Terug Gemeenteraad

Tue 17/05/2022 - 19:30 Volle Vaart

  • Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

     

    De notulen van de gemeenteraad van 19 april 2022 worden goedgekeurd.

  • Bij geheime stemming waarbij 19 stembiljetten werden aangetroffen in de stembus, met 13 stemmen voor Johan Verhaegen, 4 stemmen voor Johan Struyfs, 1 stem voor Natalie Moens, 1 stem voor Lut Cateau voor lid raad van bestuur Kleine Landeigendom Zuiderkempen.

     

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als lid voor de raad van bestuur van Kleine Landeigendom Zuiderkempen, ter vervanging van mevrouw Marianne Verhaert, vanaf heden tot het einde van de legislatuur:

    - de heer Johan Verhaegen

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Kleine Landeigendom Zuiderkempen

  • Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

     

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van De Lijn van 31 mei 2022.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    De Lijn

    Alle vertegenwoordigers

  • Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

     

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Cipal dv

    Alle vertegenwoordigers

  • Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

     

    Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.

    Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.

    Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.

    Artikel 4: Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.

    Artikel 5: Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.

    Artikel 6: Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.

    Artikel 7: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Pidpa

    Alle vertegenwoordigers

  • Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene jaarvergadering van TMVS van 21 juni 20222.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene jaarvergadering.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    TMVS (20220621AVTMVS@farys.be)

    Alle vertegenwoordigers

  • Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

     

    Artikel 1: Weigering van de gedeeltelijk afschaffing van voetweg 38 binnen de voorliggende omgevingsvergunningsprocedure zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.

    Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vervoerregioraad Kempen van 31 maart 2022. 

  • Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

     

    Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 10 februari 2022 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2021 als volgt:

    Exploitatie

    Ontvangsten € 12.386,81
    Uitgaven € 21.769,84
       
    Exploitatie eigen financieel boekjaar  - € 9.383,03
       
    Overschot/tekort expl. N-1 € 15.398,72
       
    Exploitatie voor toelage € 6.315,69
       
    Exploitatietoelage  € 19.506,94
       
    Overschot exploitatie  € 25.822,63

    Investeringen

    Ontvangsten € 33.600,00
    Uitgaven € 33.600,00
       
    Invest. voor overboekingen  0
       
    Overschot/tekort invest. N-1  0
       
    Overschot/tekort investeringen  0

    Opmerking: De verkoop van onroerende goederen diende te gebeuren via een aanpassing van het meerjarenplan.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek St. Lambertus

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

     

    Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 18 januari 2022 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2021 als volgt:

    Exploitatie

    Ontvangsten € 14.328,84
    Uitgaven € 22.149,19
       
    Exploitatie voor overboekingen  - € 7.820,35
    Overboekingen - € 3.540,00
       
    Exploitatie eigen fin. boekjaar - € 11.360,35
    Overschot/tekort expl. N-1 € 18.926,57
       
    Exploitatie voor toelage  € 7.566,22 
    Exploitatietoelage  € 8.507,19
       
    Overschot exploitatie  € 16.073,41

    Investeringen

    Ontvangsten € 25.904,38
    Uitgaven  € 14.080,00
       
    Invest. voor overboekingen € 11.824,38
    Overboekingen € 3.540,00
       
    Invest. eigen fin. boekjaar € 15.364,38
    Overschot/tekort invest. N-1 - € 15.364,38
       
    Overschot/tekort investeringen  0

     

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen

    Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

    Toezichthoudende overheid

  • Goedgekeurd met 17 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit en 1 Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).

     

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN

    Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor eten en/of drinken bij evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur Grobbendonk waarvan de inkomsten ten goede komen van de verenigingen.

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    De persoon die van het eten en drinken gebruik maakt.

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met de kostprijs van het aangeboden eten en/of drinken, de retributie hiervan.

    Artikel 4: WIJZE VAN INNING

    Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.

    Artikel 5: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Vrije tijd

  • Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).

     

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

    Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor sponsoring bij evenementen. De sponsoring via een sponsorpakket door een onderneming houdt als tegenprestatie door de gemeente de publicatie van het logo en/of het aanbieden van eten en/of drinken in. De sponsoring door niet-ondernemingen gebeurt in de vorm van een steunkaart die via een vereniging aangekocht wordt. Deze steunkaart kan tegen eten en/of drinken op het evenement worden ingewisseld.

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    De onderneming die voor de sponsoring intekent en de niet-onderneming die een steunkaart koopt.

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met het evenement, de retributie van de sponsorpakketten die door ondernemingen kunnen aangekocht worden en de samenstelling van de tegenprestatie door de gemeente, bestaande uit een advertentie en/of het consumeren van eten en/of drinken.

    Het college van burgemeester en schepenen bepaalt eveneens de retributie van een steunkaart en tegen welke vorm van eten en/of drinken deze inwisselbaar is.

    Artikel 4: WIJZE VAN INNING

    Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.

    Artikel 5: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Vrije tijd

  • Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang en Maarten Wouters) en 1 onthouding (Els Beullens).

     

    Artikel 1: Doel

    De gemeente wil met dit subsidiereglement verenigingen financieel steunen die hulp bieden bij het evenement "Weekend van de Verenigingen".

    Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied

    Dit reglement is enkel van toepassing op volgende organisaties:

    1. verenigingen die erkend zijn door de jeugd-, sport-, cultuur- en/of seniorenraad of de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van de gemeente Grobbendonk;

    2. de oudercomités van de scholen die gevestigd zijn in Grobbendonk;

    3. liefdadigheidsinstellingen die gevestigd zijn of een lokale afdeling hebben in Grobbendonk.

    Artikel 3: Vraag naar ondersteuning

    De vraag naar ondersteuning zal via de officiële kanalen van de gemeente bekendgemaakt worden. Er wordt het first-come, first-served-principe gehanteerd. Bij een volgende oproep wordt voorrang gegeven aan verenigingen die nog geen aanspraak maakten op deze subsidie.

    Artikel 4: Voorwaarden

    De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie onder de volgende voorwaarde:

    De organisatie moet op het moment van het evenement minstens 12 maanden opgericht zijn.

    Artikel 5: Subsidiebedrag
    4.500,00 euro prestatietoelage
    2.500,00 euro steunkaartenverkoop
    Op basis van het aantal verkochte kaarten wordt het subsidiebedrag jaarlijks aangepast bij de aanpassing van het meerjarenplan.
    Artikel 6: Verdeelsleutel

    Prestatietoelage

    50% wordt evenredig verdeeld per deelnemende organisatie aan het Weekend van de Verenigingen op zaterdag die met minstens 2 personen ondersteuning biedt. De vereniging mag tijdens het evenement geen eigen inkomsten vergaren.

    50% wordt verdeeld voor het kosteloos uitoefenen van prestaties voor het lokaal bestuur Grobbendonk tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag, afhankelijk van de gepresteerde uren. Subsidiebedrag presterende organisatie = bedrag prestatietoelage x (totaal aantal punten presterende organisatie/ totaal aantal punten prestatietoelage alle deelnemende organisaties) 

    De presterende organisatie heeft recht op de prestatietoelage indien deze een vooraf afgesproken prestatie aflevert tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag. De organisatie mag gedurende deze prestatie geen eigen inkomsten vergaren.

    De subsidie wordt op basis van een puntensysteem onder de verschillende presterende organisaties verdeeld. Elk begonnen uur door elke vertegenwoordiger van de presterende organisatie geeft recht op 10 punten.

    Opbrengst van de steunkaartenverkoop

    Per verkochte steunkaart gaat 2 euro naar de vereniging per verkochte kaart. 

    Verenigingen mogen de genummerde steunkaarten enkel verkopen in de aan hen toegewezen ‘wijk’. Het toewijzen van de ‘wijken’ gebeurt door loting. Na de verkoop en vóór een afgesproken datum stort de vereniging de volledige opbrengst van de steunkaartenverkoop aan de gemeente Grobbendonk op het rekeningnummer BE42 3200 6474 5954 met vermelding van verkoop steunkaarten: ‘naam vereniging’ en ‘aantal verkochte kaarten’. Het overschot van de kaarten wordt binnengebracht op het gemeentehuis vóór een afgesproken datum.

    Artikel 7: Berekening en betaling

    De verkoop van de steunkaarten, de deelname (per organisatie) en prestatie (per helper) worden geregistreerd door het team Vrije tijd. Het team Vrije tijd berekent de subsidiebedragen per organisatie en legt deze voor aan de vrijetijdsraad. Vervolgens wordt de berekening geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.

    Op basis van het advies van de vrijetijdsraad neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing omtrent de betaling van de subsidie.

    Artikel 8: Controle

    Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde controle laten uitoefenen op de verstrekte inlichtingen.

    Artikel 9: Sancties

    Als blijkt dat een vereniging of individu onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht een subsidie heeft gekregen, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen. 

    Bij betwisting kan de aanvrager een gemotiveerd bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen tot 30 dagen na de uitbetaling van de subsidie. Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering worden de betrokken partijen gehoord waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 10: Inwerkingtreding en looptijd

    Dit reglement is van toepassing tot en met 31 december 2025.

  • Vooruit:

    • Buitenschoolse opvang - toekomst en pilootproject

    GIB: Geen vragen

    De Lokale Lijst:

    • Project Stationlei - rooien bomen
    • Oversteekplaats N13 - mogelijkheden

    CD&V: Geen vragen

    Vlaams Belang:

    • Afslag brug richting recyclagepark - verkeersspiegel 
    • Bocht Leopoldstraat/ Pulse steenweg - onveilige verkeerssituatie
    • Bushalte Astridplein aan broodjeszaak - verplaatsen 
    • Bushalte gemeentehuis - vuilnisbak 
    • Gele papierbakken - betalende fractie en papiercontainers

    N-VA:

    • Weg- en rioleringswerken Nierijk - communicatie en riooldeksels
    • Project Nierijk - onderhoud groene zones
    • Omgeving Nierijk - verkavelingsaanvraag