Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 17/05/2022 - 19:30

Pidpa - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Pidpa. De gemeente werd per schrijven van 22 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Pidpa die plaats zal vinden op 24 juni 2022 om 11.30 uur in Salons Van Dijck, te Frederik de Merodestraat 33, 2800 Mechelen.

 

De agenda van de algemene vergadering van Pidpa van 24 juni 2022 bevat volgende agendapunten:

1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden

2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021

3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021

4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021

5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris

6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht

7. Benoemingen

8. Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB

9. Verlenging mandaat commissaris

10. Varia

a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering

b) Vragen van vennoten

11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering

 

De gemeenteraad van 27 april 2021 stelde de heer Johan Verhaegen voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Pidpa gedurende de ganse legislatuur.

De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Pidpa gedurende de ganse legislatuur.

Juridisch kader

De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Bijkomende motivering

De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2021. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten, benoemingen, aanpassing van het presentiegeld voor de voorzitter van de raad van bestuur en de verlenging van het mandaat van de commissaris.

BESLUIT

Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

 

Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.

Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.

Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.

Artikel 4: Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.

Artikel 5: Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Artikel 6: Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.

Artikel 7: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Pidpa

Alle vertegenwoordigers