
| Dorpsrestaurant | maaltijd, inclusief water | 8,50 euro |
| Dranken | een warme of koude drank, met uitzondering van een glas zwaar bier of wijn | 1,50 euro |
| een glas zwaar bier of wijn | 3,00 euro | |
| aan de cursisten van de permanente vorming kunnen drankkaarten worden aangeboden die bovenstaande prijzen volgen. | ||
| Activiteiten lokaal dienstencentrum | Het vast bureau bepaalt, rekening houdend met de kostprijs, de retributie per activiteit. | |
| Permanente Vorming | 55,00 euro per cursus voor cursisten die niet in Grobbendonk zijn gedomicilieerd. | |
De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:
|
T x I i |
Waarbij:
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 0,50 euro.
Het bedrag wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 0,50 euro wanneer het decimale gedeelte van 0,00 tot en met 0,25 euro, of van 0,50 tot en met 0,75 euro bedraagt.
Het bedrag wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 0,50 euro wanneer het decimale gedeelte van 0,26 tot en met 0,49 euro, of van 0,76 tot en met 0,99 euro bedraagt.
Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN
Niet van toepassing.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Personen die in Grobbendonk gedomicilieerd zijn, zijn vrijgesteld van de retributie voor cursussen van de Permanente Vorming.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt aan het loket cash of met een elektronische betaling voldaan. Indien dit niet gebeurt, is ze betaalbaar na toezending van de factuur.
Betwistingen kunnen per brief, op het adres van het OCMW (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Lokaal dienstencentrum
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:
Artikel 1: Vaststelling van het meerjarenplan 2026-2031 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met een financieel evenwicht als volgt:
| Meerjarenplan 2026-2031 | ||
| Staat van financieel evenwicht | ||
| Jaar | Beschikbaar budgettair resultaat | Autofinancieringsmarge |
| 2026 | 1.736.943,14 | -3.119.670,64 |
| 2027 | 962.439,07 | 974.091,33 |
| 2028 | 1.084.128,46 | 1.273.639,39 |
| 2029 | 766.877,14 | 1.495.801,05 |
| 2030 | 695.630,65 | -1.302.402,49 |
| 2031 | 1.297.433,31 | 1.276.242,66 |
Artikel 2: De rapporten van de strategische nota, de financiële nota en toelichting kunnen in bijlage aan dit agendapunt teruggevonden worden.
Artikel 3: De volledige bundel van het meerjarenplan 2026-2031 wordt 14 dagen voor de raad voor maatschappelijk welzijn aan de raadsleden bezorgd.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de komende raad voor maatschappelijk welzijn met volgende inhoud:
Artikel 1: Kennisname evaluatieverslag welzijnsvereniging, zoals toegevoegd in bijlage.
Dit agendapunt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de beheersovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage.
De notulen van het vast bureau van 24 november 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde notulen raad van bestuur van de Welzijnsvereniging.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 8 (01/10/25 - 31/10/25) van DE PEUTER NV, Rietbroek 1 te 2200 Herentals voor de opdracht “Bouwen van een ontmoetingscentrum Bouwels Buurthuis” voor een bedrag van 135.475,31 euro excl. btw of 163.925,13 euro incl. btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van 721.655,58 euro excl. btw of 873.203,26 euro incl. btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0951 (actie/raming AC000180/MJP001439).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel management
Team Ruimte & Vergunningen
TRIAS architecten
De Peuter NV
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 1 december 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst investering van 1 december 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025000985 tot en met 2025001035.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 21 november 2025 tot en met 27 november 2025.