Mon 04/08/2025 - 09:00 Digitaal
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 28 juli 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 25 juli 2025 houdende het antwoord op de klacht van betrokkene over 'het niet tijdig bezorgen van informatie aan gemeenteraadsleden'.
Artikel 2: Kennisname van de conclusie van de gouverneur dat zij niet zal optreden in dit dossier.
Artikel 1: Bespreking van het verzoekschrift van betrokkene.
Artikel 2: Een gemotiveerd schrijven zal worden overgemaakt door team Ruimte & Vergunningen en later ter goedkeuring geagendeerd worden op het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Informatie & Communicatie
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 31 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Michel Coen wonende te Spechtdreef 7 te 2280 Grobbendonk en mevrouw Myriam Leunckens wonende te Spechtdreef 7 te 2280 Grobbendonk voor het regulariseren van een woning, met als adres Spechtdreef 7, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 47L, 47V en 47B2.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het regulariseren van een woning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 28 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Kristof Van Uffelen voor de exploitatie van een bovengrondse propaangastank, met als adres Leemputten 3, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 857C en 857B met inrichtingsnummer 20250713-0005.
Zodat de inrichting voortaan omvat:
Rubriek 17.1.2.2.1°: bovengrondse propaangastank met een inhoud van 1750 liter klasse 3 (Nieuw).
De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
• Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht
Sectorale voorwaarden:
Bijzondere milieuvoorwaarden:
De meldingsakte is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Om deze redenen zal het college van burgemeester en schepenen in het vergunningenregister, gestaafd door bovenvermelde overwegingen en bewijsstukken met betrekking tot de hierboven vermelde loten van de verkaveling 1966/7 met kenmerk 037/033(02), aangeven dat deze verkaveling niet vervallen is voor de loten 1 tot en met 5.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 1 (1/12/24 - 31/12/24) van EMPOWERGROUP, Jagershoek 3 te 2970 Schilde voor de opdracht “Plaatsen van dampscherm in woning Leopoldstraat 45B” voor een bedrag van € 7.464,56 excl. btw of € 7.912,43 incl. 6% btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2200007/AF/0050 (actie/raming AC000339/MJP000352).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.
Artikel 4: Een afschrift van de beslissing wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte en Vergunningen
Empowergroup
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 2 (01/01/25 - 27/03/25) van EMPOWERGROUP, Jagershoek 3 te 2970 Schilde voor de opdracht “Plaatsen van dampscherm in woning Leopoldstraat 45B” voor een bedrag van € 1.204,00 excl. btw of € 1.276,24 incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 8.668,56 excl. btw of 9.188,67 incl. 6% btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2200007/AF/0050 (actie/raming AC000339/MJP000352).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel management
Team Ruimte & vergunningen
Empowergroup
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 1 (01/05/25 - 27/05/25) van EMPOWERGROUP, Jagershoek 3 te 2970 Schilde voor de opdracht “Totaal renovatie van het dak van de woningen Leopoldstraat 45 A en B” voor een bedrag van € 42.410,55 excl. btw of € 44.955,18 incl. 6% btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2200007/AF/0050 (actie/raming AC000339/MJP000352).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel management
Empowergroup
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, de zitting verlaten heeft ingevolge art. 27 DLB.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van notariskantoor Ward Van De Poel & Karen Pinoy. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en de ruiling. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht. Het college van burgemeester en schepenen merkt wel op indien de stedenbouwkundige handelingen, die men wenst uit te voeren, niet vrijgesteld zijn van omgevingsvergunning dat de nodige vergunningen moeten aangevraagd en bekomen worden.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Notariskantoor Ward Van De Poel & Karen Pinoy, Hoogstraat 86 te 2580 (Beerzel) Putte (pieter@notarisvandepoel.be)
Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan D-28-297 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Fluvius.
Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Pidpa
Artikel 1: Fluvius de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan HNW 415535 - DNW 20332130 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Fluvius
Artikel 1: Fluvius de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan HNW 414661 - DNW 20331591 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Fluvius
Artikel 1: Via e-loket voor gemeenten (strategische locaties) worden twee laadpalen voor vier parkeerplekken voorzien ter hoogte van Stationlei (achterzijde Klim-Op Bouwel).
Artikel 2: Vier parkeerplekken ter hoogte van Stationlei (achterzijde Klim-Op Bouwel) worden voorbehouden voor elektrische voertuigen die gebruik maken van de laadpaal voor de duur die nodig is om de elektrische wagen op te laden.
Artikel 3: Deze twee parkeerplekken worden uitgerust met de daarvoor voorziene signalisatie (Artikel 70.2.1.3°h Wegcode). Het gaat hier over de plaatsing van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van een symbool met een stekker en een personenwagen en markering.
Artikel 4: Overtredingen op dit aanvullend reglement worden bestraft met politiestraffen.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
EV-tools
Wijkpost LP Neteland
Verkeerspolitie LP Neteland
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Artikel 1: Van 25 tot 29 augustus 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Nijverheidsstraat ter hoogte van de werken: de rijweg wordt over de volledige breedte ingenomen. Het voet- en fietspad blijven beschikbaar.
Artikel 2: De werfzone wordt afgesloten met werfhekken met werkende dagslapers en een C3-bord en onderbord M12 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.'
Artikel 3: Er wordt een werfhek met werkende dagslapers en C3-bord met onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer en F45b-bord geplaatst. De toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer. Het betreft een doodlopende weg uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Dit wordt geplaatst in de Nijverheidsstraat met de kruising aan de Floris Primsstraat en Leopoldstraat.
Artikel 4: De omleiding voor gemotoriseerd verkeer wordt gesignaleerd met oranje omleidingsborden langs de Floris Primsstraat en Leopoldstraat.
Artikel 5: Het begin van de werken wordt standaard aangekondigd met een A31-bord op 150m voor de werken.
Artikel 6: Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 7: Er mag niet geraakt worden aan de rijweg. Er moet gewerkt worden met een onderboring.
Artikel 8: De aannemer zorgt 1 week op voorhand voor een bedeling van brieven met de inhoud van deze werken volgens de bedelingszone in de bijlage.
Artikel 9: Aangezien er in de rijweg moet gewerkt worden, wordt een herstel gevraagd conform SB250 hoofdstuk 12.11 sleufherstellingen rijweg.
Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door de gemeente op basis van input van de betrokkene.
Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 12: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 13: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen
Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Wijkpost politie
Politiezone Neteland
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Betrokkene
Artikel 1: Van 25 augustus tot en met 12 september 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Binnenheide, zijnde:
Artikel 2: De werfput wordt voor en achter afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, een D1c (verplicht links aanhouden).
Artikel 3: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 4: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 5: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 6: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Binnenheide een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder.
Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 9: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Kennisname van de datum van de terechtzitting van de Raad van State in het kader van de procedure tot nietigverklaring van het Beleidsplan Ruimte provincie Antwerpen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van opendeurdag brandweer dat aanvangt 14 september 2025 10.00 uur en eindigt om 19.00 te brandweerkazerne Grobbendonk.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 6: Op zondag 14 september 2025 van 08.00 uur tot 20.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vaartkom, zijnde:
Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: De maatregelen uit artikel 6 en 7 zullen gesignaleerd worden met:
Artikel 9: Fietsers kunnen nog steeds passeren via het aanliggend fietspad.
Artikel 10: Het verkeer zal omgeleid worden:
Deze omleidingen zullen aangeduid worden via F41-omleidingspijlen.
Artikel 11: In de straat Gilliam zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden voor het gemotoriseerd verkeer vanuit Dobbelhoefweg richting Vaartkom. Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:
Artikel 12: In de straat Gilliam zal een parkeer- en stilstaanverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat met E3-borden.
Artikel 13: In de straat Gilliam zal een snelheidsbeperking van 30km/u ingevoerd worden met C43-borden.
Artikel 14: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 15: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 16: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 17: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout
Artikel 18: Deze maatregelen worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen
Artikel 19: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkenen
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van YP- walk for charity dat aanvangt 13 september 2025 14.00 uur en eindigt op 13 september 2025 18.30 uur te Café Den Herberg.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen van de dienst Erfgoed strikt te volgen, namelijk:
Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
Artikel 6: De organisator op te dragen voor het betreden van privé-domein toestemming te vragen aan de eigenaars.
Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Markt Made'Moiselle Zomert dat aanvangt 10 augustus 2025 08.00 uur en eindigt op 10 augustus 2025 19.00 te Parochiezaal Dorp 43 Bouwel.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en geen sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
Artikel 5: Op zondag 10 augustus 2025 van 07.00 uur tot 19.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 7: De maatregelen uit artikel 5 en 6 zullen gesignaleerd worden met:
Artikel 8: Het verkeer wordt omgeleid via de Nieuwbaan, Kastanjelaan en Ter Duinen. Deze omleiding wordt aangeduid met F41-omleidingspijlen.
Artikel 9: Op zondag 10 augustus 2025 van 05.00 uur tot 19.00 uur zal een parkeer- en stilstaanverbod ingevoerd worden in Dorp tussen Ter Duinen en de Berdenweg. Hiervoor worden de nodige E3-borden gezet met onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.
Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 11: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 12: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 14: Deze maatregelen zullen aangekondigd worden via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Betrokkene
Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het derde kohier voor de belasting op bedrijfsruimten 2024 met 1 belastingplichtige voor een bedrag van 445,00 euro.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 24 juli 2025 tot en met 31 juli 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025009382 tot en met 2025009412.