Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 17/05/2022 - 19:30

Vervoerregioraad Kempen 31 maart 2022 - verslag - kennisname

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Via de vervoerregioraad worden gemeenten integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio. De gemeenten krijgen onder andere een belangrijke rol in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma's en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

De vervoerregioraad (VVRR) heeft vergaderd op 31 maart 2022. In bijlage gaat het verslag, de presentaties en bijlagen. 

Tijdens de vervoerregioraad werden 3 scenario's toegelicht betreffende de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De ambitie is om tot een modal split te komen van 40% duurzaam verkeer (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer) en 60% gemotoriseerd verkeer. Bij elk scenario wordt deze doelstelling nipt gehaald maar zien we niet echt een trendbreuk. 

De vervoerregioraad vindt de maatregelen logisch maar vraagt zich af of we wel ambitieus genoeg zijn en niet vooral het autoscenario bestendigen. Daarnaast werd opgemerkt dat het plan pas succesvol kan zijn als ook draagvlak gecreëerd wordt voor zone 30 en sluipverkeer uit de kernen geweerd kan worden. Lokale overheden hebben niet veel instrumenten in handen om doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen. 

In het najaar zal een voorkeurscenario ter advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad. 

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

AC000310 We werken actief mee aan de vervoerregio's en stellen regionale mobiliteitsplannen op.

BESLUIT

Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vervoerregioraad Kempen van 31 maart 2022.