Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluitenlijst  Vast bureau

ma 01/12/2025 - 17:00 Collegezaal
  • A-punt

    • Team Financieel Management

      • Retributie - retributiereglement lokaal dienstencentrum - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:


        Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS

        Dorpsrestaurant

        Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op het nuttigen van een maaltijd in het dorpsrestaurant.

        Voorwaarden en procedure:

        • 65-plussers, psychisch en fysiek kwetsbare personen die in Grobbendonk wonen en mantelzorgers die in Grobbendonk wonen of zorg dragen voor een persoon die in Grobbendonk woont, kunnen een plaats reserveren in het dorpsrestaurant van lokaal dienstencentrum ‘t Trefpunt of ‘t Pleintje. Hiervoor contacteren ze het lokaal dienstencentrum om hun gegevens (naam, adres, telefoonnummer en rijksregisternummer) door te geven. 
        • De gebruiker dient minstens 1 werkdag op voorhand een plaats te reserveren. Het annuleren van een maaltijd moet telefonisch gebeuren voor 10.00 uur 's morgens, zo niet wordt de maaltijd aangerekend. 
        • De gebruikers melden zich aan voor 12.00 uur en de vrijwilliger/medewerker wijst hen een plaats toe. 
        • De maaltijd bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een dessert, en wordt ter plaatse genuttigd. De menu's voor de volgende dagen en weken kunnen worden meegenomen. 
        • De gebruiker volgt de richtlijnen i.v.m. hygiëne die op dat moment van toepassing zijn, zo niet kan de toegang ontzegd worden. De vrijwilliger/medewerker houdt hierop toezicht.

        Dranken

        Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op het nuttigen van dranken in lokaal dienstencentrum 't Trefpunt en 't Pleintje (antennepunt van het lokaal dienstencentrum) zowel bij cursussen van de Permanente Vorming, activiteiten van het lokaal dienstencentrum als het dorpsrestaurant.

        Permanente Vorming

        Met ingang van 1 januari 2026 heft het OCMW een retributie op de deelname aan cursussen ingericht door het lokaal dienstencentrum onder de noemer van Permanente Vorming.


        Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

        De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon die gebruikmaakt van een maaltijd in het dorpsrestaurant en/of de mogelijkheid om iets te drinken. Bij de cursussen van de Permanente Vorming is de retributie verschuldigd door de natuurlijke persoon die zich inschrijft voor de cursus.

         

        Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

        Dorpsrestaurant maaltijd, inclusief water 8,50 euro
        Dranken   een warme of koude drank, met uitzondering van een glas zwaar bier of wijn 1,50 euro
        een glas zwaar bier of wijn 3,00 euro
        aan de cursisten van de permanente vorming kunnen drankkaarten worden aangeboden die bovenstaande prijzen volgen.
        Activiteiten lokaal dienstencentrum Het vast bureau bepaalt, rekening houdend met de kostprijs, de retributie per activiteit.
        Permanente Vorming 55,00 euro per cursus voor cursisten die niet in Grobbendonk zijn gedomicilieerd.

        De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:

        T x I

        i

        Waarbij:

        • T: tarief vastgesteld in dit artikel
        • I: index van de maand november van het voorgaande jaar
        • i: index van de maand november 2025 (basis 2013)

        De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 0,50 euro.

        Het bedrag wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 0,50 euro wanneer het decimale gedeelte van 0,00 tot en met 0,25 euro, of van 0,50 tot en met 0,75 euro bedraagt.

        Het bedrag wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 0,50 euro wanneer het decimale gedeelte van 0,26 tot en met 0,49 euro, of van 0,76 tot en met 0,99 euro bedraagt.


        Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

        Niet van toepassing.


        Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

        Personen die in Grobbendonk gedomicilieerd zijn, zijn vrijgesteld van de retributie voor cursussen van de Permanente Vorming.


        Artikel 6: WIJZE VAN INNING

        De retributie wordt aan het loket cash of met een elektronische betaling voldaan. Indien dit niet gebeurt, is ze betaalbaar na toezending van de factuur.

        Betwistingen kunnen per brief, op het adres van het OCMW (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.

        Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.

         

        Artikel 7: BEKENDMAKING

        Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.


        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Lokaal dienstencentrum

      • Meerjarenplan 2026-2032 lokaal bestuur Grobbendonk - deel OCMW - vaststelling

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:

        Artikel 1: Vaststelling van het meerjarenplan 2026-2031 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met een financieel evenwicht als volgt:

        Meerjarenplan 2026-2031
        Staat van financieel evenwicht
        Jaar Beschikbaar budgettair resultaat Autofinancieringsmarge
        2026 1.736.943,14  -3.119.670,64 
        2027 962.439,07  974.091,33 
        2028 1.084.128,46  1.273.639,39 
        2029 766.877,14  1.495.801,05 
        2030 695.630,65  -1.302.402,49 
        2031 1.297.433,31  1.276.242,66 

        Artikel 2: De rapporten van de strategische nota, de financiële nota en toelichting kunnen in bijlage aan dit agendapunt teruggevonden worden.

        Artikel 3: De volledige bundel van het meerjarenplan 2026-2031 wordt 14 dagen voor de raad voor maatschappelijk welzijn aan de raadsleden bezorgd.

    • Welzijnsvereniging De Wijngaard

      • Evaluatie welzijnsvereniging – kennisname

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de komende raad voor maatschappelijk welzijn met volgende inhoud:

        Artikel 1: Kennisname evaluatieverslag welzijnsvereniging, zoals toegevoegd in bijlage.

      • Hernieuwde beheersovereenkomst gemeente – OCMW - welzijnsvereniging, periode 2026-2031 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:
        Artikel 1: Goedkeuring van de beheersovereenkomst, zoals toegevoegd in bijlage.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • VB 24 november 2025 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het vast bureau van 24 november 2025 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Raad van bestuur van de Welzijnsvereniging - notulen - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde notulen raad van bestuur van de Welzijnsvereniging.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Bouwen van een ontmoetingscentrum Bouwels Buurthuis - vorderingsstaat 8 (01/10/25 - 31/10/25) - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 8 (01/10/25 - 31/10/25) van DE PEUTER NV, Rietbroek 1 te 2200 Herentals voor de opdracht “Bouwen van een ontmoetingscentrum Bouwels Buurthuis” voor een bedrag van 135.475,31 euro excl. btw of 163.925,13 euro incl. btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van 721.655,58 euro excl. btw of 873.203,26 euro incl. btw.

        Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0951 (actie/raming AC000180/MJP001439).

        Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel management.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel management

        Team Ruimte & Vergunningen

        TRIAS architecten

        De Peuter NV

    • Team Financieel Management

      • Bestellijsten van 1 december 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 1 december 2025.

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst investering van 1 december 2025.

      • Opbrengsten van 2025000985 tot en met 2025001035 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025000985 tot en met 2025001035.

      • Kosten van 21 november 2025 tot en met 27 november 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 21 november 2025 tot en met 27 november 2025.