Terug
Gepubliceerd op 23/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 17/05/2022 - 19:30 Volle Vaart
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden
    • Gemeenteraad 19 april 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 19 april 2022 worden goedgekeurd.

    • Kleine Landeigendom Zuiderkempen - vervanging lid voor de raad van bestuur - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Kleine Landeigendom Zuiderkempen. 

      Mevrouw Marianne Verhaert werd in zitting van de gemeenteraad van 28 februari 2019 aangeduid als lid voor de raad van bestuur. Zij wenst in haar vervanging te laten voorzien.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Volgende persoon wordt door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen als lid voor de raad van bestuur:

      - de heer Johan Verhaegen.

      BESLUIT:

      Bij geheime stemming waarbij 19 stembiljetten werden aangetroffen in de stembus, met 13 stemmen voor Johan Verhaegen, 4 stemmen voor Johan Struyfs, 1 stem voor Natalie Moens, 1 stem voor Lut Cateau voor lid raad van bestuur Kleine Landeigendom Zuiderkempen.

       

      Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als lid voor de raad van bestuur van Kleine Landeigendom Zuiderkempen, ter vervanging van mevrouw Marianne Verhaert, vanaf heden tot het einde van de legislatuur:

      - de heer Johan Verhaegen

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Alle vertegenwoordigers

      Kleine Landeigendom Zuiderkempen

    • De Lijn - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij De Lijn. De gemeente werd per schrijven van 2 mei 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van De Lijn die plaats zal vinden op 31 mei 2022 om 14 uur in Van der Valk Hotel, Rode-Kruisplein 1-4, 2800 Mechelen.

       

      De agenda van de algemene vergadering van De Lijn van 31 mei 2022 bevat volgende agendapunten:

      1. Verwelkoming en inleiding
      2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
           a. beleidsverslag
           b. commentaar bij de jaarrekening
           c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
           d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
      3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
      4. Goedkeuring jaarrekening 2021
      5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2021
      6. Aanstelling van de commissarissen-revisoren - verlenging van de opdracht voor de boekjaren 2022, 2023 en 2024
      7. Varia - rondvraag

       

      De gemeenteraad van 25 april 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van De Lijn gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 27 juni 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van De Lijn van 31 mei 2022.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      De Lijn

      Alle vertegenwoordigers

    • Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Cipal dv. De gemeente werd per schrijven van 3 mei 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaats zal vinden op 23 juni 2022 om 16 uur in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel.

       

      De agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022 bevat volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

      2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021

      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021

      4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021

      5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021

      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021

      7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding

      8. Vervanging bestuurder

      9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

       

      De gemeenteraad van 26 mei 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      De statuten van Cipal dv.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 23 juni 2022.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Cipal dv

      Alle vertegenwoordigers

    • Pidpa - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Pidpa. De gemeente werd per schrijven van 22 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Pidpa die plaats zal vinden op 24 juni 2022 om 11.30 uur in Salons Van Dijck, te Frederik de Merodestraat 33, 2800 Mechelen.

       

      De agenda van de algemene vergadering van Pidpa van 24 juni 2022 bevat volgende agendapunten:

      1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden

      2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021

      3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021

      4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021

      5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris

      6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht

      7. Benoemingen

      8. Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB

      9. Verlenging mandaat commissaris

      10. Varia

      a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering

      b) Vragen van vennoten

      11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering

       

      De gemeenteraad van 27 april 2021 stelde de heer Johan Verhaegen voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Pidpa gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Pidpa gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Bijkomende motivering

      De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2021. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten, benoemingen, aanpassing van het presentiegeld voor de voorzitter van de raad van bestuur en de verlenging van het mandaat van de commissaris.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021, de jaarrekening over het boekjaar 2021 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.

      Artikel 2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2021, wordt goedgekeurd.

      Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.

      Artikel 4: Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.

      Artikel 5: Goedkeuring wordt verleend aan het aanpassen van het presentiegeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.

      Artikel 6: Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van het mandaat van de commissaris.

      Artikel 7: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering.

      Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Pidpa

      Alle vertegenwoordigers

    • TMVS - algemene jaarvergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij TMVS. De gemeente werd per schrijven van 5 april 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van TMVS die plaats zal vinden op 21 juni 20222 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

      De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

       

      1. De agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS van 21 juni 2022 bevat volgende agendapunten:

      2. Toetreding van deelnemers

      3. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

      4. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021

      5. Verslag van de commissaris

      • a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      • b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

      7. Actualisering presentievergoeding

      8. Statutaire benoemingen

      9. Aanstelling commissaris

      10. Varia

       

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als volmachtdrager en de heer Gino Van der Elst als plaatsvervanger voor de algemene jaarvergadering van TMVS gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene jaarvergadering van TMVS van 21 juni 20222.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene jaarvergadering.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      TMVS (20220621AVTMVS@farys.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Omgevingsvergunning OMV_2021103753 - Eisterlee 25, Vierselse baan 1A, 3 en 5 - gedeeltelijke afschaffing voetweg 38 - weigering

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 29 oktober 2021 diende Erwin Van San namens Pidpa OPDRAVER de omgevingsaanvraag in voor het bouwen en exploiteren van een hogedrukgebouw en dienstgebouw en het gedeeltelijk afschaffen van een buurtweg, met als adres Eisterlee 25, Vierselse baan 1A, 3 en 5, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 1C, 1D, 2K, 2L2, 2R2, 2S2, 2T2, 2C2, 2B2, 2Y, 2V2, 2X2, 3K, 3L, 3P, 3R, 3C, 6A2, 6B2, 6D2, 6E2, 6F2, 6G2, 6K2, 6L2, 6M, 6R, 6T, 6V, 6W, 6X, 6Y, 6Z, 6H2, 7D4, 7X3, 7E4, 7B4, 7C4, 7F3, 7F4, 7G3, 7L3, 7M2, 7V, 7Y3, 7K2, 7A4, 7E3, 7K3, 7N4, 7Z3, 106D, 106E, 106G en 847D.

      De omgevingsaanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2021103753.

       

      In casu is de aanvraag van Vlaams niveau overeenkomstig artikel 15 van het omgevingsdecreet.

      Artikel 15.

      § 1. De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar is in eerste administratieve aanleg bevoegd voor de volgende aanvragen van:

      1° de Vlaamse projecten;

      2° de projecten die uitsluitend mobiele of verplaatsbare inrichtingen of activiteiten omvatten als vermeld in artikel 5.1.1, 10°, van het DABM over twee of meer provincies.

      De Vlaamse Regering bepaalt in welke gevallen de gewestelijke omgevingsambtenaar over de vergunningsaanvraag kan beslissen.

       

      Dit heeft tot gevolg dat de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de vergunningverlenende overheid is, na advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie, en niet het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen vervult binnen de voorliggende procedure slechts een adviserende rol.

       

      De aanvraag omvat de gedeeltelijke afschaffing van een gemeenteweg. Het Vlaams Departement Omgeving heeft de gemeenteraadsbeslissing betreffende de zaak der wegen gevraagd.

      Juridisch kader

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdende met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de uitvoeringsbesluiten.

      Artikel 162 van de grondwet.

      Artikel 117, eerste lid van de Nieuwe Gemeentewet.

      Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.

      Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

      Gecodificeerd Decreet Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

      Decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019.

      Bijkomende motivering

      Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

      De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen.

      Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.

      De omgevingsaanvraag omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen. De aanvraag voorziet namelijk in de gedeeltelijke afschaffing van de voetweg 38 die voorkomt op de atlas der buurtwegen. De gemeenteraad dient een besluit over de zaak van de wegen te nemen.

       

      Openbaar onderzoek

      Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 28 januari 2022 tot 26 februari 2022. Een tweede openbaar onderzoek werd georganiseerd van 25 maart 2022 tot 23 april 2022.

      Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

       

      Watertoets

      De gedeeltelijke afschaffing van de voetweg heeft geen impact op de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

      Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. De af te schaffen voetweg ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.

       

      Advies gemeentelijk omgevingsambtenaar

      Overeenkomstig het omgevingsdecreet dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de opheffing van de gemeenteweg.

      Omgevingsdecreet Artikel 31.

      § 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

      De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

      Uit het decreet gemeentewegen blijkt het volgende:

      Artikel 3.

      Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

      1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

      2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

       

      Artikel 4.

      Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

      1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

      2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

      3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

      4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

      5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

       

      Reeds in 1977 werd een aanvraag tot wijziging van de buurtweg ingediend, maar de wijziging werd toentertijd niet goedgekeurd.

      Hoewel binnen een omgevingsvergunningsaanvraag artikel 31 de mogelijkheid wordt voorzien om gelijktijdig een voetweg af te schaffen of te verleggen, zijn hier evenwel strikte voorwaarden aan verbonden.

      De aanvrager heeft er resoluut voor gekozen de weg (althans gedeeltelijk voor wat betreft het eigendom van Pidpa) af te schaffen. Een verlegging werd klaarblijkelijk niet onderzocht. Het zondermeer afschaffen van een voetweg strijdt met bepalingen van artikel 3 van het gemeentewegendecreet.

      Het decreet gemeentewegen heeft overeenkomstig artikel 3 tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit te voldoen. Het is evident dat het zondermeer afschaffen van een voetweg er niet op gericht is om aan de behoeften inzake zachte mobiliteit te voldoen. Het behouden, of eventueel verleggen van een voetweg, onderschrijft daarentegen de doelstellingsbepalingen van het decreet gemeentewegen wel. Belangrijk hierbij is de uitbouw van een veilig wegennet en het herwaarderen en beschermen van het fijnmazig netwerk van trage wegen. Het feit of de voetweg nog in gebruik is of niet doet hier geen afbreuk aan. Het decreet gemeentewegen draagt immers ook in zich dat het de bedoeling is om in het bijzonder aan de huidige én toekomstige behoeften van zachte mobiliteit te voldoen.

      Binnen de herwaardering van een fijnmazig netwerk van trage wegen is een eventuele verlegging daarom te prefereren boven de afschaffing.

      Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet moeten overeenkomstig het decreet gemeentewegen steeds ten dienste staan van het algemeen belang. Het zondermeer afschaffen van, in onbruik geraakte, voetwegen dient het algemeen belang niet. Een eventuele verlegging ervan kan in dat kader wel overwogen worden.

      Om die reden wordt de gedeeltelijke afschaffing van de voetweg negatief geadviseerd. Overeenkomstig de geëigende procedures zou een verlegging van de voetweg via Withof naar Lorkendreef om dan aan te sluiten op Vierselsebaan, overwogen worden.

      De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Vermits de aanvraag uitging van een, gedeeltelijke, afschaffing en niet van een verlegging, kan de gemeenteraad zich hierover, binnen de voorliggende aanvraag, niet concreet uitspreken. Dergelijke documenten ontbreken immers in het aanvraagdossier.

      Het college van burgemeester en schepenen heeft kennisgenomen van het advies van de omgevingsambtenaar, uitgebracht op 3 mei 2022.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Weigering van de gedeeltelijk afschaffing van voetweg 38 binnen de voorliggende omgevingsvergunningsprocedure zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.

      Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

    • Vervoerregioraad Kempen 31 maart 2022 - verslag - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Via de vervoerregioraad worden gemeenten integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio. De gemeenten krijgen onder andere een belangrijke rol in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma's en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

      De vervoerregioraad (VVRR) heeft vergaderd op 31 maart 2022. In bijlage gaat het verslag, de presentaties en bijlagen. 

      Tijdens de vervoerregioraad werden 3 scenario's toegelicht betreffende de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De ambitie is om tot een modal split te komen van 40% duurzaam verkeer (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer) en 60% gemotoriseerd verkeer. Bij elk scenario wordt deze doelstelling nipt gehaald maar zien we niet echt een trendbreuk. 

      De vervoerregioraad vindt de maatregelen logisch maar vraagt zich af of we wel ambitieus genoeg zijn en niet vooral het autoscenario bestendigen. Daarnaast werd opgemerkt dat het plan pas succesvol kan zijn als ook draagvlak gecreëerd wordt voor zone 30 en sluipverkeer uit de kernen geweerd kan worden. Lokale overheden hebben niet veel instrumenten in handen om doorgaand vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen. 

      In het najaar zal een voorkeurscenario ter advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad. 

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

      AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

      AC000310 We werken actief mee aan de vervoerregio's en stellen regionale mobiliteitsplannen op.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vervoerregioraad Kempen van 31 maart 2022. 

    • Kerkfabriek St. Lambertus - rekening dienstjaar 2021 - advies

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Ivan Verbeeck, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Kerkfabriek St. Lambertus gaf op 10 februari 2022 goedkeuring aan de rekening over het dienstjaar 2021.

      Op 15 december 2020 nam de gemeenteraad akte van het budget 2021 van kerkfabriek St. Lambertus.

      Op 31 maart 2020 keurde de gemeenteraad via het agendapunt "Afsprakennota Centraal Kerkbestuur Grobbendonk - actualisatie 2020 - goedkeuring" de geactualiseerde afsprakennota met het Centraal Kerkbestuur Grobbendonk goed.

      Juridisch kader

      Het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004 en latere wijzigingen. Artikels 54-55.

      Het besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen. Artikels 39-44.

      Bijkomende motivering

      De jaarrekening 2021 van kerkfabriek St. Lambertus wordt als volgt samengevat:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 12.386,81
      Uitgaven € 21.769,84
         
      Exploitatie eigen financieel boekjaar  - € 9.383,03
         
      Overschot/tekort expl. N-1 € 15.698,72
         
      Exploitatie voor toelage € 6.315,69
         
      Exploitatietoelage  € 19.506,94
         
      Overschot exploitatie  € 25.822,63

      Investeringen

      Ontvangsten € 33.600,00
      Uitgaven  € 33.600,00
         
      Invest. voor overboekingen  0
         
      Overschot/tekort invest. N-1  0
         
      Overschot/tekort investeringen  0

      De kerkfabriek verkocht in 2021 een stuk grond aan de omgeving van het Albertkanaal in Grobbendonk. De opbrengsten werden op de patrimoniumrekening geboekt. De verkoop moest gebeuren via een aanpassing aan het meerjarenplan. Dit is niet gebeurd.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BC000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.

      AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen.

      AC000027 We leveren een bijdrage aan de erediensten van de gemeente Grobbendonk.

      MJP000006 IO/0790/01/6490000 (exploitatietoelage).

       

      Het verlenen van een advies heeft geen financiële gevolgen.

      Exploitatietoelage

      In 2021 betaalde de gemeente € 19.506,94 als exploitatietoelage aan de kerkfabriek.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 10 februari 2022 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2021 als volgt:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 12.386,81
      Uitgaven € 21.769,84
         
      Exploitatie eigen financieel boekjaar  - € 9.383,03
         
      Overschot/tekort expl. N-1 € 15.398,72
         
      Exploitatie voor toelage € 6.315,69
         
      Exploitatietoelage  € 19.506,94
         
      Overschot exploitatie  € 25.822,63

      Investeringen

      Ontvangsten € 33.600,00
      Uitgaven € 33.600,00
         
      Invest. voor overboekingen  0
         
      Overschot/tekort invest. N-1  0
         
      Overschot/tekort investeringen  0

      Opmerking: De verkoop van onroerende goederen diende te gebeuren via een aanpassing van het meerjarenplan.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Kerkfabriek St. Lambertus

      Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

      Toezichthoudende overheid

    • Kerkfabriek O.L.Vrouw - rekening dienstjaar 2021 - advies

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen gaf op 18 januari 2022 goedkeuring aan de rekening over het dienstjaar 2021.

      Op 14 december 2021 keurde de gemeenteraad de meerjarenplanwijziging van de kerkfabriek goed via het agendapunt "Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen - meerjarenplanwijziging 2020-2025 (versie 2021) - goedkeuring".

      Op 14 december 2021 nam de gemeenteraad akte van de budgetwijziging van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel opgenomen via het agendapunt "Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen - budgetwijziging 1 2021 - aktename".

      Op 15 december 2020 nam de gemeenteraad akte van het budget 2021 van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen.

      Op 31 maart 2020 keurde de gemeenteraad via het agendapunt "Afsprakennota Centraal Kerkbestuur Grobbendonk - actualisatie 2020 - goedkeuring" de geactualiseerde afsprakennota met het Centraal Kerkbestuur Grobbendonk goed.

      Juridisch kader

      Het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004 en latere wijzigingen. Artikels 54-55.

      Het besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten van 13 oktober 2006 en latere wijzigingen. Artikels 39-44.

      Bijkomende motivering

      De jaarrekening 2021 van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen wordt als volgt samengevat:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 14.328,84
      Uitgaven € 22.149,19
         
      Exploitatie voor overboekingen  - € 7.820,35
      Overboekingen - € 3.540,00
         
      Exploitatie eigen fin. boekjaar - € 11.360,35
      Overschot/tekort expl. N-1 € 18.926,57
         
      Exploitatie voor toelage  € 7.566,22 
      Exploitatietoelage  € 8.507,19
         
      Overschot exploitatie  € 16.073,41

      Investeringen

      Ontvangsten € 25.904,38
      Uitgaven  € 14.080,00
         
      Invest. voor overboekingen € 11.824,38
      Overboekingen € 3.540,00
         
      Invest. eigen fin. boekjaar € 15.364,38
      Overschot/tekort invest. N-1 - € 15.364,38
         
      Overschot/tekort investeringen  0

      In de staat van het vermogen werd het bedrag vermeld exclusief de bankkosten, die op 31/12/2021 nog van de patrimoniumrekening gingen. Dit werd dus foutief in de staat van het vermogen weergegeven. In de investeringsfiche omtrent de dading met de architect werden enkel de juridische kosten, maar niet de dading zelf van 2.000,00 euro aan de fiche gekoppeld. Dit geeft ten onrechte een onevenwicht in de fiche "herstelling dak kerk". Beide punten zullen aan de kerkfabriek gecommuniceerd worden.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BC000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.

      AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen.

      AC000027 We leveren een bijdrage aan de erediensten van de gemeente Grobbendonk.

      MJP000007 IO/0790/02/6490000 (exploitatietoelage).

      MJP001443 IO/0790/02/6640000 (investeringstoelage).

       

      Het verlenen van een advies heeft geen financiële gevolgen.

      Exploitatietoelage

      De gemeente betaalde in 2021 in totaal 8.507,19 euro als exploitatietoelage aan de kerkfabriek.

      Investeringstoelage

      In 2021 betaalde de gemeente een totaalbedrag van 17.770,75 euro als investeringstoelage, samengesteld uit 5.737,69 als dading voor een architect en 12.033,06 voor de restauratie van het hek aan de voor- en achterzijde van de kerk.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 18 januari 2022 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2021 als volgt:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 14.328,84
      Uitgaven € 22.149,19
         
      Exploitatie voor overboekingen  - € 7.820,35
      Overboekingen - € 3.540,00
         
      Exploitatie eigen fin. boekjaar - € 11.360,35
      Overschot/tekort expl. N-1 € 18.926,57
         
      Exploitatie voor toelage  € 7.566,22 
      Exploitatietoelage  € 8.507,19
         
      Overschot exploitatie  € 16.073,41

      Investeringen

      Ontvangsten € 25.904,38
      Uitgaven  € 14.080,00
         
      Invest. voor overboekingen € 11.824,38
      Overboekingen € 3.540,00
         
      Invest. eigen fin. boekjaar € 15.364,38
      Overschot/tekort invest. N-1 - € 15.364,38
         
      Overschot/tekort investeringen  0

       

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen

      Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

      Toezichthoudende overheid

    • Retributie - retributie evenementen team Vrije tijd - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het team Vrije tijd organiseert jaarlijks evenementen zoals het Weekend van de Verenigingen en de Heksentocht. Men wenst hierbij eten en/of drinken te voorzien waarbij het wenselijk is om een retributie te vragen. Het is aangewezen dat het college van burgemeester en schepenen voor elke activiteit, afhankelijk van het aangeboden eten en/of drinken, en de hieraan verbonden kostprijs, de retributie bepaalt.

      De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van retributies.

      Juridisch kader

      De Grondwet en meer bepaald artikel 173.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

      AC000422 We ondersteunen het weekend van de verenigingen.

      0710/SA/7010000

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000022 We onderzoeken de mogelijkheid om een aantal evenementen af te staan aan onze partners.

      AC000395 We organiseren de heksentocht.

      0710/SA/7010000

      Financiële gevolgen/visum

      MJP002249 Weekend van de Verenigingen. Raming: 3.500,00 euro

      MJP002250 Heksentocht. Raming: 1.500,00 euro

      Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan worden de nodige ontvangstkredieten opgenomen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit en 1 Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).

       

      Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN

      Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor eten en/of drinken bij evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur Grobbendonk waarvan de inkomsten ten goede komen van de verenigingen.

      Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

      De persoon die van het eten en drinken gebruik maakt.

      Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met de kostprijs van het aangeboden eten en/of drinken, de retributie hiervan.

      Artikel 4: WIJZE VAN INNING

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.

      Artikel 5: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Vrije tijd

    • Retributie - retributie m.b.t. sponsoring van evenementen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeente wenst bij evenementen de mogelijkheid tot sponsoring door ondernemingen, via sponsorpakketten, aan te bieden. Als tegenprestatie wordt door de gemeente het logo van de onderneming gepubliceerd en/of heeft deze recht op eten en/of drinken. De manier waarop kan van evenement tot evenement verschillen.

      De gemeente wenst tevens over de mogelijkheid te beschikken om in het kader van een evenement met steunkaarten te werken die door verenigingen worden verkocht in een aan hen toegewezen gebied. Er wordt dan rekening gehouden met het door de vereniging verkochte aantal steunkaarten bij het toekennen van subsidies en een steunkaart kan op het evenement voor eten en/of drinken worden ingewisseld.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 2020 - 2025.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers. 2020 – 2025.

      AC000598 We faciliteren sponsoring bij evenementen gebaseerd op een retributiereglement.

      7000000/SA/0710

      Financiële gevolgen/visum

      MJP002248 Raming: 6.500,00 euro

      Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan worden de nodige ontvangstkredieten opgenomen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (CD&V).

       

      Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

      Met ingang van 1 juni 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie voor sponsoring bij evenementen. De sponsoring via een sponsorpakket door een onderneming houdt als tegenprestatie door de gemeente de publicatie van het logo en/of het aanbieden van eten en/of drinken in. De sponsoring door niet-ondernemingen gebeurt in de vorm van een steunkaart die via een vereniging aangekocht wordt. Deze steunkaart kan tegen eten en/of drinken op het evenement worden ingewisseld.

      Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

      De onderneming die voor de sponsoring intekent en de niet-onderneming die een steunkaart koopt.

      Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, rekening houdend met het evenement, de retributie van de sponsorpakketten die door ondernemingen kunnen aangekocht worden en de samenstelling van de tegenprestatie door de gemeente, bestaande uit een advertentie en/of het consumeren van eten en/of drinken.

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt eveneens de retributie van een steunkaart en tegen welke vorm van eten en/of drinken deze inwisselbaar is.

      Artikel 4: WIJZE VAN INNING

      Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de wijze van inning.

      Artikel 5: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Vrije tijd

    • Subsidie - subsidiereglement inzake het ondersteunen van het Weekend van de Verenigingen door verenigingen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeente wil met dit subsidiereglement verenigingen financieel steunen die hulp bieden bij het evenement "Weekend van de Verenigingen".

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente. 2020 - 2025.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers. 2020 – 2025.

      AC000422 We ondersteunen het weekend van de verenigingen.

      6490000/SA/0710

      Financiële gevolgen/visum

      MJP002251 
      4.500,00 euro prestatietoelage en 2.500,00 euro steunkaartenverkoop

      Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan worden de nodige uitgavekredieten opgenomen.

      Op basis van het aantal verkochte kaarten wordt het subsidiebedrag jaarlijks aangepast bij de aanpassing van het meerjarenplan.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang en Maarten Wouters) en 1 onthouding (Els Beullens).

       

      Artikel 1: Doel

      De gemeente wil met dit subsidiereglement verenigingen financieel steunen die hulp bieden bij het evenement "Weekend van de Verenigingen".

      Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied

      Dit reglement is enkel van toepassing op volgende organisaties:

      1. verenigingen die erkend zijn door de jeugd-, sport-, cultuur- en/of seniorenraad of de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking van de gemeente Grobbendonk;

      2. de oudercomités van de scholen die gevestigd zijn in Grobbendonk;

      3. liefdadigheidsinstellingen die gevestigd zijn of een lokale afdeling hebben in Grobbendonk.

      Artikel 3: Vraag naar ondersteuning

      De vraag naar ondersteuning zal via de officiële kanalen van de gemeente bekendgemaakt worden. Er wordt het first-come, first-served-principe gehanteerd. Bij een volgende oproep wordt voorrang gegeven aan verenigingen die nog geen aanspraak maakten op deze subsidie.

      Artikel 4: Voorwaarden

      De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie onder de volgende voorwaarde:

      De organisatie moet op het moment van het evenement minstens 12 maanden opgericht zijn.

      Artikel 5: Subsidiebedrag
      4.500,00 euro prestatietoelage
      2.500,00 euro steunkaartenverkoop
      Op basis van het aantal verkochte kaarten wordt het subsidiebedrag jaarlijks aangepast bij de aanpassing van het meerjarenplan.
      Artikel 6: Verdeelsleutel

      Prestatietoelage

      50% wordt evenredig verdeeld per deelnemende organisatie aan het Weekend van de Verenigingen op zaterdag die met minstens 2 personen ondersteuning biedt. De vereniging mag tijdens het evenement geen eigen inkomsten vergaren.

      50% wordt verdeeld voor het kosteloos uitoefenen van prestaties voor het lokaal bestuur Grobbendonk tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag, afhankelijk van de gepresteerde uren. Subsidiebedrag presterende organisatie = bedrag prestatietoelage x (totaal aantal punten presterende organisatie/ totaal aantal punten prestatietoelage alle deelnemende organisaties) 

      De presterende organisatie heeft recht op de prestatietoelage indien deze een vooraf afgesproken prestatie aflevert tijdens het Weekend van de Verenigingen op zaterdag. De organisatie mag gedurende deze prestatie geen eigen inkomsten vergaren.

      De subsidie wordt op basis van een puntensysteem onder de verschillende presterende organisaties verdeeld. Elk begonnen uur door elke vertegenwoordiger van de presterende organisatie geeft recht op 10 punten.

      Opbrengst van de steunkaartenverkoop

      Per verkochte steunkaart gaat 2 euro naar de vereniging per verkochte kaart. 

      Verenigingen mogen de genummerde steunkaarten enkel verkopen in de aan hen toegewezen ‘wijk’. Het toewijzen van de ‘wijken’ gebeurt door loting. Na de verkoop en vóór een afgesproken datum stort de vereniging de volledige opbrengst van de steunkaartenverkoop aan de gemeente Grobbendonk op het rekeningnummer BE42 3200 6474 5954 met vermelding van verkoop steunkaarten: ‘naam vereniging’ en ‘aantal verkochte kaarten’. Het overschot van de kaarten wordt binnengebracht op het gemeentehuis vóór een afgesproken datum.

      Artikel 7: Berekening en betaling

      De verkoop van de steunkaarten, de deelname (per organisatie) en prestatie (per helper) worden geregistreerd door het team Vrije tijd. Het team Vrije tijd berekent de subsidiebedragen per organisatie en legt deze voor aan de vrijetijdsraad. Vervolgens wordt de berekening geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.

      Op basis van het advies van de vrijetijdsraad neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing omtrent de betaling van de subsidie.

      Artikel 8: Controle

      Het college van burgemeester en schepenen kan ten allen tijde controle laten uitoefenen op de verstrekte inlichtingen.

      Artikel 9: Sancties

      Als blijkt dat een vereniging of individu onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht een subsidie heeft gekregen, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen. 

      Bij betwisting kan de aanvrager een gemotiveerd bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen tot 30 dagen na de uitbetaling van de subsidie. Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering worden de betrokken partijen gehoord waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

      Artikel 10: Inwerkingtreding en looptijd

      Dit reglement is van toepassing tot en met 31 december 2025.

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      Vooruit:

      • Buitenschoolse opvang - toekomst en pilootproject

      GIB: Geen vragen

      De Lokale Lijst:

      • Project Stationlei - rooien bomen
      • Oversteekplaats N13 - mogelijkheden

      CD&V: Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Afslag brug richting recyclagepark - verkeersspiegel 
      • Bocht Leopoldstraat/ Pulse steenweg - onveilige verkeerssituatie
      • Bushalte Astridplein aan broodjeszaak - verplaatsen 
      • Bushalte gemeentehuis - vuilnisbak 
      • Gele papierbakken - betalende fractie en papiercontainers

      N-VA:

      • Weg- en rioleringswerken Nierijk - communicatie en riooldeksels
      • Project Nierijk - onderhoud groene zones
      • Omgeving Nierijk - verkavelingsaanvraag

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter