Terug
Gepubliceerd op 18/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 24/06/2024 - 13:30

Tijdelijk verkeersreglement - Schransstraat, Astridplein en Hofeinde - koppelingen nutsleidingen - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet Van de Peer, vierde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 17 juni 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor de koppelingen op de nutsleidingen in de Schransstraat, Astridplein en Hofeinde. De werken zullen uitgevoerd worden 1 tot en met 12 juli.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Artikel 1: Van 1 tot en met 12 juli 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Schransstraat, Astridplein en Hofeinde, zijnde: 

Artikel 2: Op het Astridplein ter hoogte van huisnummers 2 en 4 zal het fietspad en 2 parkeerplaatsen ingenomen worden.

  • Fietsers moeten afstappen.
  • Er wordt een vrije doorgang behouden met een rijplaat zodat voetgangers veilig kunnen passeren.
  • De koppelput wordt afgeschermd met een afzethek met dagslapers en een A31-bord (werken) en C19-bord (verboden toegang voor voetgangers).

Artikel 3: Op het Astridplein van huisnummer 8 tot en met 36 zal het voetpad en de parkeerstrook ingenomen worden voor puntopeningen: voetgangers moeten oversteken en er wordt een parkeerverbod ingericht. 

  • De koppelput wordt afgeschermd met een afzethek met dagslapers en een A31-bord (werken) en C19-bord (verboden toegang voor voetgangers).

  • Mobiele werf waarbij werfzone steeds opschuift

  • Voetgangersbrug te leggen aan handelszaken

  • Doorgang voorzien aan bushalte Grobbendonk Dorp

  • Parkeerverbod mobiel mee opschuiven zodat er enkel parkeerverbod geldt ter hoogte van werfzone en enkel op weekdagen van 07.00 uur tot 17.00 uur

Artikel 4: In de Schransstraat tussen de Melkerijstraat en de De Vriesstraat zal het voetpad en de parkeerstrook ingenomen worden voor puntopeningen.
  •  Voetgangers moeten oversteken en er wordt een parkeerverbod ingericht. 
  •  De koppelput wordt afgeschermd met een afzethek met dagslapers en een A31-bord (werken) en C19-bord (verboden toegang voor voetgangers)
Artikel 5: In de Schransstraat tussen de De Vriesstraat en de Wijngaardstraat:
  • zal beurtelings verkeer ingericht worden met B19-borden (smalle doorgang - gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen en B21-borden (smalle doorgang - voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).
  • Voetgangers moeten oversteken.
  • De koppelput wordt afgeschermd met een afzethek met dagslapers en een A31-bord (werken) en C19-bord (verboden toegang voor voetgangers)
 Artikel 6: Ter hoogte van de Beukenlaan zal het voetpad ingenomen worden.
  • Op het fietspad moet te allen tijde een vrije doorgang van 1,20m behouden blijven.
  • De werkput wordt aan beide zijden afgeschermd met een afzethek met dagslapers en A31-bord (werken).
  • Tijdens uren schoolverkeer (voor 9 uur en na 15 uur) - mag er geen werfkraan op het fietspad staan.
  • Fietspad ten allen tijde vrij van zand en grond tijdens schoolverkeer (van 8 uur tot 9 uur en van 15 uur tot 16 uur).
Artikel 7: In Hofeinde ter hoogte van de watertoren zal het voetpad ingenomen worden.
  • Op het fietspad moet te allen tijde een vrije doorgang van 1,20m behouden blijven. 
  • De werkput wordt aan beide zijden afgeschermd met een afzethek met dagslapers en A31-bord (werken).
  • Tijdens uren schoolverkeer (voor 9 uur en na 15 uur) - mag er geen werfkraan op het fietspad staan.
  • Fietspad ten allen tijde vrij van zand en grond tijdens schoolverkeer (van 8 uur tot 9 uur en van 15 uur tot 16 uur).
Artikel 8: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie opgesteld door betrokkene.

Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 11: Tijdens het weekend moeten alle putten gedicht worden.

Artikel 12: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 13: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat